Jump to content
Friday 21 June 2024
granis76

Lufta hydraulstyrning

Recommended Posts

Jag har en Ultraflex hydraulstyrning som behöver luftas. Försöker hitta någon adapter/nippel för att koppla oljeflaskan till påfyllningshålet vid ratten.

 

Det enda jag hittar på nätet är det här, men tyckte priset var lite väl saftigt:

http://www.comstedt.se/produkt/pafyllning-sats.

 

Vet inte heller om det passar gängan till den jag har.

 

Är det viktigt att man har en gängad koppling eller kan man trycka in slangen om den är lite smalare än hålet?

 

Någon som har tips hur man kan göra?

 

 

post-89562-0-62252600-1494274775_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Transparant slang från biltema + slangnippel även det från biltema. Till detta en tratt eller så sätter du ytterligare nippel i ett flasklock. Nipplar finns med olika gängor/diameter till slang. Använde dessa delar till min seastarrenovering. Kostade under hundringen. Hutlöst dyrt att köpa färdigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst!

Jag köpte an sats med tre olika trattar på Biltema, tog den minsta och trängde på en enkel plastslang som jag hade hittat nånstans. Hittade även en liten bit plaströr som jag satte i andra ändan av slangen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Trattar-3-st-2000017014/

Klippte av slangen så pass lång att en var något längre än min ratts radie (jag har en stor träratt).

Men klart, man får vara försiktig så man inte överfyller, det kan ju bli litet söligt.

 

Totalkostnaden... 39kr, och då blev det två trattar över som kan användas till andra saker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte riktigt vad du menar med att lufta? Styrningen ska vara självluftande...

Men ska du fylla på så kommer du att upptäcka två saker. Dels att det behövs väldigt lite olja (om du inte har ett läckage för då måste du återfyllas mer)

Dels att det kommer att läcka eftersom du drar ratten fram och tillbaka, då pressas olja upp i röret om du har en gängad anslutning - annars pressas oljan ut förbi röret och det läcker. En anslutning är bra...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte bara läcka. Det kan komma luftbubblor under tryck till pumpen och då kan oljan stänka rakt upp i taket. Been there donera that...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla tips!

 

Verkstad hävdar att inget läckage finns, bara lite som rinner över från rattpumpen vid körning eller vid temperaturskillnad. Jag tror att det är läckage, kan inte vara rimligt att det ska komma så mycket olja och uppenbarligen har det kommit in luft i systemet.

 

Jag trodde att jag behöver skölja igenom systemet med olja för att få ut bubblor, inte bara fylla på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalt kan man fylla på rattpumpen när nivån sjunker utan att lufta. Hur känns styrningen? Stum eller svampig? Mjukt eller hackigt vid rattutslag?

 

Om du nu bestämmer dig lufta, när du anslutit slang och fyllt tratt/flaska med olja, vänta med luftning tills du ser att oljan är fri från bubblor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter ju som om du har för mycket hydraulolja i rattpumpen.

 

Jag har haft en läckande styrcylinder en gång så jag vet precis hur det känns då det är för lite olja i systemet. Först känner man en knackande eller kuggande känsla i ratten, sedan märker man att man får snurra på ratten många varv innan man får roderutslag, sedan har man inget roderutslag alls.

 

Luftning sker med påfyllningsskruven borttagen, en trasa eller hink inunder är bra om du har överfyllt.

Ratten vrids fram och tillbaka mellan fulla rattutslag tills dess att du slutar höra ett bubblande ljud från rattpumpen och tills dessa att du ser att styrcylindern reagerar som den skall.

 

Om det är kinkigt kan man behöva koppla bort en eller båda hydraulslangarna från cylindern och med en hink till hands låta det flöda fritt, men det skall egentligen inte behövas, eller du kan ju kanske praktisera detta om du har fått i för mycket olja. Varning för oljekladd!

 

Har du föresten fler än en styrplats? isåfall får man ju avlufta båda sina rattpumpar.

..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter ju som om du har för mycket hydraulolja i rattpumpen.

 

Jag har haft en läckande styrcylinder en gång så jag vet precis hur det känns då det är för lite olja i systemet. Först känner man en knackande eller kuggande känsla i ratten, sedan märker man att man får snurra på ratten många varv innan man får roderutslag, sedan har man inget roderutslag alls.

 

Luftning sker med påfyllningsskruven borttagen, en trasa eller hink inunder är bra om du har överfyllt.

Ratten vrids fram och tillbaka mellan fulla rattutslag tills dess att du slutar höra ett bubblande ljud från rattpumpen och tills dessa att du ser att styrcylindern reagerar som den skall.

 

Om det är kinkigt kan man behöva koppla bort en eller båda hydraulslangarna från cylindern och med en hink till hands låta det flöda fritt, men det skall egentligen inte behövas, eller du kan ju kanske praktisera detta om du har fått i för mycket olja. Varning för oljekladd!

 

Har du föresten fler än en styrplats? isåfall får man ju avlufta båda sina rattpumpar.

..

Kan inte svara på om det är för mycket olja, får kolla det. Iaf har jag också exakt det problemet du beskriver med knackande och kuggande känsla och att det bhövs mycket rattutslag för att styra åt ena hållet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, den känslan, ja då rekapitulerar jag, då är det för litet olja.

Fyll på be någon snurra på ratten medan du själv kryper runt och leter efter läckor.

Troligaste är att det är en anslutning eller cylinderns packningar i gavlarna.

Om "kolvringen" en O-ring, är kass läcker det inte och knackar inte, men å anda sidan styr det väldigt dåligt.

Unde den perioden min cylinder läckte hade jag en hink ståendes under denna, och kunde återanvända oljan efter det att den passerat en finmaskig sil, en symptomatisk behandling.

..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu fyllt på knappt 2 dl olja vilket gjorde susen! Iaf så köndes det så, båten står fortfarande på land. Använde minsta biltematratten, skvätte i lite i taget samtidigt som jag vred på ratten. Mycket lättare än jag befarade :).

 

Det verkar som att läckan är på baksidan av rattpumpen vid kopplingen till ena slangen. Får se vad jag gör med det...

post-89562-0-68127500-1494446287_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, bra att du hittade läckan.

Dom där slangkopplingarna har ju invändiga konor, lätta att dra sönder...

Men gör så att då på båda sexkantshylsorna man ser i bilden vid blåa pilen, kopplar en fast nyckel eller i nödfall skiftnycket och med mothåll drar försiktigt.

 

Får du då inte tätt så får du byta ut kopplingen, kopplingarna. Det kan tänkas man kan fuska till det med gängtape, eller kanske lin, jag misstänker att hydrauloljan kanske löser upp gängtapen. Men detta är då en fuskåtgärd, se till att få det ordentligt gjort!

 

Bra om du sedan kan sanera den där hydrauloljan under läckan, den är kladdig och aggressiv mot vissa typer av plast. Jag sölade på locket till en säkringsdosa, som då blev "frostat". Luktar illa gör den också, eller så hade min hydraulolja härsknat...

 

Lägg en oljesugsduk inunder, den suger effektivt upp allt oljespill, finns att köpa på Biltema.

..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...