Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
raol

Nytt elsystem i båten - har jag tänkt rätt?

Rekommendera Poster

Jag såg den igår men vill bara säga att det var inte jag som tog den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med certifikatdiskussion!

Speciellt då vitsen med mycket (inte allt) av produkter som är godkända i ett land ska kunna godtas i annat land utan att myndigheter går igenom och "godkänner" den redan godkända märkningen.

Egencertifiering innebär att tillverkaren utfärdar vederbörligt certifikat (ja, det finns enstaka undantag)

 

Nu kommer min kluriga fråga; om man tänker sig en båt byggd år 1981, måste denna ha giltiga certifikat för sina lanternor, utfärdade i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"På fartyg under 20 m längd som kölsträckts före 1981-07-15 får befintlig lanterna användas, även om den saknar SK- eller NK-märkning men i övrigt överensstämmer med den godkända typen."

 

"För båtar under 12 m längd och som kölsträckts före 1981-07-15 har sjöfarts- verket föreskrivit att om lanternorna inte uppfyller ovan nämnda krav, får i nationellt inre vatten användas lanternor som är försedda med glödlampa vars effekt är minst 10 watt. Lanternorna ska ha en ljusöppning med en höjd av minst 40 mm och en utvändig linsdiameter av minst 45 mm, vilket innebär en minsta 88 bredd mätt utmed yttersidan av den rundade linsen på 44 mm för sidolanternor- na, 88 mm för topplanterna och 53 mm för akterlanterna. Denna regel gäller även på danskt, finskt och norskt inre vatten. Under gång i mörker utanför inre vatten och på internationellt vatten krävs de större, typgodkända lanternorna."

 

Egencertifiering av lanternor förekommer inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skummat tråden och förstår inte vitsen med att köpa lanternor som inte har alla dokument i ordning. Man kan kanske spara några hundralappar, men samtidigt stödjer man en tillverkare/leverantör som prånglar ut en undermålig produkt. Jag tycker det är lite som att stötta kriminell verksamhet genom att handla svart.

 

Dessutom riskerar man att de sparade hundralapparna och mer därtill ryker vid en kontroll.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu tror på bhemacs ytterst tveksamma tolkning av verkligheten. Jag litar i stället på det jag kan läsa mig till, och att nåt skulle vara undermåligt håller jag inte med om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, en helg i mekandets tecken avklarad. Strömbrytarpanelen monterad, och insidans panel (med huvudströmbrytare, minusplint och USB-uttag) byggd men inte monterad (den ska vara löstagbar för att kunna modifieras och för att komma åt säkringarna). Topplanterna och akterlanterna monterade och kablarna dragna så långt de når. Sidolanternorna kräver lite mer skydd för kablarna, upptäckte jag, så jag ska montera korta rörbitar som de löper i. Går linor på tvären över tänkta kabeldragningen, och det blir inte bra utan skydd.

 

Rensade bort det sista av de gamla kablarna, från förra elsystemet som dog vattendöden när det begav sig.

 

Nästa tillfälle blir det alltså montering av det sista, och ihopkoppling av allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu tror på bhemacs ytterst tveksamma tolkning av verkligheten. Jag litar i stället på det jag kan läsa mig till, och att nåt skulle vara undermåligt håller jag inte med om.

 

Varför inte kolla med Transportstyrelsen, jag tror de vet.

Eller lägg upp en bild på certifikatet så kan jag kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ner nu Bosse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu är allt klart. Eller ja, det ska snyggas till lite med en slang för att samla alla kablar på väg in i "elcentralen" och även inne i den ska jag sortera upp det lite bättre, men jag saknade några grejer för det nu. Och på sikt ska jag byta till grövre dimension på ett par kablar. Det räcker fint för nuvarande system, men för framtida bruk.

 

Nu är det som följer. Från batteriets pluspol går en kabel med 15 A säkring, vi kan kalla det en huvudsäkring, upp till elcentralen, och direkt till huvudströmbrytaren. Från huvudströmbrytaren är fyra kablar med hängsäkringar kopplade, varav en går till ett panelmonterat USB-uttag inne i båten (dock inte kopplat än eftersom jag hade köpt fel dimension på flatstiftskontakten) och tre går till strömbrytarpanelen, där varje säkring avsäkrar en grupp om två komponenter. Två brytare, en brytare och ett 12 V-uttag, och två brytare. På en brytare har jag samlat BB, SB och akterlanternorna, och på brytaren över (pedagogiskt nog) har jag kopplat topplanternan. De delar alltså alla samma säkring, 5 A. Strömbrytaren som är grupperad med 12 V-uttaget är oanvänd just nu, och den gruppen har fått en 10 A säkring för att kunna hantera lite större laster i uttaget. Sista gruppen har en brytare för ekolodet och en för ekolodets inbyggda belysning, och delar på en 5 A-säkring. Tillbaks i minusledarna går alla till en kopplingsplint, och sen är plinten ansluten till batteriet.

Alla säkringar är av flatstiftstyp, och reserver ligger i en låda ombord.
 

Tyvärr verkar ekolodet inte vara så friskt, för djupvisningen svajar ner mot noll med ojämna men täta mellanrum, och djuplarmet (inställt på 2 m) gick igång till synes slumpmässigt flera gånger, när djupvisningen, och det verkliga djupet, var runt 15-20 m. Displayen är för det mesta tom. Den gick igång en stund i förrgår, men i dag visade den inget alls trots massvis försök. Men eldragningen i sig är det inget fel på, och det är ju vad tråden handlar om. :)

Men det är sjukt vad mycket tid allt tar. Naturligtvis tar allt extra tid när man gör allt jobb ensam, eftersom man inte kan göra saker på två ställen samtidigt utan måste säkra upp en sak provisoriskt i en ände, och sen röra sig till nästa för att fixa nåt där, och sen åtgärda det provisoriska på första stället. Och repetera...

Åkte ner en timme efter solnedgång för att ta lite stämningsbilder.

Båtgrannen sympatitände lanternorna när jag sa att jag skulle ta några bilder. :)

post-103957-0-51591700-1495925133_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade bläddra i material från en av de större aktörerna på den marina marknaden och kom då att tänka på den debatt angående lanternor som rådde i detta forum. I texten stod bland annat följande att läsa:

 

"Rattmärkningen ersätter de certifikat som tidigare krävdes från nationella myndigheter i syfte att säkerställa att utrustningen uppfyller den gemensamma grundläggande standarden för säkerhet och prestanda som gäller i alla EU-medlemsstater.

 

Rattmärkningen för navigationsljus symboliserar att utrustningen uppfyller kraven i direktivet för marin utrustning (MED) 96/98/EG, som bygger på IMO COLREG 1972 och normerna EN 14744 (europeisk standard för navigationsljus för fartyg på inre vattenvägar och fartyg på öppna havet) och EN 60945 (marin navigations och kommunikationsutrustning och system). ..."

 

Men texten kanske har författats i syfte att sprida "alternativa fakta"... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...