Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Henkemannen

Var kommer kylvattnet ut på Mercruiser Alpha?

Rekommendera Poster

Hej

Köpte båten i höstas så jag har inte mer än vinterrustat den, därav frågan. Borde intar kylvattnet komma ut nere vid propellern?

Nu strömmar det ut vatten vid skölden, kan avgasbälgen halkat av? OBS, jag har inte fifflat med bälgägna eller lossat drevet. Tänkte göra i ordning rubbet till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte lägga till en bild men det gick bara att lägga in från kameran, inte galleriet...

Kollade även på youtube och det ser ut som om vattnet skall komma ut från undersidan av skölden.

Mitt finger visar vad vattnet kom ut...

Tror ni allt är ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Googlade lite till och rent statistisk verkar 85 % säga att det är helt normalt. Resten pratar om bälgarna... skulle suttit fint med en ritning som förklarade hur ingenjörerna på Meecury tänkt. Men tills det motbevisats så går jag på statistiken och sover gott igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De har tänkt så att när båten ligger stilla eller backar så skulle mottrycket för avgaserna bli för stort om man tvingade ut avgaserna genom propellern. Motorn skulle gå dåligt eller till och med stanna. Därför finns det även hål i underkanten av skölden där avgaser och kylvatten kan komma ut. När båten gör fart framåt genom vattnet så kommer avgaser och kylvatten sugas ut genom avgasbälg och propeller eftersom det då blir undertryck i mitten av propellern.

 

Detta kan man även se genom att när motorn går och båten ligger stilla så bubblar avgaserna upp intill akterspegeln men om man kör långsamt framåt så kommer det inga avgaser där längre.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kör med muffar på land så är det ju inget mottryck men inte heller något sug i propellern

Vattnet kommer ut i dränereringshålen på skölden men jag tolkar det som ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...