Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
dennaa91

Yamaha 60hk problem

Rekommendera Poster

Hello!

Har lite småproblem med min 60hk HK yamaha från 1989. Den går på 2 cylindrar och bluddrar på tomgång och upp till typ 2000varv, sen går den som en klocka. Den är ruskigt lättstartad och startar alltid direkt. Vad kan felet bero på?

 

Jag har testat Att byta

Soppaslang

Soppa anslutningar

Blåsa

Tank

Tändstift

Gjort rent alla förgasare

Kontrollerat membran i soppapumpen

Soppafilter

 

Jag har inte pillat på luftskruvarna något men kollade på dom förut och på 2förgasare var dem utskruvade 2,5varv och på en förgasare 3.5 varv, kan det ha något med saken att göra?

 

Väldigt tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade.

 

Mvh// Magnus

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar!! Misstänkte nästan att det kunde vara så. Hur mycket ska dom vara utskruvade, finns det något slags "standardvärde" på det?

 

 

Hej

 

Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade.

 

Mvh// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar!! Misstänkte nästan att det kunde vara så. Hur mycket ska dom vara utskruvade, finns det något slags "standardvärde" på det?

 

 

Hej

 

Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade.

 

Mvh// Magnus

 

 

Skruvarna ska vara utskruvade ett specifikt antal varv, men jag vet inte hur många varv det ska vara på din. Jag nollade mina helt och skruvade ut alla 3 en kvarts varv i taget tills jag hörde att motorn gick klockrent. Testa att justera den som var utskruvad 3,5 varv till 2,5 varv, sen kan du justera alla 3 samtidigt om det behövs med en kvarts varv i taget.

Mvh// Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen! Ska testa ikväll, återkommer med resultat :)

 

 

Tack så mycket för svar!! Misstänkte nästan att det kunde vara så. Hur mycket ska dom vara utskruvade, finns det något slags "standardvärde" på det?

 

 

Hej

 

Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade.

 

Mvh// Magnus

Skruvarna ska vara utskruvade ett specifikt antal varv, men jag vet inte hur många varv det ska vara på din. Jag nollade mina helt och skruvade ut alla 3 en kvarts varv i taget tills jag hörde att motorn gick klockrent. Testa att justera den som var utskruvad 3,5 varv till 2,5 varv, sen kan du justera alla 3 samtidigt om det behövs med en kvarts varv i taget.

Mvh// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under belastning dvs med växel i så påverkar blandningsskruvarna upp till ca 1200 varv.
Därefter träder förgasarens lågfartskrets in och det låga flödet via blandningskruvarnas blir snabbt marginaliserat.

 

Vid 2000 varv med växel i som du beskriver, så har blandningsskruvarna sedan länge spelat ut sin roll utom möjligen om motorn går för fett på tomgång, då kan det vid pådrag från tomgång ta en liten tid innan överskottet vädras ut och motorn går rent.

 

Blandningen vid tomgång kan vara fel, men med din beskrivning så har du säkert också problem med lågfartskretsen på en eller flera förgasare, alternativt så är förgasarna inte synkade som de ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...