Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nim26

Varvräknar död

Rekommendera Poster

Hej jag får inte igång min volvo penta varvräknare!

nu med ny generator hoppades jag men inget resultat!

Fråga

är det bara en sladd från W på Gen till W på varvräknare som gäller?

Den kabeln går ju in i kabelmattan och kommer ut vid varvräknaren men är den förgrenad någonstans och mäter på kammen eller något?

Kan man om inte sätta en kabel på prov dir mellan Gen och varvräknarn?

eller kan jag mäta på något vis? för att utesluta kabel eller varvräknare!

 

Tacksam för svar //Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"W" på generatorn lämnar en växelströmspuls som varvräknaren räknar om till varv/minut. Denna puls frekvens varierar med varvtalet.

 

Du kan ju ställa in din multimeter på växelspänningsmätning ACV och mäta mellan W och minus, men det är frekvensen som varierar så om det är en digital multimeter av billigare modell kan du få konstiga värden, ändock ett värde, får du ingentingen är generaton troligvis delvis trasig.

 

Visst du kan dra en parallell kabel, men kolla också att varvräknarens plus och minuskablar sitter där de skall och har spänning då tändningen är på.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tyvärr så brukar Volvo penta varvräknare ge upp ofta. Jag har en separat varvräknare med en pulsgenerator som ger pulser. Med denna så kan jag skicka pulser till kundens varvräknaren för att se om den fungerar eller så tar jag emot signalen uppe vid varvräknaren och ser om min varvräknare fungerar. Om du vill prova med en billig biltema varvräknare först för 239:- så ser du var felet är. För en volvo penta varvräkanre är som sagt betydligt dyrare. Finns givetvis betydligt billigare stora varvräknare att köpa på nätet.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och stort tack för bra svar och väldigt bra tips.

-Generatorn är ny så den har jag i nuläget uteslutit.

-Kabelbrott kanske! jag testar en separat kabel till W

-Kontakten i varvräknaren har 4st stift, W,plus,minus,vad är den fjärde?

Samtliga går ju in i kabelmattan och försvinner! iväg till motorn!!

-Om jag startar och tar loss kontakten hur skall multimetern vara inställd och vad skall jag se på respektive stift??

 

-Mycket bra ide att köpa en räknare på biltema och se om den fungerar för uteslutning av olika ovan nämnda felkanske.

Funkar den så får jag leta efter stor räknare på nätet och lämna tillbaka den nya på öppet köp till biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Mycket bra ide att köpa en räknare på biltema och se om den fungerar för uteslutning av olika ovan nämnda felkanske.

Funkar den så får jag leta efter stor räknare på nätet och lämna tillbaka den nya på öppet köp till biltema.

 

Ja det är ju ett sniket sätt att låna prylar för att testa och göra felsökning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

-Mycket bra ide att köpa en räknare på biltema och se om den fungerar för uteslutning av olika ovan nämnda felkanske.

Funkar den så får jag leta efter stor räknare på nätet och lämna tillbaka den nya på öppet köp till biltema.

 

Ja det är ju ett sniket sätt att låna prylar för att testa och göra felsökning.

 

 

Ja eller så blir det så bra så att man bara behåller den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte den fjärde kabeln belysning?

Man kan prova varvräknaren om man matar in växelström (från tex en liten nätadapter eller transformator) mellan W och minus. Runt 10V brukar vara bra.

En gamal cykeldynamo fungerar också, men man får veva som fasiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte den fjärde kabeln belysning?

Man kan prova varvräknaren om man matar in växelström (från tex en liten nätadapter eller transformator) mellan W och minus. Runt 10V brukar vara bra.

En gamal cykeldynamo fungerar också, men man får veva som fasiken.

Hej nej det är 4 kablar i en kontakt rakt in i varvräknaren, Lampan sitter brevid med egen kabel.

hoppas på ett svar hur jag kan mäta i denna kontakt när jag lossar den och startar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med motorn igång:

Plus och minus är ju enkelt att mäta. Sen ställer du om multimetern till växelström och mäter mellan minus någon av de övriga kontakterna eller mellan extrakontakterna. Du bör få några volt AC.

Har multimetern frekvensmätning så kan du använda den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fyra kablarna....

Är det Volvo-Pentavarvräknaren vi talar om nu?

Kolla om det finns någon märkning på den anslutningen (kan vara anslutnng till brytarspetsar på bensinmotorer, i så fall ett uppåned vänt "T").

 

Sedan kan det på vissa instrument Vema och Biltemas finnas olika kablar för instrumentbelysningen, LED-belysning med olika färg beroende på vilken kabel man kopplar in.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att generatorn laddar? Funkar laddningslampan? Med trasig laddningslampa funkar inte varvräknaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att generatorn laddar? Funkar laddningslampan? Med trasig laddningslampa funkar inte varvräknaren.

:) Just det, en sådan där liten lurig grej man ofta glömmer bort!

 

Innan generatorn kan börja ladda måste en av dess lindningar förmagnetiseras, som alla vet bildas det ju en spänning och ström om en ett magnetfält roterar inuti en spole. Och växelströmsgeneratorerna har inga permanentmagneter.

 

Denna lilla förmagentiseringsström kommer via laddningslampans glödtråd, om den är trasig, saknas, eller har ersatts av en LED-lampa blir det ingen förmagetisering, inga laddning, och ingen signal ut på W.

 

För Boschgeneratorer skall det egentligen vara en 4W kontrollampa, dessa kan ibland vara svåra att få tag på, men jag vet att det funkar med en 2 wattare också.

 

När generatorn väl snurrat några varv alstrar den sin egen förmagetiseingsström, och kontrollampan får nu plusspänning från två håll och slocknar. Om kontrollampan går sönder eller mister sin kontakt under gång fortsätter laddningen som om ingenting hänt, men nästa gång du skall starta har du ingen laddning.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra ideer,

-Generatorn är ny och levererar 14,5volt på tomgång

-Motorn är en Penta TAMD31b

-Lamptest och signaltest på Volvo penta instrumentet fungerar lyser och låter.

-Plus och minus i kontakten för varvräknaren skall jag då se det som Generatorn levererar? och minus visar 0, sen har vi då W?? och den fjärde som Inte är belysning? för den sitter bredvid, vad gör den?

-Biltema räknaren 239kr är för bil ser det ut som i katalogen och den marina kostar 599! har dom då kontakt som passar med min penta kontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra ideer,

-Generatorn är ny och levererar 14,5volt på tomgång

-Motorn är en Penta TAMD31b

-Lamptest och signaltest på Volvo penta instrumentet fungerar lyser och låter.

-Plus och minus i kontakten för varvräknaren skall jag då se det som Generatorn levererar? och minus visar 0, sen har vi då W?? och den fjärde som Inte är belysning? för den sitter bredvid, vad gör den?

-Biltema räknaren 239kr är för bil ser det ut som i katalogen och den marina kostar 599! har dom då kontakt som passar med min penta kontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På Biltemas sida brukar det finnas en länk till manualer för den aktuella prylen, ja det fick jag lära mig på detta forum...

Kolla exempelvis denna:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25_8040_man.pdf

 

Nej dom har ingen passande multikontakt, du får dra nya kablar, eller stoppa in flatsiftshanar i original Volvo-Pentakontakten, eller dra nya kablar till plus, minus och W, tips, stjäl plus och minus med skarvkontaker från voltmeter, där du även kan koppla instrumentbelysningen.

...

...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra tips tackar för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra tips tackar för det.

Ingen orsak!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Biltemas sida brukar det finnas en länk till manualer för den aktuella prylen, ja det fick jag lära mig på detta forum...

Kolla exempelvis denna:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25_8040_man.pdf

 

Nej dom har ingen passande multikontakt, du får dra nya kablar, eller stoppa in flatsiftshanar i original Volvo-Pentakontakten, eller dra nya kablar till plus, minus och W, tips, stjäl plus och minus med skarvkontaker från voltmeter, där du även kan koppla instrumentbelysningen.

...

...

Jag förmodar att svart kabel till motor då är = Generatorn!

Kabel 4 och 5 går till gult eller rött ljus!!vad menar dom där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tyvärr så brukar Volvo penta varvräknare ge upp ofta. Jag har en separat varvräknare med en pulsgenerator som ger pulser. Med denna så kan jag skicka pulser till kundens varvräknaren för att se om den fungerar eller så tar jag emot signalen uppe vid varvräknaren och ser om min varvräknare fungerar. Om du vill prova med en billig biltema varvräknare först för 239:- så ser du var felet är. För en volvo penta varvräkanre är som sagt betydligt dyrare. Finns givetvis betydligt billigare stora varvräknare att köpa på nätet.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

Hej var kan man finna på nätet stora begangnade varvräknare som passar in i pentas panel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På Biltemas sida brukar det finnas en länk till manualer för den aktuella prylen, ja det fick jag lära mig på detta forum...

Kolla exempelvis denna:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25_8040_man.pdf

 

Nej dom har ingen passande multikontakt, du får dra nya kablar, eller stoppa in flatsiftshanar i original Volvo-Pentakontakten, eller dra nya kablar till plus, minus och W, tips, stjäl plus och minus med skarvkontaker från voltmeter, där du även kan koppla instrumentbelysningen.

...

...

Jag förmodar att svart kabel till motor då är = Generatorn!

Kabel 4 och 5 går till gult eller rött ljus!!vad menar dom där?

 

 

Blå minus

röd plus

gul kabel 5, är till gul belysning, plus.

orange, kabel 4, är till röd belysning, plus.

svart är till brytarspetsarna, eller kanske till W på generatorn... (?)

 

Välj antingen gul kabel eller orange kabel till plus på instrumentbelysningen.

Du kan ju koppla in båda också, men jag tror inte det blir så bra, då kanske det blir någon slags orange belysning.

 

Troligtvis finns det två gula och två röda lysdioder i varvräknaren som utgör dess instrumentbelysning, valfrihet åt användaren!

Instrumentbelysningens plus stjäl du från något av de andra instrumentens instrumentbelysningslampa, eller kanske bäst från tryckstömbrytaren till instrumentbelysningen.

 

Jag är nu litet osäker på om brytarspetsarna på en bensinmotor och W på generatorn ger likvärdig signal...

Vill minnas att man för några år sedan skiljde på varvräknare för dieslar och för bensinare, men du får väl prova.

Kanske någon annan som känner till detta bättre?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min varvräknare (VP) finns en kontakt märkt "G" som bara går till kontakten.

Kablarna har följande färger:

"W" grå

"G" röd

"+" blå/röd

"-" svart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min varvräknare (VP) finns en kontakt märkt "G" som bara går till kontakten.

Kablarna har följande färger:

"W" grå

"G" röd

"+" blå/röd

"-" svart

jag är nog trög men vad menar du med den röda? vilken kontakt går kontakten till menar du?

mäter varvräknaren på en diesel någonstans på motorn (typ givare på vevaxeln?) förutom från Generatorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i verkstadshandboken och läst kopplingsschemat för din motor?

Sid 40-41 visar motorns elschema.

 

post-92644-0-46293800-1494502755_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din original varvräknare mäter en signal som kommer från W på generatorn!

 

Men det finns varvräknare som via en givare på svänghjulet inhämtar signalen därifrån.

Det finns även en variant som könner av en konduktiv signal på ett av bränslerören.

Och som jag tidigare skrivit så tar man en signal från brytarspetsarna på bensinmotorer.

För längesedan kunde man finna mekaniska varvräknare som var anslutna med en vire till ingående axel i fördelaren på bensinmotorer.

Det är även funnits motsvarande till dieslar som var ansluna till kamaxeln, men sådana har jag aldrig träffat på.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På min varvräknare (VP) finns en kontakt märkt "G" som bara går till kontakten.

Kablarna har följande färger:

"W" grå

"G" röd

"+" blå/röd

"-" svart

jag är nog trög men vad menar du med den röda? vilken kontakt går kontakten till menar du?

mäter varvräknaren på en diesel någonstans på motorn (typ givare på vevaxeln?) förutom från Generatorn!

 

 

Om du tittar på schemat så går den röda till "multikontakten" som sitter  på kabelhärvan till motorn. 

Varvräknaren till en diesel mäter i de flesta fall via "W" på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hur gick det har samma strul med min varvräknare till min ad31a.

 

Passar wima eller kus eller biltema panelen och är det enkelt att koppla in 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sierra18:

Hej hur gick det har samma strul med min varvräknare till min ad31a.

 

Passar wima eller kus eller biltema panelen och är det enkelt att koppla in 🙂

Skulle det vara ett frågetecken någonstans i inlägget?
 

I annan färsk tråd konstaterade vi att Biltemas varvräknare endast var avsedda för bensinmotorer… (om de inte nyligen förnyat sitt sortiment).

Du skall ha en varvräknare avsedd för dieselmotor, du får läsa specifikationerna noga.

 

Det har här på forumet förekommit misstankar om att Wema och Biltemas marina mätare är tillverkade av KUS…. Jag vet inte, men kan hålla med då dom är misstänkt lika varandra, använder samma kabelfärger, bipacksedlarna ser likadana ut med likadana inkopplingsanvisningar.

 

Man brukar skilja på mätare som har antingen Ø80mm eller de som har Ø55mm. Såvitt jag vet är dessa marina mätare 55 mm, och hålen i panelerna brukar vara 56mm, så dom passar rent fysiskt. Vad som däremot är skillnad, är instrumentens sargar som kan skilja sig åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...