Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stern97

Ekolod i hög hastighet

Rekommendera Poster

Hur snabbt kan ni köra utan att tappa bottenkontakt? Nägonstans i farter kring 18-20 knop tappar mitt lod kontakten och jag kan inte längre se något. Hur fort kan ni köra med bibehållen bottenkontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall gå att köra i mer än 60 mph:

 

För min egen båt vet jag nästa vecka då jag hoppas kunna sjösätta med likadan givare helgen som kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har aldrig riktigt kollat men 25 gps knop klar mitt gamla garmin lod bra.  

 

post-67245-0-48389800-1493316603.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har min givare inombords och den klarar 45 knop.

På akterspegel däremot la den av vid ca 25

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken fråga: Exakt vad i bottenstrukturen är det ni tittar efter vid dessa farter?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppväxt utan gps så använder man ekolodet som hjälp för att bestämma sin position. På samma sätt som man håller koll på landkonturer och öar kan man hålla koll på positionen genom att ha koll på djupet.

 

Nu tror jag inte det är så aktuellt idag med gps, så jag är nog lika nyfiken som sigge_1.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken fråga: Exakt vad i bottenstrukturen är det ni tittar efter vid dessa farter?

 

Så märkligt är det väl inte? Förmodligen letar man inte efter vrak i 40knop.

 

För egen del är det tryggt att se så djup stämmer mot sjökort, och det är "kul" att se hur djupt det är på aktuell position. Ett ekolod som börjar fippla i planingsfart känns opålitligt och är en källa till irriteration för egen del.

Hade problemet på föregående båt, men inte på nuvarande med genomskrovsgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nyfiken fråga: Exakt vad i bottenstrukturen är det ni tittar efter vid dessa farter?

 

Så märkligt är det väl inte? Förmodligen letar man inte efter vrak i 40knop.

 

För egen del är det tryggt att se så djup stämmer mot sjökort, och det är "kul" att se hur djupt det är på aktuell position. Ett ekolod som börjar fippla i planingsfart känns opålitligt och är en källa till irriteration för egen del.

Hade problemet på föregående båt, men inte på nuvarande med genomskrovsgivare.

 

Det var bara en nyfiken fråga då jag själv i princip bara använder det i låga farter när jag fiskar hummer.

Kul att höra hur andra tänker. 

Har aldrig känt något behov av att stämma av djup mot sjökort för att veta vad jag är, det sköter jag med papperskort och jämför med GPS.

Tycker dock att det är rätt intressant med ekolod, har idag givaren på insidan skrovet i en klick silicon vilket fungerar väldigt bra men är sugen på Garmins supervariant där man ser minsta detalj på botten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi inte om samma sak i minst två olika trådar just nu?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nyfiken fråga: Exakt vad i bottenstrukturen är det ni tittar efter vid dessa farter?

Handlar väl inte om att avsöka botten utan att inte behöva stanna upp nästan helt och invänta att lodet uppdaterar när man sänker farten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken fråga: Exakt vad i bottenstrukturen är det ni tittar efter vid dessa farter?

Det kan ju vara så att man kör fort mellan fiskeplatser, och tänker sig att fiska vid en "kant" en djupkurva.... och då är det ju trevligt att faktisk se när släta botten börjar resa sig, eller falla av neråt... för då är det dags att dra av på farten och leta efter ett hotspot....

 

Vi har givaren inombords och har bild så länge det inte kommer luft mellan skrovet och havet....  alltså upp till toppfart ca 30 knop. Så länge vi inte hoppar och studsar i sjön.

 

Akterspegelsgivarna brukar tappa kontakten en bit upp i planingsfart när det blir luftbubblor och skum under givaren... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...