Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Tips på fäste till stegkasett?!?

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle vilja få fast en stegkasett under min peke... frågan är bara hur!?!

Nån som har tips på konstruktion?

Min första tanke var att skära ut en plåt i rostfritt och fästa upp den underifrån i plastkanten innanför relingslisten. Vet ej om det håller... Har för övrigt inget ankarspel så fästet i mitten bara samlar damm men är integrerat och kommer sitta kvar. Kanske kan bli en fästpunkt?

Tack på förhand!

post-90883-0-43390600-1493837057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåten låter som en bra ide. Man kan ju svetsa ett par gängstänger på sidorna av ankarklyset. Plus muttrar på undersidan av plåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Plasten är ihålig men jag gissar på att den iallafall är minst 5mm av knackljudet att döma. Tänkte mig att ha relativt många skruvar med kanske 50mm avstånd runt plåten men vilken typ? Korta grovgängade typ liknande franskskruv, plugg av nått slag, expander..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarklyset är nog gjort för att klara ganska stora krafter, kan man använda ihop med skruvar runtom så borde det hålla. Man kan ju även sätta några genomgående vagnsbultar utan att blir fult på ovansidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortrest denna vecka men åker hem från Kiruna idag och fick dessa 2 bilder igår kväll som jag hoppas kunna montera i helgen! Tror ni på att det håller? Plåten sitter givetvis under och andra bilden föreställer en klämkoppling där plattan kommer sitta ovan däck och gängstången kommer muttras genom plåten på undersidan. Kommer även skruva fast plåten underifrån. Jag tror det kommer sitta som berget och vara en stabil konstruktion att montera stegkassetten i! :)

 

post-90883-0-32813800-1494572851_thumb.jpg

post-90883-0-88777200-1494572418_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör hålla, jag hade gjort på samma sätt och jag är väldigt rädd om mig.

Tänkte på det att peket kan ju vara gjort i två delar där styrkan sitter i överdelen. Men då håller det med genomgående bult.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör hålla, jag hade gjort på samma sätt och jag är väldigt rädd om mig.

Tänkte på det att peket kan ju vara gjort i två delar där styrkan sitter i överdelen. Men då håller det med genomgående bult.

 

Det är 2 delar och vi resonerade på samma sätt! Skruvarna underifrån är mer för att hålla plåten på plats så den inte rör på sig vid belastning. Själva trycket nedåt när man kliver på stegen kommer den genomgående bulten lägga på ovansidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...