Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
aftersun

Hyttbåt i aluminium

Rekommendera Poster

Hej, 

Söker efter en ny mer praktisk, robust och tålig båt som inte kräver alltför mycket underhåll. Jag vill helst ha en aluminiumbåt och då helst med hytt (inget krav). Det har naturligtvis lett blickarna mot Anytec 747, Viggo C8 samt Arronet 23,5/24,5.

 

Vi använder primärt båten för dagsutflykter, fiske, bad och chill. Har ni fler förslag eller är jag helt fel ute med ovan modeller för lite dagsutflykter och fiske? Vi är sällan ute mer än 4 personer och jag behöver en båt i storleksklassen 7-8 meter på grund av öresunds vindar, väder och hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yxlö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, vill nog ha mer av en familjevariant än arbetsbåt. Tack för tipset ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åk och provkör! Både Viggo och Arronet har varv i Öregrund, nästan vägg i vägg. Har själv vart där och kollat hur tillverkning/utrustning och provkörning går till, ring så bjuder dom på kaffe och rundvandring.

Viggo har snyggare linjer, går bättre i sjö och har mer "lyxkänsla" över sig, medans Arronet är mer av en "året runt båt". Dock så strävar inte Arronet efter lyx utan komfort. Väldigt bra utrustad från grunden och med nya gummiupphängda hytten så är 40 knop med normal samtalsvolym inga problem.

 

Kanske lite partisk då jag är ny ägare av en Arronet 24,5 Surprise med högt akterdäck och med en Suzuki 300 bakom. Bäddsats så sover man 2 vuxna i hytten eller lägga ungarna för en sovstund på eftermiddagen medans jag och frun sitter i varsin brassestol på akterdäck och solar. Stor taklucka så får man in solstrålar och frisk bris i håret. Kan dock inte ge en riktig utvärdering då jag endast har 15h på mätaren, med att dra upp 2 wakeboards var inga problem.

 

Gällande underhåll så fick jag rådet att polera vart annat år för bäst finish, bottenfärgen skulle enligt utsago sitta för evigt(med en nypa salt).

Redigerad av Swift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk och provkör! Både Viggo och Arronet har varv i Öregrund, nästan vägg i vägg. Har själv vart där och kollat hur tillverkning/utrustning och provkörning går till, ring så bjuder dom på kaffe och rundvandring.

Viggo har snyggare linjer, går bättre i sjö och har mer "lyxkänsla" över sig, medans Arronet är mer av en "året runt båt". Dock så strävar inte Arronet efter lyx utan komfort. Väldigt bra utrustad från grunden och med nya gummiupphängda hytten så är 40 knop med normal samtalsvolym inga problem.

 

Kanske lite partisk då jag är ny ägare av en Arronet 24,5 Surprise med högt akterdäck och med en Suzuki 300 bakom. Bäddsats så sover man 2 vuxna i hytten eller lägga ungarna för en sovstund på eftermiddagen medans jag och frun sitter i varsin brassestol på akterdäck och solar. Stor taklucka så får man in solstrålar och frisk bris i håret. Kan dock inte ge en riktig utvärdering då jag endast har 15h på mätaren, med att dra upp 2 wakeboards var inga problem.

 

Gällande underhåll så fick jag rådet att polera vart annat år för bäst finish, bottenfärgen skulle enligt utsago sitta för evigt(med en nypa salt).

 

Grymt bra, tack för svar.

Vad ligger en 24.5 på i pris med normalutrustning och motsvarande motor?

Polerar man alubåtar? Det kände jag inte till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta; OT, trådkapning osv...

Om man måste polera aluminiumet; vad är fördelen mot plast? Jag trodde det var just grejen - mindre underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åk och provkör! Både Viggo och Arronet har varv i Öregrund, nästan vägg i vägg. Har själv vart där och kollat hur tillverkning/utrustning och provkörning går till, ring så bjuder dom på kaffe och rundvandring.

Viggo har snyggare linjer, går bättre i sjö och har mer "lyxkänsla" över sig, medans Arronet är mer av en "året runt båt". Dock så strävar inte Arronet efter lyx utan komfort. Väldigt bra utrustad från grunden och med nya gummiupphängda hytten så är 40 knop med normal samtalsvolym inga problem.

 

Kanske lite partisk då jag är ny ägare av en Arronet 24,5 Surprise med högt akterdäck och med en Suzuki 300 bakom. Bäddsats så sover man 2 vuxna i hytten eller lägga ungarna för en sovstund på eftermiddagen medans jag och frun sitter i varsin brassestol på akterdäck och solar. Stor taklucka så får man in solstrålar och frisk bris i håret. Kan dock inte ge en riktig utvärdering då jag endast har 15h på mätaren, med att dra upp 2 wakeboards var inga problem.

 

Gällande underhåll så fick jag rådet att polera vart annat år för bäst finish, bottenfärgen skulle enligt utsago sitta för evigt(med en nypa salt).

 

Grymt bra, tack för svar.

Vad ligger en 24.5 på i pris med normalutrustning och motsvarande motor?

Polerar man alubåtar? Det kände jag inte till :)

 

 

Självklart polerar man aluminium med Autosol, har du inga alufälgar på bilen? ;)

Aluminiumet blev mattare och kunde få gröna linjer av vattnet, går säkert lika bra att ta bort med högtrycken innan sjösätting men det återstår att se nästa år :)

 

Angående priset så är det nog individuellt, köpte direkt från Arronet utan mäklare inblandat och jag fick ge 1,1 med lite extra lull-lull. Drar ca 1.3 i marschfart enligt instrument men jag kan nog lära mig trimma bättre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att om man har sin alu-båt i Skagerack eller Kattegatt får man polera två gånger om året...

Det är inte jättevanligt med alu-båtar här, men de blir nog fler, men de är matt gråa redan första säsongen.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta; OT, trådkapning osv...

Om man måste polera aluminiumet; vad är fördelen mot plast? Jag trodde det var just grejen - mindre underhåll.

 

 

Måste och måste.. Vill man ha en båt som ser nyproducerad ut lär man göra lite underhåll då och då. Det kommer man aldrig undan, båt, bil eller mc... Valde aluminium före plast pga stryktåligheten, gör inget om man kommer lite nära klippan när man ska lägga till, trailer till närmaste svets så lagar dom det för en kanelkrans.

Redigerad av Swift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns det något annat förslag på en aluminiumbåt med hytt?

Sett Buster Cabin men tycker den ganska ful ut :)

 

Jag har varit väldigt inne på Anytec 747 men den är lite för basic då det varken finns färskvatten, bord, toalett eller något i den stilen. Toalett är inget krav då man kan ha en "bärbar".

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta; OT, trådkapning osv...

Om man måste polera aluminiumet; vad är fördelen mot plast? Jag trodde det var just grejen - mindre underhåll.

Du har helt rätt Peter, man måste inte polera Aluminuim, varje gång du polerar bort den mjölkiga oxiden tar du fram en ren aluminiumyta som per automatik direkt kommer börja oxidera igen. Den mjölkiga oxiden är i själva verket det som skyddar materialet från annan påverkan. För de allra flesta ägare av aluminiumbåtar är det en självklarhet att inte polera......   Vår båt är tre år gammal och har sedan leveransen 2014 varit ur sjön sammanlagt 10 dagar för rengöring service och ny bottenfärg. Hela vinsten med aluminium är att slippa polera, stryktålighet samt snabbt att få svetsat om man skulle få en skada.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att svetsa aluminium är rätt svårt, det får du åka till ett proffs med. Att laga plast kan vem som helst efter 10min googlande, med material från biltema för ett par hundringar. Att polera aluminium förstör materialet i förtid som twister beskrev. Så vill du polera och ha något lättlagat ska du ju ha en plastbåt. Att polera plast är förövrigt frivilligt, inget blir förstört om man låter bli. Det blir bara aningen mer jobb att få upp glansen igen om man hoppar över några år. Vartannat år är lagom för mig.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för tillfället snurrat in mig på Axopar 28 Cabin som är en plastbåt med många av de funktioner jag efterfrågar. Verkar praktisk i sitt utförande.

 

Vi behöver något som går bra i sjö då det snabbt blir vågor i öresund när vinden kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att svetsa aluminium är rätt svårt, det får du åka till ett proffs med. Att laga plast kan vem som helst efter 10min googlande, med material från biltema för ett par hundringar. Att polera aluminium förstör materialet i förtid som twister beskrev. Så vill du polera och ha något lättlagat ska du ju ha en plastbåt. Att polera plast är förövrigt frivilligt, inget blir förstört om man låter bli. Det blir bara aningen mer jobb att få upp glansen igen om man hoppar över några år. Vartannat år är lagom för mig.

 

Du har helt rätt, man åker inte till vilken smedja som helst för att få marinaluminium svetsat, Likväl finns det fördelar med alla material, plast kan du fixa själv, men du kan behöva vänta dagar och veckor på att materialet ska torka, plasta flera lager etc,   Aluminiumet kan du få svetsat och sjösatt samma dag om du har lite koll på varv och verkstäder i din närhet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Märklig diskussion kring laga aluminiumbåtar tycker jag. Grejen med aluminium är ju att man slipper laga, grejorna håller.

 

Jag har ju en master 540 och den är väl inte så vacker. Men efter ett antal 1000 timmar på havet så är det fortfarande en potent båt. Jag har gått på grund, kört rakt in i ett bergvägg och när man skall lägga till är det bara köra upp på land lite hur som helst. Det finns ingen chans i världen att jag skulle kunna detta med en vanlig plastbåt. Den skulle varit mos. 

 

Redigerad av Crabmeat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så fungerar vår båt också Crabmeat. Likväl som vi använder båten kan man inte bortse från risken att man någon gång träffar en alltför vass sten lit olyckligt och kan behöva fixa ett hål. Risken är ganska liten, men om det skulle ske kan man svetsa en alubåt samma dag... en plastbåt kan behöva torka och plastas i flera lager...

Men visst har vi stryktåliga båtar Crabmeat, det och det låga underhållsbehovet är hela grejen med aluminium som jag ser det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte samma dag om jag är på semester. att de polera alu är för att de använder 5754 istället för redigt marinalu 5083. 5754 är lite billigare och mycket mjukare vilket gör jobbet lite enklare.

i saltvatten är det odugligt. tex försvaret, sjöfartverket mm är det krav att det byggs i 5083.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎07‎-‎06 på 9:48 PM, alubatar säger:

inte samma dag om jag är på semester. att de polera alu är för att de använder 5754 istället för redigt marinalu 5083. 5754 är lite billigare och mycket mjukare vilket gör jobbet lite enklare.

i saltvatten är det odugligt. tex försvaret, sjöfartverket mm är det krav att det byggs i 5083.

Självklart går frågan först till dig om olyckan är framme o skulle du va på semester har jag koll på fler svetsare som klarar jobbet om vi bara får fram rätt material...  ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...