Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jpeter

Ånger garanti vid privat köp?

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en rejäl stålbåt vid säsongs slutet 2016, tanken var att ta den i europas kanaler. Nu efter första riktiga körningen upptäckte jag att båten tar in vatten ur en genomföring precis vid vattenlinjen, förmodligen varit så i minst 5-7år. Ser ytliga rostskador på inspektions kameran, finns risk för eventuellt större skador? Förra ägaren intygade på köpekontraktet att det inte var något fel på båten och att det är i sjödugligt skick.

 

Vad gör man? ta upp det med förra ägaren? juridiskt? eller bita i det sura äpplet och ta upp båten 1månad och laga?

 

Hälsningar

J

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan reklamera båten upp till två år efter köp. Det är köplagen 1990:931 som gäller vig köp privatpersoner emellan.

 

Sedan kanske inte säljaren går med på ersättning. Då är det upp till dig att driva det vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli svårt att bevisa vad ni kommit överens om muntligt så det är ju utmärkt om det står tydliga utfästelser i ert avtal (köpekontraktet). Säljaren kan ju hävda att han inte noterat läckaget? Och när du då svarar med att han borde sett fukt/vatten i kölsvinet (om det fanns?) så blir kanske frågan vilka undersökningar du gjort innan köpet? Enklare kanske ändå att försöka komma överens med säljaren?

 

Du har inte använt en besiktningsman vid köpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komma överens vore det bästa, tätade läckan med rekommendation från varvet med stay a float tills vidare.

Detta står i kontraktet: "Båt & samtlig utrustning fungerar och är i sjödugligt skick, Köpet annulleras om godkänd besiktningsman dömer ut båten som ej sjöduglig"
 

Köpte båten av en person/familj som har båtservice på tjörn, vilket inte verkar ha sett läckan på 7år, mest trott att det har varit kondens.

Tog över 1,5 Timme för en erfaren mekaniker med inspektions kamera att hitta läckan.

Eventuellt låta titta över igen med besiktningsman från ett varv för att se över sjödugligheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komma överens vore det bästa, tätade läckan med rekommendation från varvet med stay a float tills vidare.

 

Detta står i kontraktet: "Båt & samtlig utrustning fungerar och är i sjödugligt skick, Köpet annulleras om godkänd besiktningsman dömer ut båten som ej sjöduglig"

 

Köpte båten av en person/familj som har båtservice på tjörn, vilket inte verkar ha sett läckan på 7år, mest trott att det har varit kondens.

Tog över 1,5 Timme för en erfaren mekaniker med inspektions kamera att hitta läckan.

Eventuellt låta titta över igen med besiktningsman från ett varv för att se över sjödugligheten?

Svår situation. Dock så kan man nog anta att säljaren har ganska bra på fötterna för sin del iom det du skriver ovan att det tog 1,5 timme för erfaren tekniker att konstatera läckan. Det låter i mina öron som att det kan bli svårt att hävda att säljaren kände till felet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor/allvarlig skada är det då? Skrovgenomföringar har ju inte en oändlig livslängd men kan ju i regel bytas utan större ingrepp. Köpet behöver kanske inte hävas pga detta utan säljaren kanske tycker det är helt ok att han betalar material och står för bytet om du frågar med god ton. Eller är skrovet så sönderrostat att du själv vill döma ut båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett fel som säljaren inte rimligtvis kunde känna till. Samtidigt har man som köpare ett ganska omfattande undersökningsplikt. Detta kan ni diskutera i en rättssal med stora kostnader. Man kan ju naturligtvis kontakta en advokat men det ryker ett antal tusenlappar. Billigast är nog att reparera, ev kan ett vänligt samtal till säljaren ge ett bidrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svår situation. Dock så kan man nog anta att säljaren har ganska bra på fötterna för sin del iom det du skriver ovan att det tog 1,5 timme för erfaren tekniker att konstatera läckan. Det låter i mina öron som att det kan bli svårt att hävda att säljaren kände till felet då?

Juridiskt kan man få ersättning även om säljaren inte kände till felet. I detta fall verkar det ju som att säljaren inte kände till det. Man kan kräva säljaren på ersättning om varan är i sämre skick än vad man kan förvänta sig med hänsyn till vad man kommit överens om, varans ålder, pris och andra omständigheter.

 

Börja med att artigt berätta för säljaren vad som hänt och föreslå hur du vill lösa det. Kanske säljaren är villig att förhandla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde ni er av godkänd besiktningsman vid köpet?

Hur gammal är båten? Denna delen har kanske uppnått sin tekniska livslängd och därmed ses ett byte som en normal service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komma överens vore det bästa, tätade läckan med rekommendation från varvet med stay a float tills vidare.

 

Detta står i kontraktet: "Båt & samtlig utrustning fungerar och är i sjödugligt skick, Köpet annulleras om godkänd besiktningsman dömer ut båten som ej sjöduglig"

 

Köpte båten av en person/familj som har båtservice på tjörn, vilket inte verkar ha sett läckan på 7år, mest trott att det har varit kondens.

Tog över 1,5 Timme för en erfaren mekaniker med inspektions kamera att hitta läckan.

Eventuellt låta titta över igen med besiktningsman från ett varv för att se över sjödugligheten?

Vi brukar.. på olika objekt skriva typ.

Om vi hittar fel som ägaren rimligtvis borde känna till...

Båten kanske är sjöduglig trots läckan.. beroende på hur den är.

Kan det vara rimligt att säljaren inte känt till att något lävker?

Så är det ju marigt då det inte funnits något uppsåt att dölja.

Dom kanske kan bistå med lyft å plats att hålla till på.. efterom dom verkar v"vara i branchen"..

Prata med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage får man ju efter ett tag kolla vad det beror på?

En äldre tätning av propelleraxel ska ju läcka droppvis men moderna grejer är helt täta.

 

(Lyckliga mig som enbart samlar damm i kölsvinet.... Men på kompisens båt höll hela killgänget jag seglar med på i veckor innan vi hittade en dold dräneringsslang från kylen som mynnade i kölsvinet, som på en Jeanneu är ca 1dm djup, hela tiden kondensvatten där... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dräneringshålet är "lagat" med stay a float, inget mer vatten kommer in den vägen.

Dock kommer det in en hel del vatten, misstänker från propeller axeln. Skvallerboxen under axeln hade små hål så fick inget förvarningsystem. efter 3h körning ca 10L vatten

 

Tackar för alla tipps, ska se vad jag kan göra med den tidigare ägaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid köpa av begagnad äldre båt får man allt räkna med lite överraskningar 

Likaså har båtar en förmåga att under vintern hitta på saker själva och vid sjösättning/användande igen dyker det upp problem som inte fanns när man tog upp/la den för hösten

Läckage från propelleraxeln? Vid premiärtur så om möjligt så trycker man väl alltid i fett eller kontrollerar skick på axelgenomföringen

 

Vill inte verka negativ men jag får uppfattningen att ni inte grejar med båten själv eller förstår att gamla båtar krånglar 

Utan kunnande av att skruva båtar så skulle jag inte ge mig av på en långresa med en större gammal stålbåt 

 

Gammal båt = det kommer poppa upp problem kontinuerligt så om du känner att du redan nu vill ångra köpet så är inte en större gammal begagnad båt för er

 

Tråkig att läsa att ni direkt tänker juridik utan ens ha pratat med säljaren :(

 

 

Redigerad av Capitan
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överraskningar är jag beredd på, kan laga det mesta på båten. det ända jag inte har på båten är förmodligen en svets. Först ska vi ta upp båten igen, uppskatta hur mycket reperationer som behövs, och håller sig reparations kostnaderna inom ramarna så behöver vi inte kontakt förra ägaren(fartygsservice).

Tingsrätten vore worst case, men alltid bra att förberedda sig.

 

Vid köpa av begagnad äldre båt får man allt räkna med lite överraskningar 

Likaså har båtar en förmåga att under vintern hitta på saker själva och vid sjösättning/användande igen dyker det upp problem som inte fanns när man tog upp/la den för hösten

Läckage från propelleraxeln? Vid premiärtur så om möjligt så trycker man väl alltid i fett eller kontrollerar skick på axelgenomföringen

 

Vill inte verka negativ men jag får uppfattningen att ni inte grejar med båten själv eller förstår att gamla båtar krånglar 

Utan kunnande av att skruva båtar så skulle jag inte ge mig av på en långresa med en större gammal stålbåt 

 

Gammal båt = det kommer poppa upp problem kontinuerligt så om du känner att du redan nu vill ångra köpet så är inte en större gammal begagnad båt för er

 

Tråkig att läsa att ni direkt tänker juridik utan ens ha pratat med säljaren :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i en annan tråd (uppdatering kommer i den) berättat om båten jag nyss köpte med trasig tank. Säljaren och jag gjorde upp om att dela för kostnaden för tanken. Jobbet och resten av sakerna fick jag stå för. En bra uppgörelse tycker jag. Säljaren fick bra betalt för en båt med trasig tank och jag fick lägga till lite mer men fick då en båt som var bättre än vad den varit från början även om tanken inte läckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan reklamera båten upp till två år efter köp. Det är köplagen 1990:931 som gäller vig köp privatpersoner emellan.

 

Sedan kanske inte säljaren går med på ersättning. Då är det upp till dig att driva det vidare.

 

Hej,

 

Vill bara ödmjukt nämna att det du skriver inte gäller, alltså ångerrätt.

 

För köp mellan privatpersoner gäller det som överenskommits. Har man inte kommit överens om ångerrätt så kan det ej åberopas. Har man däremot kommit överens om (i avtal) att objektet har vissa beskaffenheter så skall de gälla. Sedan tillkommer problemet med att definiera FEL utifrån avtal och vad ett FEL faktiskt är. Oftast är FEL att klassas som något som göra att objektet inte kan användas så som det kan förväntas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skulle dra en eventuell tvist till doms är det ett civilrättsligt mål där praxis verkar vara att man dömer att parterna får stå för sina egna rättegångskostnader oavsett vem som får rätt i sakfrågan. Så om du vinner och förre ägaren får betala dig 10000 för reparation av läcka men där du samtidigt får betala 50000 i amdra kostnader så går du ändå 40000 back - ingen bra affär.

 

Håller för övrigt med Capitan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill ju alltid tro att det nog blivit nåt missförstånd och att det nog såklart löser dig när man ringer.. vilket det oftadt gör.. eller såvill inte den du ringer till ens kännas vid.. då är det tvist.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Så har det tyvärr blivit, förra ägaren går inte att nå på telefon eller mail.

Det positiva är att båten numera utan läckor och i bra skick. Kölsvinet är damm torrt 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...