Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
thomasx

Plotter eller Platta?

Rekommendera Poster

 

 

8 timmar sedan, bhemac säger:

Plotters som är godkända för ECDIS tror jag inte finns. Däremot finns det många som kör proffesionellt med plotter med som har papperskort ombord för att få ett godkänt system.

--

Visst kan rasterkort vridas för att få course/head up. Men vrider de texten också? Finns det något system som kan varna för för litet vattendjup?

 

Hur är det med priserna jämfört vektorkorten? I en padda får man vektorkort för halva Sverige för några hundra.

Om man vill ha en "riktig" plotter, hur många klarar rasterkort?

Nej, rasterkort är en kvarleva från de första elektroniska navigationssystemen som kom på 1900-talet dvs förra årtusendet.

Visst kan icke ECDIS Godkända fartyg använda det hjälpmedel dom önskar för att underlätta  navigeringen men huvudsystemet är då varken plotter, dator eller tablet utan navigering med hjälp av papperskorten.  Då gäller bestickföring och inget annat.

 

Att varna för för ett visst vattendjup klarar ett framseende ekolod av på bästa sätt.

 

När det gäller sjökort får man vad man betalar för. Se bilden nedan som visar ett Navionics vektorkort över Harstena i Gryts skärgård (till vänster) och Hydrographicas sjökort över samma område.

 

Vi har i år  rastersjökort till bl.a. Raymarine, Humminbird.

 

Utvecklingen av rastersjökorten började mycket riktigt från 1970-talet.  1976 gjorde vi våra första sjökort genom skanning av papperssjökort men idag köper vi data som kommer direkt från Sjöfartsverkets databas. Samma databas som vektorsjökorten skapas av.

Sammanslagningen av rastersjökorten till skarvlösa kort underlättar hanteringen och som användare blir det mycket lätt att förstå och hantera. Utvecklingen av rastersjökorten går vidare för att göra navigeringen både roligare och enklare.

 

En intressant fråga är om Vestas Winds olycka som inträffade under den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014 hade undvikits om man använt rastersjökort i sina plottrar ombord.

Det rev som man seglade på fanns klart och tydligt på de pappersjökort (rastersjökort) som finns över området men på vektorkorten saknade man informationen i den skala som proffsnavigatören använde.

 

Göran J

Solteknik HB

 

harstena navionics_hydrographica.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, grisslan2 säger:

Att varna för för ett visst vattendjup klarar ett framseende ekolod av på bästa sätt.

 

Ja om man nöjer sig med en varning 10 m innan.

--

Kraven är att det ska finnas papperskort eller ECDIS ombord. Men det finns inga krav på att tex bestickföring ska ske i papperskorten, det är helt ok med plotter. Titta på SSRS, Taxibåtar, fiskare mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac

 

Så här skriver Bengt Utterström på Dagens Båtliv.

 

DagensBåtliv.se granskar ”S57” för fritidsbåtsbruk

S57 är inte tillräckligt för säker fritidsbåtsnavigering - papperssjökort ska finnas ombord

Bengt är navigationslärare och författare till Böcker om navigation.

 

Läs artikeln här:

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/s57-ar-inte-tillrackligt-for-saker-fritidsbatsnavigering-papperssjokort-ska-finnas-ombord

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag känner Bengt, han lever på att skriva.

99% av de fritidsbåtar som använder elektronisk navigation har vektorkort och är nöjda med det.

Grislan2, du är en av få som säljer rasterkort. Det förklarar ganska tydligt din ståndpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, grisslan2 säger:

bhemac

 

Så här skriver Bengt Utterström på Dagens Båtliv.

 

DagensBåtliv.se granskar ”S57” för fritidsbåtsbruk

S57 är inte tillräckligt för säker fritidsbåtsnavigering - papperssjökort ska finnas ombord

Bengt är navigationslärare och författare till Böcker om navigation.

 

Läs artikeln här:

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/s57-ar-inte-tillrackligt-for-saker-fritidsbatsnavigering-papperssjokort-ska-finnas-ombord

 

 

 

Och bhemac är rektor över Bengt Utterström... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:

Jo jag känner Bengt, han lever på att skriva.

99% av de fritidsbåtar som använder elektronisk navigation har vektorkort och är nöjda med det.

Grislan2, du är en av få som säljer rasterkort. Det förklarar ganska tydligt din ståndpunkt.

Min avsikt här på forumet är inte att peka ut enskilda personer. Bengt Utterström är en mycket seriös båtjournalist. Han är dessutom Navigationslärare och författare till utbildningsböcker i Navigation.

Att inte rastersjökort tidigare inte har använts i plottrar beror till stor del på att generellt har äldre plottrar alldeles för dålig upplösning på skärmen för att visa rastersjökort.

Men de nya plottrarna t.ex. Raymarines Axiom har betydligt bättre upplösning på skärmen vilket öppnar för att använda rastersjökort. Detta samtidigt nya plattor av typen Sony Xperia Z4 tablet och Samsung Galaxy Active 2 tablet mycket väl kan kallas för plotter. Plattorna är vattentäta, ljusstarka och tåliga och kan laddas med både gratisappar och lite mera avancerade betalappar.

Även iPad kan ju användas men där finns begränsningar såsom avsaknad av GPS mottagare (WiFi modellerna) och brist på vattentåligheten.

 

Men vänlig hälsning

Göran Johansson

Solteknik HB

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett alternativ har jag nu fått hjälp av en snäll son att sätta ihop en Raspberry Pi med en 7" touchskärm och OpenPlotter med Open CPN.

Fungerar utmärkt med extern USB-GPS-puck.

Finns en GPS modul att packa på PI,en men jag tror det blir trångt.

När skärmen får ström från pajen så går det åt ca 3A in. Ett GPS-kort drar nog ungefär som min USB-puck.

Kostnad ca 1500:- vektorsjökorten hade jag innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite löjligt att tala om pappersjökortens förträfflighet o dissa GPS. Själv använder jag både och o tycker det är trevligt o översiktligt att använda papperskort.
Men handen på hjärtat ute på sjön - med vad gör du bäst positionsbestämning, genom död räkning och triangulering i en guppande båt eller med en blick på gps:en eller appen i din telefon?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-11 på 19:22, grisslan2 säger:

Vi har i år  rastersjökort till bl.a. Raymarine, Humminbird.

 

Sammanslagningen av rastersjökorten till skarvlösa kort underlättar hanteringen och som användare blir det mycket lätt att förstå och hantera. Utvecklingen av rastersjökorten går vidare för att göra navigeringen både roligare och enklare.

Göran J

Solteknik HB

 

 

Hej, är verkligen rastersjökorten skarvlösa ?

 

Det står såhär på hemsidan " Våra skarvlösa rastersjökort passar det flesta plattformar "

Därefter listar man dessa plattformar: Raymarine, Humminbird och Marine Navigator.

 

Jag har Marine Navigator och dom enda  skarvlösa kort jag hittar är några få i ett område jag sällan eller aldrig är i. 

Övriga kort är lösblad  där omkringliggande kort förblir osynliga vitt område tills dess att  man kör över kanten till nästa kort.

Har funderat på att skaffa dessa kort  till mina nya Raymarine plottrar men är mycket tveksam på grund av ovanstående.

 

Hur är det är alla kort skarvlösa i en plotter ? Är det bara surfplatta som är drabbad av lösbladsystemet ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-11 på 19:22, grisslan2 säger:

Visst kan rasterkort vridas för att få course/head up. Men vrider de texten också? Finns det något system som kan varna för för litet vattendjup?

 

25 minuter sedan, Lasker säger:

Hej, är verkligen rastersjökorten skarvlösa ?

 

Det står såhär på hemsidan " Våra skarvlösa rastersjökort passar det flesta plattformar "

Därefter listar man dessa plattformar: Raymarine, Humminbird och Marine Navigator.

 

Jag har Marine Navigator och dom enda  skarvlösa kort jag hittar är några få i ett område jag sällan eller aldrig är i. 

Övriga kort är lösblad  där omkringliggande kort förblir osynliga vitt område tills dess att  man kör över kanten till nästa kort.

Har funderat på att skaffa dessa kort  till mina nya Raymarine plottrar men är mycket tveksam på grund av ovanstående.

 

Hur är det är alla kort skarvlösa i en plotter ? Är det bara surfplatta som är drabbad av lösbladsystemet ?

 

Hej Lasker

 

Till Plottrarna Raymarine Och Humminbird är alla sjökorten skarvlösa. Du laddar ner en enda stor fil och alla sjökorten finns i den filen.

I Marine Navigator jobbar vi på att göra korten skarvlösa fullt ut men idag är Hydrograpicas kort skarvlösa i vissa områden. Men där kommer flera under 2018. Vita kanten kan vi ta bort men problemet är att en del användare vill ha kanten kvar?

I vissa appar skapas skarvlösa kort i själva appen t.ex. Open CPN och iNavX.

Vi jobbar på att ha en speciell nedladdning för Open CPN.

Här köper du och laddar du ner sjökortet på ett SD kort till Raymarine

https://charts.raymarine.com/

 

Gott nytt år 2018

Göran

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Marrexxx säger:

Men handen på hjärtat ute på sjön - med vad gör du bäst positionsbestämning, genom död räkning och triangulering i en guppande båt eller med en blick på gps:en eller appen i din telefon?

På en kustskepparkurs fick några elever fastställa sin position utan GPS. De fick ta med egna hjälpmedel. Några tog med pejlkompasser, övriga hade inga(!).

Sen fick de lägga ut bäringarna i ett sjökort. Inomhus, varmt, och med god belysning. Den som klarade det bäst kom några hundra meter fel, majoriteten låg minst någon mil fel.

Det är nog ytterst få som skulle klara sig utan GPS eller rättare sagt, utan plotter. Att lägga ut en känd position i ett sjökort är något många inte klarar.

Att följa med i ett sjökort och se ungefär var man är klarar de flesta. Men det är inte mycket till navigering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder bilden på plottern som ett sjökort och har koll på var jag är i förhållande till det jag ser, särskilt i svårnavigerade och/eller okända vatten. Sedan är det underbart att ha en markör som också visar var man är...

 

Jag tror inte jag har några större problem att göra en bra positionsbestämning, uppväxt med papperssjökort som jag är och ovanpå det 15 månader i försvaret som artillerieldledare.

 

Ska absolut prova mina färdigheter, ska bli kul att se hur bra/dåligt det blir.

Är det tillåtet att ta hjälp av ekolodet?

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan behövs i stort sett aldrig nåt mer än att följa med i sjökort och se ungefär var man är, om man rör sig kustnära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Gundj säger:

Som ett alternativ har jag nu fått hjälp av en snäll son att sätta ihop en Raspberry Pi med en 7" touchskärm och OpenPlotter med Open CPN.

Fungerar utmärkt med extern USB-GPS-puck.

Finns en GPS modul att packa på PI,en men jag tror det blir trångt.

När skärmen får ström från pajen så går det åt ca 3A in. Ett GPS-kort drar nog ungefär som min USB-puck.

Kostnad ca 1500:- vektorsjökorten hade jag innan.

Vilka vektorsjökort använder du till Open CPN?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Skoter säger:

Vilka vektorsjökort använder du till Open CPN?

Jag vet faktiskt inte vem som gjort dom. Ska kolla i filerna om det finns info. Jag har fått dessa av ett ofshoresurveyföretag för att kunna testa mot en del saker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

Är det tillåtet att ta hjälp av ekolodet?

Nej! Då blir det alldeles för lätt! ;) Dessutom går det på ström!

 

Riktig terrester navigation är kul, i synnerhet nu när man åker omkring med "facit", det finns de som kan men det är få, betydligt färre än de som säger sig ha papperskort och kompass i fall de blir strömlösa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Skoter säger:

Vilka vektorsjökort använder du till Open CPN?

 

Jag har har köpt mina från soltek.se (dvs av Grisslan2). Fungerar utmärkt. Du väljer själv i OpenCPN om du vill se sjökortsramarna eller inte, alltså om dom ska vara sömlösa eller inte. Har även köpt från Hydrographica.se för att få deras specialer i utvalda områden. Går utmärkt att blanda.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen vektorsjökort du menar som går att använda i OCPN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Skoter säger:

Är det verkligen vektorsjökort du menar som går att använda i OCPN.

 

Sorry, läser illa. Det är såklart rastersjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, Caribic410 säger:

Så det är... plotter.. eller platta?

Plotter OCH platta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Plotter OCH platta!

 

3 timmar sedan, bhemac säger:

Plotter OCH platta!

Såklart. OCH ska de ju va.. eller platta eller plotter OCH sjökort... 

Skolatlas ska visst funka bra åxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-28 på 18:31, Tomas99 säger:

 

Jag har har köpt mina från soltek.se (dvs av Grisslan2). Fungerar utmärkt. Du väljer själv i OpenCPN om du vill se sjökortsramarna eller inte, alltså om dom ska vara sömlösa eller inte. Har även köpt från Hydrographica.se för att få deras specialer i utvalda områden. Går utmärkt att blanda.

Hej Tomas99

 

Vi jobbar på att anpassa våra rastersjökort till Open CPN och det gäller även Open CPN för Android. Tanken med detta är att även kunna erbjuda Hydrographica specialsjökort och även deras hamnspecialer. (Se bifogad hamnspecial över Sandhamn)

Samtliga sjökort kommer då att kunna laddas ner från nätet.

Vi hoppas på att nå ända fram med detta till årets båtsäsong.

Info om detta kommer att finnas på vår hemsida www.soltek.se och förhoppningsvis i båtpressen.

 

God fortsättning på det nya året

Göran

 

 

171_Sandhamn.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-28 på 11:02, bhemac säger:

På en kustskepparkurs fick några elever fastställa sin position utan GPS...

...Den som klarade det bäst kom några hundra meter fel, majoriteten låg minst någon mil fel.

 

 

Säger det inte en hel del om kursledaren... :D

 

Bäst  elev = Några hundra meter fel

Normal elev = Någon mil fel

Sämst elev = Enligt normalfördelningskurvan borde den stackar'n då hamna kanske 50-100 mil fel!

 

På vilken ocean håller Du Dina "kustskeppar"kurser... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

Säger det inte en hel del om kursledaren...

Det tror jag inte, de hade haft olika lärare och troligen mycket rutinerade. Testen gjorde vi i början av kursen för att se vilka förkunskaper de hade.

Men i detta fallet handlade det om det praktiska handhavandet av en pejlkompass, den teoretiska delen var inget större problem, mest hu han hanterar deviation och missvisning.

Någon praktisk övning med pejlkompass ingår vare sig för förare eller kustskeppare. Det är något man uppmanas att träna på egen hand. Vilket alltså ytterst få gör.

Visserligen är den astronomiska navigationen utdöd men även på de kurserna hade man inte möjlighet att träna praktiskt. Inte som på skolfartygen där man fick stå i solen och svettas tills man kunde det praktiska.

Därför tror inte på att folk i allmänhet har en sportslig chans att fastställa sin position utan GPS. Vilket fö JRCC bekräftar.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fastställa sin position", skriver du, men hur stort fel är ok för att det ska räknas som "rätt position"? GPS har ett medelfel på en handfull meter under annat än gynnsamma omständigheter.

Pejlkompass har förstås inbyggda mätosäkerheter som ger ett spann för riktningen som mäts, inte en exakt på bråkdelar av en grad. Och vilket avstånd ett givet vinkelfel verkar över påverkar ju direkt felet i positioneringen.

Jag vågar påstå att om jag har sjökort för området jag befinner mig i, och är ombord på en båt, och jag har land i sikte (och en kikare om jag är långt ut från land), då kan jag ange min position bra nog för att en räddningsfarkost ska hitta mig utan att behöva åka runt för att leta. Och mer än så behövs inte.

Är jag inomskärs och inte allför långt från land skulle jag i de flesta fall kunna ange positionen på några tiotals meter när bara genom att ta enslinjer på närliggande landformer, utan kikare eller kompass.

Finns det inget land att se, ja då är det bara sextant och kronometer som kan ge en position om elektroniska/radiobaserade navigationsutrustningar inte "får" användas. Och då kan man nog räkna en sjömil som det bästa man kan åstadkomma som van användare (experter kan under goda förhållanden säkert få till det bättre än så).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det en nödsituation kan positionsangivelsen vara väldigt grov. Lite svårare på natten men JRCC lägger pussel och man blir nog hittad.

Men när folk säger att de har sjökort och kompass för att kunna navigera om elektroniken lägger av, då är det en helt annan sak, då behövs en noggrannhet på kanske 100m. Det går ofta att få med några krysspejlningar, om man är van. Men det kräver träning.

 

En astronomisk position, under goda förhållanden, är kanske på 2M när. Vilket normalt räcker. 

I gryningen med 6-7 fixstjärnor kan man få en precision på under 100 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad för navigering pratar vi om egentligen?

Att navigera landnära (inom 0.5 nm) med bra sjökort i knät och en fast monterad kompass är ju inget märkvärdigt. Man kanske inte ska försöka tråckla sig igenom ett område med massa grund kring en smal passage, men rör man sig i farleder eller områden med hyfsat djup och god utmärkning av grund och grundområden bör det inte vara några problem. Så gör jag för det mesta. För finnavigering genom knepiga områden tar jag hjälp av "Eniro på sjön" i mobilen och ekolodet. Har inte gått på grund än (eller jo, det är inte riktigt sant, jag vred in på grund en gång vid tillfällig svajankring).

I öppnare vatten, långt från land, är det en annan sak, men åtminstone här på västkusten är det då också för det mesta så djupt att det inte spelar nån roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det påminner mig om att jag ska köpa en ny pejlkompass inför 2018-säsongen. Min gamla har försvunnit. Eller så köper jag en enklare kikare med inbyggd kompass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, grisslan2 säger:

Hej Tomas99

 

Vi jobbar på att anpassa våra rastersjökort till Open CPN och det gäller även Open CPN för Android. Tanken med detta är att även kunna erbjuda Hydrographica specialsjökort och även deras hamnspecialer. (Se bifogad hamnspecial över Sandhamn)

Samtliga sjökort kommer då att kunna laddas ner från nätet.

Vi hoppas på att nå ända fram med detta till årets båtsäsong.

 

 

Förstår inte riktigt vad som är nytt med detta? De vanliga sjökorten och Hydrographicas kort har ju fungerat utmärkt i många år, dock inte hamnspecialer så vitt jag vet. Är det att ni ska erbjuda Hydrographicas kort så att man slipper köpa dom direkt av dom? Vad blir vinsten? Bättre pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...