Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Max77

Avgaskrök MD5

Rekommendera Poster

Min MD5 avgaskrök har rostat sönder, och jag har köpt en ny. Problemet är att jag inte får bort den gamla. 

 

De två m8(?) insexskruvarna som sitter i motorblocket sitter som berget. Dessutom så är den skruven som sitter längst upp delvis skymd av en utbuktning i avgaskröken. Jag har använt mig av en ganska liten spärrnyckel, med insex-bit (eller vad det heter). Det känns som att jag skulle behöva ett mycket större moment.

 

Har ni några förslag på vad jag ska ta mig till. Vilka verktyg är bäst? Jag antar att skruvarna suttit på samma ställe sedan motorn var ny, dvs i 40 år.

 

Om jag inte kommer på nåt annat sätt så funderar jag på att såga av den gamla avgaskröken nära motorblocket. Då får jag bort den där utbuktningen, och jag kan sedan komma åt skruvarna — i varje fall hyfsat — rakt framifrån. En annan tanke som jag lekt med är att reparera den gamla avgaskröken på plats, om det nu är möjligt. Då slipper jag riskera att dra sönder gängorna i motorblocket.

 

Jag har sprutat på 5-56, men jag tvivlar på att det når in till gängorna.

 

Som sagt. Gärna tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke - om du kapar bort bultskallen med vinkelslip så du kan lyfta bort avgaskröken kanske 5-56 kan nå in i gängorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke - om du kapar bort bultskallen med vinkelslip så du kan lyfta bort avgaskröken kanske 5-56 kan nå in i gängorna

 

Tack, men det är nog inte nåt jag börjar med i varje fall. Det kommer bli gängor som sticker ut några millimeter från motorblocket.

 

Är det bra att knacka lite lätt på skruvarna med en hammare, tro?

 

Båten ligger i Björlanda kile. Jag funderar på att ta hjälp av Björlandavarvet. De borde vara vana vid denna typ av problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kan få tag i något med lite mer kraft. I en hylsnyckelsats brukar det finnas insex; kanske räcker det. 5-56 är bra; på med det i omgångar. Att reparera en krök tror jag inte riktigt på i längden även om det kan funka lite provisoriskt för att ta sig hem (när jag köpte min båt var kröken lagad med avgasbandage och avgaskitt, förra ägaren var jättestolt! Jag bytte omgående)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till värme, sånt finns ju nu på "sprayflaskor" och det hade säkert hjälpt att värma bulten som krånglar, och sen använda slagskruvmejsel och en liten slägga. Alternativt mutterknackare som ju oxo finns eldrivna nu, någon kan säkert låna ut en sån.

Lycka till.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lös vinklad insexnyckel förlängd med ett rör kanske kan funka?

Du kan bli hur stark som helst på gott och ont.

Skyll inte på mig om du drar av skruvarna. :-)

 

Knacka på skruvarna kan hjälpa, men du ska ta i ordentligt för att det ska ge något.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha, gubbar!

 

Jag ska försöka lite imorn igen. 

 

Jag har försökt med hylsnyckelsats av bra kvalité. Spärrnyckeln kommer därifrån. Jag har två spärrnycklar, men bara den minsta passar till bits:en. 

 

Jag testade lite med lös vinklad insexnyckel oxå, och jag försökte slå lite lätt på nyckeln. Problemet var att jag inte fick till ett stumt slag eftersom den böjda delen var för lång. Jag ska se om bits:en är tillräckligt lång för att sitta i skruven och samtidigt ge plats för en hylsnyckel. Om det funkar så kommer det bli mycket stummare. Ska försöka slå lite lätt längst ut på nyckeln, och jag ska oxå slå lite på skruven innan.

 

Jag tror inte att det är aktuellt att förlänga skaftet. Om jag kommer ihåg rätt så är det trångt nog som det är. Motorn sitter kvar i båten, och det är trångt.

 

Hoppas att 5-56:an har lyckats tränga in tills imorgon, men jag tvivlar egentligen på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den brutala men effektiva metoden är att värma med gasen. Inte helt ofarligt men det brukar lossna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Bra tips, men det funkar inte eftersom jag inte kan borra. Det är hur trångt som helst. Den ena skruven är ganska svår att komma åt, t.o.m. med vanlig böjd insexnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En variant till är att borra med ett 6 mm borr så djupt som du törs, skulle gissa på 30-40mm. Jätteviktigt att du borrar i centrum och så vinkelrätt du kan. Sätt en tejp på borren på 40 mm djup, så vet du hur djupt du borrat.

 

Då kommer kröken att lossa hyfsat lätt med lite våld, sen finns det speciella skruvutdragare man kan använda för att dra ut resterna.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragare-5-st-2000016851/

 

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag tror inte att jag kan värma heller för den delen. Den ena skruven sitter bara några cm från dieselpumpen (om jag kommer ihåg rätt).

 

Tack så mycket för alla svar. Ska testa om några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant till är att borra med ett 6 mm borr så djupt som du törs, skulle gissa på 30-40mm. Jätteviktigt att du borrar i centrum och så vinkelrätt du kan. Sätt en tejp på borren på 40 mm djup, så vet du hur djupt du borrat.

 

Då kommer kröken att lossa hyfsat lätt med lite våld, sen finns det speciella skruvutdragare man kan använda för att dra ut resterna.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragare-5-st-2000016851/

Ett riktigt dåligt tips. Svinpittar är helt värdelösa att använda, först förstöra en hel skruv och sedan ge sig på resterna med ett dåligt verktyg är ju som att be om problem.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig med Peter ett verktyg som skulle vara helt förbjudet att sälja.

Ta skriver slå lite lätt på skruv och nyckelskaft

Det är ett kraftigt välricktat slag som gäller det är chockverkan vi vill ha inte någon nötning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn ordentligt varm till att börja med.. Använd sedan en gedigen insexnyckel med förlängning / drag-spärrskaft el dyligt.. Har du ett Dorn el dyl, med samma dimension som skruvskallen.. Sätt an det mot bulten och klappa till ett par ggr med en mindre slägga... Efter den behandligen, så tror jag bultarna kommer att lossna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med en gasdriven lödpenna kan man rikta värmen väldigt koncentrerat på skruvskallen. Genom att värma upp ordentligt och sedan låta den svalna igen så har den rört sig lite i gängorna och förhoppningsvis lossnat.

 

Ta inte i för mycket med insexnyckeln. Man kan runddra nyckelgreppet i skruven.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja!

 

Vet inte om bilduppladdningen kommer funka, men ni ser utbuktningen på kröken som gör att man inte kommer åt med rak nyckel. Jag sågade av en insexnyckel, och slog på skaftet med hammare. Åsså, 5-56, men den kom aldrig in till gängorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För stora bilder kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med eller utan bild - är grejerna loss alltså..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni inte väl hårda mot grispitten? Den funkar ganska ofta men inte till skruvar som inte lossar med vanliga verktyg. Däremot till skruvar som gått av, pinnbultar mm. Men den är aldrig lika stark som originalskallen.

 

Med gassvets kan man välja ett litet munstycke för att värma. Isolera mot andra grejer med blöt Gullfiber. Förr fick man ju ha asbest... Helst ska någon som är van göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är loss! Hoppas bilderna funkar nu. Tack ska ni ha för ert engagemang!

 

Kröken:

post-102900-0-64827500-1494782679.jpg

 

Skruvarna. Lite lätt rostiga i gängorna just där packningen varit. Men jag smörjer nog bara upp och sätter tillbaka.

post-102900-0-97613500-1494783121.jpg

 

Bild som visar utbuktningen på kröken, som gör att man inte kommer åt med rak insex:

post-102900-0-44867500-1494783121.jpg

 

Min modifierade insexnyckel, som gjorde att jag kom åt:

post-102900-0-03506600-1494783123.jpg

 

Jag slog alltså med hammare på insexnyckeln, och när jag slog ganska hårt så lossade det.

 

Den där gummislangen var jättehård, och hade en liten värme(?)-skada på insidan. Jag funderar på att köpa en ny. Vet iofs inte hur böjlig en ny är. Ska kolla imorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man kan aldrig vara för hård mot grispitt!

Kommer folk med grejer där man dragit av potten eller borrat sönder detaljen och vill ja hjälp ofta flera timmars arbete för att återställa saker som kanske gått att fixa för en hundring om man fått vara med från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett ganska listigt knep i detta läge är att kapa m rondell  en insexa exempel 8m/m o sätta en ringnyckel 8m/m av god kvalite på stumpen så nära skruvskallen som möjligt Det har räddat mig i vissa situationer för du får ett stumt vrid nära skallen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett ganska listigt knep i detta läge är att kapa m rondell  en insexa exempel 8m/m o sätta en ringnyckel 8m/m av god kvalite på stumpen så nära skruvskallen som möjligt Det har räddat mig i vissa situationer för du får ett stumt vrid nära skallen

Jag försökte faktiskt med precis det. Jag satte en ringnyckel på insexnyckeln. Jag kanske slog för löst, men det slutade med att jag istället moddade insexnyckeln. Insexnyckeln var längre än ringnyckeln, så det blev nog lite bättre tryck i slagen. Men du har rätt. Jag hade nog kunnat ta i mer utan att ringnyckeln hade gått sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man kan aldrig vara för hård mot grispitt!

Kommer folk med grejer där man dragit av potten eller borrat sönder detaljen och vill ja hjälp ofta flera timmars arbete för att återställa saker som kanske gått att fixa för en hundring om man fått vara med från början.

 

Jag brukar säga att man borde ha licens för att få använda skiftnyckel. Samma med grispitten, det finns säkert fler verktyg som det borde krävas licens för att få använda.

Vissa verktyg är sådana att de i rätt händer fungerar men i fel händer enbart förstör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är loss! Hoppas bilderna funkar nu. Tack ska ni ha för ert engagemang!

 

Kröken:

attachicon.gifIMG_0078.JPG

 

Skruvarna. Lite lätt rostiga i gängorna just där packningen varit. Men jag smörjer nog bara upp och sätter tillbaka.

attachicon.gifIMG_0083.JPG

 

Bild som visar utbuktningen på kröken, som gör att man inte kommer åt med rak insex:

attachicon.gifIMG_0081.JPG

 

Min modifierade insexnyckel, som gjorde att jag kom åt:

attachicon.gifIMG_0079.JPG

 

Jag slog alltså med hammare på insexnyckeln, och när jag slog ganska hårt så lossade det.

 

Den där gummislangen var jättehård, och hade en liten värme(?)-skada på insidan. Jag funderar på att köpa en ny. Vet iofs inte hur böjlig en ny är. Ska kolla imorn.

Gör rent gängorna på bultarna ordentligt, eller köp hellre nya insexbultar, och smörj på lite kopparpasta på gängorna, innan du monterar kröken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...