Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tillin

Köpa första segelbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
Har nu kanske tänkt köpa min aldra första segelbåt, och skulle vilja ha era råd.

Har länge kollat på segelbåtar och fastnat mest för långkölade segelbåtar, varför jag just fastnat för dessa är för att dom uppfyller vad jag söker så som bättre kursstabilitet vilket är stor fördel när jag mest kommer att segla ensam samt så är dom mera stabilare på öppet hav om det blåser upp något mera, och så var tanken att kanske segla lite längre sträcker i värden.

Fastnade först av modellen Albin vegan men det är få till salu och dom flesta ha inte varit så intressant så har börjat kollat in på mycket andra långkölad båtar så som t:ex storfidra och bianca 27 osv, har ni tips på andra modeller så får ni gärna rekommendera men skulle helst vilja ha en långkölad båt eller finns det andra båtar också med annan köl som duger till t:ex Atlantsegling om det skulle bli av nån gång.

Det jag önskar båten ska ha är.

- Storlek ca 7-9 meter helst inget större eller mindre.

- Toalett helst.

- Långkölad.

- Och inte kosta mera än 100 000 kr i inköp helst mindre

 

Nu är det så att jag faktiskt har hittat två båtar som jag är intresserad av i Göteborgs trakten båda är väldigt bra båtar men den som jag är mera intresserad av är en bianca 27 som verkar va väldigt bra skick med nya segel och med en maskin från 1999 vad skulle ni säga om denna?



 

En annan sak som jag har tänkt på är det värt att köpa så här gamla båtar? det kommer säker en tidpunkt som det kan bli väldigt svårt att sälja båten.

Ett annat problem är väl att jag bor väldigt långt bort (Finland/Kristinestad) och jag har aldrig segla förut och så känner jag inte riktigt nån som kan heller så att segla hem den själv blir väl en utmaning men borde va helt möjligt, det kan väl inte va allt för svårt eller?

Sedan va ska man kolla på om man köper segelbåt? tips?

Och vad ska man nu tänka på att ha med för utrusning när man seglar hem båten?

 

- Flytväst.

- Sjökort (digitalt och pappers?)

- Verktyg.

- Varma kläder.

- Bärbar vhf.

- Överlevnadsdräkt (overkill?)

- Nödraketer,nödbloss osv.

- Mat och vatten för minst ca 1 vecka.

- Rep för att knyta fast sig i båten ifall man skulle ramla överbord.

- Brandsläckare.

 

Sedan undrar jag hur lång tid det tar att segla från Göteborg till Kristinestad/Finland på ett ungefär om det är nån som skulle kunna uppskatta det så är jag väldigt tacksam och hur långt tar man sig i snitt på en dag?

 

Kan väl säga att jag är väldigt händig av mig och van med sjölivet förut när jag även jobbar som matros på fartyg.

 

Sedan om ni vill komma med tips och synpunkter så är jag väldigt tacksam.

 

Redigerad av tillin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör väl ta 6-8 veckor att segla den sträckan ensam. Finns det verkligen inga lämpliga objekt närmare än Göteborg? Från t ex Stockholm handlar det väl om kanske en veckas segling i stället...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör väl ta 6-8 veckor att segla den sträckan ensam. Finns det verkligen inga lämpliga objekt närmare än Göteborg? Från t ex Stockholm handlar det väl om kanske en veckas segling i stället...

6-8 veckor? det kan väl inte va möjligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar mycket om hur du orkar segla. Om du räknar med en snitthastighet på fyra knop (brukar jag göra) och att du seglar tio timmar per dag så kommer du fyrtio sjömil per dygn. Sedan är det bara att starta Eniros app och börja mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag säger inget om hur lång tid det tar men transportsegling och med ny båt är tufft. Ingen semestersegling. Det är mer ett jobb som ska göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre valt en något modernare båt som en Albin Ballad istället. En båt som bevisligen har gjort bra ifrån sig på de sju haven då Herbert Jivegård (pappa Blondie) seglade sin Ballad ensam jorden runt under många år. Finns flera Ballader runt Stockholm under 100' som verkar intressanta, både med nyare motor och segel.

 

http://balladklubben.se/filer/papa_blondie.pdf

 

https://www.blocket.se/stockholm/Albin_Ballad__valutrustad_med_jolle_73027355.htm?ca=15&w=3

 

https://www.blocket.se/stockholm/Albin_Ballad__74_73022963.htm?ca=15&w=3

 

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Ballad&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&blf=6&ca=15&is=1&l=0&md=th

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En annan sak som jag har tänkt på är det värt att köpa så här gamla båtar? det kommer säker en tidpunkt som det kan bli väldigt svårt att sälja båten.
Och vad ska man nu tänka på att ha med för utrusning när man seglar hem båten?
 
- Flytväst.
- Sjökort (digitalt och pappers?)
- Verktyg.
- Varma kläder.
- Bärbar vhf.
- Överlevnadsdräkt (overkill?)
- Nödraketer,nödbloss osv.
- Mat och vatten för minst ca 1 vecka.
- Rep för att knyta fast sig i båten ifall man skulle ramla överbord.
- Brandsläckare.
 
 

 

Vad gäller tidpunkten då det blir väldigt svårt att sälja segelbåtar så har den tiden redan kommit till Sverige. Det är köparens marknad på segelbåtar då det finns ett överskott på båtar i varierande skick till salu, men inte lika många köpare. På andra sidan pölen kanske du har bättre förutsättningar vid en eventuell försäljning?

 

Nya segel och en relativt ny motor tycker jag absolut känns som förutsättningar för att du ska kunna tuffa på med båten ett bra tag utan att behöva göra något mer än service och vanligt underhåll. Prisbilden givet detta känns i mina ögon ganska rimlig, men det är alltid svårt att veta innan man sett båten på plats. 

 

Känner du dig osäker så är stalltipset att ta med en besiktningsman innan ni gör upp om affären. Det kostar några tusenlappar, men kan bespara dig ännu fler om det skulle finnas några dolda fel som är svårare att upptäcka som lekman och nybliven seglare.

 

Din packlista tycker jag ser bra ut - tänker du åka snart så skulle jag nog rekommendera en överlevnadsdräkt för både värme och komfort. Kan även vara värt att undersöka modell på befintlig plotter och se om digitala sjökort finns för vattnen över hela hemresan - om det inte finns kan det vara skönt att veta hur du löser det innan du ger dig iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny båt utan seglingsvana, från GTB till Finland, det är ju en hyfsad utmaning men kanske går bra. Neddragna fall & autopilot/rorkultspilot är en enorm hjälp när man seglar solo, tröttande att ständigt behöva styra non-stop.

 

Finns ju massor av båtar till salu kring Stockholm och då kan du bekanta dig med den i rätt skyddade skärgårdsvatten på väg upp mot Grisslehamn före skuttet över till Eckerö och vidare österut. 

 

Kan vara en bra idé att göra några försök att pruta på båtar som ligger en bit över din maxbudget, att få ner utgångspriset 20% eller t.o.m mera är inte direkt ovanligt med dagens överskott på båtar.

 

Jag har avverkat 2 billiga båtar som jag renoverade & utrustade upp till den standard jag ville ha, hade förstås varit en bättre affär att direkt köpa något som var mer "färdigt" . Men å andra sidan är det en trygghet att känna allting väl på båten genom eget arbete. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Digital som jag är så rekommenderar jag att köpa en GPS som visar exakt var du är och var du är på väg.

Sen är det så klart inte fel att ha med dig fysiska sjökort och att sedan även lära dig allt inom navigation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bianca 27 har jag haft under ett antal år och den kan jag varmt rekommendera. Seglar bra, snäll och behaglig även i hårt väder. Rör sig gudomligt i sjön.

Priset är lite högt men den är välutrustad. Ligger normalt på 20-30tkr men då är motor och segel gammalt. Kan vara vettigt att betala lite mer, herregud, det är ju bara pengar. Hur mycket förlorar man när man byter bil.

När jag köpte min hade jag varit utan båt ett antal år och ville inte lägga mer än att jag kunde slänga den om jag tröttnade. Vilket är vad jag gör för jag skrotar den och säljer den i delar vilket ska ge mer pengar än att sälja den. "Förlusten" blir runt 30tkr på sju år. 

Båten jag köpte istället kostade 100tkr mer året innan jag köpte.

En del grejor har jag kvar om du skulle behöva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roade mig med att kolla lite på blocket, det ligger flera Allegro 27 på "rätt" sida Sverige... Prismässigt så ligger flera till så att jag bedömer att du kan få en kanonbåt inom din budget, förutsatt att du är villig att utrusta båten som du vill ha den...

 

Om en längre segling lockar så verkar ju Biancan på västkusten inte så dum men jag tror priset är något högt och motorn är ju absolut inte ny längre...

 

Fair winds

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vadå, 18år är väl ny motor? ;)

Läste lite noggrannare och med en lite prutning är den nog att anse som prisvärd.

21hk motor är kraftigt, jag har klarat mig med 9 utan problem. Nya segel (2016), Autopilot, Plotter, solpanel, epoxibehandlad botten, bytta genomföringar mm.

Det som saknas är VHF, värmare och ev kompressor kyl. Kostnad runt 10tkr, då hamnar TS långt under sin budget och behöver troligen nästan inte fixa något.

 

Hemresa går självklart via Göta Älv/Göta kanal. Jätte bra ställe att börja på, lätt att få hjälp om det behövs. Går man försäsong på Göta Kanal (före 11/6) så är det hur lätt som helst att vara själv ombord. Göta Älv är lite tråkig men man klarar det utmärkt själv.

 

Båten är bra att bo i, 1,83m i ståhöjd, ljust och gott om praktiska utrymmen. Dessutom en vacker mahognyinredning. 

 

Vill man läsa om båten så rekommenderas: Milo Dahlmann - Min dröm om havet. Hon är fortfarande lyrisk över den båten.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför köpa en värmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja Biancan är en fin båt.... Hade i ungdomens glada dagar förmånen att få segla några sjömil ombord i en sådan, Kan kanske inte säga att jag då var så kunnig men som jag minns så var den trevlig och trygg...

 

Att den sedan i mina ögon är en vacker båt gör det ju det hela inte sämre...

 

Men jag anser nog att 10.000 för VHF värmare och kyl är en aning i underkant... men visst en Icom med inbyggd GPS får man idag för under 3000.... Beroende på vilken värmare så varierar ju priset men på plats så uppskattar jag det till ca 10.000.... Kylbox kan man ju finna på blocket men en ny kostar ju några tusenlappar...

 

Men bhemac har helt rätt... TS kommer troligen att kunna hålla sin budget.... :)

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu skulle bestämma sig för att resa igenom göta kanal vinner man något på det tidsmässigt? verkar som det tar nästan 2 veckor att ta sig igenom den vilket får mig svårt att tro att man faktiskt sparar tid igen om att åka igenom den istället för att åka runt.

 

Blir det att åka runt så tänkte jag försöka göra resan så fort som möjligt hem eller kanske bara åka till Mariehamn för att lämna båten där tills jag har tid att ta hem den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du kommit till Mariehamn har du ju redan avverkat 80 procent av sträckan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Biancan är en fin båt.... Hade i ungdomens glada dagar förmånen att få segla några sjömil ombord i en sådan, Kan kanske inte säga att jag då var så kunnig men som jag minns så var den trevlig och trygg...

 

Att den sedan i mina ögon är en vacker båt gör det ju det hela inte sämre...

 

Men jag anser nog att 10.000 för VHF värmare och kyl är en aning i underkant... men visst en Icom med inbyggd GPS får man idag för under 3000.... Beroende på vilken värmare så varierar ju priset men på plats så uppskattar jag det till ca 10.000.... Kylbox kan man ju finna på blocket men en ny kostar ju några tusenlappar...

 

Men bhemac har helt rätt... TS kommer troligen att kunna hålla sin budget.... :)

 

Man behöver inte köpa allt nytt och då räcker pengarna

 

Varför köpa en värmare?

 

För då kommer man inte behöva den ;) Men troligen behövs den inte nu i alla fall och man behöver tid för att montera. 

En Wallas 1800 el likn (får plats bra) kostar kanske 2tkr. På sikt är det en bra pryl.

 

Om man nu skulle bestämma sig för att resa igenom göta kanal vinner man något på det tidsmässigt? verkar som det tar nästan 2 veckor att ta sig igenom den vilket får mig svårt att tro att man faktiskt sparar tid igen om att åka igenom den istället för att åka runt.

 

Blir det att åka runt så tänkte jag försöka göra resan så fort som möjligt hem eller kanske bara åka till Mariehamn för att lämna båten där tills jag har tid att ta hem den.

Göta Kanal försäsong/Konvoj tar 5 dygn. Göta Älv 1-2 dygn, Vänern 1 dygn. Med lite tur totalt 7 dygn. Till skillnad mot att segla runt kusten är risken väldigt liten att bli inblåst i hamn några dygn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storfidran rekommenderas varmt. Finns en riktigt fin på Gotland. ;-) Lite kortare hem än från Gbg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storfidran rekommenderas varmt. Finns en riktigt fin på Gotland. ;-) Lite kortare hem än från Gbg.

pris? och info om båten tack  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu bestämmer sig för att åka göta kanal är det gratis att använda kanalen? eller kommer det en massa avgifter för man åker den? sedan blir det nog mest att åka för maskin iallafall när man åker i kanelen vilket gör att man kommer kör upp en hel del bränsle.

 

Ett annat alternativ vore väl va att sätta båten på en lastbil och frakta den typ till Stockholm för att sedan segla hem den därifrån, nån som har nån aning om vad det skulle kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En massa avgifter. Tror kanalen kostar ungefär som fraktkostnad med lastbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Storfidran rekommenderas varmt. Finns en riktigt fin på Gotland. ;-) Lite kortare hem än från Gbg.

pris? och info om båten tack :)

Skickade dig ett DM, hoppas du fick det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade lite snabbt och jag fick priset på ca nästan 8000kr för avgifter för att åka göta kanal + sedan bränsle, om jag gjorde rätt. Då skulle det va bättre att sätta båten på lastbil och frakta den till Stockholm istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd." - Boye

Kan inte en kanaltur under försäsongen vara en trevlig minisemester? Om det ändå kostar ungefär samma att frakta den på en lastbil, menar jag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade lite snabbt och jag fick priset på ca nästan 8000kr för avgifter för att åka göta kanal + sedan bränsle, om jag gjorde rätt. Då skulle det va bättre att sätta båten på lastbil och frakta den till Stockholm istället.

 

4373 kr bokningssäsong Gbg - Mem. Då ingår 5 gästhamnsnätter  per gästhamn för Göta Kanal delen. Trollhättan är också gratis. Bränslekostnaden är försumbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

kollade lite snabbt och jag fick priset på ca nästan 8000kr för avgifter för att åka göta kanal + sedan bränsle, om jag gjorde rätt. Då skulle det va bättre att sätta båten på lastbil och frakta den till Stockholm istället.

4373 kr bokningssäsong Gbg - Mem. Då ingår 5 gästhamnsnätter per gästhamn för Göta Kanal delen. Trollhättan är också gratis. Bränslekostnaden är försumbar.

Inte gratis. Tusenlappen för Göta älv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Planerat lite och kanske det bästa alternativet vore att sätta båten på lastbil för att sedan frakta den till Grisslehamn, föra att sedan ta sig hem rutten blir betydligt kortare ca 180nm istället för ca 800nm. Måste bara få en prisuppfattning om vad skulle så fall kosta att ta båten på lastbil.

 

Skulle jätte gärna segla hem båten men ser nästan inte ut som ett alternativ när jag nyligen har börjat nytt jobb så blir inte så mycket extra ledig i sommar tyvärr.

 

Eller kanske börja leta efter annan båt.

Redigerad av tillin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

kollade lite snabbt och jag fick priset på ca nästan 8000kr för avgifter för att åka göta kanal + sedan bränsle, om jag gjorde rätt. Då skulle det va bättre att sätta båten på lastbil och frakta den till Stockholm istället.

4373 kr bokningssäsong Gbg - Mem. Då ingår 5 gästhamnsnätter per gästhamn för Göta Kanal delen. Trollhättan är också gratis. Bränslekostnaden är försumbar.

Inte gratis. Tusenlappen för Göta älv.

 

 

Göta Älv ingår i 4373kr. Inte grattis men en resa många borde göra. Räknar man in gratis gästhamnsnätter blir skillnaden inte så stor, tidsvinsten är stor, i synnerhet om vädret är dåligt. Kan vara värt en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Toalett helst.

 
Nu är det så att jag faktiskt har hittat två båtar som jag är intresserad av i Göteborgs trakten båda är väldigt bra båtar men den som jag är mera intresserad av är en bianca 27 som verkar va väldigt bra skick med nya segel och med en maskin från 1999 vad skulle ni säga om denna?
 
En annan sak som jag har tänkt på är det värt att köpa så här gamla båtar? det kommer säker en tidpunkt som det kan bli väldigt svårt att sälja båten.
Ett annat problem är väl att jag bor väldigt långt bort (Finland/Kristinestad) och jag har aldrig segla förut och så känner jag inte riktigt nån som kan heller så att segla hem den själv blir väl en utmaning men borde va helt möjligt, det kan väl inte va allt för svårt eller?
Sedan va ska man kolla på om man köper segelbåt? tips?
Och vad ska man nu tänka på att ha med för utrusning när man seglar hem båten?
 
- Flytväst.
- Sjökort (digitalt och pappers?)
- Verktyg.
- Varma kläder.
- Bärbar vhf.
- Överlevnadsdräkt (overkill?)
- Nödraketer,nödbloss osv.
- Mat och vatten för minst ca 1 vecka.
- Rep för att knyta fast sig i båten ifall man skulle ramla överbord.
- Brandsläckare.

 

 

Det är redan svårt att sälja så gamla båtar, eller kanske till och med svårt att sälja båtar överlag. Biancan ser visserligen ut att vara i gott skick (i alla fall invändig), men i mina ögon kraftigt överprissatt sett till dagens marknad, trots nya segel. Sen tycker jag inte att kakel hör hemma på en båt, i alla fall inte i den storleken. Ska du dessutom frakta båten på lastbil låter det vansinnigt dyrt. Tycker dock du har gjort helt rätt beslut att inte ensamsegla den sträckan som nybörjare, men det verkar vettigare att hitta en annan båt istället. Men vill göra några ändringar i din utrustningslista ändå:

 

- Bärbar vhf.
              Tänk på att du behöver både tillstånd och certifikat (SRC). Varför inte installera en fast VHF?
- Överlevnadsdräkt (overkill?)
               Överlevnadsdräkt lär du inte ha någon nytta av, men en flytoverall eller seglarställ kan vara trevligt om du ska segla när det är kallt.
- Nödraketer,nödbloss osv.
               Jag skulle skippa detta. Ska du ensamsegla mycket och vill kunna kalla på hjälp tycker jag att en PLB är en bättre idé. 
- Rep för att knyta fast sig i båten ifall man skulle ramla överbord.
              Ja, men se till att köpa en flytväst med inbyggd sele, köp eller gör en säkerhetslina med brandhakar (en kort och en lång del) samt montera jackstays. Linan ska helst vara så kort att du aldrig ramlar överbord.

 

 

Planerat lite och kanske det bästa alternativet vore att sätta båten på lastbil för att sedan frakta den till Grisslehamn, föra att sedan ta sig hem rutten blir betydligt kortare ca 180nm istället för ca 800nm. Måste bara få en prisuppfattning om vad skulle så fall kosta att ta båten på lastbil.

 

Skulle jätte gärna segla hem båten men ser nästan inte ut som ett alternativ när jag nyligen har börjat nytt jobb så blir inte så mycket extra ledig i sommar tyvärr.

 

Eller kanske börja leta efter annan båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...