Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
acandell

Sänka kultryck för båttrailer

Rekommendera Poster

God vår!

 

Jag har ett litet dilemma med mitt båtekipage. Efter förra årets Norge-resa med båten bakom var bakdäcken fullständigt nedkörda på insidan, så jag tog idag mig för att mäta kultrycket på kärran medans båten står på. Badrumsvågen visar 110kg vilket kan förklara slitaget. Funkar väl för att ta i och ur båten, men vill man åka på några längre resor så känns det o-bra.

 

Kruxet är att jag inte riktigt vet hur jag ska åtgärda det utan att köpa ny trailer. Det är en TK-trailer, där tornet går att justera fram och bak, men bakre kölrulle och stödrullar är fasta. Kölrullen ligger idag ca 35-40cm in från aktern och stödrullarna kanske 15cm. 

 

Hur mycket vågar man ha aktern hänga utanför stöden innan man riskerar knäcka något vid första gupp?

 

Skulle man kunna svetsa om stödrullefästena med en liten arm så att de ligger längre bak, eller blir det ett vridmoment som drar sönder fästet eller ramen då?

 

Bifogade en bild som hyfsat visar konstruktionen för bakre stöden.

 

Båten är en Örnvik 490 cab på 420kg, och motorn är en Suzuki 50hp. 

 

Lekte med tanken att vända på hjulaxeln så att svingarna viker framåt istället, men det är väl helt regelvidrigt.

 

/Anders

 

post-106967-0-43389500-1493651560_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte bara stuva om lite i båten? T.ex ett ankare i fören som du flyttar till aktern löser ju halva problemet eftersom 50kg kultryck är vad du bör eftersträva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga bagaget eller annat tungt längst bak i båten?

Fast du får du hitta något annat att svetsa på förstås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på att 110 kg i kultryck är ett så extremt så att det ska slita ut däcken.

 

Normalt kultryck är enligt körkortonline 30-100 kg, och andra sidor säger att 50 eller 70 kg är ett normalt kultryck. Jag tycker du ska lämna in bilen på en hjulinställning så att du är helt säker att det är kultryckets fel innan du lägger tid och pengar på att bygga om kärran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att beakta:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera en vagga i stället för sista kölrullen, då blir upptagandet lite lättare och du får en bärande rulle som sitter längre bak. Här i Finland finns vaggor att köpa som tillbehör, kanske det finns i Sverige också?

TK1121_m_fl_upptagningsvagga.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att beakta:

 

Grymt bra video, har kollat många ggr. på den.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Bilen är en BMW E91 som är extremt benägen att slita insidan av bakdäcken löjligt mycket så fort den är lastad,  så jag håller mig gärna i underkant av gränsvärdet. Hjulinställningen är kontrollerad, men bilen är sådan helt enkelt.

 

 

Jag ska testa med olika packningsalternativ innan jag tippar i båten. Inget ankare fram, men insåg att batterierna inte är på plats än och de är ju i aktern. Tyvärr ligger axeln rätt långt bak på trailern, så man vinner inte supermycket på att lägga mer vikt bak.

 

Verkar finnas en vagga att köpa från TK-trailer så det kan ju vara ett alternativ. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är e91?

BMW har väl typ 320d och 528 etc som modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts skriver man vinner inte smycket jag håller inte med.

Varge kilo som flyttas akter om axeln ger två kilo på kroken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

e91 och liknande namnet / numret på en generation / årsmoddel inom serien (tex 3xx / 5xx) på BMW.

 

Säger man bara BMW 318 så kan det vara många bilar, säger man e91 så är det mer specifikt.

 

---

 

Till ämnet, kanske behöver byta till "husvagnsfjädrar" i bak på bilen om du ska dra mycket.  

 

Har du mycket i bagaget på bilen när du drar båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts skriver man vinner inte smycket jag håller inte med.

Varge kilo som flyttas akter om axeln ger två kilo på kroken.

 

Bara om prylen placeras på samma avstånd som det är mellan axel och krok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ts skriver man vinner inte smycket jag håller inte med.

Varge kilo som flyttas akter om axeln ger två kilo på kroken.

Peter_K hann före men...

Och jag min tur håller inte med dig! Förstår inte hur du menar, kanske kan du utveckla?

Det är ju två balanserande hävarmar, dels framför släpets hjulaxel och dels bakom. Var och en av dessa har sina motriktade vridmoment som skall balanseras så kultrycket blir lämpligt.

Ditt påstående "Varje kilo som flyttas akter om axeln ger två kilo (mindre*) på kroken" kan stämma endast om kilot flyttas dubbelt så långt akterut som det tidigare låg förut om hjulaxeln. Endast då.

 

Acandell (TS) har tydligen hjulaxeln redigt långt akterut på släpet och då blir det precis som han skriver. Man vinner inte supermycket på att lägga mer vikt bak (#8), den maximala hävarmens längd är för kort jämfört med den långa framför hjulaxeln till kulan.

*) Min anmärkning

 

Tycker annars som Kalle_Anka ovan, visst har TS kanske litet högt kultryck men däckslitaget verkar klart skumt. Kanske fel på just hans bil snarare än bilmodellen eller släpet? Har han kanske  bortglömda guldtackor i bagaget? :-)

Vete katten, HÄR i alla fall några E91-ägare som tycks lite mer nöjda trots klart högre släpkärre-totalvikt??

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en e91 och en e39 själv. Har haft en annan e39 och e34 också och att bmw käkar bakdäck kan jag bara instämma med. Betydligt mer om man har lite bredd på dom, och ännu lite mer i kombination med M-chassie och då framförallt insidorna. Bilen har rätt hög cambervinkel med M-chassie och i kombination med 255 breda däck som är fullt normalt på dessa bilar så går däcken åt fort. Trycker man ner den bak ökar förmodligen cambern ännu mer så jag köper resonemanget. Har pratat med bmw om mitt däckslitage med de säger att det ej går/ska justeras nåt bak, de är så helt enkelt.

Kör du däremot standardchassiet och typ 225or så bör problemet vara mindre/obefintligt.

Kom ihåg att bmwn har 50/50% viktfördelning tom mot mer vanliga 60/40% i andra bilar, så med 110kg på kulan och last i bagaget å passagerare så är det rejält baktungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att kultrycket räknas in i bilens last.

 

Med några passagerare i bilen och över hundra kilo i kultryck så blir det inte alls så många kilo över till bagaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du utan problem kan låta aktern hänga lite mer än vad den gör idag. Din motor väger 90-100 kg, och om du justerar bak låt säga en decimeter, borde det göra en hel del på kultrycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ditt påstående "Varje kilo som flyttas akter om axeln ger två kilo (mindre*) på kroken" kan stämma endast om kilot flyttas dubbelt så långt akterut som det tidigare låg förut om hjulaxeln. Endast då.

 

 

Nja... flyttar du det precis lika långt från axeln fast bakom den blir det så som Pentax beskriver eftersom det försvinner ett kilo på kultrycket då vikten försvann ur främre delen, och sedan lastar du bak vikten som funkar som hävarm och lyfter ett kilo på kulan till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ditt påstående "Varje kilo som flyttas akter om axeln ger två kilo (mindre*) på kroken" kan stämma endast om kilot flyttas dubbelt så långt akterut som det tidigare låg förut om hjulaxeln. Endast då.

 

 

Nja... flyttar du det precis lika långt från axeln fast bakom den blir det så som Pentax beskriver eftersom det försvinner ett kilo på kultrycket då vikten försvann ur främre delen, och sedan lastar du bak vikten som funkar som hävarm och lyfter ett kilo på kulan till.

 

 

Hehe,så sant! Tack för påpekandet, klampade tyvärr i det berömda klaveret. ;-)

Eller bara nästan sant.

Påståendet "det försvinner ett kilo på kultrycket då vikten försvann ur främre delen, och sedan lastar du bak vikten som funkar som hävarm och lyfter ett kilo på kulan till" är inte hundraprocentigt sant.

Är ju en lång hävarm från axeln till kulan och bara om vikten skulle ligga precis uppe på kulan och sedan flyttas lika långt akter om axeln funkar det rakt av kilo för kilo. (Annars blir det vridmoment-räkning igen som reducerar minskningen av kultrycket.)

 

Hittade annars ett läsvärt inlägg i sajten Kultryck, Torbjörn i inlägg #7 menar att nästan inga dragkrokar är godkända för högre tryck än 75 kg.

(I inlägg #3 nämns nån tumregel att "7% av kärrans vikt skall ligga på kulan"? Sju procent verkar mycket, men nån sorts procent-tumregel verkar inte orimligt? TS släp är ju ganska lätt så kultrycket borde kunna sänkas rejält i så fall? Vore bra för BMW:n är ju tydligen litet extra känslig.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra det enkelt för mig. Om jag kan lyfta kärran i handtaget vid kopplingen utan att ta i jättemycket så är kultrycket ok.

 

(Om jag måste slänga mig på den med alla mina 86 kg för att hålla ner den när jag kopplat loss är det absolut inte ok... ja det har hänt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade igår ut för det omvända...

 

Flippern placerades med kran på min inköpta trailer varpå den direkt ville vicka bakåt. När en person ställde sig på kulkopplingen vickade den ner igen. Det var då bara att ta av båten igen och börja fundera... Båten framstod som för stor för trailern, trots att modellen skall ta både längden(visserligen max längd) och 250kg mariginal på vikten.

 

Jag flyttade då hjulaxeln bakåt så långt jag kände att jag vågade och fördelade ut stödbalkarna bättre och den bakersta maxat längst bak. Sen prövades det hela igen och båten står nu relativt ok på trailern och det blev nästan lite väl mycket kultryck istället. Tippar på ca100kg. V70n såg och kändes helt ok ut framför släpet.

 

Det var en stor operation som utfördes under stress på båtklubben, men jag blev nöjd med resultatet. Dock vet jag inte om flytt av axeln på detta sätt är något som är avsett som justeringsmån av tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt brukar man kunna justera kultrycket genom att flytta vinchtornet framåt eller bakåt och det är i normalfallet kanske bara 50 till 100 millimeter det rör sig om.

Alltså inte så stora åtgärder vi flyttar vikt framför eller bakom axeln.

Att flytta axeln verkar i mina ögon ganska drastiskt och ska nog inte behövas i normalfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade båten på trailer så hade jag behövt flytta axeln bakåt men på den trailern jag hade var det inte möjligt. Detta trots att både vikt och längd var inom tillåtna marginaler. Jag var tvungen att dra fram båten så långt att akterspegeln var framför bakersta kölrullen för att jag inte skulle riskera negativt kultryck. Detta efter att jag flyttat fram tunga grejor i båten.

 

Att det går att flytta axeln är ju jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tornet på min vagn sitter i mitt tycke ovanligt långt bak, även vid maximalt framflyttad position. I mitt fall sticker skrovet ut ett antal dm trots maximalt framflyttad båt och bakflyttad stödbalk. Upplever att vagnen egentligen borde vara för max 6-6.2m. Med mina fix går det dock med 6.4, även om det är på håret.

 

Intressant med axeln, då hade jag tur att min gick att flytta. Satt med 4 U-tappar och klämbricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...