Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
neubert

Långsamma trimplan?

Rekommendera Poster

Har aldrig haft en båt med trimplan förut och tycker det tar en evighet innan båten reagerar på kommando när jag ska tryck ut trimplanen. Trodde det var dåligt med olja då den var lite låg men efter påfyllning är det ingen skillnad.

Tar ca 25sek för ett trimplan att gå en hel slaglängd och ca 45sek om om kör båda samtidigt. Att ta in dem igen går på ca 10sek...

 

Jag tycker det känns långsamt men det kanske ska vara så?!? Har tittat på system såsom Zipwake men det får vänta ett tag till...

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har här på forumet startat trådar om såväl Zipwake som Mente marin.

 

Jag har litet "trimplanserfarenhet" från några olika båtar jag har och har haft.

Hydrauliska trimplan är långsamma, men inte så långsamma som du skriver. Du har något fel i ditt system.

Hydraulpumpen drar mycket ström, jag sålde nyligen en begagnad sådan till en kille här på forumet.

Vi testade den hemma på arbetsbänken först, och då drar den 11 ampere när den pumpar olja, obelastad, alltså utan tillkopplade trimplanscylindrar, troligtvs mer då man kopplat på cylindrarna.

 

Om batteriet är dåligt laddat så sjunker spänningen och det blir inte så många volt kvar till hydraulpumpen, kolla alltså spänningen över batteriet samtidigt som du manövrerar trimplanenen.

Att cylindrarna drar ihop sig snabbare än de pumpas ut tyder på att pumpen går för långsamt orsakat av spänningsfall eller annan orsak.

Returen sköts av en fjäder, cylindrarna är enkelverkande. Men pumpen suger då man skall trimma upp trimplanen.

Du kan ha luft i systemet också, man avluftar genom att köra trimplanen upp och ned i kanske 10-15 cykler.

Oljebehållaren skall vara ungefär 3/4 fylld med olja, automatväxellådsolja är bra till detta.

 

Den kanske läcker?

Kolla också efter oljekladd runt pumpen, vid anslutningarna till slangarna i båda ändarna och runt cylindrarna, om båten ligger i sjön kan man se små oljeutfällningar på vattenytan.

 

Det finns en utbytescylinder som heter Lenco, den är elektromekanisk, har samma hålbild som de hydrauliska, och är bara "bolt on" samt litet kabeldragning, man använder sig dessutom av samma manöverströmställare. Lenco är betydligt snabbare än de hydrauliska, Lenco innehålller en elmotor och någon form av kuggväxel. Jag bytte till sådana i en Nimbus jag hade tills för något år sedan, det var den bästa tekniska pryl, efter ankarspel och bogpropeller och elektrisk toalett, jag installerade på den båten!

 

Nuvarande båt har ganska mycket V-botten och är känslig för vinden och belastningen, förra säsongen tyckte jag att jag hela riden hade ena handen på trimplanens knappar, det var ett himla trimmande hela tiden. Så det blev Zipwake till denna säsongen, och det tycks funka väldigt bra och helt automatiskt.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...