Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jocar71

Hur stor motor kan man ha på en Micore 490 GT

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en Micore 490GT med en Evinrude 40VRO. Är rädd att motorn är lite klen och funderar på att byta innan jag sjösätter.

Vad är lagom, och Vilken vikt och effekt klarar båten utan att jag får problem? Har bl.a. kikat på Yamaha 75 2-takt och en Suzuki 70DF fyrtakt. Den senare kostar ju en slant, men verkar riktigt bra. Tacksam för lite tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden!

Enligt denna sida är båten godkänd för upp till 60 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också läst vad båten är typad för, men undrar dels om den 40 hästare jag har räcker. Går det att dra upp en vuxen på vattenskidor t.ex? Sedan har jag hört att dessa båtar var stabila och att det kan gå med större motor än 60 om man kör med förstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också läst vad båten är typad för, men undrar dels om den 40 hästare jag har räcker. Går det att dra upp en vuxen på vattenskidor t.ex? Sedan har jag hört att dessa båtar var stabila och att det kan gå med större motor än 60 om man kör med förstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att försäkringsbolaget inte kommer godkänna en skada om du övermotoriserat ekipaget. Men om du är ok men det så är en 2-taktare lämpligare om du ska dra vattenskidor och ha snabba gasväxlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också läst vad båten är typad för, men undrar dels om den 40 hästare jag har räcker. Går det att dra upp en vuxen på vattenskidor t.ex? Sedan har jag hört att dessa båtar var stabila och att det kan gå med större motor än 60 om man kör med förstånd.

Det beror ju på hur självmordsbenägen du är, en 130 hk yamaha V4-2takt väger ca 160 kg, den klarar säkert båten viktmässigt men sen blir ju en annan fråga, gör du?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var ung var det inte ovanligt med att killar i övre tonåren åkte två stycken samtidigt efter Selfleet med 40 eller 50 hk. Båten med 50 hk hade en murkla och båten med 40hk motorn som var en Johnson hade en trebladig propeller och drog vid ett tillfälle pappan i familjen med yngsta sonen ca 10 år stående bakom pappan vid start. Den andra sonen ca 14 år startade samtidigt. Mamman körde båten och när de kommit upp på skidorna klättrade yngste sonen upp och ställde sig på pappans och broderns axlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, jag har också läst vad båten är typad för, men undrar dels om den 40 hästare jag har räcker. Går det att dra upp en vuxen på vattenskidor t.ex? Sedan har jag hört att dessa båtar var stabila och att det kan gå med större motor än 60 om man kör med förstånd.

Det beror ju på hur självmordsbenägen du är, en 130 hk yamaha V4-2takt väger ca 160 kg, den klarar säkert båten viktmässigt men sen blir ju en annan fråga, gör du?!
Vill du vara extra kamekaze så köp istället en ribbåt runt 6 meter, på dessa båtar är glasfiberskrovet ca 1,6x4,5-5 meter och får ha en motor på upp till 200hk, har själv haft en och när du kommit upp i fart så ligger endast detta lilla skrov i vattnet, riktigt spännande när farten är ca 60 knop.fast betydligt säkrare än en båt utan pontoner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...nu var det ju ingen självmordsbåt jag var ute efter. Jag har haft en gammal Selco sportbåt för 10 år sedan, med en 36hp motor. Den gick någorlunda fort, nen orkade knappt gå upp i plan med 3 vuxna i.

Jag skrev även att det jag funderar på är dels erfarenheter från de som provat med 70-75 hp motorer, dels de som faktiskt kört med 40 hp.

Med 60 hp verkar det fungera helt ok, men den storleken verkar svårare att få tag på och väger väl ofta nästan samma som en på 70. Jag misstänker att förbrukningen beror mer på cylindervolym, än på effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag minns en gång en händelse på sent 70 tal ell möjligen tidigt 80 tal i kungälv på den tiden när man hade bemannad mack vid brofästet, ett gäng raggare hade sjösatt en liten 4 meters plastbåt och stoppat i en 70 hk Johnson på den, det var väl ca 10 cm kvar innan vattnet hade forsat in och killen som skulle utföra testet(dom hade väl dragit lott) såg allt annat än glad ut,han drog iväg,motorn baktände och svallet kom ikapp och båten sjönk, killen hade ingen flytväst men klarade sig mirakulöst nog änndå, det kan bli spännande med stora motorer på små båtar.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svara killen istället...

 

Jag har inte kört just Micore 490gt, men har svårt att se att sjöegenskaperna förändras drastiskt på ett negativt sätt av 70-75hk om du håller dig till en lätt 2t.

 

Ring runt mellan bolagen och kolla hur de ser på motorstyrkan. Vissa är mer generösa än andra med detta.

 

I mitt tycke sätts generellt max motorstyrka för lågt. Det blir ingen "edge" på ekipaget, utan jag upplever ofta att det saknas något. Eller så får man en båt som bara är kul med en person, utan last.

Jag har dock kört vissa varianter där man överhästat skrov som inte vill gå fort, utan börjat bete sig illa. Det handlar då, som så ofta annars om att hitta en balans och jag tycker som sagt att ribban sätts lite väl lågt på många håll.

 

Sen gillar jag att trimma motorer och att köra fort överlag, så jag kanske är fel person att fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En stor motor brukar dra mindre i marschfart, men mer totalt sett till mer varierad körning.

 

Man får även ofta lägre motorljud då det blir lägre varvtal vid samma fart...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sjösatt och provkört. Prooellern är ställbar och satt på minsta stigning. Då accar båten riktigt snabbt och planar på nolltid med 2 pers i. Däremot maxade den bara 38 km/h = 20 knop. Borde kunna öka stigningen och att styrkan ändå räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte hjälpa dig med just specifikt Micore 490 men har ägt 3st ryds 495:or med Johnson 40, evinrude 60 och Yamaha 70, alla 2-t.

Rydsen är rätt lik din i storlek och vikt. Hade inte tvekat en sekund att hänga på en 70hk Yamaha på Micoren. Kolla försäkring med IF och säg att den såldes så ny så brukar det lösa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jocar71

Jag är ev på gång att köpa en micore 490 gt.

En fråga... var din båt ce märkt? Om inte, hur kollade du av att båten kändes ok? Vad fick du ge för båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Qombe,

CE...är inte det för maskiner? :-) Årligt talat så är mina tidigare erfarenheter en plasteka och en Selco sportbåt från tidigt 70-tal, så referenserna är kanske inte så bra. :-)

Hur som helst så läste jag lite på nätet innan, och båttypen verkade ha fått bra kritik. Det bästa vore väl att kunna prova ekipaget i sjön. Jag köpte den stående på kärra, så det kanske var grisen i säcken, men den har fungerat bra än så länge. Någon klagade över trångt förarutrymme, men det tycker jag inte. Jag gav 52 med nästan ny 80-kärra och 40 hp Evinrude från mitten/sent 80-tal. Startar på en gång. Det var även med gps och ekolod av äldre modell. Efter vad jag fattat är det inga bekymmer med större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...