Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Segelnovis

Värde - kostnad motorbyte?

Rekommendera Poster

Hej Medseglare!

 

Jag letar bättre begagnad segelbåt till familjen. Tänker mig en välhållen sjuttiotalare på 29-35 fot i den något  lägre delen av prisskalan.

 

Jag tycker det är svårt att jämföra båtar där den ena kan ligga på drygt 100.000 och jämföra den med en annan som är uppdaterad och kostar (utgångspris) mer än det dubbla.

 

Om jag t.ex jämför två st 32-fotare där den ena bytt motor för 10-20 år sedan medan den gamla har kvar orginalklumpen, vad borde skilja i pris? Vad är en halvny eller nästan helt motor "värd" vid båtköp?

 

Jag kan eventuellt tänka mig att köpa med fungerande 40-årig orginalmotor, men räknar då med att snart byta. Vad kostar det att byta upp sig till en ny motor på runt 18-27 hästar - med allt runtikringjobb osv.

 

Om man gör delar av bytet själv - vad sparar man jämfört med att leja bort alltihop? Tar projektet ett halvår och tandagnissel eller en vecka med kall öl i skuggan?

 

Tackförsvar

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som innehavare av en sjuttiotalare med 40-årig originalmotor är jag kanske i den situation som du kan tänkas hamna i. Jag tänker så här: Motorbyte blir inte aktuellt, sämre affär får man leta efter, eftersom jag tror att det blir svårt att sälja beroende på att det saknas köpare oavsett motor.

Jag monterade sötvattenskylning för 15 år sen och har inte sett någon rost sen dess.

Andra problem som skulle kunna dyka upp räknar jag med att kunna fixa själv. En förutsättning är att man är road av att skruva, skulle man lämna bort det så vore det ogörligt.

Så om du hittar en båt med gammal sötvattenkyld motor och inte drar dig för att skruva kan det kanske bli ett fynd, annars titta efter en med nyare motor, men glöm tankarna om att byta motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det folk ibland i annonser kallar ny motor.. är vad jag kallar en veteran... En 10 till 20 år gammal motor? Att köpa en bil med samma ålder kräver ett visst intresse och motorkunnande.. Nog kan en MDII vara en pålitlig maskin men att man skall förlita sig på något sådan är i min värld optimistiskt... har själv en 10 år gammal inombordare med snart 1000 timmars gångtid. för mig är detta en äldre motor... visst,, den är nyare än båten som är byggd 1980 men det är ändock en gammal maskin

,,,,,

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nej det verkar inte gå att räkna hem en motorbyte om man tänkt sälja. Tanken är att annars att köpa båten jag vill ha resten av mitt båtliv, byta motor om den känns alltför opålitlig och sedan själv slita ut motorn tills jag inte orkar med båtlivet längre och hugger upp båten om kanske 25-30 år. (plastskrov sägs ju ha en nedbrytningstid på tio tusen år)

 

Jag fick en uppgift på ett motorbyte som kostade 90000 för nio år sedan "all inclusive" Kanske skulle det gå på 110000 idag. Gör man delar av jobbet själv kanske man kommer ner på 60-75000 måhända. Det skulle i så fall innebära att motor- "värdet" innebär att en HELT ny motor möjligen kunde motivera 60-70000 i högre pris medan en tioårig motor max skulle motivera 20-30000 i högre pris.  Sedan finns det tillräckligt med desperata säljare som vill bli av med ett problem så priset verkar nästan vara i fritt fall (Värde är vad du får pris är vad du betalar)

 

Jag har själv haft en Yanmar SB8G från-74 och en något äldre VP MD2B och de dunkade på bra, men startade inte alltid helt smärtfritt. Lite spridarservice hade säkert löst problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nyaste motor (Penta MD-2b) är från 1971 och har gått lite drygt 6500 timmar. Den startade snällt vid sjösättningen i lördags och jag hoppas den skall gå även denna sommar. Det finns dock inga garantier, men det hade det inte funnits om den varit betydligt yngre heller. 

Den andra äldre motorn som är en bensinare (Ford Zephyr) från 1963 är ännu inte provstartad då träskrovet behöver några dagars lugn och ro i vattnet. Men jag tror på den motorn också.

Jag tycker att många bra motorer döms ut i förtid. 

/Claes

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kommer jag köra min 40år gamla md11c så länge den går, delar finns fortfarande att köpa och den har inte strulat än. Dagen den dör finns 3 alternativ.

1: Konvertera till el, beroende på vad det kostar då, idag kostar det som en ny diesel.

2: Köpa en annan md11c för 10k och behålla alla delar på min gamla som är värda att spara som reservdelslager.

3: Sälja båten billigt som repobjekt och köpa en annan.

 

Att köpa en ny diesel för runt 100000kr är helt uteslutet i min värld. Det höjer inte båtens värde ens med hälften av vad motorn kostar, vilket jag förstår då en ny liten 20hk diesel inte ska/borde vara så förbannat dyr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En så okomplicerad sak som en dieselinombordare borde inte kosta mer än hälften av en utombordare med samma effekt, tycker jag. Och 20 hk utombordare kan man få för under 30 000 kr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En några år gammal motor höjer värdet med max 20-30tkr. Det är vad jag kommit fram till genom att läsa annonser. Men det är bara en uppskattning.

Min motor är 20 år, det kallar jag "nästan ny". När motorn passerat 30-års sträcket är det dags att börja förbereda sig på ett byte, eller om man kanske ska passa på att byta båt. Ytterligare ett alternativ är att delvis gå över på eldrift, då kan dieseln hålla många fler år.

 

En luftkyld industridiesel på 10hk kostar 10 papp. Man räknar då med att den håller 1000 timmar utan några åtgärder. Man kan ju låta den driva tex en generator osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men luftkyld låter inte så smidigt i ett litet motorrum i en båt. Kan man få ett flöde som räcker till?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte motor på min Albin Vega till en helt ny Yanmar 14 hk. Den gamla Albon O22 hade gett upp. Det hela gick på 100 000 kr. Jag fick många motorbekymmersfria sommrar (ovärderligt i min mening) och när jag sålde Vegan fick jag 95 000 för den. Så visst höjde motorbytet värdet på båten, men att få tillbaka alla pengar jag lagt på båten räknade jag naturligtvis inte med. Vilken hobby kostar inte pengar?

 

I den nya båten hade förra ägaren bytt motor och det var en av anledningarna till att vi slog till just på den. För att slippa en motorbyteskostnad inom en snar framtid. Motorn var vid köptillfället 10 år gammal, men hade inte många gångtimmar och var välservad och omskött. Motorbytet inverkade inte på totalpriset utan båten kostade lika mkt som andra båtar av den typen (med orginalmotor) .

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att byta motor själv om man är normalhändig, men du kommer troligen inte få tillbaks pengarna det kostar att byta.

 

Räkna med att bytet tar 50 timmar och allt annat du passar på att göra samtidigt tar ytterligare 50 timmar. Då menar jag 50 + 50 arbetstimmar på plats i båten. Sedan tar det tid att tänka och fundera, att handla det som behövs och att åka till och från båten.

 

Väljer du att byta ska du också ha valt att behålla båten en längre tid, annars får du varken ha kakan eller äta upp den så att säga.

 

I vårt fall stod det mellan att renovera vår MD 11 för 20-40 tusen kronor plus en massa egen tid eller köpa nytt för 50 - 60 tusen (plus egen tid). Vårt beslut blev en ny motor som vi har glädje av i ca. 15 år och sedan är nog båtlivet slut för vår del. Sedan valde vi att även byta drevet vilket vi hoppas ger oss någorlunda bekummersfria år framöver.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kan hitta en 27-29 fotare med ny motor för under 100'

( med ny menar jag yngre än 5 år )

 

De som har 30-fotare typ Ballad och nyligen bytt motor vill ha 150' och de som har bytt motor i 32 fots båtar tror tydligen de ska få 250'-300' ( men de får inte det nu när Bavaria 30 ligger i 300-350' )

 

Så med tålamod hittar du en båt med ny motor. En 10-15 år gammal motor kan vara perfekt men du måste förvissa dig om att ägaren/alla ägarna vet hur man byter olja och filter... Och anoder i motorn, olja i backslag minst vart 3:e år och att de bytt glykol vart 5-6:e år. Och bränslefilter (skada på spridarna)

 

Men en 30-40 år gammal motor vet du inget om. Och byte till ny kostar 100' ... du som ska ha båten länge, varför inte köpa en båt med bytt motor redan från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Att köpa en ny diesel för runt 100000kr är helt uteslutet i min värld. Det höjer inte båtens värde ens med hälften av vad motorn kostar, vilket jag förstår då en ny liten 20hk diesel inte ska/borde vara så förbannat dyr!

En ny ca 20 hk diesel kostar ju inte 100 000:- kronor utan ungefär hälften. Även 50 000:- är mycket pengar för en motor och så tillkommer kostnaden för installatoin om man inte gör detta själv. Vi erbjöds fast pris 20 000:- för installationen av en leverantör, men jag tyckte det var roligare att göra jobbet själv.

 

Sedan är det ju risk att man pasar på att byta vattenfilter, bränslefilter, slangar, mm. och det kostar ju också en slant.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att komma OT, så vill jag ändå säga att jag håller med några här om att en gammal diesel inte ska räknas ut för tidigt. Jag kör en gammal 1-cyl Sabb från -68. Det är inte mycket som kan strula med en sån motor, och om något behöver bytas så gör man det enkelt. Även om vissa delar kan vara ganska dyra, så är det mycket billigare än att köpa en hel motor ny.

Båten har varit i familjen sedan -76 och jag vet att pappa bytte toplock på 80-talet pga. att den var saltvattensskyld. I samma veva satte han in sötvattenskylning vilket undanröjde den risken igen.

 

Möjligtvis kan jag tänka mig att en del inte gillar känslan av att något kan gå sönder oplanerat, men eftersom TS pratar om en segelbåt så finns ju alltid möjligheten att segla tills man har fixat felet. Men som sagt - det är inte mycket som kan gå sönder på en gammal diesel, vare sig det handlar om Sabb eller Volvo Penta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men luftkyld låter inte så smidigt i ett litet motorrum i en båt. Kan man få ett flöde som räcker till?

Ja det ska inte vara några problem, det är inga enorma mängder energi som ska bort, för en 10hk motor handlar det om ca 13kW men man går ju kanske normalt med 50% effektuttag. Sen hjälper skrovet till lite att kyla. Enligt ventilationskillen ska två in resp två utkanaler a 90mm räcka.

Sen finns det en metod som används i mindre, marina elverk tex Mase och det är att man i rummet placerar en sjövattenkyld luftkylare, typ en bilkylare.

Min tanke var att placera motorn under kojerna i förpiken. Då blir det väldigt tyst i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte dyrt byta motor egentligen. Om du har en välhållen fin båt som är gammal och som du köpt för ett marknadspris, och har tänkt att ha denna båt några år. Så är motorbytet en liten kostnad i det hela, du har dessutom lättare att hitta köpare den dagen du ska sälja. Förstår inte detta resonemang med att man förlorar så mycket pengar. Om du köper en ny så kostar den bortåt tre mille i runt 30 fotsklassen. Den har du i säg tio år, värdet då kanske är hälften av nyköpet ett minus på 1,5 mille, en motor kostar 100 tusen ha båten i tio år och ja du kanske förlorat de 100, men det är ändå bra mycket mindre förlust än nyköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd och tankar.

 

Den båt jag just nu funderar på har en motor från skiftet 70/80-tal. Jag tänker att det är viktigast att köpa rätt båt där jag pga båten själv kan tänka mig at antingen meka mycket alternativt byta till renoverad eller ny motor.

 

Om inte motorn ger intrycket av att vara extremt illa skött, eller nära att ge upp så tänker jag nog köpa om allt anat känns rätt. Men rimligen då 30-60 tusen lägre pris än om motorn varit bytt de senaste 10-12 åren. Låter det logiskt?

 

Eldrift hade varit finfint jag hopas på de nya batteriutvecklingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotor är väl redan idag ett alternativ om en gammal diesel ska bytas på en segelbåt.
I alla fall om man oftast seglar och använder motorn lite då och då. Enligt "Drömresan" så kostade motor ca 73000 kr och batterier ca 24000 kr år 2015, totalt ca 100000 kr.
Det kommer säkerligen att komma fler alternativ med elmotorer i framtiden och priserna kommer nog att gå ner både på elmotorer och batterier.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Om du köper en ny så kostar den bortåt tre mille i runt 30 fotsklassen....

 

Nej knappast, under en mille hamnar man för en ny segelbåt. Då får man en väldigt mycket mer rymlig och utrustastad båt jämfört med tex en från åttiotalet.

 

 

Den båt jag just nu funderar på har en motor från skiftet 70/80-tal. J

 

En 35-45 år gammal motor är ett lotteri. Den kan hålla i 10 år eller 1 månad, mycket svårt att förutse. Trivas man med båten, fine då kan det vara ide att byta motor. Men vill man kanske ha nåot annat så är det nog bara att köra till skroten. Begagnade segelbåtar stiger inte direkt i värde och nästan ingen idag köper ett renoveringsobjekt.

 

En gammal Sabb är knappt inkörd efter 30 år men det är en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

... Om du köper en ny så kostar den bortåt tre mille i runt 30 fotsklassen....

 

Nej knappast, under en mille hamnar man för en ny segelbåt. Då får man en väldigt mycket mer rymlig och utrustastad båt jämfört med tex en från åttiotalet.

 

 

Den båt jag just nu funderar på har en motor från skiftet 70/80-tal. J

 

En 35-45 år gammal motor är ett lotteri. Den kan hålla i 10 år eller 1 månad, mycket svårt att förutse. Trivas man med båten, fine då kan det vara ide att byta motor. Men vill man kanske ha nåot annat så är det nog bara att köra till skroten. Begagnade segelbåtar stiger inte direkt i värde och nästan ingen idag köper ett renoveringsobjekt.

 

En gammal Sabb är knappt inkörd efter 30 år men det är en helt annan sak.

 

Spelar ingen roll en mille är en halv på tio år, således mindre förlust uppdatera och underhålla en fin gammal båt i bra skick,beror på kvaliteten vad det kostar såg ingen sådan billig segelbåt på mässan i år, iaf vad gäller nordisk tillverkat. Sen har ju du rätten att tycka vad du vill

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll en mille är en halv på tio år, således mindre förlust uppdatera och underhålla en fin gammal båt i bra skick,beror på kvaliteten vad det kostar såg ingen sådan billig segelbåt på mässan i år, iaf vad gäller nordisk tillverkat. Sen har ju du rätten att tycka vad du vill

 

 

 

 

Förstår inte resonemanget. En ny båt faller, i bästa fall, i värde som avskrivningen på ett lån dvs 3-5% per år efter några år. Dvs priset kanske är hälften efter 10 år. En båt för en mille är då värd 5-700tkr. En motor på knappt 100tkr gör ju stor skillnad i pris.

En 30-fotare som är 40 år kanske kostar 100tkr. Sätt en nya motor i den och den är värd kanske 120tkr. Lönsamt?

 

Kolla på tex en Dehler 29, ligger väl idag som ny på 7-800tkr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förstår inte resonemanget. En ny båt faller, i bästa fall, i värde som avskrivningen på ett lån dvs 3-5% per år efter några år. Dvs priset kanske är hälften efter 10 år. En båt för en mille är då värd 5-700tkr. En motor på knappt 100tkr gör ju stor skillnad i pris.

En 30-fotare som är 40 år kanske kostar 100tkr. Sätt en nya motor i den och den är värd kanske 120tkr. Lönsamt?

 

Kolla på tex en Dehler 29, ligger väl idag som ny på 7-800tkr?

 

 

Räknat i procent; stort tapp med att vårda gammal båt.

Räknat i kronor; litet tapp att vårde gammal båt.

Eftersom jag och de flesta andra får lön i kronor och inte i procentenheter så är det mindre förlust att vårda en gammal båt kontra att köpa nytt. Men "lönsamt" och "äga båt" vete fan om jag kan få ihop, men en hobby man mår bra av måste få kosta pengar tycker jag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en ny båt så är (nästan) allt fixat och klart, bara att betala en fast summa varje månad. Köper man en äldre båt så blir det mycket mera fix (enligt mig en del av nöjet).

Sätter man in en ny motor i en gammal båt så ska man vara klar över att man trivs med båten och vill behålla den. Får man för sig att byta om två år så har man förlorat många kronor.

 

Trivs man med båten och byter motor så vinner man ganska mycket på tystare gång, mera pulver och framförallt mera trygghet. Det kan vara värt väldigt mycket.

De jag känner som bytt motor är påfallande nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper en någorlunda välvårdad 30 fots segelbåt för 100 000:-, en ny motor för 50 000:- + installation 20 000:- så kan man max förlora 170 000:- kr när man tvingas ge bort båten om 10 år för att ingen vill köpa den.

 

Om man istället köper en ny 29 fotare för 700 000:- kr så är den säkert lite rymligare än en gammal 30 fotare, men på 10 år har man troligen förlorat betydligt mera än 170 000:- kr.

 

Sedan är det olika vad man gillar och inte gillar med gamla resp. nya båtar. Känsla är ju svårt att värdera.

Vill man ha en ny modern båt så är det säkert värt 30 000:- till 35 000:- kr per år, men om det kvittar så kostar en gammal båt + motorbyte hälften så mycket.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper en någorlunda välvårdad 30 fots segelbåt för 100 000:-, en ny motor för 50 000:- + installation 20 000:- så kan man max förlora 170 000:- kr när man tvingas ge bort båten om 10 år för att ingen vill köpa den.

 

 

Inga problem om man trivs med båten men har man tröttnat efter två år är det värre.

Bäst är nog att ha båten några år innan man sätter i en ny motor, då vet man att man trivs ihop.

Köper man en båt med en gamal motor och kanske inte riktigt trivs med båten är det bara skroten som återstår. 

Det är troligen säkrare att köpa en båt med en hygglig motor och sen byta om några år.

Skillnaden i pris på en båt med 70-tals motor jämfört med en 90-tals motor är ofta väldigt liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, alla är nog överens om att man måste behålla båten en längre tid för att det ska vara id'e att byta motor.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om gamla båtar och hoppas vi får se dem länge till i våra vatten, så jag glädjs över att flera av er uppdaterar med ny maskin istället för att skrota. Att jag själv låter bli är helt enkelt att det känns som vansinne när plånboken får vara med och bestämma. Som Mackey skrev så måhända går det att köpa billigare än 100k, men även motorn "bara" kostar 50k så byter man givetvis runtikringutrustningen som bränslefilter, ledningar, tankanslutningar, instrument och reglage etc etc, annars har man ju likförbannat kvar alla sannolika felkällor.

Sen "sägs det" att nyare marindieslar inte beräknas hålla mer än ca 15år innan de är slut, vet ej hur sant det är dock. På en 60-70-80-talsmotor är ju det ingenting, de flesta tuffar på fortfarande efter 40 år.

Hur som helst, det finns gott om gemomgångna gamla motorer på blocket för runt 10k, byter man till samma typ man hade blir det ju nästan plug'n play installation. Man kan byta många gånger för priset av en ny, den gamla tar motorpularen man köper av som inbyte.

 

Som jag skrev tidigare så skulle alternativet för mig stå mellan elkonvertering eller beggad motor vid byte. Vad jag skulle oroa mig för vid elkonvertering är dock batteriernas livslängd. Det känns alltid som ett lotteri med batterier, oavsett typ. Jag har några dyra elverktyg där lithiumbatterierna varit totalkassa efter ett år, mobiler, datorer etc vet vi ju alla att de är som tidsinställda på max två år, sen är batteriet slut. Bil/mc/båt-batterier kan hålla i 15år, men de kan lika gärna vara dåliga från dag ett.

Så i en elbåt kan väl en 30kkr-smäll för nya batterier komma precis när som helst antar jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan fråga sig om det man avser att göra (i det här fallet byta motor) skapar eller förstör värde. Svaret är att åtgärden måste stå i proportion till helheten.

 

Om man klper en strandtomt i Djursholm för 20 mille och bygger ett Modulenthus för tre mille så är helheten fortfarande bara värd 20 eftersom köparen river det undermåliga huset och bygger ett hus som bättre passar tomten. Köper man en tomt för 1 krona i obygden och bygger ett högkvalitativt hus dyrt så kan man bara sälja det för lägets marknadsvärde ändå. I båda dessa fall har hus och tomt inte varit proportionellt värda vilket förstör toralvärde.

 

Ett plus ett blir 1,5.

 

Slänger man in en för fin motor i en för billig båt förstör man värde. Och om man slänger i en för liten motor på en fin båt likaså. Sen kan värdet realiseras direkt i en försäljning eller över tid i ett ägarskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några mycket kloka inlägg.

"Absolut, alla är nog överens om att man måste behålla båten en längre tid för att det ska vara id'e att byta motor."

Just det, ett motorbyte ska föregås av mycket tänkande.

 

"Som jag skrev tidigare så skulle alternativet för mig stå mellan elkonvertering eller beggad motor vid byte."

Där är vi nog många som står. Det har varit en enorm utveckling. Alla komponenter men en del behöver förbättras. Erfarenheterna blir hela tiden fler och priserna kommer falla. Så för många av oss gäller det att hålla igång våra motorer. 

 

"Slänger man in en för fin motor i en för billig båt förstör man värde."

Väldigt bra utryckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskussionen handlar alltid om pengarna, var tog bruksvärdet vägen? Det känns ibland som att vi fortfarande tänker att båtar inte sjunker i värde men det är ju ett faktum att vi nu rent ekonomiskt får jämföra båtägande med många andra intressen, dvs det kostar pengar ( olika mycket ) att ha en hobby.

Vi bytte ju också motor i vinter helt utan tanke på om vi får igen pengarna eller inte men kostnaden blev följande.

Inköp ny Lombardini inkl kringutrustning = 60' lite avrundat. Sålde gamla Yanmar för 19'. Gjorde jobbet själv för att det är så fantastiskt roligt att äga båt, så hur jag ska värdera jobbet blir knepigt. Det är ingen kostnad för mig tvärt om. Ny motor för ca 30' och dessutom en rolig sysselsättning känns som en fullträff.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...