Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
raol

Nytt elsystem i båten - har jag tänkt rätt?

Rekommendera Poster

Har inte tillgång till landström vid båten, så ingen lödning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lött mycket med en gasdriven lödkolv. Min har dessutom ett munstycke för att värma krympslang.

Det finns ju även 12V lödkolvar men de fungerar dåligt tycker jag. Numera köra jag 230V lödkolv via invertern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här "bygget" kommer alla skarvar och kopplingar att vara lätta att komma åt. Så det går att göra om snabbt och lätt när det väl behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte löda, rätt klämd crimpanslutning är tillförlitlig. Jag kompletterar också med krympslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulktejp är ett bra alternativ.

Löda är inte fel, det blir aldrig något glapp där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krympslang funderade jag på, men även det föll på att jag inte har tillgång till el. Att hålla på med tändare eller tändstickor känns inte vettigt. Som sagt, så är det enkelt att göra om efter ett år eller så. Antalet anslutningar/skarvar är så få att det handlar om en halvtimmes jobb, max.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i många år haft en bra och billig gasdriven lödpenna, går på tändargas, tror den är inköpt på Jula.

Den har förutom lödspets även ett munstycke för krymslang.

Men i år blev det en billig 240V lödstation till båten (från Kjell & Co) då det finns en ordentlig växelriktare ombord, men den lödstationen tog lång tid att värma upp...

Den butangasdrivna är snabbare, men men får fylla på gas ofta.

 

Annars kan man med fördel värma krympslang över gasol- eller spritköket om nu kabeln räcker dit...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt gasol- eller spritkök har vi inte heller.

Och jag tänker inte göra nåt ytterligare verktygsinköp för den marginella nytta det innebär att ha tillgång till det i det här fallet. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriekopplade för en stund sen åtta 1.5-voltare för att testa sidolanternorna. Köpte Biltemas som kommer i par, men de är inte märkta med BB och SB, så jag ville se dem lysa för att märka upp en som BB eller SB. Och som de lös! Hade prickar i ögonen i flera minuter efteråt.

Det ska bli så kul med lanternor på båten sen. Även om det kanske inte blir så värst mycket mörkerbåtande så känns båten mer "riktig" med riktiga ljus. Det ser så proffsigt ut med tända lanternor. Och sen är jag svag för kulörta lyktor också. :)

Måste fästa dem i två steg. Fästena på båten matchar inte hålen på lanternorna. Ska montera dem på en liten träskiva först, och skivan kan jag sen montera på båtens fästen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de lanternorna godkända?

 

"Godkänd lanterna är märkt SK eller NK plus årtalet för godkännande"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har ett italienskt typgodkännande. Rimligtvis får de då, EU-land som både Italien och Sverige är, användas även här. Om inte, så utgår jag från att de ändå uppfyller kraven i praktiken, även om de inte formellt har ett svenskt typgodkännande. Och de följer då åtminstone lagens mening om än inte lagens bokstav.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så står det inte. De som fått sitt typgodkännande av en svensk myndighet får säkert det, men de som har gidkönt typgodkännande från annat EU-land lär inte få det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har frågat Transportstyrelsen, det är ganska tydligt vad de menar. Godkända lanternor ska ha ett (svenskt) certifikat. Finns inte det så är de inte godkända och KBV kan lagföra.

 

 

"Alla lanternor ska ha ett certifikat som visar att de är godkända och uppfyller kraven enligt de Internationella sjövägsreglerna bilaga 1 vilket i Sverige motsvarar Sjöfartsverkets föreskrifter SJÖFS 1989:15, Bilaga 1 (fr.o.m. 1 juli 2009 är det Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2009:44 i detta fall som gäller).

 
I Sverige är det Statens Provningsanstalt i Borås som typgodkänner lanternor. Lanternor som har typgodkännande från annat EU lands testhus godtas även i Sverige.
 
Innan köp så begär certifikat. Jag vet att Biltema har certifikat på några av sina lanternor men det har varit problem med den serien eftersom de har stört radioutrustningen ombord. Modellen heter "Port navigation light" och är för fartyg/båtar under 20 m.
 
Hoppas det är tydligt vad som gäller annars får ni återkomma.
 
Med vänliga hälsningar
Roland Eklöf
Transportstyrelsen
Fartygstekniska enheten"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där får vi helt enkelt ha olika uppfattning i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och till och med i den citerade texten i ditt inlägg finns ju stöd för det jag säger. Att typgodkännande från annat EU-land gäller likvärdigt som ett svenskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Certifikatet som gäller i Sverige utfärdas av Transportstyrelsen, ingen annan. Underlaget för att utfärda ett certifikat är en provning hos SP. Eller en provning från något annat testhus inom EU.

Men, och det är det viktiga, det är alltid Transportstyrelsen som ska godkänna en provning och utfärda ett certifikat. Typgodkännande är inte samma sak som certifikat.

 

Därför är det viktigt att se till att man får med ett certifikat från Transportstyrelsen när man köper lanternor. Biltemas dyrare LED-lanternor har det.

 

Har man lanternor som saknar certifikat så är de de facto olagliga.

Är det vanliga glödtrådslampor så står det i certifikatet vilka glödlampor som får användas. Sätter man tex i LED-lampor, oavsett sort, så gäller inte certifikatet.

 

Lanternor kostar en slant, det känns ganska onödigt att då köpa en olaglig sort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blandar ihop typgodkännande med certifikat.

 

"Alla lanternor ska ha ett certifikat"

​Inte mycket att diskutera där

 

"Innan köp så begär certifikat"

Om typgodkännande räcker, varför då begära certifikat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar fortfarande att din tolkning är felaktig. Läs gärna igenom det citerade brev du har i ditt inlägg. I mittenstycket tycker jag det framgår tydligt vad som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Certifikatet är intyget om typgodkännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och finns det inget certifikat så har man inget typgodkännande som gäller i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, nu släpper jag den här rundgången. Du förstår ju inte vad jag skriver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer i tråden när jag är i installationstagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, nu släpper jag den här rundgången. Du förstår ju inte vad jag skriver...

Nä det är nog fler som gör, däremot förstår vilka regler som gäller och det är väldigt enkelt, inget certifikat = ej godkänd, precis som Transportstyrelsen skriver "Alla lanternor ska ha ett certifikat"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Haha, nu släpper jag den här rundgången. Du förstår ju inte vad jag skriver...

Nä det är nog fler som gör, däremot förstår vilka regler som gäller och det är väldigt enkelt, inget certifikat = ej godkänd, precis som Transportstyrelsen skriver "Alla lanternor ska ha ett certifikat"

Det står inte att lanternorna ska ha ett certifikat utfärdat av Transportstyrelsen. Har du ett certifikat utfärdat av motsvarande myndighet i ett annat EU-land uppfyller det certifieringskravet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det står inte att lanternorna ska ha ett certifikat utfärdat av Transportstyrelsen. Har du ett certifikat utfärdat av motsvarande myndighet i ett annat EU-land uppfyller det certifieringskravet.

 

 

Nej, men så är det. Men det spelar ingen roll, det finns inget certifikat till denna typ av lanternor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg:

Certifikat är alltid nationella och utfärdas av flaggstaten. Vi accepterar att tex ett italienskt fartyg har italienska certifikat. I vissa fall, trots att kraven varit lägre än i Sverige. Skulle tex ett tidsbegränsat certifikat typ ett kompasscerifikat gå ut så kan man låta prova kompassen i Sverige, om den italienska myndigheten accepterar detta. Ett italienskt fartyg som importeras till Sverige måste byta till svenska certifikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böjt lite akryl för att ha till en väderskyddskåpa för strömbrytarpanelen. Ska bara såga och slipa lite för att få den jämn i bakkant. Sen ett gummigångjärn upptill.

post-103957-0-20965800-1494872918_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart tog bilden vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...