Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sailor79

Kabel till mitt startbatteri

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har en fråga om kablaget till mitt startbatteri i båten. Är nybörjare på el men ska försöka beskriva så gott det går.
Jag har en VP MD2030D motor och startmotorn har en effekt på 1,2kw.
Alltså borde den kunna dra ca 100A om jag inte är ute och cyklar.

Jag har 3 meter enkel väg till mitt startbatteri och idag sitter en 35mm2 kabel där och det har det gjort i många år.
Det fungerar bra och jag upplever inga problem när jag startar motorn men igår läste jag i en broschyr från Skyllermarks.
Där står det att en rekommenderad säkring för 35mm2 kabel är 80A, på min båt sitter det en säkring på 200A(!)
Baserat på ovanstående känns det som att kabeln brinner upp innan säkringen gör det.
Nu upplever jag inga problem men vad skulle ni som är kunniga på el säga om ovan installation?
Bör det vara en grövre kabel och mindre säkring monterad för att undvika risken för kabelbrand?
Jag kan tillägga att jag inte gjort installationen, det var förra ägaren. :)

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en fråga om kablaget till mitt startbatteri i båten. Är nybörjare på el men ska försöka beskriva så gott det går.

Jag har en VP MD2030D motor och startmotorn har en effekt på 1,2kw.

Alltså borde den kunna dra ca 100A om jag inte är ute och cyklar.

Jag har 3 meter enkel väg till mitt startbatteri och idag sitter en 35mm2 kabel där och det har det gjort i många år.

Det fungerar bra och jag upplever inga problem när jag startar motorn men igår läste jag i en broschyr från Skyllermarks.

Där står det att en rekommenderad säkring för 35mm2 kabel är 80A, på min båt sitter det en säkring på 200A(!)

Baserat på ovanstående känns det som att kabeln brinner upp innan säkringen gör det.

Nu upplever jag inga problem men vad skulle ni som är kunniga på el säga om ovan installation?

Bör det vara en grövre kabel och mindre säkring monterad för att undvika risken för kabelbrand?

Jag kan tillägga att jag inte gjort installationen, det var förra ägaren. :)

/Erik

 

Detta har diskuterats mycket på forumet om nyttan med säkring på startmotorkretsen. En startmotor kan dra mycket stora strömmar och märkeffekten är mest att se som ett riktmärke. Med en kall, trög/trasig motor kan den dra betydligt mer och kan i princip ofta komma nära kortslutningsströmmen för den batterityp man har. Fast det är inte normalfallet, normalt drar den strömmar motsvarande märkeffekten. Men det ställer till problem om säkringen brinner av därför är det bra att ha marginaler.

 

Det säkringen kan skydda mot är tex sönderskavd kabel mot motorblock (inte så ovanligt) eller lossnade kabelskor, men det är inget garanti och det kan fortfarande hinna bli mycket varmt.

 

Så summa sumarum är att säkringen ställer till problem om den brinner av för lätt och den skyddar dåligt mot annat än en klockren kortslutning om den är för kraftigt dimensionerad. Troligen ger fräscha kablar till startmotor och bra skavskydd och kontakter ett bättre skydd mot brand än säkringar (obs! Gäller endast startketsen!). Fast man kan ju ha både hängsle och svångrem om man så önskar. Det första behöver inte utesluta det andra.

 

Din 35mm kabel räcker gott för att bränna av en 200 A säkring, men det kräver god kontakt i kortslutningspunkten som kommer bli ännu varmare än vad resten av kabeln blir. Du kan sannolikt minska ner storleken, men se till att ha reservsäkringar i beredskap (tex den 200 A du har).

 

Fö har jag sett ett ganska rejält svett kopplingskåp där damm och andra kablar legat emot en stor säkring i startkretsen som brunnit av. De bör sitta ordentligt skyddade när de är i den storleken för det blir varmt när de brinner av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn kan dra flera gånger så hög ström i början men det ska en trög säkring klara. Har du en ANL säkring så är den trög. Har det dessutom fungerat i flera år så är det ok. Sen ska du också ha en huvudbrytare nära batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar, då behåller jag min 35mm2 för start.

Mvh

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn kan dra flera gånger så hög ström i början men det ska en trög säkring klara. Har du en ANL säkring så är den trög. Har det dessutom fungerat i flera år så är det ok. Sen ska du också ha en huvudbrytare nära batteriet.

 

På trefas elmotorer brukar man väl säga att startströmmen är 6-7 gånger märkströmen.

 

Vad som gäller för likströmsmotorer vet jag inte!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar, då behåller jag min 35mm2 för start.

Mvh

Erik

 

Det är nog ganska rätt tänkt.

 

Om nåt fungerar - rör det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"På trefas elmotorer brukar man väl säga att startströmmen är 6-7 gånger märkströmen."

 
Ungefär samma storlek för en likströmsmotor men beroende på typ kan den vara större.
Normalt startas likströmsmotorer över 0,5-1hk md pådragsmotånd. Men eftersom batteriet har ett inre motstånd så behövs inget extra motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...