Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hstrom

Byte av Garmin bluechart classic

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt en båt i Sthlm med en tillhörande Garmin 198C. Det sitter ett bluechart kort i för ostkusten (MEU496S).

Då jag har båten på västkusten undrar jag om det är någon i omvänd situation som vill byta kort? (MEU470)

 

 

Mvh

Jonas

jon.hstrom(at)gmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är i behov av det sjökort som du har, köper det av dig om du har det kvar.

Det jag har är MEU021R inte det du söker men du kan få det om du säljer det du har.

Mvh

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Coach:

Hej

Jag är i behov av det sjökort som du har, köper det av dig om du har det kvar.

Det jag har är MEU021R inte det du söker men du kan få det om du säljer det du har.

Mvh

Kent

 

Jag har ett MEU025R (Stockholm / Mälaren) från 02. Här även en Garmin GPSmap 182C som det passar i. Du kan få båda om de passar dig. Finns i Norrtälje. Kan skicka om du står för frakten :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag har gjort lite research och finner att det sjökort jag söker är MEU026R

Köper det om någon har

// Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt rätt mycket både på plottrarna och elektroniska sjökorten sedan Garmin minneskort med BlueChart var "state-of-the-art".

Plottrarna har bättre GPS-position, är snabbare att uppdatera, ofta större skärm och i färg.

Elektroniska sjökort uppdateras årligen (minst) med ändringar i sjökorten (nya grund och ändrad utprickning). Alla Hydrographicakorten saknas t.ex.i ett gammal kort.

 

Fundera på om det är värt risken för grundstötning att använda en gammal plotter med gamla sjökort...

 

Jag har en gammal plotter (färgskärm) med BlueChart (hela södra Sverige) ombord som reserv men kan inte föreställa mig att ha den som min normala navigationsplotter längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller i princip med Lintott, men det är ju lite beroende på var man är med sin båt och hur man kör.

Där vi håller till duger min gamla Garmin med några år gammalt kort i, det finns inga Hydrografica kort att få över området t ex.

När jag har iPaden eller min lilla RPi3 som båda har friska kort så är det ingen skillnad (som jag upptäckt ännu).

Jag tänker nu att nästa år är plottrarna ännu bättre och ännu billigare, för att inte tänka på året därpå. Så snart har jag världens bästa plotter gratis :-) Tills dess duger min gamla burk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lintott:

Fundera på om det är värt risken för grundstötning att använda en gammal plotter med gamla sjökort...

Väldigt sant. Tidigare sa jag att jag aldrig mer skulle byta plotter utan bara komplettera med iPad. Men så blev det inte utan båten fick en nya Simrad plotter. Men oj vilket lyft, min gamla SH plotter var utmärkt. Tills jag bytte. Med båten följde även en Garmin GPSmap 521. Den stängdes av efter några timmar och har aldrig används sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett BlueShart ”ej SD-kortet” för Östersjön. Återkommer med namnet på kortet så fort jag kan. 

Vill byta mot ett för västkusten. 

Jag kan ju sälja det om jag kan köpa ett kort för samma peng av någon annan, kom gärna med ett förslag som gynnar oss alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett MEU042R och letar efter MEU047R om någon har. Köper gärna eller byter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...