Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Borsta botten billigt

Rekommendera Poster

Jag tänkte göra ett nytt försök att skrubba båten medan den ligger i vattnet. Jag lyckades ju rengöra rätt bra förra året med en skurborste fäst på en planka med ett rep i varje ände, som jag drog under båten. Men det var både tidsödande och dessutom missade jag säkert stora delar pga skurborstens ringa storlek och den stela konstruktionen. Så den här gången tänkte jag i stället testa en lösning med både större yta och en mer följsam struktur:

http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ovrigt/Dorrmatta-2000038300/

Ett hål i varje hörn, fyra repstumpar och sen är det bara att dra över hela botten. Jag tror även att jag ska kunna dra den snett framifrån och bakifrån runt kölen. Jag minns ju ungefär hur påväxtmönstret var i fjol. Framkant och bakkant av kölen var värst, och så bulben då. Bulben kanske blir svår, men jag kan ju testa. Får jag bort 90 procent av påväxten så är väldigt mycket vunnet. Snabbt och ganska lätt bör det gå också.

Roderbladet tänkte jag rengöra genom att helt enkelt lyfta loss det från båten och tvätta ordentligt på land.

 

Återkommer med rapport om hur det gick. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja din idé är ju spännande, möjligen kanske man kan länka ihop två dörrmattor, eller använda en med hårdare fibrer, eller en av varje.

 

Om du inte är rädd att ta dig vatten över huvudet lägger jag in länkar till andra grejer att köpa från Biltema för ett alternativt sätt att skrubba botten. Klart det blir ju dyrare, men jag kan tro att slutresultatet blir bättre.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Vattensport/Vatdrakt-2000036349/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Vatten-och-strand/Mask--snorkelset-2000034564/

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Skurborste-2000032170/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Isskrapa-och-snoborste/Isskrapa-2000016601/

 

Våtdräkt och cyklop är ju aldrig fel att dra på sig den gången man fått en lina i propellern, eller igenvuxet kylvattenintag heller... Och då du anger att båten är baserad i Hunnebo så finns det ju även "en och annan" manet att bränna sig på iallafall på sensommaren, så en våtdräkt är aldrig fel att ha med ombord. (Sedan hade nog jag inte köpt en våtdräkt på Biltema utan kollat i andra butiker).

..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte göra ett nytt försök att skrubba båten medan den ligger i vattnet. Jag lyckades ju rengöra rätt bra förra året med en skurborste fäst på en planka med ett rep i varje ände, som jag drog under båten. Men det var både tidsödande och dessutom missade jag säkert stora delar pga skurborstens ringa storlek och den stela konstruktionen. Så den här gången tänkte jag i stället testa en lösning med både större yta och en mer följsam struktur:

 

http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ovrigt/Dorrmatta-2000038300/

 

Ett hål i varje hörn, fyra repstumpar och sen är det bara att dra över hela botten. Jag tror även att jag ska kunna dra den snett framifrån och bakifrån runt kölen. Jag minns ju ungefär hur påväxtmönstret var i fjol. Framkant och bakkant av kölen var värst, och så bulben då. Bulben kanske blir svår, men jag kan ju testa. Får jag bort 90 procent av påväxten så är väldigt mycket vunnet. Snabbt och ganska lätt bör det gå också.

Roderbladet tänkte jag rengöra genom att helt enkelt lyfta loss det från båten och tvätta ordentligt på land.

 

Återkommer med rapport om hur det gick. :)

 

Jag tror från empiriska studier hemma på verandan att den typen av dörrmatta och mycket vatten är ganska inkompatibla. Men det kanske är olika bindemedel i olika mattor. Hursomhelst tror jag en plastvariant håller bättre.....

Tar gärna del av rapporten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att TS redan känner till Scrubbis? Förstås hiskeligt dyr jämfört med MacGyver-varianten dock.

 

Har ingen erfarenhet själv, men är nyfiken på konceptet i och med de uppkommande båtbottentvättstationerna så måste en rent manuell bearbetning också kunna fungera. Billigare än bottenfärg blir det väl nästan oavsett hur man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja din idé är ju spännande, möjligen kanske man kan länka ihop två dörrmattor, eller använda en med hårdare fibrer, eller en av varje.

 

Om du inte är rädd att ta dig vatten över huvudet lägger jag in länkar till andra grejer att köpa från Biltema för ett alternativt sätt att skrubba botten. Klart det blir ju dyrare, men jag kan tro att slutresultatet blir bättre.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Vattensport/Vatdrakt-2000036349/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Vatten-och-strand/Mask--snorkelset-2000034564/

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Skurborste-2000032170/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Isskrapa-och-snoborste/Isskrapa-2000016601/

 

Våtdräkt och cyklop är ju aldrig fel att dra på sig den gången man fått en lina i propellern, eller igenvuxet kylvattenintag heller... Och då du anger att båten är baserad i Hunnebo så finns det ju även "en och annan" manet att bränna sig på iallafall på sensommaren, så en våtdräkt är aldrig fel att ha med ombord. (Sedan hade nog jag inte köpt en våtdräkt på Biltema utan kollat i andra butiker).

..

" Ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden" (Arkimedes)

Har provat att borsta botten liggande i vattnet, helt odugligt man bara driver iväg. Det går åt mycket ansträngning för att arbeta med borsten och att då andas och hålla ordning på snorkel blir ogörligt.

Provade även att förtöja jollen längs båtsidan och sitta däri med borsten, fungerade lika illa.

Tror mer på raols olika försök, men tills vidare kör jag med scrubbis från bryggan.

Hade en idé om att fästa blyplattor från ett slaktat batteri vid fötterna och två luftslangar med backventiler från en luftmadrasspump, så man kunde gå omkring på sjöbotten och borsta. Projektet vann inte godkännande hemmavid.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonting i detta projekt får mig att tänka på begreppet "kölhalning"...

 

Missuppfatta mig gärna på rätt sätt, jag tror på idén men under vissa förutsättningar.

Även jag har svårt att tro att en matta av kokosfiber håller för saltvatten och belastningen som blir.

Utanför min entré har jag en slags helsyntetisk plastmatta, grön, som litet påminner om konstgräs, har glömt var jag köpte den, kanske på Ikea. Iallafall så kan man skrapa bort en massa jord och lera från sina stövlar på denna, den hade kanske funkat bättre som bottentvätt.

Men som trådskaparen redan nämnt kan det ju vara svårt att få rent längst ned på köpen, runt bulben och på roderbladet.

 

Av erfarenhet vet jag också att det är ganska svårt att haka på ett roder på en akterspegel då båten ligger i sjön, och då var vi ändå tre personer, en till bb, en till sb och en tredje i en jolle bakom båten.

 

Snorkelmetoden, tja visst, det går åt massvis med energi, men man får ju motion, och förbättrar sin lungkapacitet högst betydligt. Man blir ju ren och nybadad också.. Dessutom kan man passa på att inspektera propeller och kylvattenintaget, ja och givaren till loggen...

 

Sedan är det väl så också, att det är mest från vattenlinjen och kanske 10-15 cm nedåt det växer en massa alger och annat, längst ned på kölen är väl inte påväxten lika besvärande?

Jag har ju nästan alltid haft motorbåtar, men tycker mig kunna se att det är strax under vattenlinjen och på akterspegeln det växer alger och tulpaner.

Och mer på overksamma båtar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag är extremt frusen av mig och kyls ner oerhört snabbt, och ogillar starkt att vara i vatten vars temperatur understiger 30 grader. Och nej, en våtdräkt hjälper inte ett dugg eftersom den inte täcker HELA kroppen. Jag tycker inte heller om att vara med huvudet under vattenytan. Jag lånade ju faktiskt en våtdräkt av forumiten Nolhott förra året, men den återlämnades oanvänd eftersom jag inte kunde förmå mig att vara i vattnet på det viset.

Scrubbis kräver långsides förtöjning och det är inte helt enkelt att åstadkomma och få ligga ostört nån längre stund. Dessutom är Scrubbis mycket dyrare än min lösning och jag tvivlar på att den kommer åt kölbladet. Med mattan och drag uppåt från båda håll kan jag lägga mycket kraft bakom draget, medan Scrubbis väl främst förlitar sig på en måttlig inneboende flytkraft.

Hmm, jag ska kanske promenera bort till Hornbach och se om de har en sån plastdörrmatta då. Tänkte inte på att kokosmattan kanske sönderfaller i vatten. Plastmattan lär ju hålla, och även för upprepade tvättar. Dessutom mer följsam kanske.

 

Tyvärr var det tydligt förra året att påväxten var ganska jämnt fördelad över bottenytan. Värst var det i framkant och bakkant av kölbladet, precis under vattenlinjen, och på roderbladet, men det satt en hel del havstulpaner över hela botten, dock påtagligt fläckvis, nästan som i kolonier. Mest var det dock ett grönt slem och grönt sjögräs som täckte botten. Det misstänker jag skrubbas bort lätt av en dörrmatta.

Rodret tänker jag lyfta av från bryggan. Förtöjer tillfälligt båten med aktern mot bryggan, så är allt på bekvämt avstånd. Lyfte enkelt och smidigt på utombordaren på det viset helgen som gick. Rodrets bakkant hamnar väl 15-20 cm från bryggkanten då, ungefär.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sån där plastmatta på Hornbach för 40 spänn. Den kommer nog att göra jobbet bra! Dessutom redan full av små hål som går att trä linor genom.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sån där plastmatta på Hornbach för 40 spänn. Den kommer nog att göra jobbet bra! Dessutom redan full av små hål som går att trä linor genom.

 

En tanke bara, sätt ett litet flöte i änden på en av linorna. Tappar du den så lär ju en plastmatta sjunka, men har du ett flöte i linan så är det lätt att fiska upp den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ide och kul att någon orkar prova. Det finns plats för fler experiment och förhoppningsvis fler bra lösningar.

Det ultimata är ju en liten robot med sugfötter som åker runt och städar. Med stålskrov skulle det vara ganska enkelt.

Det finns redan sådana robotar, i Persiska viken exempelvis. Men det är ju för långt och för riskfyllt att åka dit för bottentvätt.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ide och kul att någon orkar prova. Det finns plats för fler experiment och förhoppningsvis fler bra lösningar.

Det ultimata är ju en liten robot med sugfötter som åker runt och städar. Med stålskrov skulle det vara ganska enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hittade en sån där plastmatta på Hornbach för 40 spänn. Den kommer nog att göra jobbet bra! Dessutom redan full av små hål som går att trä linor genom.

En tanke bara, sätt ett litet flöte i änden på en av linorna. Tappar du den så lär ju en plastmatta sjunka, men har du ett flöte i linan så är det lätt att fiska upp den igen.

Det är bara drygt 2 m djupt där och klart vatten så här års, så skulle jag råka tappa i båda ändarna ohjälpligt är det bara att krafsa med båtshaken lite. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Jula idag, köpte litet lim och några stickkontakter till en förlängningsladd jag skall ha ombord..

Så sög jag dörrmattan i en hylla, "Astro Turf" heter den, grönna fanns inte längre, men väl gråa.

Och etfer en googling nu ser jag att man kan köpa den som metervara, skippa linorna och ha en lång smal bit som du och fördäcksgasten kan dra upp och ned på var sin sida.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var på Jula idag, köpte litet lim och några stickkontakter till en förlängningsladd jag skall ha ombord..

Så sög jag dörrmattan i en hylla, "Astro Turf" heter den, grönna fanns inte längre, men väl gråa.

Och etfer en googling nu ser jag att man kan köpa den som metervara, skippa linorna och ha en lång smal bit som du och fördäcksgasten kan dra upp och ned på var sin sida.

..

Med ett skapligt flöte på mitten skulle man få en lyftkraft som pressar mattan mot den konkava ytan i övergången mellan köl och skrov. Jag skulle nog ta en bit av vanligt dörrmatteformat +linor för att minska antalet dragningar. Tänk 60 cm bred matta, 9 meter båt, 15 kölhalningar tvärskepps + några extra för att överlappa. En minut per dragning, hela båten avklarad på en kvart-20 minuter!

Vid närmare eftertanke skulle nog mattan vara längre så behöver man inte dra lika långt, men fortfarande med 60 cm bredd. Med två flöten kunde ett trycka på vardera sidan och man behövde bara dra några decimeter.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hittade en sån där plastmatta på Hornbach för 40 spänn. Den kommer nog att göra jobbet bra! Dessutom redan full av små hål som går att trä linor genom.

En tanke bara, sätt ett litet flöte i änden på en av linorna. Tappar du den så lär ju en plastmatta sjunka, men har du ett flöte i linan så är det lätt att fiska upp den igen.

Det är bara drygt 2 m djupt där och klart vatten så här års, så skulle jag råka tappa i båda ändarna ohjälpligt är det bara att krafsa med båtshaken lite. :)

 

Haha! Jag är baserad i en av de större insjöarna och tänkte efter det. Skulle man tappa i nåt på mer än 20 cm djup är det helt försvunnet.

Som en anekdot: När vi tog med bekanta från Gbg ut, så såg de långa ut i ansiktet när vi föreslog att vi skulle bada med kommentaren "-Badar ni i det där???". Synen på (och sikten i) badvatten skiftar :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Badar ni i det där?"

Har också få den frågan men eftersom det är Vänern för mig så svarade jag "Först ja, sen får ni dirka det i Göteborg."

--

"Det finns redan sådana robotar"

Japp, jag såg en sådan som blästrade ovan vattenytan - på sjuttiotalet.

Antagligen finns det även för rengöring av bottnar på fritidsbåtar men kostar säkert milijoners blilijoners trilijoner dvs som MP's cykelväger i Norrlands inland (enligt Henrik Dorsin)

--

Kan man inte avla fram fiskar som äter havstulpaner eller växter man kan segla igenom som skrubbar botten?

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, inte fiskar som betar men väl syra i vattnet. Problemet är att det ligger så långt bort. Det finns ett ställe vid en ö i Grekland, minns inte namnet just nu. Dit åker de lokala fiskarna med sina båtar å ligger för ankar i vattnet en dag så är botten helt ren efter det. Det är troligtvis svavelsyra som kommer upp från nått vulkaniskt utsläpp där.

Ville bara tipsa om´et, man får en härlig resa på köpet.....  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, rapport...

 

Jag hade lite för bråttom och satte bara fast ett rep i var kortsida av mattan, med resultatet att mattan vek ihop sig och inte funkade så bra. Jag ville ut och segla och orkade inte "rigga om" mattan. Har en idé om hur jag ska göra nästa gång.

Har inte heller hunnit inspektera för att se hur bra det blev det som ändå blev skrubbat, om det nu blev skrubbat...

Båten seglar rätt hyfsat ändå, så det är inte så akut. Tappat nån halv knop eller så och lite mer avdrift i vissa lägen, men det är liksom inte tvärstopp. :)

En lustig grej var också att det var markant mindre djungel efter gårdagens segeltur än innan på roderbladet (det som är lättast att se påväxten på), så det måste ha lossnat av vattnet under färd.

Det finns i stort sett inga havstulpaner på botten, om roderbladet är representativt, utan bara en grönbrun beläggning och brunt "hår". Precis i vattenlinjen krasade det till och några pyttesmå havstulpaner flög av när jag skrapade lite, men längre ner verkade det vara fritt från såna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tulpanerna växer inte så mkt på rodret, kanske nån i underkant. Jag brukar kunna känns tulpanlarverna när jag hänger mig över relingen och sticker in handen under båten, i aktern.

 

Edit: så är det i all fall på vår båt, men det kan ju skilja. Tror dock att rodret är lite för ljust och för utsatt för tulpanerna.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som referens såg botten ut så här vid midsommar förra året. Då hade jag skrubbat av botten med borste på rep, som jag beskrivit tidigare här på forumet, men roderbladet hade jag bara hjälpligt borstat med en kvast utan nåt tryck på, och kölen kunde jag naturligtvis inte komma åt alls då.

Jag antar att det ser ungefär liknande ut nu, i alla fall om jag borstar först. Ska försöka filma med kameran nästa gång jag är uppe, så jag får bättre koll på hur botten ser ut.

post-103957-0-40702400-1494176982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, rapport...

 

Jag hade lite för bråttom och satte bara fast ett rep i var kortsida av mattan, med resultatet att mattan vek ihop sig och inte funkade så bra. Jag ville ut och segla och orkade inte "rigga om" mattan. Har en idé om hur jag ska göra nästa gång.

 

Har inte heller hunnit inspektera för att se hur bra det blev det som ändå blev skrubbat, om det nu blev skrubbat...

Båten seglar rätt hyfsat ändå, så det är inte så akut. Tappat nån halv knop eller så och lite mer avdrift i vissa lägen, men det är liksom inte tvärstopp. :)

En lustig grej var också att det var markant mindre djungel efter gårdagens segeltur än innan på roderbladet (det som är lättast att se påväxten på), så det måste ha lossnat av vattnet under färd.

Det finns i stort sett inga havstulpaner på botten, om roderbladet är representativt, utan bara en grönbrun beläggning och brunt "hår". Precis i vattenlinjen krasade det till och några pyttesmå havstulpaner flög av när jag skrapade lite, men längre ner verkade det vara fritt från såna.

 

Det är bara genom att testa , ändra och testa igen som man kommer framåt! Ideer är sällan klock(rena!) direkt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett gammalt trix som funkar. 

Gå in parallellt med en strand tills kölen tar i och sen dra omkull båten med linor från masttoppen till land. Sen är det ofta lätt att skrapa/borsta ganska långt ner på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...