Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kronvik

Söker backslag till MD40/TMD40 MS3 eller kraftigare. *Köpes!*

Rekommendera Poster

Har du ett backslag till salu?

Bör passa Nimbus26 med TMD40. Gamla backslaget är ett MS3

Går troligen att klämma in ett MS3B eller något annat.

Jag tror utväxlingen skall vara 1,91:1, och vinkeln 7 grader.

 

Tips emottages med tacksamhet.

På verkstaden menade de att det inte lönar sig att renovera det gamla, där slirkopplingen har gett upp, och oljan är svart så konor och dylikt troligen är slut.

Får man över huvudtaget delar till dessa backslag? alt verkar vara "utgått"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande samma behov. MS3 MS3B MS3C MS4.... Utväxling ca 1,9:1

 

Eller en 1,93:1 utväxling till ett MS4 som jag hittat med fel utväxling (2,63:1)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Davids mekaniska i göteborg. Jag köpte ett msb backslag till en md11c i fjol för 5000kr plus det gamla i inbyte. Han har massor med VP-delar och kan även skicka.

Sök på blocket, han har alltid annons där, eller googla så hittar du hemsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Davids Mekaniska verkar vara en av väldigt få som faktiskt har begagnade backslag.

Tyvärr tappade jag största delen av förtroendet för David efter att jag talat med honom.

5000 kr och mitt gamla MS3 mot ett MS3B som är renoverat. Låter för bra för att vara sant. Jag frågade vad "renoverat" betyder, vad är bytt i det? 

Som svar fick jag att han inte hade tid att tala med mig längre.

 

Bara växelkonan till ett MS3x kostar över 5000 tror jag. Man KAN ju plocka ihop ett användbart av två gamla, men att sedan kalla det renoverat.... Tja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja du ska kanske inte förvänta dig att allt väsentligt är utbytt mot nya delar. Han plockar säkert ihop ett helt av några trasiga skulle jag tro. Men det jag fick funkar bra iaf, ny packning mellan motor och backslag fick jag med utan att be om det, i obruten VolvoPentaförpackning.

Som du säger själv är prisnivån för låg för att man ska tro att de är renoverade med bya grejer rakt igenom. Han fyndar säkert en del kompletta maskiner som han säljer i delar med ny färg på skulle jag tro. Men det är bra nog för mig sålänge priset är rimligt och grejerna funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare sade, ville David inte berätta var "renoverad" betyder, och det kändes inte bra. Lägger man ut flera tusen kronor, vill man ju ha en aning om  vad man köper.

 

I mitt fall blev det ett MS4B som jag hade turen att hitta relativt nära, så jag kunde åka och se på det, känna hur det snurrade, och se hur oljan såg ut. Nu är det bara att hoppas att det funkar i många år, priset var i alla fall rimligt.

 

Tack för svaren i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 4.6.2017 på 15:25, Kronvik säger:

Som jag tidigare sade, ville David inte berätta var "renoverad" betyder, och det kändes inte bra. Lägger man ut flera tusen kronor, vill man ju ha en aning om  vad man köper.

 

 

Märkte detta inlägg först nu... Lyckligtvis valde du att hoppa över David. Där gjorde du verkligen rätt. Man kan säkert få något fungerande, men han är absolut inget att lita på. Sålde ett "renoverat" backslag åt en kompis. Renoverat betydde i detta fall nymålat. Inget annat än problem och efter det får man endast svar i stilen "har inte tid att tala mer". Se upp med denna prick eller besök honom personligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...