Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
jonro3

Hur kopplar jag dubbla generatorer och CTEK D250S Duo

Rekommendera Poster

Håller inte med. Smartpassen kan inte skicka ström till D250S. D250S och smartpass har samma strömingång och deras kontakter på den sidan är bara överbyglad. De har också samma utgång till systemet för "non-critical" kretsen där båda är byglade. Däremot har den en separat utgång för non-critical som stryps om batteriets kapacitet understiger 20 %.

Möjligen stryps kretsen genom d250S när den känner högre laddström/eller spänning/eller hur den mäter, men isåfall är det inte smartpassen som gör detta utan d250s som stänger av sig själv. Och isf borde smartpassen göra samma om laddningen understiger 20A.

Om båda kretsarna är öppna konstant går ju strömen där den går..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Alltså Smartpass skickar ström till antingen D250 ELLER direkt till batteriet. Samma funktion kan man få med ett relä som kopplar batteriet direkt till generatorn eller via D250.

 

 

Precis så är det. Man ser det framförallt när den går från "smartpassladdning" till "Dualladdning" då spänningen stiger från generatorns ~13,8V till D250S 14.4V. Hade dessa två laddat parallellt hade det inte vart en sådan markant övergång.

Jag tror att ni som är mest kritiska får läsa på lite hur Smartpass fungerar, att den bara fungerar som ett enkelt relä stämmer inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Alltså Smartpass skickar ström till antingen D250 ELLER direkt till batteriet. Samma funktion kan man få med ett relä som kopplar batteriet direkt till generatorn eller via D250.

 

 

Precis så är det. Man ser det framförallt när den går från "smartpassladdning" till "Dualladdning" då spänningen stiger från generatorns ~13,8V till D250S 14.4V. Hade dessa två laddat parallellt hade det inte vart en sådan markant övergång.

Jag tror att ni som är mest kritiska får läsa på lite hur Smartpass fungerar, att den bara fungerar som ett enkelt relä stämmer inte.

 

 

Fast jag har haft smartpass+D250S i 2 år och testat dessa burkar både i båten och hemma i "labmiljö". Jag känner att jag har rätt bra koll på hur de fungerar och inte fungerar. Jag har nu monterat ur dessa ur båten och testar istället Sterlings "Alternator to Battery charger". Jag har hittills inte mer än sjösatt och kört båten från iläggningsplatsen till bryggan så det återstår att se hur det funkar när man dragit ur några nätter i naturhamn och drar igång motorerna.

 

D250S är i grunden en smart produkt och skulle om den klarade >100A sitta kvar i min båt. Sterlings battery-battery charger gör samma sak fast finns i versioner som klarar mer ström. D250S gör även ett bra jobb som solcellsregulator. Jag kan tycka att den dock borde ha haft en separat spänningssensor för att kompensera ev. spänningsfall.

 

Smartpass fungerar i princip som ett relä fast med lite smartare styrning av tillslag. Den känner av när det finns potential för mer ström än D250S kan ge och släpper då igenom denna utan att göra någon form av spänningsomvandling. Som ett relä. Sen har den även en inbyggd batterivakt och en lastutgång.

 

Jag förstår inte att alla diskussioner om CTEK's laddprylar ska generera så mycket känslor? Det är två burkar som hanterar ström på ett visst sätt, och det sättet finns ganska väl beskrivet. För vissa funkar det, för andra inte. Det beror mycket på vad man har för förutsättningar. I mitt fall har jag 160A generatorer utan extern spänningssensor och rätt långa kabelvägar från generatorer -> Startbatteri -> Förbrukningsbank. En del spänningsfall trots rejält kablage alltså. Jag har dessutom bra AGM-batterier som ska kunna ta emot >100A. I en sån setup är CTEK's utrustning ingen höjdare eftersom jag behöver något som känner av förbrukningsbanken och skickar på mycket ström med rätt spänning. Har man en mindre båt med motor med mindre generator så kan en D250S vara ett utmärkt alternativ men när 20A inte räcker så tycker inte jag att lösningen är en Smartpass.

 

Då finns bättre lösningar som:

- Annan battery->battery charger som t.ex. sterling.

- Alternator -> Battery charger som t.ex sterling

- "Smart" regulator som monteras på befintlig generator. T.ex. Balmar eller Sterling

- Ny generator med smart regulator. Tex. Balmar.

 

 

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Alltså Smartpass skickar ström till antingen D250 ELLER direkt till batteriet. Samma funktion kan man få med ett relä som kopplar batteriet direkt till generatorn eller via D250.

 

 

Precis så är det. Man ser det framförallt när den går från "smartpassladdning" till "Dualladdning" då spänningen stiger från generatorns ~13,8V till D250S 14.4V. Hade dessa två laddat parallellt hade det inte vart en sådan markant övergång.

Jag tror att ni som är mest kritiska får läsa på lite hur Smartpass fungerar, att den bara fungerar som ett enkelt relä stämmer inte.

 

 

Fast jag har haft smartpass+D250S i 2 år och testat dessa burkar både i båten och hemma i "labmiljö". Jag känner att jag har rätt bra koll på hur de fungerar och inte fungerar. Jag har nu monterat ur dessa ur båten och testar istället Sterlings "Alternator to Battery charger". Jag har hittills inte mer än sjösatt och kört båten från iläggningsplatsen till bryggan så det återstår att se hur det funkar när man dragit ur några nätter i naturhamn och drar igång motorerna.

 

D250S är i grunden en smart produkt och skulle om den klarade >100A sitta kvar i min båt. Sterlings battery-battery charger gör samma sak fast finns i versioner som klarar mer ström. D250S gör även ett bra jobb som solcellsregulator. Jag kan tycka att den dock borde ha haft en separat spänningssensor för att kompensera ev. spänningsfall.

 

Smartpass fungerar i princip som ett relä fast med lite smartare styrning av tillslag. Den känner av när det finns potential för mer ström än D250S kan ge och släpper då igenom denna utan att göra någon form av spänningsomvandling. Som ett relä. Sen har den även en inbyggd batterivakt och en lastutgång.

 

Jag förstår inte att alla diskussioner om CTEK's laddprylar ska generera så mycket känslor? Det är två burkar som hanterar ström på ett visst sätt, och det sättet finns ganska väl beskrivet. För vissa funkar det, för andra inte. Det beror mycket på vad man har för förutsättningar. I mitt fall har jag 160A generatorer utan extern spänningssensor och rätt långa kabelvägar från generatorer -> Startbatteri -> Förbrukningsbank. En del spänningsfall trots rejält kablage alltså. Jag har dessutom bra AGM-batterier som ska kunna ta emot >100A. I en sån setup är CTEK's utrustning ingen höjdare eftersom jag behöver något som känner av förbrukningsbanken och skickar på mycket ström med rätt spänning. Har man en mindre båt med motor med mindre generator så kan en D250S vara ett utmärkt alternativ men när 20A inte räcker så tycker inte jag att lösningen är en Smartpass.

 

Då finns bättre lösningar som:

- Annan battery->battery charger som t.ex. sterling.

- Alternator -> Battery charger som t.ex sterling

- "Smart" regulator som monteras på befintlig generator. T.ex. Balmar eller Sterling

- Ny generator med smart regulator. Tex. Balmar.

 

 

Nä för den utrustningen så fungerar det ju inte, men jag har 50 A generator och sen 2*150W solceller i segelbåten. De passade smäckert in i kabeldragningen som fanns tidigare. Därtill har den en non-cricialkrets där jag kan koppla ej nödvändiga stordragare. Så för mig var det givet. jag kan även koppla in ett vindkraftverk om jag så vill. Det är ju "mycket i ett" men att d250S är begränsad till 20A säger väl en hel del om att den inte är tänkt att vara till större anläggningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag hört så kom D250 först. En perfekt produkt för tex en husvagn med långa/tunna kablar. Ofta med flera timmars körtid gjorde att man fick en bra laddning i husvagnen. Enkelt att koppla solpaneler också.

Båtägarna var inte lika fascinerade, 20A är inte mycket att hurra för i en båt, ofta med korta gångtider och stora batteribankar.

Alltså tog man fram Smartpass vars uppgift är att koppla förbi D250 när batterierna vill ha betydligt högre ström i början av laddningen.

Det låter smart, grejerna ser fräcka ut och många köpte och få kollade vad de egentligen fick. Gångtider är för de flesta mindre än 2-3 timmar och då går all ström genom Smartpass och D250 används inte, generatorn styr all laddning precis som det skulle ske utan Smartpass/D250. Smartpass ger ett litet spänningsfall så laddningen utan den blir aningen bättre.

En kille kontaktade mig för han tyckte inte det gav något extra. Han har segelbåt och motorn används nästan alltid bara någon timma. Jag åkte dit och mätte och när vi kopplade bort Smartpass/D250 ficka han bättre laddning. Han var inte glad.

Efter det har jag mätt/kollat på fler ställen och diskuterat med andra.

Slutsatsen, en produkt få behöver, i mina ögen, lurendrejeri med stora likheter med snakeoil.

När man beskriver detta på forum så blir folk upprörda, inte så konstigt när man känner sig lurade. 

 

Alternativa lösningar så tex Sterling fungerar i princip som D250 men med den skillnaden att de kan ge betydligt mer ström, min klara 130A tex. De kan alltså hålla uppe strömmen i början av laddningen när batterierna kan ta emot mycket ström. De som bytt vet detta. Dessutom kan Sterling mfl ställas in för rätt batterityp, något som är extremt viktigt när det gäller tex GEL/AGM.

 
Jag gillar Sterlings produkter, det är ett mycket seriöst företag som gör smarta lösningar. Men det finns alternativ där det billigaste är en smart regulator till generatorn, alla med funktionen att kunna ladda ordentligt i början.
Till min Sterling kan jag koppla vilken strömkälla som helst som ger >13,5V tex ett nätaggregat på 26A för 400kr.
I princip kan man även koppla in solpaneler med det är inte rekommenderat. En riktig (och lite dyrare) solcellsregulator är bättre där man kan anpassa spänningarna. Viktigt eftersom den går året runt. Dessutom får man en lastutgång som skyddar mot både över och underspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lång tid som batterierna behöver över 80A som laddning. Om batterierna är så djupt urladdade så bör man ändå köra en stund på motorn för att få in lite AH i dem och den lilla förlusten av tid är troligen försumbar.

 

Dessutom som det är skrivet tidigare så agerar CTEKen som batterivakt så djupurladdning borde inte ske vilket minskar behovet av höga Ampere till batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan komiskt och läsa dessa trådar om laddning när CTEK kommer in i bilden. Viss forummedlemmar har som livsuppgift att smutskasta CTEK och dumförklara alla som installerat detta.
Nu senast konsturerades t.o.m en CETEK-dödare. :D

ja det finns bättre och billigare sätt att lösa sina laddbehov. Men vad som funkar i en båt är ofta inte optimalt i en annan. Många av oss har en normal 60A generator till en bensin/dieselmotor och kör mellan 30min och någon timme när man förflyttar sig. Ofta är CTEK en tillräckligt bra lösning även om den inte är den optimala. Tycker man om få burkar i installationen (som jag själv) så är det en bra lösning om det täcker laddbehovet. Vill man inte leta billiga kinaprylar på nätet så duger den säkert också i de flesta fall.
Vill man göra en total vetenskap av detta, söka laddningens "heliga graal" så fram med papper och penna rita en optimal lösning för din båt, Spendera nån timme på e-bay och beställ komponenter från Kina. Använd sedan nån vecka för att få det hela att fungera och intrimmat.

Själv tog det mig 1 timme att montera Dual 250S och en smartpass. Strulade lite med fastskruvningen av enheten på skottväggen, därav den långa tidsåtgången.

Kört detta i tre år utan problem. Säkert har jag blivit blåst på nån krona och nån amperetimme, men det står jag ut med.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu är vi där igen. "Vill man inte leta billiga kinaprylar på nätet så duger den säkert också i de flesta fall".

Liknade har vi hört flera gånger och det är knappast ett sakligt argument, i synnerhet inte när CTEKs burkar också tillverkas i Kina.

Kan vi inte försöka hålla det på en saklig nivå?

Har man 30min till någon timmas gångtid så kommer aldrig D250 att jobba. Skulle den det så skulle man få i 10Ah i batterierna. Lägg i så fall pengarna på ytterligare batteri och fler solpaneler, det ger betydligt mera ström och till ett lägre pris.

 

Att vi är några som inte gillar CTEK beror nog på att vi har erfarenhet av bättre lösningar och heller inte tycker om när man lurar folk. Ingen har väl dumförklarats, däremot har många blålurats. Det tycker jag man ska motarbeta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man 30min till någon timmas gångtid så kommer aldrig D250 att jobba. Skulle den det så skulle man få i 10Ah i batterierna. Lägg i så fall pengarna på ytterligare batteri och fler solpaneler, det ger betydligt mera ström och till ett lägre pris.

 

Just därför har jag kompletterat med en smartpass som räcker för min generators behov. Dual 250S använder jag i första hand som laddregulator för mina två solpaneler.

 

Men som jag skrev alla båtar har olika behov. I mitt fall täcker CTEks funktionalitet mina behov och jag känner mig inte lurad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har man 30min till någon timmas gångtid så kommer aldrig D250 att jobba. Skulle den det så skulle man få i 10Ah i batterierna. Lägg i så fall pengarna på ytterligare batteri och fler solpaneler, det ger betydligt mera ström och till ett lägre pris.

Just därför har jag kompletterat med en smartpass som räcker för min generators behov. Dual 250S använder jag i första hand som laddregulator för mina två solpaneler.

 

Men som jag skrev alla båtar har olika behov. I mitt fall täcker CTEks funktionalitet mina behov och jag känner mig inte lurad.

Obs att Smartpass också laddar startbatteriet baklänges om spänningen är högre på förbrukarsidan (där man enligt Ctek skall ansluta extern laddare) Läser att nya Smartpass eller om det var nya Dual också numera har en starthjälpsfunktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Obs att Smartpass också laddar startbatteriet baklänges om spänningen är högre på förbrukarsidan"

 

Så här skriver CTEK:

"Solpanelen anpassar sig efter startbatterispänningen. Startbatteriet laddas och underhållsladdas direkt av solpanelen när förbrukningsbatteriet är fulladdat."

 

Det låter vettigare än att ett dåligt startbatteri ska dränera husbatteriet. Funktionen är inte dum men hur många har behov av att ladda sitt startbatteri? Vid start förbrukar man bara några få Ah, brukar vara återladdat på en halvtimme. Har man däremot ett lite dåligt startbatteri och använder båten med några veckors mellanrum under senhösten/vintern då kan man behöva extra laddning. Jag har det i form av en 10W solpanel och en billig regulator, kostnad ett par hundra. Men startbatteriet är alltid fullt och det hela fungerar helt utan andra system.

Sen kan man ju tänka på att ett AGM batteri kan ge mer startström och har lägre självurladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...