Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Toxicated

Vad är cruisingfart?

Rekommendera Poster

Är crusingfart något definierat?

Finns det rekommendationer på varvtal/fart man bör ligga på för bästa ekonomi dvs förhållandet mellan förbrukning och hastighet, jag hittade någon tabell på nätet där man kunde utläsa att förbrukningen på 4000varv var 45% av förbrukningen på Max varv. (Inte exakt min motor men en 90Hk Mercury 2T så det bör vara en bra fingervisning.)

 

Därav min fråga , finns det några gyllene regler för att köra hyfsat ekonomiskt utan att för den delen puttra fram.

Jag har en 90Hk mercury 2T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är unikt för varje motor/båtkombination.

 

För en planande båt gäller generellt att den mest ekonomiska farten är strax över planingströskeln där båten går relativt lätt i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter rimligt, får testa lite när båten är i vattnet var min planingströskel är. Är första säsongen med en båt som övht kan plana :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i läget man har lägst bränsleförbrukning per distans. Detta är unikt per båt, men gärna något högre i varv/hastighet än strax över planingströskelen. Detta har med att båtpropellern inte är så effektiv vid låga varv.

 

Din 90 2t är jag osäker på hur förbrukningskurvan ser ut. Men detta borde ligga på denna hemsidan - hur korrekta dessa siffror är?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är definierat beroende på motortyp samt tillverkare. Tex Volvo Penta anger marschfart till 15% under maxvarv för dieselmotorer. För bensinmotorer brukar det ligga kring 20-25% under maxvarv.

För utombordare brukar Yamahas körfakta ge en bra fingervisning om marschfart för olika storlekar på motorer/båtvikt, oavsett om man har en Yamaha eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man generalisera brukar man säga att HÖGSTA rekommenderade marchfart är maxvarv -10% för dieselmotorer och maxvarv -20% för bensinmotorer. Men rekommendationerna varierar mellan tillverkare och motormodeller. Det finns till och med dieselmotorer (med lågt effektuttag) som det är ok att köra på maxeffekt konstant.

 

Bästa marshfart för en planande båt brukar vara där man har lägsta bränsleförbrukning per distansminut när båten planar. På vissa båtar är det precis ovanför planingströskeln men oftare ska man öka farten lite till. Det är som sagt olika från båt till båt.

 

Snålast går de flesta båtar, både planande och deplacerande, vid lite förhöjd tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...