Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mae222

Kad42 temp vid tomgång.

Rekommendera Poster

Jag är ny kad42 ägare och undrar är det normalt att motor tempen bara når 40c efter en halv timme på tomgång?. Eller öppnar mina termostater för tidigt?.

/mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kad43 ligger på ca 50-60 grader på tomgång

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kad43 ligger på ca 50-60 grader på tomgång

Min KAD 43 är likadan, KAD 42, 43 och 44 är ju i princip samma motor.

Jag tror inte du behöver oroa dig över detta, men det är ju ganska lätt och billigt jobb att byta termostater.

Tempmätaren och dess givare är ju inte direkt några precisionsgrejer, om du är orolig kanske du på något vis kan mäta kylvattenet temp med någon annan slags termometer. Hur är det med avgasernas färg, om du har aq-drev ser du ju inte dessa, men det är väl så att dieselmotorer som går för kallt har vit-gråa avgaser??

18325.jpg

Termostaterna kostar 381 kr för båda, hos Volvo Penta återförsäljare, troligtvis billigare annorstädes, och skall öppna vid 81 grader, tydligen.

 

Ett gammalt knep är att lägga termostaten (-erna) i en kastrull med vatten och värma på tillsammans med en bra termometer och se när termostaten (-erna) öppnar, samtidigt som man kollar termometern.

 

Sedan vet jag att om det finns gångvärmeelement och eller varmvattenberedare tar det ned tempen litet, ävensom termostaten egentligen skulle kompensera för det, men det är ju litet stenåldersteknik med dessa mekaniska bimetalltermostater.

 

Mer motorkunniga må fela mig om jag har rätt!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Jag skulle byta olja men motorn blev alldrig varm även oljan var ljummen efter en halvtimmes tomgång.

Och gångvärmen hade bara kall luft.

Så byte av termostat ska jag göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 41:a och av anledningen att motorn inte blir varm vid tomgång så byter jag alltid motoroljan på hösten i sjön innan upptagning.  

MVH

Göran

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 41:a och av anledningen att motorn inte blir varm vid tomgång så byter jag alltid motoroljan på hösten i sjön innan upptagning.  

MVH

Göran

Samma här, och då efter en tur i marschfart ute på sjön.

Tomgångskörning brukar inte duga till att värma upp inför oljebyte.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir din motor också bara 40c på tomgång vid bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir din motor också bara 40c på tomgång vid bryggan?

Jag har aldrig kört tomgång från kall motor så länge att tempen ens når 40°c

Däremot sjunker den rätt snabbt till ungeför 40-50° när man kommit i hamn efter en stunds körning i hamnen på låga varvtal.

Jag har tagit detta antagande som att kylningen fungerar som den skall.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...