Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
prsk

Motorn dog, vatten i motorutrymme

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Årets andra båttur började bra, men slutade tyvärr sämre. Under normalbelastning tvärdog motorn, varpå jag kontrollerar oljetemp som såg OK ut, d.v.s. 80 grader. Oljetrycket vet jag tyvärr inte. Öppnade motorrummet och ser att det ryker vattenånga överallt samt är "vattenskvätt" över motorn och runtom. Det går med andra ord inte att se var vattnet kommer från då det var så pass mycket skvätt och ånga. Kikade på oljan en halvtimme senare och ser att det är lite vitt på locket och antar nu att det kommit in vatten i blocket.

 

Båten verkar inte ta in något vatten när den är avstängd då den pöl som bildades under motorn inte ökat under 3 timmar, med ögonmått visserligen. För närvarande ligger båten i vatten och jag har inte tillgång till varken trailer eller lyft.

 

Jag kan tyvärr inte påstå att mekkunskaperna är på topp, vet hur man byter olja och konserverar motorn och vänder mig därför hit för en initial bedömning, även om jag förstår att informationen är knapphändig men det är allt jag vet i nuläget. 

 

Motorn är en Mercruiser 4,3LXH Gen+ med "one-piece" knän/limpor. Dessa kändes varma en kvart EFTER motorn dött (vet inte hur dessa kändes när motorn var igång), men under premiärturen två veckor tidigare kändes dessa normala i temperatur så det är inget som kommit krypande långsamt. 

 

Några frågor till er här på forumet;

 

  1. Några spontana idéer om vad som kan hänt?
  2. Kan jag skruva ur alla tändstift på en gång och kolla kompression på respektive cylinder utan att det blir några problem (förutsatt att motorn går att dra runt överhuvudtaget med startmotor)
  3. Andra förslag på felsökning för en relativt novis båtägare, som visserligen gärna ger mig på mek jag inte ännu kan?

 

Notera gärna att konserveringen under vintern osannolikt skulle varit bristfällig då vi mätte upp fryspunkten på vattnet i limporna till -25 grader, vilket årets vinter aldrig lyckades krypa ned till. Dessutom hade båten gått ca 20 nm innan detta från ingenstans skedde.

 

Tacksam för all hjälp som finns att få!

Redigerad av prsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sjövattenkyld eller sötvattenkyld?

 

Du utesluter själv att själva båten läcker.

Då kan det vara så att något av båtens kylvatten läcker, och bara pumpas in när motorn går.

Har du smakat på vattnet? Isåfall vad smakar det? Salt? Glykol? Olja?

 

Kolla oljan med oljestickan, om den är vit eller grå har du vatten i motorn, brukar betyda helrenovering.

Jag hade en gång en motor jag renoverade topplocket på, då höjdes kompressionen och det tålde inte det gamla motorblocket, det uppstod läckor mellan kylkanalerna och stötstångskanalerna, tror jag. Hursomhelst grå olja som bubblade upp runt oljestickan.

 

Ja man skall kontrollera kompressionen med alla stiften urskruvade, det krävs att startmotorn snurrar på ganska snabbt.

Blockera bränsletillförseln under komptestet!

 

Andra tips... Använd smak och luktsinnet! Här hos oss smakar ju inträngade sjövatten salt!

Hur luktar det i motorrummet?

 

En annan sak som slog mig... Jag fick en läcka i nuvatande båt, en slang från pentrypumpen till vv-beredaren började läcka ordentligt, fick ut omkring 50l vatten under motorn, det blev en hel del vattenånga och ganska mycket stänk, men rätt lättreparerat och lättsanerat, kostade inget heller att fixa till...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar ödmjukast för svar! Ligger nere i motorutrymmet nu, och kommer läsa och svara när jag är framför datorn igen. Båten är sjövattenkyld.

 

En liten uppdatering; är relativt säker på att vattnet skjutits upp genom förgasaren då det rann/droppade vatten inifrån flamskyddet när jag tog bort det.

 

Något annat som slog mig var även att det rann vatten vid tillfället när båten stannade från vad som såg ut som en form av dräneringshål bakom en remskiva, laddar upp bild när jag kommit hem igen.

 

Konstaterar även att båten inte tar in vatten i nuläget.

Redigerad av prsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vatten genom förgasaren så är det inget litet fel. Bort med stiften och kör med starten för att se så du inte har vatten i cylindrarna.

 

Lite vitt på oljelocket är ingen fara, värre är om du har oboyfärg på oljestickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sjövattenkyld eller sötvattenkyld?

 

Du utesluter själv att själva båten läcker.

Då kan det vara så att något av båtens kylvatten läcker, och bara pumpas in när motorn går.

Har du smakat på vattnet? Isåfall vad smakar det? Salt? Glykol? Olja?

 

Kolla oljan med oljestickan, om den är vit eller grå har du vatten i motorn, brukar betyda helrenovering.

Jag hade en gång en motor jag renoverade topplocket på, då höjdes kompressionen och det tålde inte det gamla motorblocket, det uppstod läckor mellan kylkanalerna och stötstångskanalerna, tror jag. Hursomhelst grå olja som bubblade upp runt oljestickan.

 

Ja man skall kontrollera kompressionen med alla stiften urskruvade, det krävs att startmotorn snurrar på ganska snabbt.

Blockera bränsletillförseln under komptestet!

 

Andra tips... Använd smak och luktsinnet! Här hos oss smakar ju inträngade sjövatten salt!

Hur luktar det i motorrummet?

 

En annan sak som slog mig... Jag fick en läcka i nuvatande båt, en slang från pentrypumpen till vv-beredaren började läcka ordentligt, fick ut omkring 50l vatten under motorn, det blev en hel del vattenånga och ganska mycket stänk, men rätt lättreparerat och lättsanerat, kostade inget heller att fixa till...

..

 

Hemma igen nu, som sagt - tack för du tagit dig tid att svara!

 

Motorn är sjövattenkyld, och som jag skrev hastigast efter du postat så tar den inte in vatten nu. Har inte smakat på vattnet, men av utseende att döma är det vatten och kan omöjligt vara olja. Nu fotograferade jag tyvärr inte oljestickan men efter att ha kollat den nu igen tycker jag faktiskt oljan ser normal ut, det vill säga ljusbrunt genomskinlig. 

 

Toppen, då vet jag hur jag ska gå tillväga för att kolla kompressionen. Nu vet jag inte vad ganska snabbt innebär, men batteriet är fulladdat och drar runt vad jag anser är normalt, hoppas det räcker!

 

Motorrummet luktar inget konstigt, båten har alltid haft lite doft av olja men det är kanske förståeligt då det inte är kliniskt rent efter diverse byten av oljefilter m.m.

 

Önskade jag haft vv-beredare och att det var den som läckt, men icke! :)

 

Bifogar bilder på det vatten som vart kvar inne i flamskyddet.

 

Tillägg efter kvällens inspektion: som jag skrev i min spontankommentar gjord nere i båten så kom det vatten från ngt som såg ut som ett dräneringshål vid infästning av en remskiva, bifogar även bild på denna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vatten genom förgasaren så är det inget litet fel. Bort med stiften och kör med starten för att se så du inte har vatten i cylindrarna.

 

Lite vitt på oljelocket är ingen fara, värre är om du har oboyfärg på oljestickan.

 

Tack för engagemang!

 

Det låter spontant inte roligt, men jag ska kolla hur det står till med vatten i cylindrar samtidigt som jag gör kompressionstest.

 

Det är ungefär så som du säger, alltså lite vitt på oljelocket men däremot är det inte oboyfärg på oljestickan. Snarare ljusbrun genomskinlig olja, så som jag skulle påstå att den ska se ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att vattenpumpen läcker? Då kommer vatten ut bakom vattenpumpens remskiva och remskivan som roterar slungar runt vattnet i motorrummet.

 

Att motorn skulle trycka ut vatten genom förgasaren är osannolikt, allt som hamnar i insuget åker in i motorn, inte ut.

När motorn går med lite större varvtal är det ju ett jäkla sug i insuget och en del vatten sugs in där och rinner ut tillbaka när motorn stannar. I värsta fall sögs så mycket vatten in via förgasaren att någon cylinder vattenfylldes. Detta är dock mycket långsökt och föga troligt.Det skall vara verkligt mycket vatten i insuget för att det skall inträffa. Ta bort tändstiften och kolla om det ligger vatten på kolvarna. Går motorn att dra runt med en hylsa på remskivan?

 

Men det är ju också möjligt att att vatten har letat sig in i tändsystemet och motorn stannat av det. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det vi ser på sista bilden? Ser ut som drivremmen till höger, är det utgående axel från vattenpumpen. Men hur är bilden tagen, uppifrån, sidan underifrån? Och var ser vi det du kallar dräneringshål.

 

Ang vattnet i flamskyddet så kan det kommit utifrån och inte från förgasaren. 

 

Men som sagt bort med alla stiften samtidigt, kör runt motorn, skvätter det vatten ur något eller flera tändstiftshål så har du hittat problemet men inte orsaken. Skvätter det inte så grattis.

Det här bör du göra omgående, det börjar rosta snabbt i cylindrarna.

 

Kör inte motorn med stiften i, vatten kan inte komprimeras och är någon cylinder vattenfylld så ger sig något annat som inte ska ge sig om du har otur tex en vevstake.

 

Du skriver att det var ånga i motorrummet vilket då betyder att motorn kokade, Bara dropp/rinn från ett ev. dräneringshål som kastas runt av remskivor och rem bör inte ge dom där mängderna med vatten och ånga

 

Genom att det sitter onepiece avgasdelar så förmodar jag att det är original och aldrig bytta. det är inte så att det blivit en genomrostning där så vatten öser ut över förgasare och fördelare.

 

Du skriver också oljetemp 80° men du menar vattentemp eller?  Om motorn är rent sjövattenkyld (ingen värmeväxlare) så känns 80° högt, den borde ligga på runt 60°

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summa summaum:

Hög temp.

Misstänkt läcka vid vattenpump.

Ånga i motorrummet...

 

Kolla nivån i det sekundära kylsystemet, det med glykol och sötvatten i, det brukar finnas ett expansionskärl någonstans.

Det finns en vattenpump liknande den på en bilmotor som pumpar runt det interna söta glykolkylvattnet, dessa pumpar lägger ju av ibland och börjar läcka i sina lager, eller packningar. Förefaller som det är detta du råkat ut för.

Kontrollera silen dör sjövattnet. Kontrollera att impellerpumpen, impellern är hel. Silen på utsidan (i drevet?) att den inte är igensatt.

 

Av de senaste uppgifterna förefaller ju det som om motorn gått varmt och kokat, någon form av fel i något av motorns kylsystem.

 

Ja kolla även fördelarens lock om det är fukt där, och brytarspetsarna.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt engagemang och era svar! Har läst samtliga inlägg och kommer avlägga lite bättre rapport utifrån era svar när jag är hemma igen.

 

Nere i båten nu och konstaterar följande:

 

1. Tändstiften ser inte ut att ha kommit i kontakt med vatten, laddar upp bild sedan.

 

2. Vattenpumpen läcker ut vatten genom vad som ser ut som ett dräneringshål ut mot remskivan när man drar runt motorn. Har filmat och kommer ladda upp när jag är hemma.

 

3. Eftersom jag har högst begränsade mekkunskaper avbryter jag nu kompressionstest efter en cylinder då det pissar ut vatten från dräneringshålet när motorn dras runt, risk för att motorn skadas om jag fortsätter?

 

4. Oljan på oljestickan ser fortsatt bra ut efter jag dragit runt motorn, dvs inget tecken på vatten.

 

5. Expansionskärlet du skriver om George, misstänker att det är den mer röd vätska, ser inga konstigheter där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2 Du får lyssna på soundtracket från "Macken" och "Det är vattenpumpen, Gerd"..

Medan du gör det så kan du ju botanisera på olika hemsidor med reservdelar och ta reda på vad en sådan kostar.

På din beskrivning och bild, ser det ut som den centrifugalpumpen som pumpar runt kylvattnet inne i motorn. Men det finns en pump till, sjövattenpumpen, det är en impellerpump.

 

5 nej, eller ja.. Jag har en grön vätska i mitt expansionskärl, men det kanske finns röd glykol också? Följ rör och slangar så du ser var detta kärl mynnar ut. Expansionskärl brukar sitta uppepå eller vid sidan av motorn. Röd vätska förknippar jag annars med hyraulolja till trimplan och drevtrimmets pump... men som sagt det kanske finns röd glykol? Om du nu haft en läcka borde det vara tomt eller iallafall ganska litet vätska i detta kärl.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn, skriver du, är sjövattenkyld. Då kan du sluta leta efter expansionskärlet det finns inget. Du har ingen sluten krets med glykol i. Drar du runt motorn ska det inte "pissa ut" vatten vid vattenpumpen. Där har du troligtvis orsaken till dina problem. Nått läckage i vattenpumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn, skriver du, är sjövattenkyld. Då kan du sluta leta efter expansionskärlet det finns inget. Du har ingen sluten krets med glykol i. Drar du runt motorn ska det inte "pissa ut" vatten vid vattenpumpen. Där har du troligtvis orsaken till dina problem. Nått läckage i vattenpumpen.

Ursäkta jag missde det, jag frågade ju dig men missade nog svaret, visst bara en pump.

Glöm det jag sade i förra inlägget, den röda vätskan är då antagligen hydraulolja till drevlyft eller trimplan, bry dig inte om den just nu.

 

Jo även dessa pumpar finns att köpa som komplett resevdel.

Det brukar vara Johnson, den stora pumptillverkaren, som tillverkar dessa.

Dom här pumparna kan haverera i lagren, eller om de går torrt förstörs impellern inuti dessa.

Nästa steg blir att skruva loss locket på pumpen och se hur den ser ut inuti.

Det vore bra med någon översiktsbild över denna pump.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motorn, skriver du, är sjövattenkyld. Då kan du sluta leta efter expansionskärlet det finns inget. Du har ingen sluten krets med glykol i. Drar du runt motorn ska det inte "pissa ut" vatten vid vattenpumpen. Där har du troligtvis orsaken till dina problem. Nått läckage i vattenpumpen.

Ursäkta jag missde det, jag frågade ju dig men missade nog svaret, visst bara en pump.

Glöm det jag sade i förra inlägget, den röda vätskan är då antagligen hydraulolja till drevlyft eller trimplan, bry dig inte om den just nu.

 

Jo även dessa pumpar finns att köpa som komplett resevdel.

Det brukar vara Johnson, den stora pumptillverkaren, som tillverkar dessa.

Dom här pumparna kan haverera i lagren, eller om de går torrt förstörs impellern inuti dessa.

Nästa steg blir att skruva loss locket på pumpen och se hur den ser ut inuti.

Det vore bra med någon översiktsbild över denna pump.

..

 

 

Mercruisers glykol är röd. Du borde kunna avgöra om det är samma vätska som du ser i expansionskärlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en GM i grunden och pumpen är ganska enkel att byta.

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-mercruiser/motordelar/vsmm-produkter/cirkulationspump-gm-v6-v8-smallblock-ph600-0005/

 

Pumpen måste pissa rejält för att det ska bli genomsurt, vilket fall som helst så förklarar inte pumpläckaget ångan. Motorn måste gått rejält varm. Om det nu inte är på det viset att pumpen sagt upp sig totalt så cirkulationen blivit utslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ångan i motorrummet har väl uppstått när läckaget från vattenpumpen hamnar på remskivan som stänker runt vatten på varma motordelar. Om pumpen är i riktigt risigt skick så har motorn antagligen överhettat. Bara att byta pump, starta och se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Tillbaka vid datorn efter skruvande och middag, och återigen, tack till er som tar er tid att svara och hjälpa till. Det är guld värt!

 

Istället för att citera varje inlägg, hur man nu gör det på ett smidigt sätt så betar jag av svar och återkoppling på respektive inlägg nedanför och laddar sedan upp dagens bilder och video;

 

1. Som flera av er nämnt så är säkerligen cirkulationspumpen/vattenpumpen kass då det uppenbarligen läcker där. Släpper härmed teorin om att vatten skulle kommit upp genom förgasaren då det verkar orimligt enligt vad ni beskrivit ovan. Se video för hur det läcker genom dräneringshålet (observera att det läckte betydligt mer vatten både under och efter försök till kompressionstest): https://youtu.be/wBEEsOcT2y8

 

2. Med oljetemp menar jag givetvis vattentemp, 80 grader. Har kollat avgaslimporna och de är utifrån sett i gott skick, så att det skulle vara genomrostat på något ställe känns mindre troligt. Givetvis kan ju dessa vara kassa invändigt då de har ett gäng år på nacken.

 

3. Vad det gäller kontroll av impeller har jag svårare att ta mig an det nu då båten är sjösatt med kran då jag varken har trailer eller bil med drag. Avvaktar med detta till jag kommit vidare i felsökningen då det torde pumpas in vatten från impeller eftersom det fortsätter läcka vid vattenpumpen av att bara dra runt motorn m.h.a. startmotorn.

 

4. Vad det gäller volymen vatten som vattenpumpen tryckt ut under gång, precis innan haveriet, är oklart. Det var omöjligt att avgöra varifrån vatten och ånga kom under första panikminuten, ångan lade sig ganska snabbt. Kan det bara vara så att allt vatten som hamnat på block m.m. helt enkelt förångades p.g.a. värmen? Blocket torde bli varmt under normal drift?

 

Hoppas jag fått med allt ni både svarat och ifrågasatt ovan!

 

Bilder från dagen:

 

- Vattnet läcker ut där pilen pekar: https://www.pixeltopic.com/image/obgkvdrlinimpy/

- Samma som ovan, fast bild på min motor. Noterar även att det är duktigt rostigt runtom, övriga motordelar har knappt någon rost alls utan är täckta med motorfärg. Detta kanske har pågått en tid: https://www.pixeltopic.com/image/oshkhzjirsztnnn/

- Tändstiften ser ut såhär, inget tecken på vatten vad jag kan se: https://www.pixeltopic.com/image/xknrxiusknldll/

- Frontvy över motor med numrering (bakom remhjul nr 1 är vattenläckan): https://www.pixeltopic.com/image/rfjdoabjsrmatrh/

 

Tanken med den sista numrerade bilden var att fråga om någon vet hur jag lossar (och sedan spänner) remmen korrekt? När det gäller vattenpumpen har jag lyckats hitta en vettig text i verkstadsmanualen som jag ska kunna följa.

 

Kanske en dum fråga, men eftersom båten ligger i sjönm vet ni om det går att lossa vattenpump och slangar utan att riskera vatteninträngning? Tänker mig enkel fysik, att så länge slang för inkommande vatten är över vattennivå utanför båten borde allt vara lugnt?

 

Återigen, stort tack för ert engagemang!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så länge slangen är över vattenytan så funkar det.

Ang. remmen så bör det vara någon fjäderbelastad historia vid hjul nr 5. Brukar finnas ett fyrkantigt hål som man sätter ett brytskaft i, och på så sätt avlastar remmen. Annars så kan det vara på det gamla heliga visat att generatorn sitter ledad och man spänner med den. Men då det är en multiribbrem så är nog det mest troliga hjul nr 5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du googlar nedanstående får du några intressanta träffar:

serpentine belt mercruiser 4.3 site:iboats.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du googlar nedanstående får du några intressanta träffar:

serpentine belt mercruiser 4.3 site:iboats.com

 

Tack Smatte, då sätter jag check på hur man går tillväga och även ny kunskap om det engelska ordet för remmen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var sugs kylvattnet in i båten, genom drevet eller i egen bordsgenomföring?

Om det är via en bordsgenomföring så tycker jag att det borde finnas en avstängningskran på insidan.

På Volvo-Pentadrev sitter kylvattenintaget i framkant på drevet framför propellern, ofta kan man förhindra vatteninträngning om man hissar upp drevet i översta läget.

Kanske samma för dig?

 

Men här har du ett par timmars trevligt mekande framför dig! Hoppas att alla skruvar lossnar lätt, att det inte rostat fast.

Jag skulle tro att du behöver en sats med fasta nycklar och/eller en hylsnyckelsats i tum-storlek! En sprayburk med rostlösningsvätska kanske kommer att behövas...

Med skiftnyckel är risken stor att man förstör skruvarnas skallar.

Tag en bild först, eller föresten det har du ju gjort, så du sedan vet hur du får ihop grejena igen. Just sådana där långa remmar kan man ju lätt glömma hur de var dragna.

Kolla även drivremmen/ remmarna, kan ju kanska vara lika bra att byta den/dem samtidigt.

Det är väldigt sällan jag mekar med vattenkyla bensinmotorer, men det har hänt, och jag har även bytt liknande sådana här vattenpumpar, och då skulle man kladda på något slags vattenfast packningsklister mellan pumpen och motorblocket, måhända kanske andra forumdeltagare känner till hur det skall vara här?

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere och kikade lite idag och pratade med en mekaniker, kände att jag inte ville ge mig på eländet då jag inte hittade ngn avstängningskran, risk för fastrotade bultar m.m. och samtidigt känner mig obekväm med att testköra åbäket efter bytet. Har bokat tid med mekaniker till veckan efter Kristi himmelsfärd, återkommer med uppdatering efteråt för er som är intresserade av hur det gick och för framtida info till någon som eventuellt råkar ut för något liknande. 

 

Er hjälp har varit ovärderlig för mig utan större mekkunskaper, tack såhär långt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Vattenpumpen är bytt och motorn går som den ska. Tack för er hjälp och vänlighet, trevlig båtsommar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du fick ordning på detta fel, som till en början föreföll vara en smärre katastrof, men som visade sig vara ganska överkomligt iallafall i tid, ditt bankkonto har väl kanske en annan uppfattning.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du fick ordning på detta fel, som till en början föreföll vara en smärre katastrof, men som visade sig vara ganska överkomligt iallafall i tid, ditt bankkonto har väl kanske en annan uppfattning.

..

 

Hehe precis som du skriver, är helnöjd med att det var vattenpumpen som var boven i dramat. Passade även på att byta termostat då den gamla öppnade vid ca 80 grader, men upptäckte att den nya öppnar vid precis samma temp och går då ned till ca 75 grader innan tempen arbetar sig upp för att öppna igen vid 80 grader. Skumt, kanske är instrumentet som visar fel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bra att du fick ordning på detta fel, som till en början föreföll vara en smärre katastrof, men som visade sig vara ganska överkomligt iallafall i tid, ditt bankkonto har väl kanske en annan uppfattning.

..

Hehe precis som du skriver, är helnöjd med att det var vattenpumpen som var boven i dramat. Passade även på att byta termostat då den gamla öppnade vid ca 80 grader, men upptäckte att den nya öppnar vid precis samma temp och går då ned till ca 75 grader innan tempen arbetar sig upp för att öppna igen vid 80 grader. Skumt, kanske är instrumentet som visar fel..

Det är ju lätt att kontrollera med en termometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bra att du fick ordning på detta fel, som till en början föreföll vara en smärre katastrof, men som visade sig vara ganska överkomligt iallafall i tid, ditt bankkonto har väl kanske en annan uppfattning.

..

Hehe precis som du skriver, är helnöjd med att det var vattenpumpen som var boven i dramat. Passade även på att byta termostat då den gamla öppnade vid ca 80 grader, men upptäckte att den nya öppnar vid precis samma temp och går då ned till ca 75 grader innan tempen arbetar sig upp för att öppna igen vid 80 grader. Skumt, kanske är instrumentet som visar fel..

Det är ju lätt att kontrollera med en termometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med två olika metoder.

1 med termostaten i en vattenfylld kastrull på spisen och en termometer i kastrullen också. Man kan se när termostaten öppnar och stänger.

2 med en elektronisk termometer från Kjell, Clas, Jula eller Biltema, är man tejpat eller najat fast givaren med buntband mot motorblockets gods vid termostathuset.

 

Inget av instrumenten i panelen är något precissionsinstrument, det kan skilja på både rpm, grader, volt, bar och ampere plus eller minus, visarnålen är tjock och skalan är oexakt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...