Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
rejas

Garmin bränsleflödesmätare

Rekommendera Poster

I vår nya båt som jag nämnt i några andra trådar följde det med en Garmin bränsleflödesmätare GFS10. Den var inkopplad på NMEA2000 nätet och alla kablar var kopplade och klara. Säljaren berättade dock att motorn inte gick bra med den monterad. Jag skulle gärna vilja koppla in den.

 

Motorn är en Mercruiser 4.3 EFI. I Manualen står det så här:

 

EFI–modeller
FÖRSIKTIGHET
Den elektriska bränslepumpen och det fabriksinstallerade vattenavskiljande bränslefil-
tret har noga tillverkats för att fungera ordentligt tillsammans. Installera inga ytterligare
bränslefilter och/eller vattenavskiljande bränslefilter mellan bränsletank och motor.

 

Jag tänker dock att det lilla motstånd flödesmätaren ger inte borde spela någon roll. Den skall dock enligt Garmin kopplas in i serie med ett filter som följde med mätaren.

 

Men nu när jag grottar runt i motorrummet (enklare sagt än gjort då jag är tillfälligt enarmad) ser jag att det redan sitter två filter. Dels originalfiltret långt ned på styrbord sida av motorn och dessutom ett till precis under motorrumsluckan. Det extra filtret ser ut att vara monterat sedan fabrik. Jag antar att tanken är att det skall vara lätt att nå eftersom det andra filtret på själva motorn inte går att komma åt utan att riva inredningen.

 

Eftersom vi byter tank båten som jag berättat i en annan tråd så skall jag byta ut alla slangar på samma gång. Så till mina frågor:

 

Är det vanligt med dubbla bränslefilter?

 

Var bör jag sätta bränsleflödesmätaren för att den skall störa så lite som möjligt? Sätter jag den mellan filtren behöver den ju inte ha ett eget filter.

 

Någon som varit med om att en bränsleflödesmätare bromsar så mycket att det har en inverkan? Kan det vara fel på den? Det går lätt att blåsa igenom den.

 

Andra kommentarer och hejarop mottages tacksamt.

 

Lite bilder är väl alltid kul:

 

Längst upp till vänster i bild syns det extra filtret. Det sitter lätt åtkomligt direkt från luckan. Det andra är på motorns styrbordssida långt ner. Svårt att komma åt.

20170501_105856-1024x576.jpg

 

Här är en bild på filtret närmast motorn. Detta filter nämns i manualen med en stor varningsruta om att inga ytterligare filter får installeras mellan det och tanken.

20170501_105818-e1493634175822-1024x942.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderat lite till under dagen.

 

Nu lutar det åt att ta bort det extra bränslefiltret och sätta flödesmätaren med sitt filter mellan tanken och Mercurys filter.

 

Fördelar: Mycket mindre slang. Från över tre meter till under en meter eftersom tanken och filtret sitter nära varandra. Systemet blir också enklare. Flödesmätaren kommer troligen att fungera.

 

Nackdelar: Det extra filtret har en glaskopp i botten och är lätt att byta, det nära motorn kommer man normalt inte åt. Men att byta det kräver max en kvart demontering och lika mycket att återställa sedan. Jag har under mina år aldrig bytt bränslefilter mitt i en säsong så det kan jag leva med. Å andra sidan, om jag måste byta det övre filtret hur jag kan veta att det andra är bra?

 

Någon kanske tänker, varför inte behålla det filter som sitter bra till och ta bort det andra? Det är lockande, men det är långa slangar till det filtret. Det filter som jag vill ta bort sitter på motorn och har stålomspunna slangar till motorn så det är lite meck att ta bort det.

 

Kommer inga kommentarer på detta skrider jag till verket i helgen som kommer och rapporterar hur det blev :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min installation (VP V8) har jag bara filtret i flödesmätaren samt det ordinarie bensinfiltret som sitter på motorn innan den elektriska bränslepumpen. Har inte upplevt att Garminfiltret samt flödesmätaren har påverkat flödet negativt.

Lägger in en bild på hur jag har satt upp flödesmätaren och filtret. Slangen undertill kommer direkt från tanken. Anledningen att jag satt det så här är att jag vill ha filtret/flödesmätaren sittande högre än tankanslutningen ifall jag får läckage. Då undviker jag tömning av tanken i motorrummet via häverteffekt. (och nej!!, skiljereläet på bilden direkt under flödesmätaren sitter inte där längre)

post-89138-0-02489200-1493703716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur byter man filtret i flödesmätaren? Det var ju enbart en svart cylinder som jag inte kunde öppna på något sätt. Eller köper man en helt ny cylinder/filter inför varje år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur byter man filtret i flödesmätaren? Det var ju enbart en svart cylinder som jag inte kunde öppna på något sätt. Eller köper man en helt ny cylinder/filter inför varje år?

 

Det är bara ett grovfilter så det behöver inte bytas särskilt ofta. Behövs det så byter man hela.

har kört fyra år med mitt och har fortfarande fullt tryck vid pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...