Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Toxicated

Slipa och bottenmåla

Rekommendera Poster

Min bår är så vitt jag kan se bottenmålad direkt på gelcoaten, färgen under bottenfärgen är samma som på skrovet i övrigt. Som jag fattat det skall man epoxibehandla innan man bottenmålar för att få den tät?

 

Om jag skall slipa ner den, skall jag endast slipa bort bottenfärgen och därefter epoxibehandla och utanpå det bottenfärg?

 

Vad är det för arbetsinsats på det för en som aldrig gjort det om jag skall försöka göra det själva, båten är 5,7m lång.

 

Jag har fått pris på 10-12kkr från en firma, mycket pengar men det skall ju ställas i relation till hur mycket jobb det är med att göra det själva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare ägare bottenmålat direkt på gelcoaten lär det inte vara så mycket jobb att få bort färgen.

 

Det finns en skrapa som är utmärkt för jobbet, kolla här.

 

Bahco har flera bra skrapor med samma typ skär, men utan dammsugaranslutning.

Finns på Jula, https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/fargskrapor/fargskrapa-129871/ och troligen i alla byggvaruhus.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket problem är det du vill åtgärda?

Böldpest, tyngd pga vatteninträngning, glattare botten för att slippa måla?

På min 40-åriga båt har jag inte noterat något av dessa problem. If it aint broken, don't fix it!

Fast nästa år ska jag sluta måla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare ägare bottenmålat direkt på gelcoaten lär det inte vara så mycket jobb att få bort färgen.

 

Det finns en skrapa som är utmärkt för jobbet, kolla här.

 

Bahco har flera bra skrapor med samma typ skär, men utan dammsugaranslutning.

Finns på Jula, https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/fargskrapor/fargskrapa-129871/ och troligen i alla byggvaruhus.

 

Mackey

Tack skall kolla upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket problem är det du vill åtgärda?

Böldpest, tyngd pga vatteninträngning, glattare botten för att slippa måla?

På min 40-åriga båt har jag inte noterat något av dessa problem. If it aint broken, don't fix it!

Fast nästa år ska jag sluta måla.

 

Enligt båtmeckaren kommer det att bli påväxt och med följden att den går långsammare och långsammare, böldpest, tyngd pga vatteninträngning vet jag inte så mycket om. 

 

Jag försöker nog bara att sköta om båten med det som behövs, men behövs det inte så klart gör man inte det. Men varför håller folk på med det då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påväxt slipper du genom att måla med bottenfärg avsedd för de vatten du färdas i, eller genom att borsta botten några gånger per år. Jag köpte en Scrubbisborste och testade. Det tog 20 minuter föe hela botten på min 9 meters segelbåt,  så nu tänker jag fortsätta med det i stället för att måla.

Kanske skulle båten gå lite fortare med en glatt epoxibotten, men för mig skulle inte den vinsten motivera kostnaden och jobbet.

Blir fundersam över att båtmeckaren säger att det blir påväxt utan epoxi, är det samma kille som vill göra jobbet för 10-12000?

 

Ja jag har funderat på borsta med, får se, botten ser ju inte rolig ut med avflagnad bottenfärg, men det kanske är av mindre betydelse hur det ser ut om det inte har någon inverkan på funktionen.

 

Nej han sa inte att epoxin var mot påväxt utan det var väl för att täta, bottenfärgen hindrade påväxten. Båtmekaren är seriös och ger ett kunnigt intryck så jag tror inte på något sätt att han dra en penna med mig. Att det är dyrt var pga av att det är mycket slipning dvs tidsödande jobb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påväxt slipper du genom att måla med bottenfärg avsedd för de vatten du färdas i, eller genom att borsta botten några gånger per år. Jag köpte en Scrubbisborste och testade. Det tog 20 minuter föe hela botten på min 9 meters segelbåt,  så nu tänker jag fortsätta med det i stället för att måla.

Kanske skulle båten gå lite fortare med en glatt epoxibotten, men för mig skulle inte den vinsten motivera kostnaden och jobbet.

Blir fundersam över att båtmeckaren säger att det blir påväxt utan epoxi, är det samma kille som vill göra jobbet för 10-12000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska göra en liknelse så ser en ren gelcoatyta ut som en prästost om man tittar i mikroskop. Den är alltså inte helt tät. Vatteninträngningen är minimal men dock. Ett par lager med epoxi på båtbotten gör att det blir helt tätt. 

Varför gör man då detta? Ett helt onödigt arbete tycker många. Man kanske tänkt sälja båten inom något år, ja då så. Strunta i jobbet, du får troligen inte tillbaka pengarna, precis som nästan alla andra extra detaljer du skaffat till båten.

 

Men ska du behålla båten länge, då är det kanske ett annat beslut. Minimal vatteninträngning under många år blir till slut nånting som eventuellt blir dåligt. Tyngre skrov ? Böldpest ? Sämre andrahands värde ? Nånting att göra under våren för att man är en båt intresserad gubbtjyv som gärna rymmer hemifrån om man har en bra anledning ? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

okey tack för input

 

Om vi pratar att göra det själva, man slipar bort befintlig bottenfärg, räcker skrapa eller man kör med sandpappersrondell på vinkelslip? Är det inte svårt att slipa jämt på plast? 

 

Om man uppskattar arbetsinsatsen i tid cirka (båt 5,7x2,2m)

 

Slipning - timmar? svårt - ja - nä

Epoxi - timmar? svårt - ja - nä

Bottenmåla - timmar -`svårt -  ja - nä

 

Totalkostnad om man köper normala grejor, inte billigast men kanske inte dyrast?

 

Och vad måste man sen göra efterföljande år, slipa bort all bottenfärg till epoxin och måla om?

Redigerad av Toxicated

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast, om du vill måla botten med ett lager som förhindrar vatteninträngning, är att använda Le fant´s paint stripper. Den penslar du på nuvarande bottenfärg som då löses upp och kan skrapas av. Sedan kan du våtslipa bort det mesta som du inte fått bort. För att behandla botten så kan du sedan lägga på Hempels underwater primer, den fäster på gammal bottenfärg som du inte fått bort och den tätar mot vatteninträngning. Lägg på fler lager än 3. Därefter, medans det sista lagret av primern fortfarande är lite klibbig så lägger du på ett lager med den bottenfärg du vill ha. När den torkat så lägger du på ytterligare ett lager. KLART! Nästa säsong så tvättar du bara av och lägger sedan på ett lager bottenfärg igen.

 

Jag har gjort detta på vår båt och det fungerar utmärkt. Jag lade på en hård bottenfärg som jag senare våtslipade slät. Bara att lägga på ett nytt, tunt lager inför varje säsong.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tid, tja... 40-60 timmar?

Kostnad, 10.000 kr?

 

Men - frågan är fortfarande VARFÖR du vill göra det och vad du vill uppnå? Jag har gjort arbetet på min båt, jag var ändå tvungen att ta bort de tjocka lagren med flagande bottenfärg och att då inte epoxybehandla kändes dumt. Personligen hade jag i din sits inte givit mig på detta i början av maj...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast, om du vill måla botten med ett lager som förhindrar vatteninträngning, är att använda Le fant´s paint stripper. Den penslar du på nuvarande bottenfärg som då löses upp och kan skrapas av. Sedan kan du våtslipa bort det mesta som du inte fått bort. För att behandla botten så kan du sedan lägga på Hempels underwater primer, den fäster på gammal bottenfärg som du inte fått bort och den tätar mot vatteninträngning. Lägg på fler lager än 3. Därefter, medans det sista lagret av primern fortfarande är lite klibbig så lägger du på ett lager med den bottenfärg du vill ha. När den torkat så lägger du på ytterligare ett lager. KLART! Nästa säsong så tvättar du bara av och lägger sedan på ett lager bottenfärg igen.

 

Jag har gjort detta på vår båt och det fungerar utmärkt. Jag lade på en hård bottenfärg som jag senare våtslipade slät. Bara att lägga på ett nytt, tunt lager inför varje säsong.

 

Med vänlig hälsning

 

Tack för bra info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tid, tja... 40-60 timmar?

Kostnad, 10.000 kr?

 

Men - frågan är fortfarande VARFÖR du vill göra det och vad du vill uppnå? Jag har gjort arbetet på min båt, jag var ändå tvungen att ta bort de tjocka lagren med flagande bottenfärg och att då inte epoxybehandla kändes dumt. Personligen hade jag i din sits inte givit mig på detta i början av maj...

 

 

Ny båtägare och det sägs att man får påväxt med följden att båten går långsammare och eller drar mer bränsle.

Jag har gått i tankarna att borsttvätta tre gånger per säsong, det hade varit jävligt bekvämt, helt i min smak.

 

Kan man komma undan med att inte vakren måla eller borsttvätta?  Jag tvekar inte en sekund på att hoppa över något som ändå inte behövs. Är det två läger i båtfolket gällande detta eller.

 

 

 

 

Redigerad av Toxicated

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min första båt, fabriksny, hade jag inte fattat att man skulle måla. På hösten vid upptagningen var hela botten täckt av en en cm tjock stenhård matta av havstulpaner. Det var ett hårt jobb med ogräshacka att få bort dem. Så måla eller borsta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey tack för input

 

Om vi pratar att göra det själva, man slipar bort befintlig bottenfärg, räcker skrapa eller man kör med sandpappersrondell på vinkelslip? Är det inte svårt att slipa jämt på plast? 

 

Om man uppskattar arbetsinsatsen i tid cirka (båt 5,7x2,2m)

 

Slipning - timmar? svårt - ja - nä

Epoxi - timmar? svårt - ja - nä

Bottenmåla - timmar -`svårt -  ja - nä

 

Totalkostnad om man köper normala grejor, inte billigast men kanske inte dyrast?

 

Och vad måste man sen göra efterföljande år, slipa bort all bottenfärg till epoxin och måla om?

En båtgranne la 16 timmar skrapning av en ca 35 fots segelbåt, använde skrapan jag tidigare tipsade om.

Hur lång tid det tar är väldigt beroende av ork och hur bra färgen sitter.

Det kan ta 40 timmar att skrapa också.

Inte svårt bara jobbigt och tråkigt.

 

Vi strök hela båten - 32 fots segelbåt - med ett lager epoxi på ett par timmar.

Varje lager tar ett dygn. Kyla, fukt och regn omöjliggör i princip målning.

Vi la 4000:- kr på epoxispackel, epoxi och lite förbrukningsmaterial..

Inte svårt, men det är viktigt att vara noggran när man blandar epoxin och man får prova sig fram lite med olika rollrar och penslar för att se vad som blir slätast. Bäst för oss var att rolla på epoxin och sedan slätstryka med pensel.

 

Botenmålning är lättare att få bra än epoxin och är inte riktigt lika väderkänslig.

Tidsåtgång, ett par tre timmar totalt.

1000:- kr för färg.

 

Är lite inne på Peter_Ks frågeställning. Varför ska du ta bort all färg och epoxibehandla?

Om du ändå ska fortsätta med giftfärg är det enklare, snabbare och billigare att slipa av gotten och rolla på ny färg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns en båtborsttvätt i området, isåfall blir det kanske att borsttvätta några gånger, se hur skrovet ser ut i höst. Ser det bra ut kanske jag kör med paintremover i höst och tar bort den färg som går så jag får ett slätt skrov, visar det sig i höst att båtbottentvätt inte är bra så får jag ta ställning till epoxi och båttenmålning då istället.

 

Just nu känns det som ett bra beslut eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - då tar vi det igen:

- Bottenfärg stoppar beväxning

- Epoxy stoppar INTE beväxning

- Du kan tvätta botten och få bort begynnande beväxning

 

Frågan kvarstår - varför skall du ta bort all bottenfärg och epoxybehandla? Tvätta eller bottenmåla med bottenfärg är det som gäller om du skall ha en ren botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - då tar vi det igen:

- Bottenfärg stoppar beväxning

- Epoxy stoppar INTE beväxning

- Du kan tvätta botten och få bort begynnande beväxning

 

Frågan kvarstår - varför skall du ta bort all bottenfärg och epoxybehandla? Tvätta eller bottenmåla med bottenfärg är det som gäller om du skall ha en ren botten.

 

 

Hej Peter

 

Såhär är det, när jag köpte båten visste jag att den skulle bottenmålas, i samband med motorservicen bad jag båtmekaren att ge pris på det så jag skulle få båten färdig. Efter att han sett skrovet sa han nått i stil med att " det ser ut som dom tröttnat på livet och bara målat på bottenfärg på denna" jag fatta inte riktigt vad han menade då jag inte var så insatt.

 

Han gav mig olika förslag på att lösa det, jag tror det var att  antingen göra det ordentligt dvs slipa bort bef färg och på med epoxi + bottenfärg och nu minns jag inte men jag tror att det andra alternativet var då att slipa bort bef bottenfärg och sen måla. 

 

Efter er hjälp och lite googlande så har jag förstått att epoxibehandling är inte jättenödvändigt i våra förhållandevis kalla vatten, risken för böldpest är större ju värmare vattnet är eller om båten ligger i året runt, jag tar upp över vintern.

 

Jag skall ta en bild på skrovet nu i helgen och lägga upp här så kanske ni kan hjälpa mig att se om vilka åtgärder som är mest lämpliga. 

 

Tack så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara helt ärlig lät det som om din reparatör gjorde lite "merförsäljning" och försökte få med en epoxybehandling hos en oerfaren båtägare...
Missförstå mig inte - en epoxybehandling är inte dålig, det är bra. Men det är inte ett akut fel att åtgärda, och du kan lätt vänta med arbetet. Om botten ser hyffsad ut hade jag tvättat de, gett den en lätt avslipning om något är ojämt och målat botten med färg av samma typ som sitter idag (det finns tunnfilm, hård och mjuk bottenfärg i princip) och sedan sjösatt. Eller - köpt årskort på båttvätten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite bilder som den ser ut nu

 

Första och sista bilden är på vattenlinjen, där är det flagor som ni ser, undertill är den förhållandevis slät även om det inte ser ut så

post-102339-0-15207300-1494000911_thumb.jpg

post-102339-0-06724900-1494000917_thumb.jpg

post-102339-0-27742100-1494000923_thumb.jpg

Redigerad av Toxicated

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ofta brukar ju gamla båtar som, man köper se bedrövliga ut i botten. På åtminstone 4 av mina båtar har jag slipat ner till ren gelcoat. Ingen har dock sett så bedrövlig ut som din. 

 

Att den ser ut som den ser ut är ju också en fördel. Det är inte så mycket att slipa bort.

Slipade bort ett antal lager bottenfärg och en tjärepoxygrund på min nuvarande båt för ett ar år sen. En halvlång plastköl på en motorseglare LOA 8,60 m bredd 3.05 m Det tog 30 timmar.

Exenterslip kopplad till dammsugare, så jag fick upp allt slipdammet.

En sån bra timpeng har jag aldrig någonsin tjänat, jämfört med vad det skulle kostat att anlita nån som blästrade botten.

Sen är det ju ett antal lager epoxygrundfärg som skall läggas på - om man skall göra jobbet riktigt - och det skall man väll!?

 

post-106994-0-05549900-1494002237.jpg

 

post-106994-0-84986900-1494002621_thumb.jpg

 

post-106994-0-53386500-1494002273_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte 20-30 timmar, eller rättare sagt vill lägga 20-30timmar. Som det ser ut nu lutar det åt båtmekaren får göra det och då får jag

 

1 lager epoxi 1 lager vidhäftningsprimer 2 lager bottenfärg

 

Jag jobbar hellre över 30tim på mitt arbete då som är betydligt lättare och jag vet vad jag håller på med, så ger jag dom pengarna till båtmekaren. Då har jag i alla fall gjort mina 30timmar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du har för prioriteringar men om jag var i din sits hade jag gått över botten och pillat och skrapat bort det som var löst (1-2 h), sen bottenmålat och varit glad åtminstone denna säsong. Sen känt efter på nytt när du har mer erfarenhet. Många båtar ser värre ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du har för prioriteringar men om jag var i din sits hade jag gått över botten och pillat och skrapat bort det som var löst (1-2 h), sen bottenmålat och varit glad åtminstone denna säsong. Sen känt efter på nytt när du har mer erfarenhet. Många båtar ser värre ut.

 

Tja jag prioriterar att använda båten, fyller det samma funktion men med mindre jobb tycker jag det kan vara vettigt. Det som blir lidande är rent estetiskt i så fall , vem bryr sig vem som har snyggast skrov på land så länge det är tätt och bra åtminstone.

 

Man vill ju inte bränna 10 papp för att ha snygg botten på uppställningsplatsen liksom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som föreslagits - gör ett OK jobb nu.

Gå över botten med en stålspackel. Slipa med 40-våtslippapper och förlängare så som målarna har. På med bottenfärgen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som föreslagits - gör ett OK jobb nu.

Gå över botten med en stålspackel. Slipa med 40-våtslippapper och förlängare så som målarna har. På med bottenfärgen.

 

Yes det blir till att skrapa det värsta och jämna till med det du föreslår och måla......man vill ju ha båten i vattnet.

 

Tack för er input :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man gjort något åt bottnen behöver man ju inte skämmas. När båten ligger i vattnet syns inte bottnen. Vid upptagningen har de flesta lite skavanker. Så ur estetisk synpunkt är det bara transporten från uppställningsplatsen till sjön som räknas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte 20-30 timmar, eller rättare sagt vill lägga 20-30timmar. Som det ser ut nu lutar det åt båtmekaren får göra det och då får jag

 

1 lager epoxi 1 lager vidhäftningsprimer 2 lager bottenfärg

 

Jag jobbar hellre över 30tim på mitt arbete då som är betydligt lättare och jag vet vad jag håller på med, så ger jag dom pengarna till båtmekaren. Då har jag i alla fall gjort mina 30timmar :-)

30 timmar tog det att slipa ner min båt, som hade flera lager bottenfärg och en halvdan tjärepoxy. Dessutom är båten betydligt större än din.

 

Nu spelar det kanske ingen roll för dig att du har en dålig botten. Du har ju en motorbåt. Det drar bara lite mer bränsle.

 

För mig som har en motorseglare med mediokra seglingsegenskaper innebär ju en dålig botten att den seglar ännu sämre.

 

Dessutom gillar jag att göra såna jobb. Oerhört avkopplande. Dessutom var det bra för min rygg. Var i det närmaste "krympling" när jag började. Var betydligt mjukare i ryggen när  jag var klar - efter 15 arbetspass, fördelade på två veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa en billig excenterslipmaskin, fråga på slippapper

 

Första slipningen korn?

Andra slipningen korn?

 

Eller det räcker med en slipning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att måla med en godkänd bottenfärg, så du inte behöver göra om jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...