Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Max77

Koppla solceller fel

Rekommendera Poster

Jag har hört att det kan gå riktigt galet om man kopplar in solpanelen fel. Jag har hört att tex drev har blivit helt förstörda pga nån läckström. Har hört att t.o.m. grannbåtar kan drabbas.

 

Vad har man gjort för fel i kopplingen när detta händer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag också vilja veta, det låter mest som "bryggtrams".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemställningen gäller nog om man ligger med landström inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker åxå det känns som att man måste ha gjort nåt jättefel.. hur man ska få "till det" så med solceller vet jag inte... hoppas nån vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Javisst, vid en sol-ruption kan hela hamnen explodera!

Sedan kan sen skadliga strålningen från stjärnan "Sol" omvandlas till paranoida protoner som letar sig in i hjärnbarken och ställer till med stor skada... Och om alla använder solceller försvagas norrskenet som blir färglöst och hela Lapplands turistnäring havererar. :unsure:

 

Det låter ju som en domedagsproftesia. Visserligen om du polvänder en solcellspanel kan det bli fel, iallafall med de jag experimenterade med som tonåring  i mitten av 70-talet, som inte hade några skyddsdioder. Idag har, så vitt jag vet alla moderna solcellspaneler en eller kanske flera skyddsdioder, sedan är det väl aldrig fel att avsäkra panelerna som med alla andra elektriska grejer ombord.

 

Kombinationen landström och solcellspanel, under rätt förutsättningar är det väl inget att oroa sig för...??

Landströmmen kopplas ju till en laddare som i sin tur är kopplad till batterigruppen, laddaren är ju "enkelriktad" alltså diodskyddad släpper ingen ström bakvägen.

Solcells-, eller solpanelerna skall ju vara kopplade via en regulator till batterigruppen, likadant där, dessa släpper inte igenom någon ström bakvägen.

 

Moderna laddare liksom regulatorer är ju "intelligenta" känner av batterispänningen och skall ju inte överladda batterigruppen.

 

Annat var det med forma tiders transformatorladdare som i stort sett bara bestod av en trafo och en likriktare, och så var det två sekundärlindningar från trafon där man kunde välja "snabbladdning" eller "normalladdning" ibland även 6 eller 12 volt. Men även dessa var ju diodskyddade då en likriktare vanligtvis består av fyra stabila dioder, eller liknande halvledare.

Sådana laddare skall inte användas utan övervakning, om en då, passar bäst i elektronikåtervinningscontainern eller kanske på ett el-museum.

Med sådana laddare var det lätt att förstöra fina batterier.

 

Att drev av aluminiumlegering förtärs av galvaniska strömmar i vattnet beror nog i första hand inte på solcellspanelen, utan mer på landströmmens skyddsjord och då landströmmen är kopplad till varmvattenberedaren, som i sin tur har skyddsjorden ansluten till värmepatronen, som då står i kontakt med motorns kylvatten, och indirekt med motorblock och drev med propeller.

Skyddsjorden i land och vattnets elektriska potential är ju sällan densamma och elektriska eller galvaniska strömmar kan då uppstå som då flyttar runt på elektonerna i metalldelar man har under vattenlinjen, typ väldigt obra, men det finns ju offeranoder!

 

Nä, att vara rädd för solcellspaneler är ungefär lika adekvat som ha en överdriven rädsla för Komodovaraner, i vårt land, på ön Komodo däremot skall man verkligen vara på sin vakt! :P

..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solen är ju förstås farlig för seglare, dödar flest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen brukar väl vara - som påtalats - vid en felaktig landströmsinstallation. Det kan vad jag förstår förekomma att mindre kunniga typer blandar ihop minus och jord, och kopplar landströmmens jord till motorblocket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen brukar väl vara - som påtalats - vid en felaktig landströmsinstallation. Det kan vad jag förstår förekomma att mindre kunniga typer blandar ihop minus och jord, och kopplar landströmmens jord till motorblocket.

 

Vilket oftast sker om man har en varmvattenberedare kopplad på landström. Lösningen är isolationstrafo, lokal jordning ombord eller motor som inte har minus kopplat till godset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LIK-ström är ju dödligt livsfarlig!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det kan gå riktigt galet om man kopplar in solpanelen fel. Jag har hört att tex drev har blivit helt förstörda pga nån läckström. Har hört att t.o.m. grannbåtar kan drabbas.

 

Vad har man gjort för fel i kopplingen när detta händer?

Det låter som en artikel jag läste om jordning av landström och galvaniska strömmar nånting som kunde äta på grannbåten!! men om det stämmer ver ej.

Solpanelen tror jag inte kan orsaka detta hursomhelst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...