Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
matte69

Hur kontrollera gångtimmar Yamaha

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 4-takt 115hk -00. Undrar hur man kan kontrollera gångtimmar på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så fanns det inte möjlighet att kolla motortimmar på årsmodeller före ca 03-04.

Har själv en 50 hk -00 som det inte lär gå att få ut motortimmarna på.

Kanske om man har något specialinstrument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du kolla gångtimmar? Fritidsmotorer slits normalt mer av år än timmar skulle jag tro...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del framför allt större motorer som gått i yrkestrafik eller som skärgårdspendling. Vi pratar då om ibland 2000timmar istället för typ 200. Då är det större risk att växelhus mm är redo för renovering. När det kommer till badbåtar med några hundra timmar är det som du säger:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har visserligen en motor med elektronisk motorstyrning som kan kopplas upp mot Yamahas diagnossystem YDS men tyvärr loggar inte de två första årsmodellerna (00-01) av F115 timmarna i databoxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser så mång skriva antal timmar på motorn vid försäljning så det var därför jag tänkte bara kolla lite. Den förra ägaren köpte motorn av en båtfirma 2007 och hade inte bytt impeller eller kamrem när jag köpte båten förra säsongen, dock servat med alla filter och oljor. Han sa att båten knappt var använd sedan dom köpte den.

Bytte själv kamrem och impeller förra veckan och konstaterade att remmen var i nyskick hur jag än vred och bände på den så var det inga självsprickor.... likaså impeller kändes " färsk" och flexibel. Känns som att motorn har gått väldigt lite! Ser väldigt fin ut och går toppen bra.... känns som att jag kan bara lugn och att konditionen på motorn är i topp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå att koppla en enkel timmätare till tändning eller generator vilken räknar antal timmar som strömmen är påslagen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå att koppla en enkel timmätare till tändning eller generator vilken räknar antal timmar som strömmen är påslagen.

 

Faste det var nog inte timmarna from nu som TS var ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...