Jump to content
Monday 17 June 2024
Sign in to follow this  
Guest

Är det dags att ta upp båten (film)?

Recommended Posts

Guest

Jag har haft min segelbåt i vattnet över vintern och nu hade vi en dykare i hamnen som kollade våra båtar under vattenlinjen. Som man kan se på min så har den växtlighet över större delen och jag undrar om det är något som är ett måste att ta itu med bums eller om jag kan vänta till i sommar med att göra den ren, och då tänker jag på om detta kan påverka farten?

Det ser ut att sitta löst.

 

 

https://drive.google.com/file/d/0B1az7pR0Mi9gSUJjYWZQNlFLcmM/view

 

En ny anod behövs.

 

Någon som undrar över vad som har hänt med kölen så var det förra ägaren som körde på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Påverkar farten negativt givetvis, och har det börjat växa så blir det ju inte mindre till sommaren. Tror du sparar en hel del jobb på att åtgärda det snarast möjligt. Ytterligare påväxt går mycket snabbt nu när solen börjat värma på. Sedan beror det ju på var i landet? Läste jag Malmö? Växer förmodligen kraftigare där än i Bottenviken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En borsttvätt löser problemet.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst har beväxtningen negativ påverkan på farten.

Lite beväxtning på propellern gör väldigt mycket.

Har själv - av olika anledningar - inte varit ute med båten sen i januari. 

Var på en "jobbresa" till Hållö förra onsdagen. Brydde mig inte om att plocka fram plottern. Loggen är igenväxt, så jag kunde inte se vilken fart jag gjorde, men det gick nog saktare än det brukar göra.

Själv brukar jag ta upp i slutet av Maj - början av Juni. Dvs efter att de allra flesta sjösatt. Maskinförarna är mindre stressade. Det finns gott om plats på hamnplanen och massvis med lediga pallbockar (ägs av den som tar upp båten) Dessutom brukar det ju va en behaglig arbestemperatur.

Att det skulle bli så fruktansvärt mycket mer jobb. De vette katten. Man spolar ju av skiten med högtrycken, så om du gör jobbet idag eller om en månad kvittar nog lika. 

Din film kunde jag inte öppna, så nån  kölskada kunde jag inte se. Fast de brukar se ganska lika ut. Under de 45 år jag seglat plastbåtar med ingjuten barlastköl, har jag förorsakat ett antal skador i kölens framkant alldeles på egen hand. 

En nackdel med att båten legat i vattnet under vintern är ju att det kan bli svårt att få torrt. Men du får väl försöka reparera provisoriskt, ta upp till hösten, slipa upp och låta torka ut över vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst har beväxtningen negativ påverkan på farten.

Lite beväxtning på propellern gör väldigt mycket.

Har själv - av olika anledningar - inte varit ute med båten sen i januari. 

Var på en "jobbresa" till Hållö förra onsdagen. Brydde mig inte om att plocka fram plottern. Loggen är igenväxt, så jag kunde inte se vilken fart jag gjorde, men det gick nog saktare än det brukar göra.

Själv brukar jag ta upp i slutet av Maj - början av Juni. Dvs efter att de allra flesta sjösatt. Maskinförarna är mindre stressade. Det finns gott om plats på hamnplanen och massvis med lediga pallbockar (ägs av den som tar upp båten) Dessutom brukar det ju va en behaglig arbestemperatur.

Att det skulle bli så fruktansvärt mycket mer jobb. De vette katten. Man spolar ju av skiten med högtrycken, så om du gör jobbet idag eller om en månad kvittar nog lika. 

Din film kunde jag inte öppna, så nån  kölskada kunde jag inte se. Fast de brukar se ganska lika ut. Under de 45 år jag seglat plastbåtar med ingjuten barlastköl, har jag förorsakat ett antal skador i kölens framkant alldeles på egen hand. 

En nackdel med att båten legat i vattnet under vintern är ju att det kan bli svårt att få torrt. Men du får väl försöka reparera provisoriskt, ta upp till hösten, slipa upp och låta torka ut över vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Lite slem" som man brukar ha i Östersjön och i insjöar gör lätt en halv knops skillnad på en segelbåt. Visst, man ska inte ha bråttom när man seglar osv - men det är som att köra bil med handbromsen i. Det där gör förmodligen mer. En borsttvätt (som föreslagits), en dykning med svamp eller liknande räcker sannolikt för att få båten acceptabelt ren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Vi ska segla till Bornholm på en 12-dagstur vid Kristi Himmelsfärd så då vill jag så klart att hon ska glida lätt fram över havet. Jobbigt att veta att hon dras med en massa växtlighet som kanske sinkar. Men, mer en känsla kanske.

 

 

Här nere i Skåne har de flesta redan fått ner sina båtar så det är lite lugnare på backen så att få en tid för att få upp henne ett par timmar ska nog inte vara svårt.

 

Kölskadan är gjord för många år sedan av tidigare ägare. Den är vigjord via försäkringsbolag och varv men de jämnade inte till under kölen. Jag vet inte varför eller så har han gått på igen. Det händer den bästa då och då.

 

Tack för era synpunkter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi ska segla till Bornholm på en 12-dagstur vid Kristi Himmelsfärd så då vill jag så klart att hon ska glida lätt fram över havet. Jobbigt att veta att hon dras med en massa växtlighet som kanske sinkar. Men, mer en känsla kanske.

 

 

 

 

Under de förutsättningarna skull jag absolut tat upp och gjort ren botten.

 

De turer jag gör  på vintern/ våren är korta och i närområdet för motor. Då spelar nån knops fartminsking ingen roll.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

En dykare går ner och gör rent undertill och byter min anod för 2000 kronor. Att lyfta henne och fixa själv hade kostat 1500 kronor.

Någon som kan uppfatta diametern på min axel? 35 mm eller 40 mm? Jag har en Perkins 50 HK (samma som VP MD20). Jag hittade inget i manualen om axeln.

Vad är skillnaden med en kula eller en smal anod?

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/anoder/axelanoder

post-110184-0-75844200-1495004443_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dykare går ner och gör rent undertill och byter min anod för 2000 kronor. Att lyfta henne och fixa själv hade kostat 1500 kronor.

Någon som kan uppfatta diametern på min axel? 35 mm eller 40 mm? Jag har en Perkins 50 HK (samma som VP MD20). Jag hittade inget i manualen om axeln.

Vad är skillnaden med en kula eller en smal anod?

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/anoder/axelanoder

Ingen större skillnad.. En smal anod används då axeln är för kort för den vanliga ovala anoden, man vill ju ha lika mycket material i anoden att offra.. På din axel monterar du en oval anod.. (Kula).

Edited by Sneseglarn2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...