Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Byggnads

Montering av givare till ekolod på en snipa

Rekommendera Poster

Jag köpte i helgen en Simrad Go7 plotter med ekolod och fick med en givare till ekolodet som sätts i aktern. Men eftersom min båt är en snipa indrar jag hur placeringen av givaren är bäst. Hoppas att någon har svaret.

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten en plastbåt så kan det funka att montera givaren inombords.... Du testar i så fall med ett påse fylld med vatten, Har själv min givare inombords i ett rör fyllt med glycerin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en snipa (winga25) där jag satt givaren inombords som smoegen beskrivit. Det fungerar utmärkt. Provade innan med en påse vatten som jag flyttade runt längs botten, och jämförde med resultatet jag fick när jag hände givaren i en snöre rakt ner i sjön. Det rekomenderas då vissa ställen av botten inte alls var bra.

Jag köpte ett avloppsrör med lock på bauhaus att montera i, fäste röret i rätt vinkel mot skrovet med sikaflex (snedsågade röret). Sen fyllde jag röret med glykol och vatten, klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en snipa (winga25) där jag satt givaren inombords som smoegen beskrivit. Det fungerar utmärkt. Provade innan med en påse vatten som jag flyttade runt längs botten, och jämförde med resultatet jag fick när jag hände givaren i en snöre rakt ner i sjön. Det rekomenderas då vissa ställen av botten inte alls var bra.

Jag köpte ett avloppsrör med lock på bauhaus att montera i, fäste röret i rätt vinkel mot skrovet med sikaflex (snedsågade röret). Sen fyllde jag röret med glykol och vatten, klart.

Tack för svaren.

Men kan man fortfarande se eventuella fiskar när man har givaren inombords. Den givaren som jag har är enligt bild ca:11cmX5cm är det en sådan som ni satt invändigt i båten, och man fortfarande även ser fisken? Jag klarade inte av att bifoga bilden.

Carpe Diem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avloppsrör limmat med epoxi och fylld med glycerin är metoden tillverkarna tex Airmar bukar rekomendera.

Men prova först en säsong med givaren i aktern, det är det enklaste och oftast det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå jag kan se fisk på samma sätt som vanligt. Men när jag köpte lodet pratatde jag med personalen på hjertmans om monteringen. De rekomenderade INTE att sätta en downvű-givare inne i skrovet, det skulle inte fungera bra sa de. Men en vanlig chirp-givare utan downvű skulle funka bra och det gjorde det också.

Jag har en del ytstörningar, alltså brus/botten den närmsta metern under vattenytan. Men jag vet inte om det är pga installationen eller helt naturligt resultat av att min båt sticker en meter djupt. Det finns en funktion i loden man kan aktivera för att ta bort ytstörningar och den löser problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att sätta den i aktern på en snipa innebär att den hamnar akter om propellern, och därmed utsätts för propellerturbulensen. Det kommer troligen förstöra funktionen. Givaren bör alltid monteras för om propellerns förlängda linje åt sidorna, vilket blir fallet på de flesta drev- och utombordsmotorbåtar.

 

Montering inombords dämpar vanligen bara signalen lite, inte upplösningen. De flesta lod klarar ett par hundra meter, så om det minskar till kanske hälften med inombordsmetoderna ovan så är det oftast tillräckligt i alla fall.

Jag hade i många år en givare till ett enkelt Humminbird-lod inombords med 25mm glasfiber emellan. Hade svårt att få signal när det var djupare än 90-100m, men annars fungerade det utmärkt. Även fiskindikeringen.

 

Kolla att du inte har sandwichkonstruktion utan det är homogen glasfiber där du tänker sätta givaren. Ev. finns det givare till ditt lod som är speciellt avsedda för inombordsmontering, men skillnaden brukar i stort sett bara vara den mekaniska kapslingen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Down-vü givare, akterspegelsgivare, på insidan av skrovet fastkletad med sikaflex i Nimbusen, det fiunkade, men vanliga traditonella ekolodsvisningen funkade bätre. Min erfarenet är att lodets känslighet försämras med givaren på insidan av skrovet. Dessutom måste det vara enkelskrov för att det skall funka, laminat går inte.

-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att man monterar givaren på en utvändig pinne, lite provisoriskt. Då kan man prova placering mm. Sen kan man även prova med plastpåse invändigt. Moderna lod är mycket mera känsliga och invändig montering, tycker jag, är som att se världen genom skitiga glasögon.

 

Till GO7 kan man ju även koppla ForwardScan eller StructureScan som ju mycket mer. Båda dessa givare monteras också utvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det senaste året, kanske litet längre, har vi haft några väl detaljerade och omfattande diskussioner om dett ned eklodsgivare, klart att vi delar med oss av erfarenheterna, men det känns som om vi skriver samma saker om och om igen. Det finns även liknande diskussioner om andra saker som upprepas. Kanske man skulle ha något arkiv med de vanligaste frågorna, eller någon FAQ-funktion på forumet, då sökmotorn inte alltid finner rätt?

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.På

Jodå jag kan se fisk på samma sätt som vanligt. Men när jag köpte lodet pratatde jag med personalen på hjertmans om monteringen. De rekomenderade INTE att sätta en downvű-givare inne i skrovet, det skulle inte fungera bra sa de. Men en vanlig chirp-givare utan downvű skulle funka bra och det gjorde det också.

Jag har en del ytstörningar, alltså brus/botten den närmsta metern under vattenytan. Men jag vet inte om det är pga installationen eller helt naturligt resultat av att min båt sticker en meter djupt. Det finns en funktion i loden man kan aktivera för att ta bort ytstörningar och den löser problemet.

Hur ser man om givaren har "downvú"  Till anvisningen på min givare står: Skimmer givare med 83/200 kHz/med 60/20 graders konvinkel 455/800 kHz på DownScan imaging och temperatur.

Kan jag sätta denna invändigt (enkel laminat)och ändock få ekon på fisk? Och iså fall skall den sitta i ett bad av vatten eller glycerin?

CarpeDiem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Downvű är väl garmins namn på "bättre detaljerad bild", vad simrads motsvarighet heter vet jag inte. Vatten enbart ska du inte ha i röret, det fryser på vintern.

Glycerin eller glykol är vad som rekomenderas, jag tror det kvittar vilket man väljer.

Det där med att propellern kommer framför givaren om du sätter den bak på snipan instämmer jag med, det ger nog sämre resultat och mer arbete att sätta den utvändigt på din båt.

 

 

.På

 

Jodå jag kan se fisk på samma sätt som vanligt. Men när jag köpte lodet pratatde jag med personalen på hjertmans om monteringen. De rekomenderade INTE att sätta en downvű-givare inne i skrovet, det skulle inte fungera bra sa de. Men en vanlig chirp-givare utan downvű skulle funka bra och det gjorde det också.

Jag har en del ytstörningar, alltså brus/botten den närmsta metern under vattenytan. Men jag vet inte om det är pga installationen eller helt naturligt resultat av att min båt sticker en meter djupt. Det finns en funktion i loden man kan aktivera för att ta bort ytstörningar och den löser problemet.

Hur ser man om givaren har "downvú" Till anvisningen på min givare står: Skimmer givare med 83/200 kHz/med 60/20 graders konvinkel 455/800 kHz på DownScan imaging och temperatur.

Kan jag sätta denna invändigt (enkel laminat)och ändock få ekon på fisk? Och iså fall skall den sitta i ett bad av vatten eller glycerin?

CarpeDiem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu beror det på om du köpt GO7 eller GO7XSE. 

Sen beror det på vilken givare, troligen har den DownScan. 

Kolla inte på någon som har Structurescan eller Totalscangivare. Det kommer att kosta dig pengar....

 

Bra monteringsanvisning för inombordsgivare finns HÄR

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel, numera rekommenderar man polypropylen glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu beror det på om du köpt GO7 eller GO7XSE. 

Sen beror det på vilken givare, troligen har den DownScan. 

Kolla inte på någon som har Structurescan eller Totalscangivare. Det kommer att kosta dig pengar....

 

Bra monteringsanvisning för inombordsgivare finns HÄR

Tack för monteringsanvisningen, men den givaren jag fick med i köpet är en som säkert är tillverkad för att sitta i aktern på båtar med rak akterkant och har måtten (LBH)11x5x3cm. Det är kanske lika bra att köpa en sådan givare som finns i den bruksanvisningen som du skickade. Jag lägger till bild på hur den givaren jag har ser ut, Den plotter jag köpt är Simrad G07 XSE och vad jag ser är alla givare utom en att sätt fast utvändigt på båten. Kan jag använda mig av den jag har eller jag får köpa en ny för montering invändigt?? 

CarpeDiem

post-78466-0-14499500-1494054501.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GO7XSE är ett riktigt bra ekolod som man kan ha tex StructureScan mfl givare till.

Sätt befintlig givare på ett kvastskaft och testa först. Jag gjorde så med ett annat ekolod, sen monterade jag en genomgående givare. Vilket egentligen var onödigt.

Vill du montera inombords så går det ju att göra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är pga att det egentligen är en akterspegelsgivare man monterar den i ett vätskefyllt rör. En inombords eller genomskrovsgivare monteras utan röret.

Det hela är enklare än det kanske låter. Som sagt kan det göras när båten är sjösatt, du behöver inte borra några hål i båten och det kan plockas bort i framtiden om du limmar fast röret med sika. Dessutom kan du ha givaren längre fram vilket jag ser som en fördel, min sitter under en sovslaf fram i ruffen. Det ger även kortare och enklare kabeldragning jämfört med om givaren skulle bak till aktern. Ta med givaren när du köper röret så du ser att den får plats åt rätt håll. Då ser du på en gång om du ska köpa med nåt litet vinkeljärn eller dylikt för monteringen av givaren inne i röret.

Georg ohm skriver att man förlorar känslighet, men även att han kletar fast givaren direkt mot skrovet med sika. Det kan nog finnas ett samband där gissar jag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan utnyttja badplattformen ,det kanske kan funka.

Funderar på att prova

Fick ju en sådan med när jag köpte en ny plotter, men jag köpte en adapter så jag använder den gamla som sitter i ett rör ombord 

Tord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte akterspegelgivaren på ett plaströr med en U-plåt upptill och en sådan där hållar till båtshake mm. Den kunde då fälls upp för att slippa beväxtning i hamn. Givaren hade även logg och temp och med lite kopplingar så fick jag dessa funktioner ihop med djupet från den genomgående givaren. 

Det har ingen större betydelse, det är ju tendensen på djupet man tittar på när man ska smyga in i en vik. Sen finns det ju även en fin men dyr, framåtseende givare att köpa.

 

Jo känsligheten hos en inombordsgivare blir sämre. Jag brukar säga till folk att prova inombord/utombord. De som gjort det säger alla att visst är det en skillnad. Ännu värre om man limmar med ett vibrationsdämpande material som sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan utnyttja badplattformen ,det kanske kan funka.

Funderar på att prova

Fick ju en sådan med när jag köpte en ny plotter, men jag köpte en adapter så jag använder den gamla som sitter i ett rör ombord 

Tord

Går det att använda en gammal givare?. Den båten jag köpt sitter en givare i ett rör men jag fick inget ekolod med så jag vet inte märket eller hur gammalt det är. Där finns en kabel från givaren in till styrhytten. Kan man testa med plotter eller man kollar med något instrument 

CarpeDiem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma kontakt är det ju bara att prova. Jag har också en gammal givare som sitter kvar i sitt rör. Men kontakten är från hedenhös tid så jag har inte ens testat den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med viss sannolikhet är den nyare givaren betydligt bättre. Men går det så prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall räckte det med att jag provade givaren liggande mot skrovet nära mitten för att få det att fungera. Prövade med givaren i påse med vatten men fungerade inte alls.

Jag limmade fast den med Sika och var noga med att se till att inga luftblåsor fanns kvar och kan efter förra sommaren inte se att den felar varken av djup eller fart.

sätt givaren så långt fram det går så får litet marginal till propp mm.

 

Pröva och se om det funkar i ditt fartyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall räckte det med att jag provade givaren liggande mot skrovet nära mitten för att få det att fungera. Prövade med givaren i påse med vatten men fungerade inte alls.

Jag limmade fast den med Sika och var noga med att se till att inga luftblåsor fanns kvar och kan efter förra sommaren inte se att den felar varken av djup eller fart.

sätt givaren så långt fram det går så får litet marginal till propp mm.

 

Pröva och se om det funkar i ditt fartyg.

Exakt så var det gjort i den nimbusen jag tidigare hade, fungerade bra till dess jag hade bytt ut stävskenan av aluminium till en av syrafast stål... Då fick givaren flyttas litet åt ena sidan, då funkade det igen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...