Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Segelsugen

Funderar på att köpa segelbåt, tacksam för råd och tips.

Rekommendera Poster

Jag (man) är ensamstående med två barn (13 och 15) och funderar på att sälja husbilen och skaffa en segelbåt i stället, jag är nybörjare vad det gäller segling, seglade lite för 25 år sedan och tyckte mycket om det och har länge velat skaffa båt. Min budget är max 250 000 men det får gärna kosta mindre så man har lite marginal mot oförutsedda avgifter eller förbättringar. Jag söker en så färdig, utrustad och bekväm båt som möjligt, inget renoveringsobjekt. Båten kommer ligga i Blekinge är det tänkt. Jag gillar marinblått så båt med röd eller gul färg mm går bort, vit båt med marinblå sprayhood och detaljer är bra. Viktigt att båten är fräsch.

 

Jag har Curt Gelin:s "500 segelbåtar i test" och har bläddrat och läst i den mycket genom åren men vet ej riktigt vad jag söker för båt?

 

 

Vad ska man tänka på?

Vilken modell/storlek kan vara lämplig att leta efter? (är 186 cm/79 kg)

 

 

Kom gärna med tips och förslag på båt/modell samt goda råd som man ska tänka på ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!
Kurt Gelins tester tycker jag är sådär. Hur han upplever en båt beror mer på vilket humör hans fru var på den dagen tror jag. I övrigt så är det nu köparens marknad när det gäller begagnade båtar så du kan få mycket för pengarna. Kika runt på blocket och se vad du tycker känns intressant så får du säkert mycket kunniga råd här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också Gelins bok är sådär men det är bra sammanställning. Dock bör man skaffa en second opinion om båtar man tycker är intressanta.

Hur vill du segla? Några timmar, dagar eller veckor.

Vad är viktigt: bar boendekomfort, bra seglingsegenskaper, snabb, klassisk, modern.

 

Börja med att göra en prioriteringslista med vad som är viktigt för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan få en äldre 30-fotare för under 150' , kanske med nyare motor/segel/kyl?

Men är du så lång skulle jag använda hela budgeten till en nyare båt med högre i tak. Plus att dina söner är så gamla att de behöver utrymme för grejer eller medföljande kompis.

 

Köper du sedan båten i Tyskland kan du pruta till dig en riktigt ny båt som blir lättare att sälja sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på båt med akterhytt så ni får ett sovutrymme var (vuxna / barn) så slipper ni bråka med att bädda i salongen varje gång.

 

Självlåendefock och inga backstag. Gör seglingen lite lättare.

 

Toaletten bredvid ruffnergången är bättre än längre fram i båten vid sjögång.

 

Segel är dyrt, båt med nyare segel är bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på båt med akterhytt så ni får ett sovutrymme var (vuxna / barn) så slipper ni bråka med att bädda i salongen varje gång.

 

Självlåendefock och inga backstag. Gör seglingen lite lättare.

 

Toaletten bredvid ruffnergången är bättre än längre fram i båten vid sjögång.

 

Segel är dyrt, båt med nyare segel är bra.

 

Akterhytt, absolut. Löser många familjekonflikter.

Självslående fock, visst. Men man får oftast ett större storsegel som är mer svårhanterligt. En stor genua på rulle är mer praktiskt, lite jobbigare att kryssa med men vem gör det? Annars är det bra motion för besättningen att kryssa med stor genua.

Jag gillar också toalett vid nedgången. Men att det skulle vara någon avgörande skillnad i sjögång vet jag inte, det beror mycket mer på båten. På min förra, långkölade båt hade jag toa föröver. Men den båten rörde sig mycket lugnare i sjön så det var inget problem.

 

En bra utgångspunkt är något liknande Maxi 95. Dock inte Maxi95 som är ganska idiotiskt konstruerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Scanmar 33, en burk blå färg och en sprayhood och bomkapell i blått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Titta på båt med akterhytt så ni får ett sovutrymme var (vuxna / barn) så slipper ni bråka med att bädda i salongen varje gång.

 

Självlåendefock och inga backstag. Gör seglingen lite lättare.

 

Toaletten bredvid ruffnergången är bättre än längre fram i båten vid sjögång.

 

Segel är dyrt, båt med nyare segel är bra.

 

Akterhytt, absolut. Löser många familjekonflikter.

Självslående fock, visst. Men man får oftast ett större storsegel som är mer svårhanterligt. En stor genua på rulle är mer praktiskt, lite jobbigare att kryssa med men vem gör det? Annars är det bra motion för besättningen att kryssa med stor genua.

Jag gillar också toalett vid nedgången. Men att det skulle vara någon avgörande skillnad i sjögång vet jag inte, det beror mycket mer på båten. På min förra, långkölade båt hade jag toa föröver. Men den båten rörde sig mycket lugnare i sjön så det var inget problem.

 

En bra utgångspunkt är något liknande Maxi 95. Dock inte Maxi95 som är ganska idiotiskt konstruerad.

 

Det måste vara den allra första jag har hört som hävdar att en stor genua är att föredra i syfte att förenkla seglingen?

De stora förseglen på MH-båtar har nog sina finesser.... men att de skulle vara lätthanterliga har jag aldrig hört någon lägga fram som argument.

Partialriggad båt med rulle på förstaget torde väl vara det som är behändigast?

Eller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara den allra första jag har hört som hävdar att en stor genua är att föredra i syfte att förenkla seglingen?

De stora förseglen på MH-båtar har nog sina finesser.... men att de skulle vara lätthanterliga har jag aldrig hört någon lägga fram som argument.

Partialriggad båt med rulle på förstaget torde väl vara det som är behändigast?

Eller?

 

 

Det var kanske inte riktigt så jag menade. Men en stor genua på rulle är inte alltid så mycket jobbigare än ett strort storsegel.

Sen beror det ju på hur man seglar. Rulla in i tid, starta motorn och skit i att kryssa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Titta på båt med akterhytt så ni får ett sovutrymme var (vuxna / barn) så slipper ni bråka med att bädda i salongen varje gång.

 

Självlåendefock och inga backstag. Gör seglingen lite lättare.

 

Toaletten bredvid ruffnergången är bättre än längre fram i båten vid sjögång.

 

Segel är dyrt, båt med nyare segel är bra.

 

Akterhytt, absolut. Löser många familjekonflikter.

Självslående fock, visst. Men man får oftast ett större storsegel som är mer svårhanterligt. En stor genua på rulle är mer praktiskt, lite jobbigare att kryssa med men vem gör det? Annars är det bra motion för besättningen att kryssa med stor genua.

Jag gillar också toalett vid nedgången. Men att det skulle vara någon avgörande skillnad i sjögång vet jag inte, det beror mycket mer på båten. På min förra, långkölade båt hade jag toa föröver. Men den båten rörde sig mycket lugnare i sjön så det var inget problem.

 

En bra utgångspunkt är något liknande Maxi 95. Dock inte Maxi95 som är ganska idiotiskt konstruerad.

 

Det måste vara den allra första jag har hört som hävdar att en stor genua är att föredra i syfte att förenkla seglingen?

De stora förseglen på MH-båtar har nog sina finesser.... men att de skulle vara lätthanterliga har jag aldrig hört någon lägga fram som argument.

Partialriggad båt med rulle på förstaget torde väl vara det som är behändigast?

Eller?

 

 

Nu var det visserligen inte jag som skrev det, men tanken att stora försegel är svårhanterliga känns som en kvarleva från innan man hade rullfock. Seglar själv (ofta ensam) en mastheadriggad 32-fotare med en stor genua. Det som är krångligast är att hantera storseglet när det skall upp och ned. Genuan är aldrig något problem.

 

Fast det kanske beror på att mina lazy jacks är felaktigt monterade... Ska ordna det någon dag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svårhanterliga med stora försegel är väl vid slag, när oceaner av segelduk, under visst vindtryck, ska vinschas över på andra sidan...?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svårhanterliga med stora försegel är väl vid slag, när oceaner av segelduk, under visst vindtryck, ska vinschas över på andra sidan...?

 

Aldrig sett det som något problem, enklast är ju att snabbt skota in redan innan man fått vind i seglet (alltså mitt i slaget, precis när man passerat vindögat). Misslyckas man med det, ja då får man ju plocka fram vinscharmen för att få skotat, men det är ju inte heller något större problem...

 

Tredje alternativet är ju att inte ha hela genuan utrullad på kryssen :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte. Jag har bara seglat med små försegel. Och på det icke självslående gjorde jag precis så, men jag kan tänka mig att en genua på 30-40 kvadrat inte låter sig skotas hem av en person mitt i ett slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompis 97 skulle jag köpa om jag letade båt. Kan hanteras ensam om ungarna vill vara hemma, avskilda utrymmen nattetid, dessutom en båt som seglar rikigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått från 7/8 rigg och en självslående fock på 25m2 till masthead med en genua på 60m2. Å det är en påtaglig skillnad i hantering ;) . Enligt min mening är den självslående focken mycket enklare och trevligare på alla sätt och vis, och absolut att föredra vid normal skärgårdssegling. Att kryssa utan att behöva röra skoten är verkligen toppen. Enda nackdelen är att den i princip är verkningslös på rena undanvindar då den skuggas av storen, men med ett stort storsegel brukar det inte vara något problem.

Den stora genuans enda fördel är just draget på undanvindar och det är antagligen ingen slump att traditionella långfärdsbåtar har stora försegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_k Scanmar 33 eftersom du behöver något robust när det inte finns så mycket skärgård. Hade du seglat i mera skyddade vatten hade jag föreslagit en S30 vilket jag själv seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

 

Jag är som sagt nybörjare och kommer att vara ute en hel del själv så jag tar gärna mot tips om hur man kan förenkla ensamsegling för nybörjare.

 

Jag har förstått att akterhytt är ett måste då barn och kompisar är med.

 

Jag tyckte att den här verkade vettig, vackra linjer och bra färgsättning, rimligt pris samt bytt motor mm. Misstänker att den har låg ståhöjd invändigt? Hittar den inte I CG:s bok 500 segelbåtar (är Aphrodite 29 samma båt?) men den har inte akterhytt vad jag kan förstå?

https://www.blocket.se/goteborg/Aphrodite_291_73061362.htm?sa=1

 

Hade jag haft råd hade jag nog skaffat en Bavaria 30 Cruiser, verkar prisvärd, lämplig storlek och har bra planlösning, kvaliteten är inte i toppklass har jag förstått dock.

 

Vad finns det för finesser för att förenkla ensamsegling?

 

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad finns det för finesser för att förenkla ensamsegling?

 

Tacksam för all hjälp!

 

Förutom att ha linorna nerdragna till sittbrunn så behöver storskot och winch till försegelskot vara lättåtkomligt därifrån du sitter och styr.

 

Autopilot är mycket bra att ha så man inte måste ha en hand på ratt/rorkult.

 

Finns några trådar om detta här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det svårhanterliga med stora försegel är väl vid slag, när oceaner av segelduk, under visst vindtryck, ska vinschas över på andra sidan...?

 

Aldrig sett det som något problem, enklast är ju att snabbt skota in redan innan man fått vind i seglet (alltså mitt i slaget, precis när man passerat vindögat). Misslyckas man med det, ja då får man ju plocka fram vinscharmen för att få skotat, men det är ju inte heller något större problem...

 

Tredje alternativet är ju att inte ha hela genuan utrullad på kryssen :)

 

 

Det är när man kryssar genuan blir jobbig. Genuan behöver lite vind från nya bogen för att byta sida själv och då är det redan "försent". Den ska ju fram runt masten och tillbaka innan man kan skota hem ordentligt och då har man mycket kraft i seglet igen.

 

I lättvind istället så får man ta seglet i handen och gå runt masten manuelt.

 

i övrigt så är det inte någon större skilnad i hantering.

 

Smidigaste kombinationen verkar vara självslående fock och en Code 1 / allround gennaker på rulle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Forgus 31 kanske? Verkar vara en redig på på alla sätt, välbyggd och välseglande.

 

Här finns en med ny motor. Och blå dekor! :P

 

N.N

 

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad finns det för finesser för att förenkla ensamsegling?

 

Tacksam för all hjälp!

 

Förutom att ha linorna nerdragna till sittbrunn så behöver storskot och winch till försegelskot vara lättåtkomligt därifrån du sitter och styr.

 

Autopilot är mycket bra att ha så man inte måste ha en hand på ratt/rorkult.

 

Finns några trådar om detta här på forumet.

 

 

Vad är att föredra ratt eller rorkult?

 

Vet du vad det kostar att uppgradera en båt med autopilot?

 

Likaså vad kostar det att skaffa rullfock?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är att föredra ratt eller rorkult?

 

Vet du vad det kostar att uppgradera en båt med autopilot?

 

Likaså vad kostar det att skaffa rullfock?

 

 

 

Jag har seglat med ratt och rorkult. Om storsegelskot och försegel winch är enkelt att nå från ratten så föredrar jag ratt.

 

Men rorkult öppnar upp sittbrunnen mer då den är mindre i vägen när man inte seglar. 

 

AP till rorkult ligger mellan 5-10 000sek. Till ratt är det dyrare, har inte själv tittat på priser för dom men delarna verkar vara dyra. 15 000sek och upp? 

 

Nytt förstag med rulle 10 000sek (liten båt) och upp + installation om man inte kan själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Vad finns det för finesser för att förenkla ensamsegling?

 

Tacksam för all hjälp!

Förutom att ha linorna nerdragna till sittbrunn så behöver storskot och winch till försegelskot vara lättåtkomligt därifrån du sitter och styr.

 

Autopilot är mycket bra att ha så man inte måste ha en hand på ratt/rorkult.

 

Finns några trådar om detta här på forumet.

Vad är att föredra ratt eller rorkult?

 

Vet du vad det kostar att uppgradera en båt med autopilot?

 

Likaså vad kostar det att skaffa rullfock?

Hade rorkult i mina första båtar.. då åxå helt nybörjare.. bara aett segelbåtar.

Nu ratt.. ingetdera är kärnfysik. Båda funkar... är enkla att hantera. Skulle inte byta tillbaka till rorkult dock.

Rorkultpilot får du för 3-5 tusen.

Rulle sitter väl på dom flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns som sagt väldigt många olika båttyper att välja på. Med barn/ungdomar samt även andra bekanta ombord så är en akterruff ett plus men inte helt nödvändigt. För att få en enkel segling så är båtar med mindre försegel i regel lite enklare att hantera och självslående fock underlättar mycket om man kryssar och det gör man väl ganska ofta längs med kusterna, vissa sätter då på motorn men segla känns oftast roligare även om det lutar lite på kryssen. Samt när man vänder vid slutmålet så vänder ibland även vinden.

Med en snabb båt går det fortare, numera kan man jämföra SRS-talet (tidigare LYS). Desto högre mättal desto snabbare båt och att segla fort är ju kul!

Numera finns det en hel del båtar med hög komfortfaktor gällande boende oftast på bekostnad av lite sämre seglingsegenskaper. Båtar med lutande stäv är det lite enklare att lägga till vid öar, ett peke kan även underlätta ombordstigning. Nästan ståhöjd i ruffen kan vara skönt så att man inte behöver stå dubbelvikt. Så valet är inte enkelt. Att hänga med och segla på några olika båttyper och prata med ägarna kan vara bra, då får man oftast en bra bild över hur olika båttyper fungerar. Gå runt i en hamn och fråga lite är även ett tips. Men om man är nybörjare så tar det kanske lite längre tid att bilda sig en uppfattning. Att segla är oftast kul men kanske inte alla i besättningen är av samma uppfattning och kanske bara vill ha korta seglingsetapper på någon timme eller så och därefter vill i land, speciellt om det är sämre väder.

Att ha förseglet på rulle, även en självslående fock gör det lite enklare att hissa och ta ner då ingen behöver gå fram på fördäck. Med fallet till storseglet neddraget till sittbrunnen är det oftast ganska enkelt att hantera samt att ha ett väl fungerande system för revning underlättar.

Prova även Sailguide med en massa info om segelbåtar.

Valde själv en S30, nyare modellen, vilken är ganska snabb samt seglar tryggt även på havet när det blåser och går vågor. Lite trängre i ruffen men duger gott för våra behov, samt låga fribord med närhet till vattnet och ofta enkelt att lägga till vid öar beroende på endast 1,6 m djupgående samt långt överhäng i fören.

Angående rorkult eller ratt så tycker jag att man har en bättre känsla med rorkult samt den kan vikas upp och tar ingen plats i hamn.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ratten har fördelen att du styr dit du ska, som med bilen. Med rorkullten så är det tvärt om, utslag till vänster så går båten till höger. Har du någon ovan som ska hjälpa till så behövs det lite övning innan det sitter med rorkullt. Min erfarenhet är att barnen har fattat väldigt snabbt det här med hur man styr med pinne. Snabbare många gånger än vuxna. Att backa med pinne är riktigt knepigt för den ovane. Med ratt så vänder du dig bara om och styr som du gör när du seglar framåt. Mycket enkelt. Det negativa med ratt är som sagts ovan att den tar mycket utrymme av din sittbrunnen.

Sen finns det seglare som aldrig över sin döda kropp skulle styra sin ögonsten med en ful ratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratten har fördelen att du styr dit du ska, som med bilen. Med rorkullten så är det tvärt om, utslag till vänster så går båten till höger. Har du någon ovan som ska hjälpa till så behövs det lite övning innan det sitter med rorkullt. Min erfarenhet är att barnen har fattat väldigt snabbt det här med hur man styr med pinne. Snabbare många gånger än vuxna. Att backa med pinne är riktigt knepigt för den ovane. Med ratt så vänder du dig bara om och styr som du gör när du seglar framåt. Mycket enkelt. Det negativa med ratt är som sagts ovan att den tar mycket utrymme av din sittbrunnen.

Sen finns det seglare som aldrig över sin döda kropp skulle styra sin ögonsten med en ful ratt.

 

Jag har kört mycket motorbåt med rorkult så det är inget problem, det känns som att det inte är livsavgörande att båten har ratt men är kanske ett +

 

Jag känner att det här med att köpa segelbåt är otroligt svårt när man är nybörjare men jag lär mig hela tiden så helt omöjligt är det nog inte att det blir en båt, sedan ska man hitta en båtplats med, kanske är bäst att börja med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det allra bäst om du hyr en segelbåt i sommar och testar hur det är, vad du anser är "måste" osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratten har fördelen att du styr dit du ska, som med bilen. Med rorkullten så är det tvärt om, utslag till vänster så går båten till höger. Har du någon ovan som ska hjälpa till så behövs det lite övning innan det sitter med rorkullt. Min erfarenhet är att barnen har fattat väldigt snabbt det här med hur man styr med pinne. Snabbare många gånger än vuxna. Att backa med pinne är riktigt knepigt för den ovane. Med ratt så vänder du dig bara om och styr som du gör när du seglar framåt. Mycket enkelt. Det negativa med ratt är som sagts ovan att den tar mycket utrymme av din sittbrunnen.

Sen finns det seglare som aldrig över sin döda kropp skulle styra sin ögonsten med en ful ratt.

Ratt.. som bil.. rorkult som snurra.. har inte upptäckt att någon, vare sig barn eller vuxna haft några problem... jo jag har haft två gamla sjöbjörnar med, den ene svängde några gånger fel med ratt...

Alla andra, både barn och vuxna inklusive mej själv... som aldrig seglat... har inte haft några svårigheter med någon av sällen att styra..

Man ska nog inte fokusera så mkt på vilket håll man vrider rorkultar eller ratt utan mer på vart man ska, rodertryck mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Ratten har fördelen att du styr dit du ska, som med bilen. Med rorkullten så är det tvärt om, utslag till vänster så går båten till höger. Har du någon ovan som ska hjälpa till så behövs det lite övning innan det sitter med rorkullt. Min erfarenhet är att barnen har fattat väldigt snabbt det här med hur man styr med pinne. Snabbare många gånger än vuxna. Att backa med pinne är riktigt knepigt för den ovane. Med ratt så vänder du dig bara om och styr som du gör när du seglar framåt. Mycket enkelt. Det negativa med ratt är som sagts ovan att den tar mycket utrymme av din sittbrunnen.

Sen finns det seglare som aldrig över sin döda kropp skulle styra sin ögonsten med en ful ratt.

Ratt.. som bil.. rorkult som snurra.. har inte upptäckt att någon, vare sig barn eller vuxna haft några problem... jo jag har haft två gamla sjöbjörnar med, den ene svängde några gånger fel med ratt...

Alla andra, både barn och vuxna inklusive mej själv... som aldrig seglat... har inte haft några svårigheter med någon av sällen att styra..

Man ska nog inte fokusera så mkt på vilket håll man vrider rorkultar eller ratt utan mer på vart man ska, rodertryck mm.

Så har det varit för dig. För mig har det varit lite annorlunda.

Ärligt så har jag mest råkat ut för detta med kvinnor. De som har seglat med mig har oftast tagit längst tid på sig att få rätt med rorkulten. Med ratt har det aldrig varit några problem för dem. Nu gäller så klart inte detta alla kvinnor utan de som har åkt med mig.

 

Jag tycker för övrigt att kvinnor borde stå mer och styra och låta mannen i stället hålla till för om masten. Men det är en annan diskutioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ratten har fördelen att du styr dit du ska, som med bilen. Med rorkullten så är det tvärt om, utslag till vänster så går båten till höger. Har du någon ovan som ska hjälpa till så behövs det lite övning innan det sitter med rorkullt. Min erfarenhet är att barnen har fattat väldigt snabbt det här med hur man styr med pinne. Snabbare många gånger än vuxna. Att backa med pinne är riktigt knepigt för den ovane. Med ratt så vänder du dig bara om och styr som du gör när du seglar framåt. Mycket enkelt. Det negativa med ratt är som sagts ovan att den tar mycket utrymme av din sittbrunnen.

Sen finns det seglare som aldrig över sin döda kropp skulle styra sin ögonsten med en ful ratt.

Ratt.. som bil.. rorkult som snurra.. har inte upptäckt att någon, vare sig barn eller vuxna haft några problem... jo jag har haft två gamla sjöbjörnar med, den ene svängde några gånger fel med ratt...

Alla andra, både barn och vuxna inklusive mej själv... som aldrig seglat... har inte haft några svårigheter med någon av sällen att styra..

Man ska nog inte fokusera så mkt på vilket håll man vrider rorkultar eller ratt utan mer på vart man ska, rodertryck mm.

Så har det varit för dig. För mig har det varit lite annorlunda.

Ärligt så har jag mest råkat ut för detta med kvinnor. De som har seglat med mig har oftast tagit längst tid på sig att få rätt med rorkulten. Med ratt har det aldrig varit några problem för dem. Nu gäller så klart inte detta alla kvinnor utan de som har åkt med mig.

 

Jag tycker för övrigt att kvinnor borde stå mer och styra och låta mannen i stället hålla till för om masten. Men det är en annan diskutioner.

hmmm.. kan vara så att "damerna" i sin ungdom.. inte varit så teknikinriktade.

Dom ungar som "kör jolle runt runt heeela tiden".. kommer definitivt ha lätt för rorkultsmetoden.

Kanske "kvinnorna" skulle köra jolle med snurra en stund för att "komma in i det"..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...