Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skifferberg

Däcket rivet i både för och akter

Rekommendera Poster

Så var det dags igen....i helgen har vi koncentrerat os på att bygga färdigt akterkonstruktionen, nu är det bara motorrumsskotten som fattas. Vi har nu rivit hela däcket även i fören och konstaterat att ytterligare en tvärsgående balk precis under ruffens rutram behöver bytas. Den är nu borttagen och skall mallas och bytas nästa helg. Ruffens rutram går till vissa delar att rädda men hela underdelen måste nytillverkas. Det blir ytterligare en ny erfarenhet. Vi känner nu ändå att det går framåt man börjar kunna se ljuset i andra änden. Att riva är faktiskt inte särskilt roligt men ett måste för att man ska kunna förstå hur de hela är uppbyggt. Vi har tagit mängder av bilder som vi nu kan ha till hjälp i återuppbyggnaden. Vi har kommit fram till att det skulle vara super att ha tillgång till en laptop som man kan ha i båten och ta fram bilderna och använda som konstruktionsritningar. Vi har ingen så vi får nog försöka lita till minnet ;-) Vi gick även igenom all lös inredning som det nu börjar kännas aktuellt att åtgärda. Alla durkar ska ses över och vissa måste skruvas om. Dessutom ska de slipas och lackas om. Haha i vår båt kommer man bara ombord i strumpor eller sockiplast :-nojd . Vi har haft bägge sönerna till hjälp under lördagen och tack vare det kan vi lägga till 40 arbetstimmar till de redan gjorda ca 660 så nu är vi uppe i 700 arbetstimmar sedan den 5/11-04 det är faktiskt 25 tim/vecka alltså lite mer än en halvtid. Tur att vi har våra söner och ett par andra entusiaster som tycker det är kul att hjälpa oss. Fortfarande känns det som veckorna kryper fram och helgen bara susar iväg. Vi längtar till fredagarna när vi har planerat hela veckan vad vi ska göra kommande helg. Vi sover, lever, andas och drömmer båt just nu och dessutom har vi kanske tack vare Markus i Solöklubben hittat en jättebra båtplats på Kungliga Södermalm till nästa sommar. Som sagt än så länge leker livet. På återhörande efter nästa helg. Min man (Sven) tycker att jag ska skriva att det är jag, Angelica som sköter författandet på forumet och nu har jag alltså gjort det. Soliga Solöhälsningar från Södermalm och Stallarholmen

post-6019-1394234387,4199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...