Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jjoh

DPH drev tilta när motor avstängd

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt DPH drev går inte att tilta när motorn är avstängd, är det något spec man måste göra för att kunna göra det?

Årsmod 2005.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt går det att manövrera när motorn är avstängd men med tändningen påslagen (VP KAD43 2003).

Men den där hydraulpumpen drar rätt mycket ström, så det är ju naturligtvis bra om motorn går och generaton laddar då du lyfter/sänker drevet.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mitt DPH drev går inte att tilta när motorn är avstängd, är det något spec man måste göra för att kunna göra det?

Årsmod 2005.

 

/Johan

 

Hade problemet med mitt gamla 290-Drev ibland när motorn var avstängd. Efter att ha tiltat ner och upp med knappen några gånger så brukade den hoppa till och fungera igen. Vad det nu berodde på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju naturligvis har att göra med spänningsfall.

Grejerna börjar bli gamla, det blir en mekaniskt tröghet i ledytor och annat, det går åt mer mekanisk energi att lyfta/sänka, motorn till pumpen drar mer ström, spänningen sjunker, det går långsammare eller inte alls, kanske batteriet är halvdåligt laddat och orkar inte leverara den ström som går åt, men när generaton laddar blir det mer kräm i ledningarna och då funkar det... 

Ja en teori alltså.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har EVC, om du inte startar motorn så behöver du trycka på "nyckel knappen" på EVC-panelen för att trim knappen ska bli aktiv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall testa "nyckelknappen" ikväll, låter logiskt.  Tack för tipset.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mitt DPH drev går inte att tilta när motorn är avstängd, är det något spec man måste göra för att kunna göra det?

Årsmod 2005.

 

/Johan

 

Låter som att det är kopplat så att du måste ha motorn igång. Kanske går att läsa ut av elschema om du har något.

Finns många varianter hur det är kopplat och inget är väl mer normalt än annat. I inlägg ovan så behöver tändning vara på för att få det att funka. Mitt drev kan jag köra upp ner via trimknapparna utan att ha tändningsnyckel i över huvud taget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...