Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mrniklass

Septiktank - Windy 32 - Luftning - Skarp doft

Rekommendera Poster

Jag har ett "icke-delikat" problem som jag behöver er hjälp med :-)...det luktar illa.

 

Jag har en Windy 32 som vi har haft 1 säsong (detta är den andra). Förra året, slutet på säsongen, så började vi ana en liten otrevlig odör på styrbord sida (antar att luftningen sitter där) när man använder toaletten. Sedan har vi fönster som ofta står öppna och vips så fyller vi mycket av båten med icke angenäm doft.

 

Nu efter att ha varit ute första helgen detta år känner jag att doften tilltagit.

 

Eftersom det är första båten med septiktank och toasystem så behöver jag er hjälp!

 

Efter förra säsongen, vid upptagningen så var vi ute till havs och körde toakvarnen ordentligt så att tanken skulle vara tom när den skulle upp på land. Inget mer...

 

Eftersom min fru har bra minne så kom hon på att det luktade illa förra året, men lite tight inpå sjösättningen så det enda som hans med var att byta toastol till en ny fräsch eftersom den förra var lite sliten och packningssats och ny ring blev i princip lika dyrt som att köpa helt nytt.

 

Jag har kört ner näsan i durken och jag kan faktiskt inte känna att slangarna luktar illa, inte heller om jag trycker in näsan vid tank eller kvarn. Allt känns bra, faktiskt...

 

Jag kollade snabbt innan vi lämnade båten i helgen och luftningen går från toppen av tanken men sticker sen iväg en bit. Jag hade inte riktigt tid att följa hela slangen men jag fick känslan av att luftningen var väldigt lång. Jag kan ha fel och missat var den stack iväg men jag tror inte det.

 

Min septiktank är i rostfritt och troligtvis ca 40 liter, kanske mer. Den sitter under ena sängen i midcabin och högst upp så finns ett lock som är skruvat med ca 8-10 skruvar. 

 

Min tanke är att öppna upp detta lock och tömma / göra rent tanken genom det hålet. Vad tror ni? Förstår att det kommer lukta illa, men finns det något man ska tänka på?

 

Sen nästa sak jag ska göra är att följa luftslang och se var den tar vägen. Kanske är den igensatt eller så, så troligtvis köper jag en ny och sätter dit.

 

Båten ligger i plurret så först ska jag stänga allt "vatteninsläpp". Jag tänker inte byta några slangar förutom luftslangen så någon risk att jag sänker finns inte.

 

Snälla hjälp mig! Jag är tacksam för allt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det var lite oklart - luktar det illa när du spolar, eller alltid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi kom ut så tyckte jag inte det luktade...men visst...lite kanske hela tiden. Svårt att känna när det blåser. Däremot när vi spolade och använt den, fyllde på septiktanken, så luktade det mycket. Svårt att undgå. Öppnade jag fönstret i midcabin / alternativt stoppade ner huvudet mellan brygga och båt så kändes det en skarp doft. Inte bara lite skit utan ruttet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om slangarna är ok och det inte läcker någonstans så kanske det kan vara idé att prova någon form av sanitetsvätska. Vi köper en blå flaska på seasea som vi spolar ned ett par dl i toan varje gång vi tömt toatanken. Har löst nästan alla problem med lukt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade samma problem på mon Scand i 2 säsonger,testade med olika sanitetsvätskor men inget hjälpte nämvart.

Så nu på båtmässan sprang jag på några som sålde ett pulver som innehåller aktivt syre och en mängd bakterier och hällde ett mått av detta i tanken och vips all lukt var borta, OxyG heter det och finns på nätet om du googlar, se bara till att tömma tanken först så att ingen sanitetsvätska finns kvar, man kan även köra med aktivt syre i tablettform som finns till pooler men dom får inte inehålla klor och komplettera med dom emellanåt.

Lycka till

http://www.oxyg.se/produkter/oxyg-camper

Glömde att tillägga att detta medel tillsätter man ca var 3dje tömning så en liten burk räcker en säsong!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ivan65, är det OxyG camper? Vad händer om man inte tömmer helt? Och vad händer om man har lite sanitetsvätska kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ivan65, är det OxyG camper? Vad händer om man inte tömmer helt? Och vad händer om man har lite sanitetsvätska kvar?

OxyG camper är korekt, helst skall det finnas en liten skvätt kvar i tanken efter tömning för att bakterierna som bryter ner skiten skall byggas upp igen, det som händer om sanitetsvätska finns kvar är att man kan behöva tömma en extra gång innan lukten försvinner helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...