Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bjorng85

Trimmätare Penta DP-SM -> Faria mätare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker klura ut hur min trimmätare/givare borde funka. Jag får inget utslag nu på mätaren(och den är helt ny). Detta har aldrig funkat så länge jag haft båten.

 

Jag har lokaliserat givare på drev enligt bild 1. Okänt om den funkar eller ej. Vet heller inte hur man testar. Jag har haft den öppen och den verkar gå att vrida på helt ok.

 

Dessa sladdar verkar gå till plattan på bild 2 som sitter på akterspegeln på insidan. Hur denna funkar vet jag inte heller.

 

Från denna platta går det två sladdar tror jag som har med trim-givare/mätare att göra. Den ena är Engine-Harness och den andra Trim-Sender. Engine harness är inkopplad på motorn. Trim Sender är lös enligt bild 3. Alltså varför detta inte funkar borde man kunna tro?

 

Sedan har jag lokaliserat 3 lösa ledningar enligt bild 4. Dessa antog jag gick till Mätaren i instrumentpanel enligt bild 5. Jag har försökt pinga ledningarna (mellan mätare och lösa ledningar vid motor) med en voltmeter men får inget utslag så något är inte rätt alternativt gör jag fel..

 

Bild 5 är alltså baksidan av trimmätaren på instrumenttavlan som har ström, jord och signal(som ej ger något utslag).

 

 

Min fråga till er experter är hur fasen tycker ni ja ska felsöka detta? Jag har kopplingsschema, dock blir jag inte mycket klokare av detta.

 

Tacksam för hjälp!

 

Mvh Björn

post-105332-0-41152000-1494085648.png

post-105332-0-84157700-1494086113.png

post-105332-0-13596100-1494085673.png

post-105332-0-30887500-1494085679.png

post-105332-0-84199100-1494085684.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem,

-kabelbrott eller liknande.

 

Koppla en ohm-meter (=multimeter) över givarens kablar, jag tror att du kan utesluta den vita kabeln.

Jag minns nu inte resistansen (det kan vara 0-300 ohm eller liknande, men är litet osäker), men resistansen skall i alla fall variera med drevets vinkel. Ja du får prova dig fram här och mäta vit-brun, brun-svart och svart-vit men om det är som på min givare var det brun-svart...

samtidigt som en assistent manövrerar drevet upp och ned, alternativt vrider på givarens kugghjul på utsidan, om nu båten står på land.

 

Jag känner inte igen något på dina bilder från min båt, jag har en sådan där grön motor, troligtvis av äldre modell än din.

 

Får du då ett varierande utslag på ohm-meter över givaren så vet du ju i alla fall att den funkar, om det är som på min, en resistor-givare.

 

Jag gjorde som så att jag drog tre nya parallella kablar från givaren till instrumentet, och fick det hela att funka.

 

Dom andra grejerna på dina bilder känner jag varken igen eller känner till.

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade liknande problem på mitt SX-drev som har samma trimgivare. Det går tre kablar från givaren i drevet in till motrokablaget. Jag lokaliserade kontakten i bakkant på motorn och kunde då konstatera att felet låg i kablarna fram till mätaren. Normalt används bara två av de tre kablarna från givaren. I mitt fall var det en vit kabel som inte används. Jag drog två nya kablar fram till mätaren.

På mätaren ska du ha följande anslutet på de tre pinnarna.

Överst 12V+ (från tändningen, samma till de övriga mätarna).

Mittenpinne, 12V - (minus) samt en av de två kablarna från givaren.

Nederst - den andra av de två kablarna från givaren. Den som är märkt trim-sender.

Går trim-mätaren "åt fel håll" så skiftar man de två kablarna från givaren.

 

När man kalibrerar trimgivaren så lossar man de två kablarna på trim-mätaren. Tiltar in (ner) drevet max. Mät då resistansen mellan de två kablarna från trim-givaren. Det ska då vara 11 ohm mellan dessa. För att justera så lossar man de två låsskruvarna på själva trim-givaren på drevets styrbordsida. Vrider sen försiktigt trim-givaren tills du har 11 ohm mellan de två kablarna. Lås sen trim-givaren och anslut kablarna på mätaren.

Underlättar om man är två för denna manöver.

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är loss och jag sitter och mäter ohm nu.

 

I max läge åt ena hållet med 2000k läge på mätare får jag 1082 och minimum hållet på samma läge 182.

 

Jag vet inte om det är fel men den verkar inte ha nåt mellan-läge mellan dessa. Borde den inte ha det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är loss och jag sitter och mäter ohm nu.

 

I max läge åt ena hållet med 2000k läge på mätare får jag 1082 och minimum hållet på samma läge 182.

 

Jag vet inte om det är fel men den verkar inte ha nåt mellan-läge mellan dessa. Borde den inte ha det?

Ja det borde vara oändligt många mellanlägen, en analog stigande eller fallande resistans, har du kollat att mäta mellan alla tre kablarna i olika kombinationer?

Prova även med ett annat mätområde på mätinstrumentet.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...