Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sneseglarn2

Wallas värmare 1800B

Rekommendera Poster

Hej..! Wallasvärmaren en 1800B i min segelbåt jag köpte i höstas, värmer inte upp luften nämnvärt.. Håller man handen framför utblåset är luften som kommer ut knappt fisljummen... Veken ska vara bytt 2015.. Vad kan del vara för fel..? Är den färdig för tippen..?   Tacksam för svar, Thomas Källström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ofta tickar pumpen, jag tror det ska vara typ en gång per sekund. Finns det något filter på bränsleledning. Annars är det bara att byta veken. 

Om 30 år kanske den är färdig för tippen...

 

PS den kan vara sotig i rökkanalen.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igensatt bränslefilter i änden av slangen?

Jag ersatte det med ett mc-filter från Biltema och det hjälpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas brukar inte ge upp i första taget. byt veksats och se till att allt är rätt monterat. Se till att du har ny fotogen av rätt kvalité (Campingparafin eller vad den heter nuförtiden när den säljs av Cirkel-K?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta tickar pumpen, jag tror det ska vara typ en gång per sekund. Finns det något filter på bränsleledning. Annars är det bara att byta veken. 

Om 30 år kanske den är färdig för tippen...

 

PS den kan vara sotig i rökkanalen.

 

Jag biträder bhemac's råd:

Kolla så att återledningen från brännaren fungerar (inga böjar så att bränslet hindras att rinna tillbaka, slangen inte igensatt...). För mycket bränsle i veken gör att värmaren sotar. En korrekt värmare ger överskott av bränsle som måste kunna dräneras bort.

 

Ta isär värmaren och gör en ordentlig rengöring av skorsten, värmeväxlare och brännarutrymme. Om värmaren får för mycket bränsle eller för lite förbränningsluft (låg batterispänning) så sotar värmaren igen och då fungerar inte värmeväxlaren på rätt sätt och den goa värmen uteblir. Denna kalla vår behövs den ju....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla veke/brännkamare sist. Så fort man öppnar så brukar det krävas en ny veke.

Jag tror inte på det där med att det krävs någon speciell fotogen, jag har kört med Biltemas i nästan 10 år. När vi pratade på bryggan visade det sig att de flesta gjorde samma. Det går att blanda i typ en tredjedel dieselolja för den snåle.

--

Jo jag gömde det viktigaste. Kör värmaren minst en gång i månaden, helst året runt.

Sen sa en gubbe till mig att bara använda huven på skorstenen om det är överbrytande sjö. Jag har följ det rådet och värmaren fungerar alltid perfekt.

 

Det är inte den tystaste, snabbaste eller effektivaste värmaren men få andra värmare håller i minst 30år.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumpen inte tickar kan man ta isär den och skrapa bort oxid från kontakterna som sluter och bryter till spolen. Det räckte på min.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fråga båtgrannarna vad de kör för bränsle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, och också Värmedoktorn, är av den bestämda åsikten att man ska använda rätt bränsle av rätt fabrikat. Och också att soppan är något så när färsk.

Dock inte lika kritiskt med färskheten som för bensin -den ska helst inte vara mer än någon enstaka månad gammal. Bensin som är ett halvår gammal har sämre effekt och tänder därmed inte heller så lätt. (detta med bensin var lite utanför ämnet -ursäkta!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla veke/brännkamare sist. Så fort man öppnar så brukar det krävas en ny veke.

Jag tror inte på det där med att det krävs någon speciell fotogen, jag har kört med Biltemas i nästan 10 år. När vi pratade på bryggan visade det sig att de flesta gjorde samma. Det går att blanda i typ en tredjedel dieselolja för den snåle.

--

Jo jag gömde det viktigaste. Kör värmaren minst en gång i månaden, helst året runt.

Sen sa en gubbe till mig att bara använda huven på skorstenen om det är överbrytande sjö. Jag har följ det rådet och värmaren fungerar alltid perfekt.

 

Det är inte den tystaste, snabbaste eller effektivaste värmaren men få andra värmare håller i minst 30år.

Bara änvända huven på skorstenen om det är överbrytande sjö..? Menar du att man bara öppnar / Gängar av huven delvis, och då endast vid överbrytande sjö när värmaren är igång.. För normalt så tar man väl bort huven när man kör värmaren... Och när den inte används, så ska väl huven skruvas på... Eller vad..? Min värmare sitter monterad i aktre stuvfacket, och skorstenen kommer upp i relingen mellan akterspegeln och sittbrunnen, och är inte utsatt för så mycket brottsjöar, som för en som sitter monterad i typ en garderob strax innan midskepp..

Redigerad av Sneseglarn2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"normalt så tar man väl bort huven när man kör värmaren"

 

Normalt och normalt, de flesta brukar ju försöka starta värmaren med huven på några gånger åer säsong ;)

 

Min huv ligger alltid i garderoben där värmaren är monterad. Nu ska man också säga att skorstenen sitter på överbygget alltså en bit över däck. På en annan båt satt skorstenen på däck men då hade jag en ca 30mm förhöjning av teak eftersom det ofta blev en del vatten på däck, framförallt vid rengöring. På en Bayliner satt värmaren på toa (skitsmart, där gick det inte att dölja att man tjuvätit chili) skorstenen satt på sidan och det var nästan livsfarligt at ta av huven.

 

Så mina huvar har alltid varit borttagna året runt varav runt 5 år ute hela tiden. Värmaren startade även när den var begravd i snö.

Tittar man på andra värmare så är det inte många som har huv och har man en skorsten på sidan så har den inte heller huv.

 

Men jag har slaviskt kört värmaren en stund varje månad, det gick även under vinterpressningen.

Jag har  "automatstart" på min värmare (två tidrelä och ett vanligt) så jag kan starta via larmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min "skorsten" sitter högst upp på akterspegeln, på en yta som lutar lite uppåt. Jag brukar ha huven på men glömmer alltid att ta bort den. Om jag inte har den på, hur stor risk är det att regnvatten kommer in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min "skorsten" sitter högst upp på akterspegeln, på en yta som lutar lite uppåt. Jag brukar ha huven på men glömmer alltid att ta bort den. Om jag inte har den på, hur stor risk är det att regnvatten kommer in?

Det är ju jättesvårt att säga. Du får ta bort värmaren och ställa dit pyts för att kolla ;)

Alternativet är ju att sätta dit en teakbit så att skorstenens underlag blir horisontellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...