Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
J_F_K

Hur tvättar man teak inne i en DC

Rekommendera Poster

Har köpt en hyfsat ny Flipper 640 DC som har teak både ute och inne i båten. Den är obehandlad och därmed så är teaken på fördäck och ankarboxarna grå, vilket är helt OK. Har bara tvättat denna med vatten och mjuk borste.

 

Min fundering är hur man skall hantera den teak som är inne i sittbrunnen. Det mesta av den är mycket fin, men det har blivit lite fläckar på vissa ställen och översta två trappsteget är ganska missfärgade. (Kommer in vatten vid handtaget i vindrutan.)

 

Man vill väl skölja teaken med mycket vatten när man rengör den, eller? På durken skulle detta fungerar bra tack vare självlänsen, men hur gör man med trappan? Det är ju inte läge att skölja med en massa vatten, vilket skulle åka ner i förpiken som är nedanför/bredvid trappan. 

 

Skall man slipa i stället, eller finns det några knep?

 

Har ni andra som har teak inne i båten som normalt är täckt med kapell valt att låta den vara som den är eller har ni behandlat den med olja eller sealer? Tycker det är absolut snyggast att ha den obehandlad, men den blir ju väldigt känslig. Även matbordet är obehandlat och det känns som det bara är en tidsfråga innan man spillt något som är svårt att rengöra.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta med brunsåpa och vatten, fortfarande en oslagbar metod. Du behöver inte skölja så värst mycket eftersom det inte är några skadliga kemikalier.

En våtdammsugare tar hand om vattnet.

Ev får du slipa också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boracol kanske funkar med, den sköljer du inte av utan du låter den tränga in i trät, men den färgar ingenting. Svabba runt det med en svamp så får du kanske bort lite mök innan den börjar göra sitt jobb inne i träet.

Jag har använt boracol emellanåt och det känns som att jobba med vatten, möjligen skummar den lite. Nån minut senare är den intorkad och allt är som innan men kanske lite renare och framförallt skyddat från mögel ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boracol eller Bensaltensid är impregningsmedel för att hålla alger borta. Inte helt hälsosamt , läs säkerhetsdatabladet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Invändig oljar jag. Mycket snyggare och står emot om du skulle spilla någon oljig/kladdig mat bit. Ivändigt håller sig en oljad teak fin. Utvändigt blir den svart och ful efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Tror att jag skall testa med brunsåpa. Måste bara hitta vart man köper detta och även införskaffa en våtdammsugare.

 

Funderar även på att köra med olja efter rengöringen. I och med att det är under kapell större delen av tiden så borde det som sagt hålla sig snyggt länge. Dock så skulle jag gärna vilja ha en olja som inte är brunfärgad utan så ljus som möjligt. Är det någon som har tips på detta? Har kört med en olja som hette "Teak Oil PQ" som var gul i stället för brun. Men affären som sålde denna har den inte längre. (Har precis jagat för mina trägårdsmöbler.) Har någon tips på annan teakolja som inte är brunpigmenterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haft teakbord på uteplats, under tak..... tvättat m alkaliskt medel vart 5e år. Oljar med linolja.. som nytt..

Ps. Sen 1995.. mmmm aaa över 20 år.. så det funkar.

På båtdäck va de helt värdelös metod.

Båtdäck ute alltså.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla 'Brunsåpa' finns flera som säljer, sist köpte hos boatcare.se

Olja kan du göra med Kinaolja köpt hos Biltema, det har jag använt i flera år. Man brukar få lägga på ett eller två nya lager under säsongen. Oljan har ingen färg men teaken blir brun när man får på olja.

 

Oljad inredning? Nja, jag har haft det men det var mörkt, matt och dystert. Nuvarande båt är lackad, mycket snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Höveling har en olja/sealer som är lite gulpigment i, titta på Nord West/ Hallberg Rassy så ser du hur resultatet blir. Min båt har fått den typen av behandling i 17 år, ser fortfarande fint ut, inte svart alls. Har gjort detta på all teak, även insteget inne, blir kanonbra. 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla sidan https://www.paintpro.se/fastighetsunderhall-stad/rengoringsmedel-sapa/brunsapa-grovrengoring

Bra priser och mkt info.

 

Jag har köpt både Boracol och Brunsåpa och ska senare ge mig på vårt teakdäck, men vilken kommer först..... hönan eller ägget

Ska jag först tvätta med Brunsåpa och sen impregnera eller tvärtom?

 

Förlåt TS om jag stal din tråd lite men svaren kanske hjälper dig också...

Redigerad av Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga - om teaken är riktigt dassig, kan man slipa den med 120 papper - så blir den som ny och du kan behalndla med det medel du vill använda, eller bara låta vara.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant fråga och tack för alla svar från mig med. Min teak har oljats för mycket av tidigare ägare och är inte snygg. Jag tvättar med såpa och ryktborste och låter den blekna gradvis över flera år. På fördäck ska jag nog våga slipa lite, för hand.
Vill du olja så använd särskild teak-olja eller "Kinesisk-olja", inte annan träolja.
Förvånad över att din sittbrunn inte är självlänsande. Jag har en Bella 640 DC som borde vara rätt nära kusin med din Flipper. Jag spolar med slang eller häller en hink vatten i sittbrunnen efter jag skurat, allt rinner ut.

Redigerad av jonaswiman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Testade på akterdöck med gul såpa (lättare att få tag på) men blev inte nöjd. Brunsåpa är nog bättre.

 

Jo min Flipper har självläns, så stora delar går att spola av. Men trapstegen ner genom vindrutan kommer bli mer problematiska där vatten kommer att rinna rakt ner i förpiken. Funderar på att slipa stegen men tvätta golvet och sedan olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon testat Lefants Easy Teak Cleaner? Den påstås vara skonsam mot teaken...åtminstone inte lika brutal som Snappy Teak som tydligen kan förstöra teaken efter bara några års användande.

 

Men hur står sig Lefants variant? Behöver styra upp badbryggan som blivit både mörk/sotig och lite mögelprickig på sina håll. Såpa funkar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brunsåpa kallas väl även kristallsåpa. Någon som vet om stensåpa är samma sak som brunsåpa? Den ser man ju lite oftare i handeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...