Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nim26

APP som mäter laddningen!

Rekommendera Poster

Du kanske kunde skriva vad den heter.

 

Var det i specialnumret om båtel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

läste i senaste nummret av PB om en liten dosa man kan köpa för 300 kr och koppla på + - på sin batteribank och sen ladda hem en APP och kunna läsa av statusen i telefonen.

 

Någon som vet om den är bra eller om ni har ett bättre alternativ i vettig prisklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vetat vad den hette så visst,

tänkte bara om det var någon som hade sett samma som jag!

Detta var inte specialen om båt el utan i senaste nr som kom i fredags.

jag skall imorgon fylla i namn o nummer:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räckvidden är väl 10-20m?

GeoSafe larmet kostar lite mer men då kan du skicka ett SMS till båten och får reda på spänningen även om du sitter i Kuala Lumpur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuala Lumpur alltså! mm kan vara bra att veta sin laddning hemma på Kalvsund då! :)

Vad är priset på Geo safe? för jag håller med dig då den jag pratar om uttalas som en APP MEN via blåtand! så då blir det bara just när man är i båten.

Men i mitt fall kan det räcka  kan jag tycka för det är ett bra alternativ för mig ist för att bädda ur hela akterruffen för att komma ner till batterierna varje gång man vill ha lite koll, då kan jag tycka att 300 kr låter väldigt prisvärt.

Intact Battery Guard heter den och finns att hitta på www.conrad.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räckvidden är väl 10-20m?

GeoSafe larmet kostar lite mer men då kan du skicka ett SMS till båten och får reda på spänningen även om du sitter i Kuala Lumpur.

 

Håller med. Har man inte redan larm i båten är GeoSafe ett bra val.

Kostar 990:- i båtbutikerna nu. Kan köpas billigare på erbjudanden, vid mässorna i våras fanns den för 790:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Räckvidden är väl 10-20m?

GeoSafe larmet kostar lite mer men då kan du skicka ett SMS till båten och får reda på spänningen även om du sitter i Kuala Lumpur.

 

Håller med. Har man inte redan larm i båten är GeoSafe ett bra val.

Kostar 990:- i båtbutikerna nu. Kan köpas billigare på erbjudanden, vid mässorna i våras fanns den för 790:-

 

Larm betyder då att man får en signal till sig som säger att du håller på att tömma din batteribank!

ok då vet jag och tror att jag nöjer mig med 300kr alternativet.

tack för hjälp och tips.

mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går "Intact battery gaurd" att

koppla över båda förbrukarbatt som är seriekopplade för se total status?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är lite fascinerad lver att det inte finns nån kina-laddningsräknare med display. NASAs är så svårmotiverad för mig som bara har ett batteri på 100 Ah.

 

Edit: vänta nu - den här intact battery guard är ju bara en voltmeter. Vet TS om att man (om man inte har en stor lst igång) kan mäta spänningen var som helst i båten? Sätt i en sån här i valfritt cigguttag:

https://m.aliexpress.com/s/item/32794645322.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&productId=32794645322&productSubject=3-in-1-Digital-LED-car-Voltmeter-Thermometer-Auto-Car-USB-Charger-12V-24V-Temperature-Meter&spm=2114.40010308.4.8.

 

 

Finns även att köpa i båtbutiker.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larm betyder då att man får en signal till sig som säger att du håller på att tömma din batteribank!

 

 

 

 

ok då vet jag och tror att jag nöjer mig med 300kr alternativet.

tack för hjälp och tips.

mvh Jonas

 

 

Ja det är en smart pryl om man inte har behov att mäta på avstånd. Samtidigt måste man ju leta fram telefonen för att se spänningen. Alternativet är ju den betydligt dyrare NASA BM1 som ju också ger mer information.

Billigast är en voltmeter för max 50kr, fungerar ganska bra också, så hade jag i många år både för hus och startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går "Intact battery gaurd" att

koppla över båda förbrukarbatt som är seriekopplade för se total status?

Ja det var väl en av frågorna jag hade när jag ställde denna fråga från början!

 

Men jag tänker att mina tre förbrukar batt som är seriekopplade, dom laddas ihop och förbrukas ihop och värdet du får är ju samma på alla 3, och denna manick är som jag ser det en plus och minus som du kopplar till en av dom och sen har du din förbrukar bank i phonen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är nog batterierna parallellkopplade, annars har du 36V med tre batterier ;)

Man mäter hela banken, det är det enda som är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Larm betyder då att man får en signal till sig som säger att du håller på att tömma din batteribank!

 

 

 

 

ok då vet jag och tror att jag nöjer mig med 300kr alternativet.

tack för hjälp och tips.

mvh Jonas

 

 

Ja det är en smart pryl om man inte har behov att mäta på avstånd. Samtidigt måste man ju leta fram telefonen för att se spänningen. Alternativet är ju den betydligt dyrare NASA BM1 som ju också ger mer information.

Billigast är en voltmeter för max 50kr, fungerar ganska bra också, så hade jag i många år både för hus och startbatteri.

 

Kanske skall låta dottern ha koll på detta! där är ju relefonen fastopererad så den e ju alltid uppe:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är nog batterierna parallellkopplade, annars har du 36V med tre batterier ;)

Man mäter hela banken, det är det enda som är intressant.

Ja så är det såklart. fattar inte skillnaden riktigt.

känns som att ordet seriekopplad borde fungerat det med, dom sitter ju kopplade i varandra i en följd!

Men jag fattar vad du menar.

Men hur kopplar man ihop tre batterier så att dom blir seriekopplade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla ihop alla plus resp alla minus.

Batterierna står bredvid varandra alltså parallellt. 

Serie då går strömmen igenom bat1 till bat2 osv.

 

Jo det är inte alltid lätt det här, då ska du se när folk ska hålla rätt på vänster och höger. Det är ju solklart, ändå blir det väldigt ofta fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla ihop alla plus resp alla minus.

Batterierna står bredvid varandra alltså parallellt. 

Serie då går strömmen igenom bat1 till bat2 osv.

 

Jo det är inte alltid lätt det här, då ska du se när folk ska hålla rätt på vänster och höger. Det är ju solklart, ändå blir det väldigt ofta fel!

men seriekopplad!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den här:

 

attachicon.gifSeriekoppling.png

jaha bra bild tack då vet jag och det var ju en jä...tur att jag inte gjort så :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bilden hade flera lager, bäst du får hela innan det smäller ;)

 

Oj vad fel det blev, här är den rätta bilden

 

post-80529-0-95942500-1495036169.png

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden med båda alt är serie, + till - på båda alt bara batt position som skiljer :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

bhmec´s bilder är riktiga.

Seriekoppling: batterierna i serie (efter varandra). Spänningen adderas, tex 12+12+12=36v

Parallelkoppling: batterierna parallellt (bredvid varandra). Kapaciteten adderas, 100+100+100=300Ah

Se även Batteripack, kjell.com

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo bilden var fel. Den är ritad i Illustrator och sen exporterad till PNG. Jag tog bara PNG filen med samma namn. Precis det jag alltid varnar för typ "utgå inte från att båda sidor i ett rum är lika långa, mät!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det rätt :-D

 

Guldstjärna för att du upptäckte det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha se, det är inte så lätt alltid detta:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhmec´s bilder är riktiga.

Seriekoppling: batterierna i serie (efter varandra). Spänningen adderas, tex 12+12+12=36v

Parallelkoppling: batterierna parallellt (bredvid varandra). Kapaciteten adderas, 100+100+100=300Ah

Se även Batteripack, kjell.com

Bra länk med bra illustration av tex seriekoppling,,,Tänk batterierna i en vanlig ficklampa. intressant även med citronerna:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näst efter att kunna skilja + från - så är det har en av de mest fundamenta kunskaperna man kan skaffa sig inom "ellära". Har man inte koll på detta är det bäst att hålla fingrarna borta från båtens elsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...