Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
battitore

Båt för barnfamilj?

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Sålde min gamla Buster för många år sedan och nu letar jag runt efter den bästa båten för familjen.

Vi är två vuxna med två barn (4 och 1 år).

 

Det spelar ingen större roll om det är en BR, DC, HT eller WR. Vi behöver inte ha möjlighet att övernatta. Däremot ingen nackdel om barnen kan vila skyddat.

Tanken är att ha den för dagsutflykter endast.

 

Gärna några av dessa punkter.

- Fullgott vindskydd för minst hela familjen om man så vill. (dels väldigt täckande vindruta, dels stort kapell)

- Inte över 6m

- Gärna "solbädd"

- Inte för gammal båt. Gärna max ett par år på nacken.

 

 

Har kollat på allt från Husky R5/R6 till Aquador 21 WA.

Huskyn gillar jag då den är Alu men glasfiber invändigt. 

Aquador 21 WA känns som den kan passa riktigt bra, men tycker den är för dyr - och för gammal.

 

Hade hoppats på att hitta någon för runt 200.000 - 250.000 kr.

 

Finns det och har ni tips?

 

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Sålde min gamla Buster för många år sedan och nu letar jag runt efter den bästa båten för familjen.

Vi är två vuxna med två barn (4 och 1 år).

 

Det spelar ingen större roll om det är en BR, DC, HT eller WR. Vi behöver inte ha möjlighet att övernatta. Däremot ingen nackdel om barnen kan vila skyddat.

Tanken är att ha den för dagsutflykter endast.

 

Gärna några av dessa punkter.

- Fullgott vindskydd för minst hela familjen om man så vill. (dels väldigt täckande vindruta, dels stort kapell)

- Inte över 6m

- Gärna "solbädd"

- Inte för gammal båt. Gärna max ett par år på nacken.

 

 

Har kollat på allt från Husky R5/R6 till Aquador 21 WA.

Huskyn gillar jag då den är Alu men glasfiber invändigt.

Aquador 21 WA känns som den kan passa riktigt bra, men tycker den är för dyr - och för gammal.

 

Hade hoppats på att hitta någon för runt 200.000 - 250.000 kr.

 

Finns det och har ni tips?

 

 

MVH

Ett tips!

https://www.blocket.se/goteborg/Amt_185_ht_2008_73183245.htm?ca=11

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HT båt är bra om du vill ha er lite vindskydd. DC båtar är värdelösa, en halv båt man aldrig använder i princip.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Liknande tankar efter sålt 5m styrpulpet, var när att köpa en Askeladden 635 WA, innan det blev en lite större båt. Tror fortfarande Askeladden hade varit en bra båt, inget för en 4-familj att sova i men lagom att åka, bada, och fika i.

 

/jim

Redigerad av jimsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Åker ju också båt med en del ungar och har ibland funderat på ännu mer utrymme och helt byta båttyp, har sett denna lite udda båt som nu legat länge på blocket, känns intressant, kunde vara perfekt för våra insjöar. 

 

Men är det galet feltänk, vilka nackdelar finns det och hur förflyttar man en så här bred skapelse på allmän väg.

https://www.blocket.se/stockholm/Motor_Katamaran__DuoExita_25__ca_7_6x3_5_m_72867950.htm?ca=17&w=3

 

post-67245-0-59097800-1494440089_thumb.jpgpost-67245-0-83134600-1494440097_thumb.jpg

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stående på högkant bör den väl klara sig inom 2.6 m?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Okej 3,5 meter + flakhöjd.  Synd den ligger så långt från Småland, några mer nackdelar verkar ju vara svårsåld?  Finns bilder på nätet och då verkar den otroligt grundgående endast flytande på den blåmålade biten av pontonerna. 

 

En tanke: stege på akterdäck rejäl platta på taket så det bär som soldäck och även möjliggör att man utvändig lätt tar sig till fördäck.  Nuvarande lösning ser ju ut som om man ska försöka åla igenom en liten vädrings ruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej 3,5 meter + flakhöjd. Synd den ligger så långt från Småland, några mer nackdelar verkar ju vara svårsåld? Finns bilder på nätet och då verkar den otroligt grundgående endast flytande på den blåmålade biten av pontonerna.

 

En tanke: stege på akterdäck rejäl platta på taket så det bär som soldäck och även möjliggör att man utvändig lätt tar sig till fördäck. Nuvarande lösning ser ju ut som om man ska försöka åla igenom en liten vädrings ruta.

Jag gillar annorlunda båtar!

Om de är riktigt udda är inköpspriset lågt, andrahandsvärdet är dock ännu lägre om nu inte det under tiden du äger den sker något mirakel.

 

Ja den var ju fantastiskt annorlunda, strålkastare fram och backspeglar!

Motorisera trailern och framför det hela på allmän väg som ett LGF eller kanske som A-traktor!

 

Däckshuset påminner litet om två olika båtar jag haft eller har, en Monark 670 och nuvarande Triton... Monarken hade ju inga vidare gånbord, men betydligt bättre än denna Duo, på Tritonens gångbord kan man framföra en smalspårig rollator...

 

Ja hur tar man sig från akterdäck till fördäck eller vice versa? Man kanske går över taket? Eller finns det en hemlig pasage mellan pontonerna!

 

Konstruktören har ju verkligen tänkt utanför boxen, dessvärre är ju vi båtägare många gånger "mammutkonservativa" (även om det numera är direkt sällsynt med långhåriga elefanter).

 

Mäkligt att toppfarten inte är högre med de smala pontonerna, men kanske det hade gått bätre med en 100hk motor?

 

På något vis gilar jag båten, den ser sympatisk ut, men kanske är en smärre mardröm att framföra både på trailer i land och till sjöss?

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En hake är ju att man åker på minst två bryggplatser men en lösning kunde vara ankring på svaj vid boj och sen ha en liten roddbåt på sin ordinarie plats.  Finns ju en hake till, vikten den bör ligga på minst 3- 4ton    Uppskattningsmåttade  hur stor den är,  taket är minst 14m2 och eftersom bredden är 3,5 meter och större delen inte har någon bärande invändigt så är nog vistelse på taket tveksamt i nuvarande utförande.   Känns som att det är mycket båt/flytetyg för pengarna men kanske också mycket problem.  

 

Bland övriga udda husbåtar är det märkligt att Abalen ligger kvar, konstigt ingen nappar, inga större ombyggnader skulle behöva göras på den har man ingen svets går det ju att limma och popnitar dit några plåtar så akterhytt blir täckt på sidorna och sen lägga en rejäl plåt på taket hela akterns längd samt göra om nuvarande salongstak till soldäck. 

 

 

För oss som tänker utan för boxen;

 

post-67245-0-28733900-1494449038_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skaffade DC för barnens skull, det var otroligt korkat gjort. Precis som någon skrev tidigare är det som att köpa en båt men bara använda halva. Välj WA så blir det mycket smidigare för barnen att ta sig i och ur båten, ja för ala blir det faktiskt smidigare.

 

Hej alla,

 

Sålde min gamla Buster för många år sedan och nu letar jag runt efter den bästa båten för familjen.

Vi är två vuxna med två barn (4 och 1 år).

 

Det spelar ingen större roll om det är en BR, DC, HT eller WR. Vi behöver inte ha möjlighet att övernatta. Däremot ingen nackdel om barnen kan vila skyddat.

Tanken är att ha den för dagsutflykter endast.

 

Gärna några av dessa punkter.

- Fullgott vindskydd för minst hela familjen om man så vill. (dels väldigt täckande vindruta, dels stort kapell)

- Inte över 6m

- Gärna "solbädd"

- Inte för gammal båt. Gärna max ett par år på nacken.

 

 

Har kollat på allt från Husky R5/R6 till Aquador 21 WA.

Huskyn gillar jag då den är Alu men glasfiber invändigt. 

Aquador 21 WA känns som den kan passa riktigt bra, men tycker den är för dyr - och för gammal.

 

Hade hoppats på att hitta någon för runt 200.000 - 250.000 kr.

 

Finns det och har ni tips?

 

 

MVH

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en ryds dc för några år sedan, men den fungerade inte så bra när vi fick barn. Var svårt att få skugga. Den modellen hade dörren i trappen, som man fällde upp. Gick inte därför att köra med trappen öppen. Bytte till en kabinbåt som var större.

 

I stugan har vi en öppen styrpulpet. Där minns jag att vi satt med en enkel soldyna runt grabben, för att skydda mot sol och vind. Nu när vi fått ett till barn, så köpte jag en uttern ht båt från början av 2000 talet, en vän som rekommenderade denna modell, båte skulle och vind skydd, samt en öppen där sol kan avnjutas. Lite kapell att hanskas med också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även aquador 22, det skulle vara en budget variant av 21:an, men mer basic, då kanske ännu så ny, att den blir väl dyr.

 

22:an finns som ht (22 ht) samt wa och 22c (som är en vidare utveckling på den mv-marin 6600, som vi ännu har)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gillar vår HT skarpt! Vi är inte lika beroende av perfekt väder som med en öppen båt och den ger bra vindskydd då det inte alltid är soligt och varmt. HT:n ger ett bra krypin för trötta barn som vill komma undan vinden.

 

I vårt fall är det en Flipper 666HT, men principen gäller ju alla HT-båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt med alla tips, Tack!

 

Det lutar väl mest åt en HT eller WA-båt med vindskydd modell bredare.

Hade önskat en liknande Aquador 21 WA fast en modell mindre.... Det hade varit perfekt.

 

Trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte aversionen mot en DC? Det är ju perfekt, sova fram och umgås bak. Hela båten används, dock inte hela tiden. 

Att ta sig ut över fördäcket genom rutan går kalas för barnen. En WA blir ju så smal inuti, dessutom mindre vindskydd än en DC. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte aversionen mot en DC? Det är ju perfekt, sova fram och umgås bak. Hela båten används, dock inte hela tiden.

Att ta sig ut över fördäcket genom rutan går kalas för barnen. En WA blir ju så smal inuti, dessutom mindre vindskydd än en DC.

 

Man skulle ju kunna bygga litet "doghouse" ihop m vindrutan.. /;o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...