Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olleman82

Läckande båt, snabb kommentar

Rekommendera Poster

Min Bayliner 2855 läcker vatten någonstans vid "skölden" efter en sköldrenovering där styrtappen bl.a. bytts. Där läckte det förra året och där är det nu helt torrt. Något har såldes hänt vid demontering/montering. Min mekaniker funderar på om det kan läcka in via skrovet någonstans eftersom droppandet avtog rätt ordentligt under de första 12 timmarna och att felet funnits sedan tidigare och "självläker" sig efter ett par dagar i vattnet. (Alla slanganslutningar mot skölden är kontrollerade).

 

Det jag kan se är att vatten ansamlas längst ner på bockhornet (Mercruiser 6.2/Bravo 3) för att sedan vandra till undersidan och slutligen droppa ner i kölsvinnet. Exakta källan för vattenläckaget går inte att se.

 

Planen var att ta upp båten idag, plocka motor och sedan doppa ner den igen för att kunna "se" var det läcker. Men kan det vara idé att låta den ligga i ett tag till först?

 

Den har nu legat i vattnet sedan torsdag lunch och det droppade fortfarande när en vän kollade till båten i morse, han kollade dock inte "droppfrekvensen".

 

Kan väl säga att efter en hel vinter av renoveringar var det inte riktigt såhär jag såg på årets sjösättning :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ett liknande problem med läckage vid skölden, dock penta-sköld. Jag har lokaliserat problemet till sköldbultarna: när båten är nysjösatt eller precis förtöjd efter längre motorgång läcker det in en hel del (droppar in mellan plyfan/akterspegeln). Läckaget avtar efter något dygn då träet i plyfaplattan på insidan akterspegeln sväller och täpper igen. Kanske inte relevant i ditt fall dock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis hade samma problem som du, på hans bravo tre drev sitter det en Mercathode (elektrisk galvaniskt skydd) monterat under skölden och vatten letade sig in via kablarna som är anslutna till den.

Han löste det tillfälligt genom att lossa den och täta med sika mellan skölden och Mercathoden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis hade samma problem som du, på hans bravo tre drev sitter det en Mercathode (elektrisk galvaniskt skydd) monterat under skölden och vatten letade sig in via kablarna som är anslutna till den.

Han löste det tillfälligt genom att lossa den och täta med sika mellan skölden och Mercathoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en hel del testande i fredags kunde vi avgöra att läckaget förändras nästan på sekunden om man vrider på drevet. Detta tyder på drivknutsbälgen enligt min mek så samma dag kom båten upp och på måndag eller tisdag ska bälgen kontrolleras. Surt bara...den bälgen var en del av rennoveringen på skölden under vintern så någonstans har det ju tydligen blivit fel under monteringen. Hoppas bara att de kan hitta felet så båten får komma i vattnet igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade meken hos mig igår och vi kunde båda konstatera att det stod lite vatten i bälgen. Vi hittar inga synliga skador på bälgen men meken tyckte sig se att det vandrat vatten vid den inre anslutningen mot skölden. Han tyckte också att slangklämman inte riktigt kändes 100%. Det blir ny bälg och slangklämma så får vi verkligen hoppas att det löser det hela.

 

Inte riktigt tillfredsställande att inget tydligt fel hittades...det finns ju alltid en oro att det skulle vara en spricka i skölden men får verkligen hoppas att det blir bra nu med nya bälgen. Förhoppningsvis sjösättning till helgen för test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte idag! Har inte läckt någonting under dagen i alla fall. Har dock enbart kört i hamnen på låg fart men rattat som en tog fram och tillbaka, bara att hoppas att det fortsätter såhär.

 

Det har gått helt troll i min båt. Han som skulle sjösätta med traktor åt mig lyckades få båten att glida av trailern  på lite för grunt vatten och drevet fick ta smällen! Mängder med material bortskavt på det nya drevet från 2016 :(Just nu hoppas jag bara att jag kan köra med drevet under säsongen och få detta reglerat till hösten för jag orkar inte med fler sjösättningar och väntetider!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...