Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarfreaken

Därför är det flest män som drunknar. Säkerhetstänkande?

Rekommendera Poster

I senaste numret av sjöräddningssällskapets tidning Trossen skriver de mycket om varför framför allt medelålders män är överrepresenterade vid drunkningsolyckor. Mycket bra artiklar där även forskning och statistik redovisas.

Ett klassiskt drunkningstillbud skrivs det även om där en medelålders man ramlar i vattnet från sin lilla båt på Trälhavet.

Vad är det för fel på alla dessa karlar  (framför allt) som inte använder flytväst?

Använder du det?

Har du något vettigt argument som håller för att inte använda flytväst?

Visste ni att utöver sorgen så drabbas anhöriga hårdare ekonomiskt initialt eftersom kroppen saknas?

Är den flytvästlösa friheten värd det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga argument mot att använda flytväst. Men, är det verkligen så att flytväst alltid hjälper? Många av de som drunknar är ute själva och det finns ingen som kan hjälpa dem. I vissa fall är båten dessutom vattenfylld eller kantrad. Är det inte varmt i vattnet så blir man snabbt stel och det är svårt att ta sig ombord, med eller utan flytväst.

 

Man säger att sex av tio som drunknar från båtar ha alkohol i blodet. Troligen har deras omdöme påverkats negativt och de har betet sig dumt åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av sjöräddningssällskapets tidning Trossen skriver de mycket om varför framför allt medelålders män är överrepresenterade vid drunkningsolyckor. Mycket bra artiklar där även forskning och statistik redovisas.

Ett klassiskt drunkningstillbud skrivs det även om där en medelålders man ramlar i vattnet från sin lilla båt på Trälhavet.

 

Det är tur att man inte har båten längst in i Trälhavet sen mer än 10 år.

 

Vad är det för fel på alla dessa karlar  (framför allt) som inte använder flytväst?

 

Dom är karlar.

 

Använder du det?

 

I regel och vid behov.

 

Har du något vettigt argument som håller för att inte använda flytväst?

 

Egentligen är flytväst ganska meningslöst. Ramlar man överbord och båten seglar på autopilot - som min ofta gör - så förlänger flytvästen bara lidandet. ​Man kan alltså inte generellt säga att flytväst är lösningen på alla problem - det beror på........

 

Det finns en gyllene regel när det gäller sjömanskap: "Håll dig alltid kvar ombord". Då är det inte flytväst det är frågan om, utan säkerhetssele och livlina. Jag brukar lösa det så att jag använder seglarväst med inbyggd säkerhetssele.

 

Visste ni att utöver sorgen så drabbas anhöriga hårdare ekonomiskt initialt eftersom kroppen saknas?

 

Ja

 

Är den flytvästlösa friheten värd det?

 

Nej

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trodde vanligast var drunknade män med gylfen nere,  pissa i slasken eller potta,  öskar mm  skulle nog förändra statistiken mer än flytväst.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I senaste numret av sjöräddningssällskapets tidning Trossen skriver de mycket om varför framför allt medelålders män är överrepresenterade vid drunkningsolyckor. Mycket bra artiklar där även forskning och statistik redovisas.

Ett klassiskt drunkningstillbud skrivs det även om där en medelålders man ramlar i vattnet från sin lilla båt på Trälhavet.

 

Det är tur att man inte har båten längst in i Trälhavet sen mer än 10 år.

 

Vad är det för fel på alla dessa karlar  (framför allt) som inte använder flytväst?

 

Dom är karlar.

 

Använder du det?

 

I regel och vid behov.

 

Har du något vettigt argument som håller för att inte använda flytväst?

 

Egentligen är flytväst ganska meningslöst. Ramlar man överbord och båten seglar på autopilot - som min ofta gör - så förlänger flytvästen bara lidandet. ​Man kan alltså inte generellt säga att flytväst är lösningen på alla problem - det beror på........

 

Det finns en gyllene regel när det gäller sjömanskap: "Håll dig alltid kvar ombord". Då är det inte flytväst det är frågan om, utan säkerhetssele och livlina. Jag brukar lösa det så att jag använder seglarväst med inbyggd säkerhetssele.

 

Visste ni att utöver sorgen så drabbas anhöriga hårdare ekonomiskt initialt eftersom kroppen saknas?

 

Ja

 

Är den flytvästlösa friheten värd det?

 

Nej

 

Dina smått klassiska argument från manligt båtfolk som ofta seglar på öppna vatten har jag hört förut Thallatha.

Men håller dem?

Är det inte lite väl egoistiskt och fegt  att  inte eventuellt våga frysa ihjäl med flytväst på så att i all fall kroppen kan bli hittad än att dö snabbare genom att drunkna?

Det finns flytväst som man kan koppla säkerhetslinor till.

Dessutom ökar möjligheten att bli räddad i tid om man har flytväst på sig när man ramlat i vattnet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående om att är man själv ombord så är det absolut viktigaste att hålla sig kvar ombord och inte hamna i vattnet. Är man fler ombord så är flytväst alltid räddningen eftersom någon kan plocka upp den som hamnar i.

Är man själv så är flytväst bra/viktigt men ännu viktigare att inte hamna i vattnet. Speciellt eftersom många moderna båtar har höga fribord samt badstegar som inte går att fälla i från vattnet, speciellt om det går lite sjö. Är man långt från land och det är kallt i vattnet så är det kört då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytväst kan öka chansen att överleva, jag har alltid den på när det är tid för båtåka.

Sele med säkerhetslina att koppla fast sig när man rör sig på däck under segling bör man använda främst för att hålla sig kvar ombord. Att ramla i bör definitivt undvikas. Att överleva i havet gör man inte så länge även på sommaren då vattentemperaturen stiger något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga argument mot att använda flytväst. Men, är det verkligen så att flytväst alltid hjälper? Många av de som drunknar är ute själva och det finns ingen som kan hjälpa dem. I vissa fall är båten dessutom vattenfylld eller kantrad. Är det inte varmt i vattnet så blir man snabbt stel och det är svårt att ta sig ombord, med eller utan flytväst.

 

Man säger att sex av tio som drunknar från båtar ha alkohol i blodet. Troligen har deras omdöme påverkats negativt och de har betet sig dumt åt.

 

Om man ändå ska dö till sjöss är det väl bäst att se till att anhöriga i alla fall får en kropp/grav att gå till.

Den närmaste anhöriga drabbas hårdare initialt ekonomiskt då man inte hittat någon kropp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde vanligast var drunknade män med gylfen nere,  pissa i slasken eller potta,  öskar mm  skulle nog förändra statistiken mer än flytväst.  

 

I sjöräddningssällskapets tidning Trossen har det i varje nummer människor som berättar hur de har överlevt drunkningstillbud som kunde ha slutat riktigt illa!

Bland annat var det en man som ramlade ur sin segelbåt under en grabbsegling vilket blev ett riktigt trauma. Jag har för mig att han hade någon form av flytväst på sig.

Drunkningstillbud kan ske från alla typer av fritidsbåtar och så sker det också.

Det är inte bara kissande män som ramlar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

I senaste numret av sjöräddningssällskapets tidning Trossen skriver de mycket om varför framför allt medelålders män är överrepresenterade vid drunkningsolyckor. Mycket bra artiklar där även forskning och statistik redovisas.

Ett klassiskt drunkningstillbud skrivs det även om där en medelålders man ramlar i vattnet från sin lilla båt på Trälhavet.

 

Det är tur att man inte har båten längst in i Trälhavet sen mer än 10 år.

 

Vad är det för fel på alla dessa karlar  (framför allt) som inte använder flytväst?

 

Dom är karlar.

 

Använder du det?

 

I regel och vid behov.

 

Har du något vettigt argument som håller för att inte använda flytväst?

 

Egentligen är flytväst ganska meningslöst. Ramlar man överbord och båten seglar på autopilot - som min ofta gör - så förlänger flytvästen bara lidandet. ​Man kan alltså inte generellt säga att flytväst är lösningen på alla problem - det beror på........

 

Det finns en gyllene regel när det gäller sjömanskap: "Håll dig alltid kvar ombord". Då är det inte flytväst det är frågan om, utan säkerhetssele och livlina. Jag brukar lösa det så att jag använder seglarväst med inbyggd säkerhetssele.

 

Visste ni att utöver sorgen så drabbas anhöriga hårdare ekonomiskt initialt eftersom kroppen saknas?

 

Ja

 

Är den flytvästlösa friheten värd det?

 

Nej

 

Dina smått klassiska argument från manligt båtfolk som ofta seglar på öppna vatten har jag hört förut Thallatha.

Men håller dem?

Är det inte lite väl egoistiskt och fegt  att  inte eventuellt våga frysa ihjäl med flytväst på så att i all fall kroppen kan bli hittad än att dö snabbare genom att drunkna?

Det finns flytväst som man kan koppla säkerhetslinor till.

Dessutom ökar möjligheten att bli räddad i tid om man har flytväst på sig när man ramlat i vattnet.

 

 

 

Det är ju intressant att du i gammal god still inte läste det jag skrev eller i varje fall inte förstod, utan högg direkt med tanke på dina käpphästar.

 

Stifta en flytvästlag, och man har löst alla världsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Stifta en flytvästlag, och man har löst alla världsproblem."

Så låter det ofta när man hör tex folk från Livräddningssällskapet, de har ofta ingen egen erfarenhet av båt.

Så enkelt är det nog inte, frågan är mycket mer komplex än så.

 

Jag använder flytväst men inte alltid. Sitter man i sittbrunnen så blir det lätt varmt och svettigt. På däck är det en annan sak, i synnerhet eftersom jag ha en livlina i västen.

Jag tror min bärbara VHF ger mig större chanser att överleva om jag åker överbord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde vanligast var drunknade män med gylfen nere,  pissa i slasken eller potta,  öskar mm  skulle nog förändra statistiken mer än flytväst.  

 

Vad jag har sett av statistiken så är detta en myt. Och antagligen en farlig myt, eftersom man kan få för sig att man är säker bara man inte kissar över relingen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anses jag inte vara en modig och fri livsnjutare om jag har flytväst på mig till sjöss?

Är jag omanlig som pallar med att ha en flytväst på mig fast det är varmt och klibbar?

Är jag omanlig för att jag inte kissar från båten?

Är jag omanlig för att den generella dresskoden bland män och kanske även ibland även kvinnor är flytvästlös?

Är jag omanlig för att jag hellre skulle dö av att ligga nedkyld i vattnet med flytväst på än att gå en snabb död till mötes utan flytväst?

Jag tycker inte att argumentet: Ramla absolut inte överbord håller.

Vi är alla människor och ibland kan vi klanta oss till sjöss.

Då är det bra för både oss själva och våra anhöriga om vi har flytväst PÅ!

Statistiken har nog talat sitt tydliga språk och förmodligen är det nog även männen överrepresenterade här i detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du sparkar in öppna dörrar om jag skall vara ärlig. De allra flesta (inte minst här) känner till riskerna och har nog sjövett och erfarenhet nog att bedömma när och var en flytväst är ett absolut krav, good-to-have eller rent av onödigt.

 

Precis som många andra här ovan så använder jag också väst beroende på situationen. För det mesta är den faktiskt på. Puttra runt i skärgården i fint väder och myspysiga vindar? Nej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/sagning-av-forslag-om-flytvastlag.html

 

Trossens drunknings exempel må vara klassiskt, men tydligen inte speciellt vanligt förekommande.

0 drunknade i Trälhavet från fritidsbåt i fjol. 0 drunknade från fritidsbåt i hela Stockholms skärgård tydligen. Trots att det inte finns en lag om flytväst, märkligt.

Källa Hamnen.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde ett föredrag av båtjournalisten Jonas Ekblad, han hade under en sommar tagit en massa bilder på båtar och kunde konstarea att det var påfallande gott med flytvästanvändningen. Där är det sämre när det gäller gubbar i små båtar i insjöar. Men de når man inte ut till. En lag skulle vara ganska meningslös eftersom det är svårt att kontrollera efterlevnaden.

 

Har man toalett ombord så använder man den, att pinka direkt i sjön är miljömässigt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Egentligen är flytväst ganska meningslöst. Ramlar man överbord och båten seglar på autopilot - som min ofta gör - så förlänger flytvästen bara lidandet. ​Man kan alltså inte generellt säga att flytväst är lösningen på alla problem - det beror på........

 

Nja... det finns ju väldigt många tillfällen då det finns folk i närheten som kan gripa in. In och ut ur hamn, inomskärs, vid populära farleder e.t.c. Nog lär man få lida, men om man blir räddad var väl lidandet värt priset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var 02-lagen som skulle eliminera alla dödsolyckor. ;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/sagning-av-forslag-om-flytvastlag.html

 

Trossens drunknings exempel må vara klassiskt, men tydligen inte speciellt vanligt förekommande.

0 drunknade i Trälhavet från fritidsbåt i fjol. 0 drunknade från fritidsbåt i hela Stockholms skärgård tydligen. Trots att det inte finns en lag om flytväst, märkligt.

Källa Hamnen.se

 

Det stämmer att att det inte var någon som drunknade på Trälhavet, men det var ett tillbud som kunde ha slutat riktigt illa. Där var det en man utan flytväst som hade varit ensam ute och fiskat i sin lilla båt utanför Resarö.

När han ställer sig upp vid  rodret för att se hur mycket klockan är, träffas båten plötsligt av en våg. Han tappar balansen och ramlar över bord. Det står inte hur han lyckades klara sig, men han sa att han kunde inte föreställa sig att han  skulle ramla överbord och att han plötsligt skulle få behov av att använda flytväst.

Kollektivt säkerhetstänkande har tydligen blivit fult, men vi har haft bilbälteskampanjer här  i Sverige och rullbältet är en svensk uppfinning. Ursäkta att jag styrde ut på lite öppnare banor nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

I senaste numret av sjöräddningssällskapets tidning Trossen skriver de mycket om varför framför allt medelålders män är överrepresenterade vid drunkningsolyckor. Mycket bra artiklar där även forskning och statistik redovisas.

Ett klassiskt drunkningstillbud skrivs det även om där en medelålders man ramlar i vattnet från sin lilla båt på Trälhavet.

 

Det är tur att man inte har båten längst in i Trälhavet sen mer än 10 år.

 

Vad är det för fel på alla dessa karlar  (framför allt) som inte använder flytväst?

 

Dom är karlar.

 

Använder du det?

 

I regel och vid behov.

 

Har du något vettigt argument som håller för att inte använda flytväst?

 

Egentligen är flytväst ganska meningslöst. Ramlar man överbord och båten seglar på autopilot - som min ofta gör - så förlänger flytvästen bara lidandet. ​Man kan alltså inte generellt säga att flytväst är lösningen på alla problem - det beror på........

 

Det finns en gyllene regel när det gäller sjömanskap: "Håll dig alltid kvar ombord". Då är det inte flytväst det är frågan om, utan säkerhetssele och livlina. Jag brukar lösa det så att jag använder seglarväst med inbyggd säkerhetssele.

 

Visste ni att utöver sorgen så drabbas anhöriga hårdare ekonomiskt initialt eftersom kroppen saknas?

 

Ja

 

Är den flytvästlösa friheten värd det?

 

Nej

 

Dina smått klassiska argument från manligt båtfolk som ofta seglar på öppna vatten har jag hört förut Thallatha.

Men håller dem?

Är det inte lite väl egoistiskt och fegt  att  inte eventuellt våga frysa ihjäl med flytväst på så att i all fall kroppen kan bli hittad än att dö snabbare genom att drunkna?

Det finns flytväst som man kan koppla säkerhetslinor till.

Dessutom ökar möjligheten att bli räddad i tid om man har flytväst på sig när man ramlat i vattnet.

 

 

 

Det är ju intressant att du i gammal god still inte läste det jag skrev eller i varje fall inte förstod, utan högg direkt med tanke på dina käpphästar.

 

Stifta en flytvästlag, och man har löst alla världsproblem.

 

 

Jag har tidigare konstaterat att det kan vara en stor skillnad på säkerhetstänket om man brukar segla på öppet hav eller inte. En flytväst där man kan kroka fast en säkerhetslina kan nog vara en kompromiss som passar både havsseglare och de som seglar i mera skyddade vatten.

Oavsett var tillbudet sker så lär man ha störst möjlighet att överleva eller bli hittad om man har flytväst på sig. Det finns lagar på hur fort man får köra på bil på vägarna också.

Jag ser de lagarna snarare som rättesnöre och kollektivt omsorgstänkande precis som en flytvästlag skulle kunna vara. Det finns de som följer lagar även fast risken skulle vara liten att de torskar om de bröt mot dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde ett föredrag av båtjournalisten Jonas Ekblad, han hade under en sommar tagit en massa bilder på båtar och kunde konstarea att det var påfallande gott med flytvästanvändningen. Där är det sämre när det gäller gubbar i små båtar i insjöar. Men de når man inte ut till. En lag skulle vara ganska meningslös eftersom det är svårt att kontrollera efterlevnaden.

 

Har man toalett ombord så använder man den, att pinka direkt i sjön är miljömässigt fel.

 

Jag skulle verkligen önska att det var så som du skrev här bhemac, men jag både ser och hör många gånger något helt annat tyvärr. I Mälaren ser jag väldigt få förutom barn som använder flytväst och den manliga friheten och möjligheten att få stå och kissa från båten lever kvar hos en och annan man fortfarande oavsett båtstorlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt är det flyväst på vid färd. Undantag dom som är i ruffen, där kan den vara av men tillgänglig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anses jag inte vara en modig och fri livsnjutare om jag har flytväst på mig till sjöss?

Är jag omanlig som pallar med att ha en flytväst på mig fast det är varmt och klibbar?

Är jag omanlig för att jag inte kissar från båten?

Är jag omanlig för att den generella dresskoden bland män och kanske även ibland även kvinnor är flytvästlös?

Är jag omanlig för att jag hellre skulle dö av att ligga nedkyld i vattnet med flytväst på än att gå en snabb död till mötes utan flytväst?

Jag tycker inte att argumentet: Ramla absolut inte överbord håller.

Vi är alla människor och ibland kan vi klanta oss till sjöss.

Då är det bra för både oss själva och våra anhöriga om vi har flytväst PÅ!

Statistiken har nog talat sitt tydliga språk och förmodligen är det nog även männen överrepresenterade här i detta forum.

 

Jag vet inte riktigt vilka inlägg du syftar på, men det verkar väl som att de flesta i detta forum håller med om att flytvästen för det mesta skall användas?

 

Sedan tror jag du hakat upp dig på "manlighet". De flesta som konsekvent inte använder väst gör det sannolikt av gammal vana (falsk trygghet) och därmed en del brister i säkerhetstänket.

 

Vad som däremot gör mig riktigt fly förbannad är föräldrar som låter sina kottar ränna runt utan väst. Har sett skräckexempel på 5-åringar som sitter framme vid pulpiten på en daycruiser och benen dinglandes utmed skrovet. Ingen väst. En skärgårdfärja och lite svall senare och äventyret kan sluta riktigt illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar säga att det är personer, läs män, som har en annan typ av båtintresse än vad vi har som frekventerar detta forum, som inte använder flytväst.

 

Jag tycker att det känns "naket" känns som om något fattas om man glömt västen, likadant i bilen utan bältet, mina äldsta bilar har ingen röd lampa som blinkar eller summer som för oväsen om man glömt bältet.

Likadant i skidbacken, om hjälmen saknas, drar det kallt om öronen, visserligen, men ryggplattan är lika viktig, det känns naket utan den. Man vänjer sig, det är väl det jag vill säga med det.

 

Förra sommaren såg jag, två gånger, ett större sällskap, kanske två grannfamiljer, som korsade ett sund med en väl trafikerad farled i en större snurrebåt. Fyra medelålders utan flytväst, två unga vuxna utan flytväst, två tonåringar varav den ena hade en uppknäppt seglarväst, tre mindre barn med gammaldags väst med stor krage, ett spädbarn i famnen på mormor/farmor utan väst. En storpudel med flytväst. Därutöver diverse matkassar, badleksaker och kylboxar.

Visserligen en 6 meters öppen båt, men överlastad, en mindre utombordare, kanske fem-tio hästkrafter, det gick långsamt, "vackert väder" med solsken, men det blåste SV  omkring 10 m/s.

Många andra båtar som korsade deras kurs, en del svall.

 

Alltså tolv personer och en halvstor hund, 20 cm fribord, 10 m/s...

Endast tre hade funktionell flytväst, ja samt hunden då förstås...

 

Först såg vi dem på förmiddagen, sedan på eftermiddagen då de var på väg hemåt.

 

Sedan kan jag tycka att den äldre delen av skärgårdsbefolkningen i Bohuslän inte alltid har flytväst på sig, gärna "oljeställ" eller blåställ och keps, men sällan flytväst.

På land kör de flakmoped som numera ofta är en reggad EU-moppe, och den framförs naturligtvis utan hjälm...

 

-Men klart att transplantationsklinikerna behöver ju ständigt nya donatorer...

 

Rysligt!

..

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att 50 % av drunkningsfallen från fritidsbåt är alkoholrelaterade. Samtidigt sägs det också att 100 % av drunkningsfallen från fritidsbåt är vattenrelaterade. Klurigt.

 

Svårt kanske att få rättvisande statistik när drunkningsfallen är så få från båt. Men en flytvästlag som innefattar skridskoåkning på sjö is samt beträdande av brygga kanske skulle vara mer relevant, då det är fler som drunknar då de plumsar i på det sättet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle verkligen önska att det var så som du skrev här bhemac, men jag både ser och hör många gånger något helt annat tyvärr. I Mälaren ser jag väldigt få förutom barn som använder flytväst och den manliga friheten och möjligheten att få stå och kissa från båten lever kvar hos en och annan man fortfarande oavsett båtstorlek.

 

 

Jag vet bara det Jonas berättade, han åkte runt i Stockholms skärgård under högsäsong och kollade. Till saken hör att han var utredare på Transportstyrelsen med uppdrag att ta fram statistik om fritidsbåtsolyckor.

 

Så här skrev han för några år sedan om en ett ev krav på flytväst.

"Om man ska införa ett sådant krav, då måste man ju kunna visa på att det skulle ha en bra effekt. Det kanske räcker att man räddar ett enda människoliv per år, så kanske det är nog. Det är ju en politisk bedömning. Men man har inte utredd det ordentligt. Man har fört en enkel statistik på hur många som har omkommit i fritidsbåtar. Det är i stort sett allt.

- Nu är det meningen att vi ska undersöka det här mer i detalj. Då skulle man ju kunna kolla hur många av de här som omkom, hur många av dem skulle kunna antas ha klarat sig om regeln med flytväst ombord funnits.
-Nu tänker jag titta på varenda drunkning: Hade de flytväst på sig och dog i alla fall, hade de flytväst ombord men inte på sig. Och vad jag sett hittills är det i varje fall två fall där man haft flytväst i båten men inte har tagit den på sig.
Sen är det folk som drunknat trots att de haft flytväst på sig. Enligt den stora båtlivsundersökningen är det en väldigt hög procent som redan har flytväst med ombord.
-Man undrar ju om de som inte har flytväst idag, skulle sätta på den om de tvingades ha den med ombord. Man kan ju tänka sig fallet att båten börjar sjunka och man hinner sätta på sig den. Då vore det ju intressant att veta hur många sådana fall som existerar."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är väldigt onödigt - och även omanligt - att ha flytväst.

Min far tillbringade större delen av livet vid och på havet och han hade nästan aldrig flytväst men han drunknade inte för det.

 

Vi ska ju alla dö en dag och vad kan vara ett bättre sätt att dö än att drunkna?

 

Flytvästdiskussionen är lika larvig som 0,2-diskusionen.

 

Mackey upa

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Flyväst är oftast ett bra hjälpmedel om man skulle drutta i om man själv kan komma upp igen alternativt kan simma till en ö eller får hjälp inom rimlig tid innan kroppstemperaturen gått ner för mycket. Och det går fort att bli nedkyld i vatten!

Ska man delta i tex ARC eller Atlantic Odyssey så är det krav på att flytvästen ska grenband, sprayhood, nödljus och en minsta beräknad bärkraft på 150N.
Annars blir det att stå kvar på kajen och se de andra båtarna dra iväg över Atlanten.

 

Om man inte känner för ARC-Atlantäventyr så är det oftast upp till en själv att välja flytväst.
Det finns en mängd olika flytvästar beroende på om vill bli vänd med ansiktet uppåt eller inte om man ramlat i. De med krage är ju säkrare om man ska ligga i länge eller tex har slagit sig i samband med att man ramlar i.
Hamnen har ett litet annorlunda test på flytvästar.

 

Läs om vattenskotern som sjönk och två unga kompisars kamp att ta sig bara 500 m till närmsta ö, den ena med våtdräkt och den andra med flera lager kläder.
"Närmaste ö var 500 meter bort. Axel, som hade våtdräkt, fick upp värmen när han simmade men Simon blev snabbt kall.
– Det gjorde inte ont, det var bara jobbigt. Man blir seg i kroppen, trött. Jag fick vatten i lungorna hela tiden och var tvungen att vända mig på rygg och hosta upp det, säger han.
De simmade i en halvtimme innan de nådde fram till kobben, som var 20 meter i diameter. Axel stöttade Simon, vars fötter domnat bort, till en hög med torr vass och täckte honom så gott det gick med flytvästarna. Sedan tog han upp telefonen och ringde 112"

 

I kombination med flytväst kan även antingen en PLB (personlig nödsändare via satellit) eller MOB (personlig nödsändare via AIS) vara bra att ha så att man kan meddela omgivningen att man är i nöd. Dessa är vattentäta och en PLB kan användas både på landoch till sjöss över hela världen men det finns begränsningar i vissa länder. En MOB kräver att det finns VHF-apparater i närheten som fångar upp signalen och den fungerar enbart till sjöss.
 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Flytväst är jävligt obekvämt, därför använde jag den förut bara när jag tyckte mig behöva den. Sen köpte jag en uppblåsbar väst och sedan dess är den alltid på när jag är på sjön. Den känns lika självklar som bilbältet numera.

Ni som slarvar med västen, prova en uppblåsbar! De är oändligt mycket mer bekväma och smidiga. I höstas vid upptagningen kom jag på mig själv att springa runt som en idiot med flytväst på land och pyssla kring båten, 2 timmar efter upptagningen :)

Redigerad av mikael_matsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Jag valde oftast bort flytvästen eftersom den var extremt obekväm och den ofta fastnade i saker när jag rörde mig på båten. Upplevde att den skapade farliga situationer. Men sen skaffade jag en sån uppblåsbar med sele och grenrem och den känns knappt att jag har på mig. Inga bökiga plattor i ryggen som stör när jag sitter, och inga utstickande delar som lätt fastnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...