Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt båten och den har under vintern stått förvarad med halv tank vilket förmodligen gjort att det bildats kondens/vatten i tanken. Jag har redan fått stopp två ggr när jag varit ute och fått blåsa rent bränslefiltren, varit tvungen att koppla in en extern dunk istället för den fasta tanken i båten samt spruta massa startgas för att få igång den. 

 

Nu undrar jag om det går koppla in ett vattenavskallningsfilter typ denna variant så man kan se och tappa ur vattnet. https://www.skruvat.se/batdelar/Vattensep.filter-Med-Siktkopp-P354518.aspx

 

Jag har idag ett originalfilter och där ser man ju inte vad som är vatten eller bensin i det.

https://www.mercurydelar.se/privat/branslefilter-802893q01

 

Här även fått tips om att blanda i denna i tanken för att vattnet skall blanda sig med bensinen. Har någon erfarenhet om det funkar?

http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/waterremoverantifreeze

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tillhör dem som alltid vill ha ett vattenavskiljande filter i ett bränslesystem, Det klarar dock inte hur mycket vatten som helst, har själv idag fått tömt min tank enär det var vatten i den diesel jag tankade på sjömacken... 50 liter vatten var mer än mitt filter orkade med...

 

Men normal fukt och kondens klarar dom, rörande RedLine så har jag ett gott förtroende för deras produkter...

 

Så jag anser att du gör rätt i att montera filter och slå i redline i bränslet.

 

Fair winds

s

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pickup-röret i tanken som dieseln sugs upp genom slutar ju alltid en bit över botten för att skräp, vatten mm inte ska sugas in i bränslesystemet. Om du har så mycket vatten i tanken att det når upp till pickup-röret så ska du inte åtgärda symptomet (vatten i filter o vidare till bränslepumpen) utan se till att börja i problemänden (vattnet på tankbotten).

 

Skruva loss tankmätare/inspektionslucka/eller vad du kan ha för öppning upptill i tanken. Till och med anslutningen för bränslepåfyllningsslangen kan användas om du inte har någon annan öppning. Skaffa ett lagom grovt och långt rör till din oljebytarpump. Ett böjligt kopparrör kan underlätta för att komma åt ordentligt. Stoppa ner röret till botten i tanken, helst på lägsta stället om det går att komma åt. Det är en fördel om båten legat stilla ett tag så att vätskorna hunnit skikta sig. Sug upp ett antal liter och slå det i en genomskinlig dunk. Om det efter en stund har skiktat sig så får du en uppfattning om hur mycket vatten o annat jox du har i din tank.

 

Efter vattendräneringen så kan det göra nytta att komplettera med de övriga föreslagna åtgärderna.

 

Sedan har jag en uppfattning att kondensvattenproblemet ofta är överdrivet (jag vet att min uppfattning inte delas av alla). Självklart är det ju inte fel att ha tanken fylld under vintern men även med en delvis fylld tank så blir det inte så stora volymer vatten.

Ett betydligt vanligare fel är att packningen på tanklocket inte håller tätt eller att tankavluftningen är felmonterad så att det kommer in vatten den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pedagogiskt och väl beskrivet Lintott!  Ska inte göra någon stor sak av det men kondensproblemet finns, det kan man få på en halvfull tank till  utombordare som står i garaget över vintern t.ex.

 

Olika typer av medel som löser vattnet i bränslet kan lösa ett mindre tillfälligt problem, men ett avtappningsbart filter/vattenavskiljare ökar ju säkerheten.

 

Vi som kört bilar, tunga fordon, båtar  och andra maskiner har  säkert någon gång råkat ut för vatten i bränslet, och det vi ska ha klart för oss att den risken finns alltid då diesel i många fall lagras på en bädd av vatten i cisterner eller bergrum.  Normalt sett skiktar sig vätskorna snabbt men olyckor eller slarv kan man inte bortse från och precis som Smoegen beskriver händer det att man tankar kontaminerat bränsle från mack. En vattenavskiljare i bränslesystemet kan i bästa fall ta oss till lämplig nödhamn i ett skarpt läge och där genomföra de åtgärder som Lintott beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens pga. tom eller halvfull tank tror jag inte på efter att jag försökt räkna på hur många lufttrycksväxlingar som behövs för att tillräckligt mycket fukt ska komma in i tanken, men alla blir saliga på sin tro. Jag tror mest att det är så att man på våren märker att det är vatten i tanken och då tror man att vattnet kommit dit under vintern.

 

Det är troligare att du har läckage in genom tanklocket eller att du fått med vatten när du tankat.

 

Öppna något på tnken så att du kommer åt att pumpa ur det som ligger i botten med ex.vis en oljesug.

 

Tanka sedan några liter E85 (etanol blandar sig med vatten, fungerar på samma sätt som K-sprit) så är problemet löst.

 

Eller det är ju inte alls löst. Sedan gäller det att komma fram till var vattnet kommer in i tanken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vattenavskiljande filter kan ta hand om högst några dl, sen måste vattnet tappas av. Men det är en bra indikation på att det finns vatten i bränslet.

Den bästa lösningen är en dagtank som, om den är rätt gjord, kan ta hand om flera liter vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från början är avskiljaren fylld med bensin eller diesel.

Vartefter det kommer med vatten från tanken så samlas det i botten på avskiljaren eftersom vattnet är tyngre.

 

Idag när bensinen har inblandning av 5 - 10 % etanol är det inte troligt att det samlas något vatten i avskiljaren. Etanolen tar upp vattnet på samma sätt som karburatorsprit som man förr hällde i tanken på bilen under vintern. K-sprit är egentligen bara etanol så idag finns ingen anledning att använda K-sprit .

 

Kör man diesel kan man få vatten i avskiljaren.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som svarat på din fråga, förvånande.

 

OK här kommer mitt svar;

I den bästa av världar är det först bensin i vattenavskiljaren, när det kommer vatten till burken sjunker vattnet till botten, då vatten och bensin har svårt att blanda sig med varandra så med tiden kommer burken att fyllas, om den inte dräneras.

Men, dagens bensin är blandad med mer eller mindre mängd sprit som gärna blandar sig med vattnet, vilket försvårar avskiljningen av vatten i burken på vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey han visst före.

 

Även dieseln av idag har inblandning av ämnen som blandar sig med vatten, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...