Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Label off på aluminium?

Rekommendera Poster

Den tidigare ägaren av min båt var finurlig nog att tejpa ihop mast och bom med silvertejp i maststället, mycket silvertejp! Nu har jag tänkt snygga till riggen innan påmastningen. Tvätt, smörja rörliga delar, stryka på lite paraffinolja, lite drifilm i likrännan osv.

Men hur får jag bäst bort limrester från tejpen? Mekaniskt gnuggande går ju alltid tillslut, men jag vill ju samtidigt inte "polera" bort det, isf lär jag ju polera hela masten.

Har någon provat biltemas label off eller liknande på aluminium? Är lite orolig för missfärgning, står inget på den att den funkar på någon metall, men att man alltid ska prova på dold yta först. Jag tolkar det som att den är rätt agressiv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hela rätt innehåller Lable off citronsyra och/eller andra citrusbaserade produkter. Det är inte iteslutet att den skyddande eloxeringen och/eller oxidskiktet förstörs av Lable off.

 

Brnsin, aceton, t-sprit ocj andra lösningsmedel skadat inte eloxering eller oxid, så använd något kemiskt lösningsmedel istället.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt en produkt som jag inte minns namn eller fabrikat pä.

Har den ombord och skriver om jag kommer ihåg.. på fredag.

Fabrikatet är tre bokstäver... inte crc...

Tom plastetiketter bubblar bort på nån minut.. påverkar absolut inte metall glas mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med framgång använt medlet jag har för att rengöra min glashäll för att ta bort tejpklisterrester från eloxerade aluminiumstyren, utan att ytan skadats. Även vanlig handsprit fungerar riktigt bra. Handspriten har den fördelen också att den dunstar snabbt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja helt klart nåt alkoholbaserat, det är ju "kontaktlim"-rester du förmodligen har och dom är lösningsmedelsbaserade.. torkande, ej härdande. metanol löser många saker bra.. ex snabblim, som e olösligt i tex bensin.

Kör absolut inte med något starkt alkaliskt, då blir aluminiunet skadat..även om alkalier löser vissa färger mm. bra. En del syror gör att det blir matt, missfärgat och väldigt fult på aluminium.. löser förmodligen inga lim bra heller..

Polermedel.. typ det till keramikhällar kan göra den polerade ytan blankare än det som inte är polerat.. det är oftast oxid/keramiskt-baserat slipmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Biltemas bromsrengörning  eller riktigt tunn olja typ wd 40

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin! sådan i liten dyr burk från ica, men det kanske är samma sak som i pumpen fast renare och dyrare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsskiverengöringen, sprayen, innehåller Isopropanolalkohol om jag nu stavade rätt. Brukar även finnas sådan alkohol på apoteket. 

Men den där bromskiverengöringen är ju jättebra, löser det mesta!

 

Rester av silvertape löses annars av kemisk ren bensin, men jag vet ju inte hur det påverkar aluminumet, men har svårt att tänka mig att det skulle förstöra utan, prova först med en bomulstops på någon yta som inte syns.

 

Vissa taperester kan man också får medgörliga med hjälp av värme, varmluftspistol, men det är mer jobb.

 

"Zeepophan" är annars ett universellt medel man kan använda! Det löser alla problem!

..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lacknafta/varnolen förmodligen även diesel löser tejprester.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man veta vad Label Off innehåller kan man läsa Biltemas säkerhetsblad. Mest petroleumprodukter verkar det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man veta vad Label Off innehåller kan man läsa Biltemas säkerhetsblad. Mest petroleumprodukter verkar det som.

Den luktar lacknafta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför krångla till det? Jag använder lacknafta för att ta bort limrester efter silvertejp. Fungerar utmärkt.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsskiverengöringen, sprayen, innehåller Isopropanolalkohol om jag nu stavade rätt. Brukar även finnas sådan alkohol på apoteket.

Men den där bromskiverengöringen är ju jättebra, löser det mesta!

 

Rester av silvertape löses annars av kemisk ren bensin, men jag vet ju inte hur det påverkar aluminumet, men har svårt att tänka mig att det skulle förstöra utan, prova först med en bomulstops på någon yta som inte syns.

 

Vissa taperester kan man också får medgörliga med hjälp av värme, varmluftspistol, men det är mer jobb.

 

"Zeepophan" är annars ett universellt medel man kan använda! Det löser alla problem!

..

"Bromsrengöringsmedel" finns i jättemånga skepnader, liknar i uppbyggnad "elektronikcleaner-varianter" men innehåller lite mer "mumma" som aceton.. skadar inte metaller.

Ipa (isopropanol) brukar vara en receptor av fler.. sen innehåller dom ofta typ kolväten liknande kallavfettning, hettan, pennan och annat för att få upplevelsen av snabb avdunstning.. funkar kanon till mycket "synligt" smuts.

 

Glykolbaserade alkoholer brukar lösa klotter, färgrester, vissa typer av limkladd mm väldigt bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill man veta vad Label Off innehåller kan man läsa Biltemas säkerhetsblad. Mest petroleumprodukter verkar det som.

Den luktar lacknafta.

Sdb visar innehåll som är märkningspliktigt i märkningspliktiga mängder.. det är inte ett recept på en produkt.

Ofta är det dock, som du säger efter att du luktat på det, så att billiga, billiggjorda, produkter innehåller stor andel riskavfallsämnen "lacknafta" som fungerar bra som bärare till andra receptorer... även om det skulle vara extremt små mängder... lacknafta ska man passa sig för eftersom det snabbt tas upp genom hud, innehåller ämnen som lagras i fettvävnad och ger tråkiga, altzheimersliknande symtom.

Det känns ju harmlöst... hur många gånger har man inte legat i bad, upp till armhålorna, och tvättat motordelar.. bara torkat av med papper inför fikarast.. undra på att man tom. själv börjar inse sin darrighet.

Tänk om silvertejp alltid vore samma sak, tejp som tejp typ.. då skulle det alltid funka med samma medel.. tyvärr så finns det lika många olika varianter av häftämne, mm. som det finns tejpköpare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar! Nu har jag ju rätt många alternativ att prova i helgen, men Label off låter jag bli.

Tunn olja nämndes, wd40 har man ju alltid hemma. Men jag tänkte ju stryka hela masten med paraffinolja eftersom det brukar rekomenderas, något jag aldrig testat själv. Kan rentav paraffinoljan även funka till att lösa upp limresterna månne? Det ska ju ändå inhandlas och så behöver man inte gegga med olika vätskor tänkte jag...

Appropå paraffinolja, det är väl ett ganska diffust begrepp eller? Som jag förstått det är det väl snarare en ungefärlig framställningsmetod snarare än en specifik produkt? Eller har jag fått det hela helt om bakfoten?

Det finns ju i literflaska på biltema m.fl för småpengar, avsedd för trä, likväl som i dyra små ml-flaskor för specialändamål, eller som köksbränsle, likförbannat paraffinolja.?

Är det den billiga "trä"-paraffinoljan man avser när man rekomenderar det för att stryka tunnt på aluminium?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta de flesta slemmiga, mjuka limrester med matolja. Gnuggar lite så limmet korvar sig och sen vill det inte fästa igen.

Vet inte hur det påvverkar aluminium dock. Gissar det är väldigt lite.

Men kanske lite för mycket gnuggande för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta de flesta slemmiga, mjuka limrester med matolja. Gnuggar lite så limmet korvar sig och sen vill det inte fästa igen.

Vet inte hur det påvverkar aluminium dock. Gissar det är väldigt lite.

Men kanske lite för mycket gnuggande för dig?

Gnuggandet i sig är jag inte rädd för. Går det överstyr blir det ju dock en form av polering och jag vill undvika att polera bort oxidlagret och få fram en blank aluminium, då lär jag ju polera fram en motsvarande glans på resten av masten vilket jag inte ser någon poäng i på en gammal snipa i bruksskick.

 

De flesta tipsen lutar åt alkohol eller olja i olika former. Det låter bra tycker jag så jag provar nog först med något som står hemma på hyllan som wd40, t/röd-sprit kanske. Går det obra köper jag nog sån där limtvätt från casco, den skulle jag även ha användning för inne i båten på lite limkladd från fjolårets omklädning i doghouse dessutom.

Tackar för alla tips, det haglar kunskap som vanligt här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar börja med lacknafta, går inte det blir det l´kemiskt ren bensin. Nu har jag blivit lat och använder Label Off.

Förr körde man Trikloretylen men det svårt att få tag på idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr körde man Trikloretylen men det svårt att få tag på idag.

Det kan möjligen bero på att det är förbjudet sedan 1996.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara meddela att jag körde med aceton idag och det gick toppen på tejpresterna. Strök på paraffinolja efteråt vilket verkligen lyfte utseendet på mast och bom.

Dock har jag kvar ett par klistermärken på masten, gamla klubbmärken. Acetonet tog bort all färg från märkena men jag hann inte lägga mer energi idag på att få bort själva lapparna, de sitter som berget så det är nog bara envist pillande som gäller där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...