Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
P_Martinsson

Autosol Rubbing + TCnano

Rekommendera Poster

Efter en dag med Autosol Rubbing med maskin och sen TCnano för hand blev vår Bayliner 285 så här fin.

Slut i hela kroppen, men nöjd.. Hoppas att det håller nu bara. :)

 

post-96415-0-23893200-1494100563_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väldigt bra ut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt TCnano på vårt mörkblå skrov under några år. Jag har noterat att det i vissa vinklar och ljus uppstår en konstig effekt ungefär som att ljuset skulle reflekteras i flera lager i ytan. När t.ex. solen ligger lågt och reflekteras först mot vattnet och sedan båtskrovet så ser skrovet märkligt ut. Jag läste nyss en annons för en annan båtvårdsprodukt och reagerade då på formuleringen "ingen hologrameffekt". Det kanske är en "hologrameffekt" som TCnano orsakar på vår båt?     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut! Autosol bör man dock inte använda för ofta/mer än nödvändigt eftersom det sliter ganska mycket på gelgoaten. Men ibland är det bra att ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur skrovet såg ut när jag började så är jag helt imponerad över hur bra det blev.

Kört akterspegel plus lite till idag och det funkade lika bra där..   :D

 

Stämmer säkert att Autosol Rubbing är starkt, men förhoppningsvis så skall jag inte behöva göra det lika grundligt kommande år. Det pallar jag helt enkelt inte.. :P

 

En fråga, hur brukar ni göra med överbyggnaden?

Halkskyddet antar jag får vara som det är, men polerar ni all slät gelcoat, även smala "remsor" som kan finnas i halkskyddet? Tänker på att man kanske kan halka om foten av misstag hamnar där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du med TCnano? Du la på och polerade av för hand? Trassel eller vad hade du för trasa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den stora poleringen gjordes med Autosol Rubbing och maskin.

TCnano la jag på förhand med denna..

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Vax-och-lackvard/Vaxapplikator-2000036358/

Polerade lätt medans det var fuktigt.

När det var torrt började jag med polerduk..

https://www.seasea.se/polerduk-f-plastb%C3%A5tar

..och avslutade med mjuk microfiberduk.

 

Vet inte om det hjälper något, men på händerna hade jag dessa under hela tiden som jag jobbade med TCnano..

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Handskar/Kemskydd/Kemskyddshandskar-latexneopren-813-2000037325/

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur skrovet såg ut när jag började så är jag helt imponerad över hur bra det blev.

Kört akterspegel plus lite till idag och det funkade lika bra där..   :D

 

Stämmer säkert att Autosol Rubbing är starkt, men förhoppningsvis så skall jag inte behöva göra det lika grundligt kommande år. Det pallar jag helt enkelt inte.. :P

 

En fråga, hur brukar ni göra med överbyggnaden?

Halkskyddet antar jag får vara som det är, men polerar ni all slät gelcoat, även smala "remsor" som kan finnas i halkskyddet? Tänker på att man kanske kan halka om foten av misstag hamnar där..

 

Jag kör all slät gelcoat inkl "remsorna" på däcket. På vår båt (Nimbus Epoca) är dom såpass smala att man förmodligen alltid har en del av foten på halkskyddet.

 

När man nämner Autosol så förknippar nog många det med den gamla klassiska tuben som användes flitigt på 70- och 80-talet. Kan tänka mig att deras "marine" produkter inte river fullt lika hårt. Sen är det som du säger - så länge man inte tok-rubbar varje år så borde gelcoaten klara sig ganska länge. Ett bra grundarbete någon gång ibland och sedan finrubbing varje år så inte oxiden får fäste...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med tanke på hur skrovet såg ut när jag började så är jag helt imponerad över hur bra det blev.

Kört akterspegel plus lite till idag och det funkade lika bra där..   :D

 

Stämmer säkert att Autosol Rubbing är starkt, men förhoppningsvis så skall jag inte behöva göra det lika grundligt kommande år. Det pallar jag helt enkelt inte.. :P

 

En fråga, hur brukar ni göra med överbyggnaden?

Halkskyddet antar jag får vara som det är, men polerar ni all slät gelcoat, även smala "remsor" som kan finnas i halkskyddet? Tänker på att man kanske kan halka om foten av misstag hamnar där..

 

Jag kör all slät gelcoat inkl "remsorna" på däcket. På vår båt (Nimbus Epoca) är dom såpass smala att man förmodligen alltid har en del av foten på halkskyddet.

 

När man nämner Autosol så förknippar nog många det med den gamla klassiska tuben som användes flitigt på 70- och 80-talet. Kan tänka mig att deras "marine" produkter inte river fullt lika hårt. Sen är det som du säger - så länge man inte tok-rubbar varje år så borde gelcoaten klara sig ganska länge. Ett bra grundarbete någon gång ibland och sedan finrubbing varje år så inte oxiden får fäste...

 

 

Precis! Min erfarenhet är att riktig rubbing/polering bara behövs med några års mellanrum. Vår båt är från 2012 och inför förra säsongen var det första gången vi polerade på "riktigt". De andra åren har det räckt bra att gå över skrovet med t ex Polvax och liknande. Rubbing och polering varje år sliter bara onödigt mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dåså... "extra fin" lär inte nöta särskilt mycket....

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora poleringen gjordes med Autosol Rubbing och maskin.

TCnano la jag på förhand med denna..

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Vax-och-lackvard/Vaxapplikator-2000036358/

Polerade lätt medans det var fuktigt.

När det var torrt började jag med polerduk..

https://www.seasea.se/polerduk-f-plastbåtar

..och avslutade med mjuk microfiberduk.

 

Vet inte om det hjälper något, men på händerna hade jag dessa under hela tiden som jag jobbade med TCnano..

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Handskar/Kemskydd/Kemskyddshandskar-latexneopren-813-2000037325/

Jag tror du har skyddat händerna på ett bra vis, men tänk på att skydda lungorna med en bra mask nästa gång.

Det finns i stort sett ingen tillgänglig information om vad som händer när man får in nanopartiklar genom hud eller andningsvägar. Det är bra att vara försiktig med okända ämnen.

 

Lite läsning för den som vill bli oroad och/eller lite lugnad.

http://www.arbetarskydd.se/artiklar-om/Nanopartiklar

http://ki.se/imm/nanomaterial

 

Sök på arbetsmiljö och nanopartiklar om ni vill få en näradödenupplevelse... :-)

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt resultat och kul att höra att autosolen funkade, var själv nyfiken på den.

Man delar ju in polermedel i tre kategorier.

1: Rubbing, grovt med slipmedel, behöver efterpoleras med finare medel på billack för att få bort slipreporna.

2: Cleaner, lagom polermedel för matt men inte katastrofalt ful lack eller gelcoat. Jag kör alltid cleaner, med ett par års mellanrum.

3: Polish, finaste polermedlet. Avverkar ytterst lite och ger en extra touch på en redan helt ok yta. Bra om man polerar varje år. För "klen" om båten/bilen är lite repig, matt eller oxiderad.

 

Därför är det intressant att Aotosol har en Rubbing Cleaner. Jag tolkar det som en produkt som klassar in sig emellan de vanliga kategorierna. Väl behövligt kan jag tycka då det är ett stort steg mellan just rubbing och cleaner. Lite som att gå från 100 till 1000-papper om man jämför med sand/slippapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...