Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
thomasx

Plotter eller Platta?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Bokaj säger:

Fördelen men PC är att jag nog kan göra inköpen via företaget

Min firma har navigationsrelaterade intäkter och måste därför bla köpa navigationutrustning ;)

 

2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

AIS kan man fixa på dessa också, men så vitt jag vet enbart genom internetuppkoppling

Jag har en burk som heter iMux, skickar NMEA-signalerna till paddan, bla AIS.

2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

"Det ena utesluter inte det andra".

Kombinationen är suverän. Padda + en liten plotter. Sjökorten till plottern är svindyra jämfört de till paddan. Paddans kort uppdateras, plotterns inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så väljer du en sonyplatta istället för ipad. Då får du en som är dränkbar, bättre ljusstyrka, aldrig överhettar, bättre batteritid, med inbyggd gps och simkortsplats till ett lägre pris. Ipad har kanske andra egenskaper som är bättre i andra sammanhang, men som navigator i båten tror jag sonys plattor är bättre. Finns även digitala rasterkort från solteknik till android (sony) om du gillar dem bättre än vektoriserade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Bokaj säger:

- - -

Fördelen men PC är att jag nog kan göra inköpen via företaget som "kontorsutrustning" vilket gör den lösningen väldigt mycket mer fördelaktig ekonomisk.

Mitt företag behövde en platta för att kunna hantera bokföring och skatteredovisning när jag är ute och seglar. Å då råkade det bli en vattentålig Sony Xperia.... :ph34r:

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snickarn behövde en 12,9" iPad för att kunna sköta sina affärer "mobilt". Dessutom Net1.

Den paddan är ganska grym....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm

 

En utmärkt sammanfattning för den som vill lära sig mera om navigationsmöjligheter ombord.

 

Några små tillägg när det gäller AIS och vattentäta och ljusstaka plattor.

 

För AIS informationen finns det idag mottagare som sänder ut trådlöst (WiFi) via nätverk (TCP) och detta kan lätt tas emot  av vissa appar t.ex. i Open CPN och Marine Navigator. Se bild nedan.a024_total.jpg.23a598e183ae5163fd955be9d5804c58.jpg

 

Sonys Tablet Z4 har 10" skärm, vattentät och ljusstark.

Samsung har i dagarna släppt en ny vattentät platta (IP68 klassad) den heter Samsung Galaxy Active 2. Den har en 20 % ljusstarkare skärm än föregångarna och syns utmärkt ute i solljus. Den är också Är stöttålig och klarar fall från 1,2 meter  enl mil. standard.

Nedan en bild på Samsungplattan under test med rastersjökort över Bråviken och Appen Marine Navigator.

 

Hälsningar

Göran J

Solteknik HB

 

active2_sjokort_braviken_s.jpg.6fe78e70dcb0371864c411f46630f33a.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har kört med Ipad i 6 år nu varav dom 3 senare med Ipad Pro 12,9tums skärm tillsammans med Seapilot.

Jag tycker det fungerar utmärkt bra med Seapiloten,en stor fördel tycker jag är att man kan ha det på flera enheter samtidigt ex,mobilen när man är i land o vill kolla någonting.

Upplever inte några stora problem med ljusstyrkan

Redigerad av icriders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, icriders säger:

,en stor fördel tycker jag är att man kan ha det på flera enheter samtidigt

Alla appar till iPhone/iPad får köras på fem enheter utan extra kostnad.

Prova iSailor och Navionics, båda är bättre en Seapilot tycker jag.

iSailor är den mest utvecklade navigationsappen med möjlighet att hämta in NMEA-data från lod, logg, AIS osv. Det är också enkelt att importera/exportera rutter, waypoints mm.

Navionics är otroligt intuitiv att använda men saknar en del avancerade funktioner. Mycket bra visning av bryggor mm eftersom man lagt in strandremsan från Lantemäteriets kartor. Sjöfartsverkets stränder är ofta 100 år gamla.

 

Apparna kostar inget, man betalar för kartmaterialet. Men det är småpengar så man kan gott ha flera appar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, bhemac säger:

Alla appar till iPhone/iPad får köras på fem enheter utan extra kostnad.

 

Och apparna till Android får installeras på alla dina enheter utan extra kostnad. Det finns ingen begränsning i antalet, alla enheter som är knutna till ditt Google-konto räknas som dina.

 

iSailor, Navionics, OpenCPN med flera finns även till Android. Av dessa tycker jag OpenCPN är överlägsen (finns både som betalversion och en lite äldre version som är gratis). Det är naturligtvis en fråga om tycke och smak, men jag tycker gränssnittet är intuitivt och lättjobbat. Import och export av GPX-filer med waypoints, spår och rutter fungerar utmärkt. Trådlös AIS fungerar också perfekt, som Grisslan skriver. Dessutom kan man köra samma version på PC (också gratis). En uppsättning sjökort tillkommer såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Tomas99 säger:

Och apparna till Android får installeras på alla dina enheter utan extra kostnad.

Inkl kartor?

Vilka kartor kör man på OpenCPN idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att programvaran är gratis och att man får betala för sjökorten för aktuellt område. T.ex kort från Solteknik. En uppsättning kort kan såklart användas på alla dina enheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om man köper en uppsättning kartor så kan man ha den på alla sina Android-enheter? Det är ju bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket och Lantmäteriverket har ett gemensamt projekt där strandlinjen ensas. Här kan den intresserade ta del av hur långt arbetet kommit. Idag är hela kusten från Luleå till Strömstad avklarade.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Tillverkning-av-sjokort/Nationell-strandlinje/Uppbyggnadsplan-av-NSL/

 

Bästa Hälsningar

Göran J

Solteknik HB

Redigerad av grisslan2
länken saknades

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, grisslan2 säger:

Sjöfartsverket och Lantmäteriverket har ett gemensamt projekt där strandlinjen ensas

Ja projektet NSL har pågått några år. Skillnaden på Lantmäteriets och Sjöfartsverkets strandlinje var löjlig. Det som var öar hos den ene var en udde hos den andre. 

Detta borde har gjorts för massor av år sedan men pga någon slags osämja  så drog det ut på tiden.

Men det är en mix mellan två system, den detaljrikedom som finns hos Lantmäteriet finns inte hos NSL därför att man inte ansett det är väsentligt för sjöfarten. Mindre bryggor tex.

Forfarande är tex Vänern och Vättern inte inne i NSL.

Navionics har köpt data från lantmäteriet med hög detaljrikedom. Här kan man tex se små bryggor, sådana som vara väldigt värdefull vid ett motorhaveri. 

Har man dessutom 3/4G täckning (och det har man för i princip all kust i Sverige) så kan ha Googlemaps som overlay så att man kan se hur land ser ut på satellitbilder. Man ser hus, vägar, vad som är skog mm. Otroligt praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just uppgraderat till en ny mini-PC (Win7/10, 2xRS232, HDMI, Wifi, Intel J1900, 60GB SSD m.m.) och HD-skärm (15,6" metallkapslad). På denna kommer OpenCPN att köras med SeaClear som backup samt en drivrutin så jag kan köra Androidplattan som extraskärm (via WiFi). Kostnad för dator+skärm c:a 3500:- från Kina (skärmen sitter dock skyddat inne i båten, ej vattentät). Och det mest fantastiska är strömförbrukningen - knappt 1A för både skärm och dator på 12V !

 

PC:n styr Autopiloten och är lite av navet i det hela. Sedan har jag en Lowrance HDS-7 för ekolod/radar men som även har sjökort - om utifall att....

 

Men som Georg skriver - detta stöts och blöts kontinuerligt och det finns inte en lösning som passar alla. Sök och läs vad andra har och plocka det du tycker passar dig !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-08 på 08:04, IngemarE säger:

Har just uppgraderat till en ny mini-PC (Win7/10, 2xRS232, HDMI, Wifi, Intel J1900, 60GB SSD m.m.) och HD-skärm (15,6" metallkapslad). På denna kommer OpenCPN att köras med SeaClear som backup samt en drivrutin så jag kan köra Androidplattan som extraskärm (via WiFi). Kostnad för dator+skärm c:a 3500:- från Kina (skärmen sitter dock skyddat inne i båten, ej vattentät). Och det mest fantastiska är strömförbrukningen - knappt 1A för både skärm och dator på 12V !

 

PC:n styr Autopiloten och är lite av navet i det hela. Sedan har jag en Lowrance HDS-7 för ekolod/radar men som även har sjökort - om utifall att....

 

Men som Georg skriver - detta stöts och blöts kontinuerligt och det finns inte en lösning som passar alla. Sök och läs vad andra har och plocka det du tycker passar dig !

Länk till inköpsställe och produkt tack :-) En sådan skulle lösa mitt behov perfekt, fast gärna med mindre skärm. 

Att din dator har RS232-portar är utmärkt, då kan jag programmera VHF, MC och lite annat :-)

 

Idag har jag Open CPN på laptopen med vektorsjökort över "hela världen".
Tyvärr verkar det inte finnas någon app till iPad som kan hantera dessa sjökort.

Open CPN i androidtelefonen funkar ju bra men det bär emot att köpa en Androidplatta bara för detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på "mini PC" på www.aliexpress.com och du hittar några hundra olika alternativ ;)

 

Samma gäller bildskärmarna, men just den jag köpte var denna: https://www.aliexpress.com/item/2ms-15-6-inch-1920x1080-IPS-LCD-Screen-Aerial-Monitor-60Hz-8bit-Portable-Game-Display-HDMI/32765143600.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.8x6T3S

Bra skärm, inte exakt som på bilden men tyvärr seg säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var just för att det är hundratals som jag tänkte jag skulle fått ett tips om en som du vet fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.aliexpress.com/item/Mini-Pc-with-Windows-10-celeron-3755-J1800-Quad-core-J1900-2-41GHz-Pentium-3805U-Industrail/32737713199.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.ycouT5

(Förutsatt att det är samma som skickas varje gång, vilket man inte alltid kan veta)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet med PC idag är sjökort. 25 år gamla vektorkort eller  otidsenliga rasterkort. För några hundra får man ett aktuellt och uppdaterat vektorkort inkl Hydrographica till en padda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en läsplatta med navionics sjökort frö Danmark (de täcker ju hela Svenska västkusten plus Blekinge, Stora delar av den tyska kusten, Danmark (inkl färöarna,Islad Grönland) och Norska sörlandet. Den hade jag som plotter inne i däckssalongen

Det var ju ofta svårt att se i solljus.

Min plotter i sittbrunnen sitter löstagbar i ett fäste. Skaffade ett likadant fäste och monterade inne i däcksalongen plus ett elutag. 

Skall jag sitta inne och styra nån längre stund, tar jag helt enkelt plottern med mig in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Största problemet med PC idag är sjökort. 25 år gamla vektorkort eller  otidsenliga rasterkort. För några hundra får man ett aktuellt och uppdaterat vektorkort inkl Hydrographica till en padda.

Bilderna nedan är från en PC med Soltekniks Rastersjökort (till vänster) och Navionics vektorsjökort (till höger). Båda är från 2016.

Övre bilden är Sjöfartsverkets rasterdata och den nedre är Hydrographicas rasterdata.

Jag ser inget otidsenligt i rastersjökorten?

 

Göran J

Solteknik HB

 

kungshamn.JPG

koster.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det otidsenliga ligger i att visa en massa irrelevanta saker som lätt överbelastar navigatörens hjärna och som samtidigt ska hantera en massa annan information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK jag tror jag förstår vad du menar. 

En karta/sjökort som innehåller mycket information sållar hjärnan bort det som inte är relevant och man ser bara det som är av intresse. Eftersom man seglar i verkligheten ser jag det som en stor fördel om karta och terräng överensstämmer i så stor utsträckning som möjligt. Då får man inte de överbelastningar som du skriver om. Det är i de fall karta och terräng inte överensstämmer som problemen dyker upp. Jfr om du varit med om detta någon gång, att du har kommit vilse , då blir det fullt fokus på att "hitta" tillbaka till känd plats på kartan.

Jag skulle helst vilja ha sjökortet som verkligheten ser ut t.ex. Flygfoto med djupinformation.

 

Jag kan tipsa dig om att besöka Lantmäteriets hemsida där finns färska flygfoton (ortofoto) i betydligt bättre kvalitet än googles satellitbilder. https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

 

Bästa hälsningar

Göran J

Solteknik HB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, grisslan2 säger:

En karta/sjökort som innehåller mycket information sållar hjärnan bort det som inte är relevant och man ser bara det som är av intresse

Vilket ger en stor kognitiv belastning som kan leda till att viktiga saker missas, som tex fartyg som man ska väja för. Därför används inte rasterkort vid elektronisk navigering.

Vill man läsa mer om detta så ska man studera Thomas Porathe's arbeten om bla 3D-sjökort. I dessa tar man bara med det som är essentiellt. Det är enkelt att göra om sjökorten är vektorbaserade. Enkelt uttryckt så ska sjökortet visa det man ser i verkligheten. Inget mer. Hus som syns visas men hus längre in visas inte. När det är mörkt visas färre detaljer osv. 

Läs även om varför man ska använda course/head up. Något som är svårt med rasterkort.

Ett vanligt vektorkort i en plotter kan filtrera bort det som är oväsenligt, tex djup större än 5 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Håller inte riktigt med om problemen med för mycket information och överbelastning men ni kanske kör motorbåt i höga farter? Själv guppar jag fram i mina 5-7 knop och har aldrig upplevt problem med för mycket info på sjökort. 

 

Då är jag snarare rädd för att vektorkortwn sållar bort information som jag faktiskt vill se 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Bokaj säger:

Hm. Håller inte riktigt med om problemen med för mycket information och överbelastning men ni kanske kör motorbåt i höga farter? Själv guppar jag fram i mina 5-7 knop och har aldrig upplevt problem med för mycket info på sjökort. 

 

Då är jag snarare rädd för att vektorkortwn sållar bort information som jag faktiskt vill se 

 

Nu vet man ganska bra att hjärnan kan överbelastas även vid låg fart, tex om något oväntat dyker upp. Det finns en hel del forskning på det. Nu har vi inte diskuterat fart men i 40 knop blir det körigt. Det finns ju i princip inga professionella system som använder rasterkort.

 

Vad som ska sorteras bort bestämmer operatören, inte systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett praktisk exempel på navigering med rasterkort. I de farter som här visas, ca 30 knop är det en fördel att ha kurs upp inställt. Detta finns på de flesta moderna appar och programvaror för navigering oberoende om användaren använder vektor eller rastersjökort.

 

Vad det gäller proffssystem så vet inte jag något godkänt system som använder plotter som navigator.

Med ovanstående koncept  med dubbla skärmar, dubbla GPS mottagare, och batteri backupp i både enheterna får man ett mycket säkert navigationssystem.

Den stora skärmen är en Sony Xperia Z4 tablet och den mindre skärmen är också en Sony  smartphone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, grisslan2 säger:

 

Med ovanstående koncept  med dubbla skärmar, dubbla GPS mottagare, och batteri backupp i både enheterna får man ett mycket säkert navigationssystem.

Har du externa GPS-mottagare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Kane säger:

Har du externa GPS-mottagare?

Jag har provat en hel del plattor och telefoner  under åren och de flesta har en mycket bra intern GPS. Det är bara iPad, WiFi modellerna, som saknar GPS mottagare. Där måste man ansluta en extern mottagare som t.ex. BadElf.

Nedan en bild på Samsungs Nya 8"vattentäta och ruggade platta Samsung galaxy Active 2 Tablet.

I de flesta appar för navigation finns en funktion som visar satellit status. I Marin Navigator finns denna funktion lätt åtkomlig. genom att svepa på skärmen i övre delen tar man lätt fram funktionen. se det inringade området på bilden nedan. I det här fallet sitter plattan inne i hytten på en aluminiumbåt utan extern antenn.

mn_active2_satellit.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-10 på 00:52, grisslan2 säger:

Vad det gäller proffssystem så vet inte jag något godkänt system som använder plotter som navigator.

Plotters som är godkända för ECDIS tror jag inte finns. Däremot finns det många som kör proffesionellt med plotter med som har papperskort ombord för att få ett godkänt system.

--

Visst kan rasterkort vridas för att få course/head up. Men vrider de texten också? Finns det något system som kan varna för för litet vattendjup?

 

Hur är det med priserna jämfört vektorkorten? I en padda får man vektorkort för halva Sverige för några hundra.

Om man vill ha en "riktig" plotter, hur många klarar rasterkort?

Nej, rasterkort är en kvarleva från de första elektroniska navigationssystemen som kom på 1900-talet dvs förra årtusendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...