Gå till innehåll
söndag 07 december 2025
lagomroligkille

Ockelbo DC21 balk/innerväggs-släpp från botten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en "Ockelbo 21 kabin" - en träöverbyggnad byggd på ett DC21 skrov från -70. Motor vp 4.3 gxi mer dps-drev -03.

Upptäckte i somras när jag lyfte på durken mellan stolarna (där kylboxen brukar sitta i DC21) att sidoväggarna där i facket har spruckit längst ner och släppt från botten.

Har läst nånstans att en sak att se upp med vid köp av gammal Ockelbo är att balkarna släpper från botten.

Dessa sprickor är dock till synes begränsade till facket framför tanken i min båt. De går båda ca en halvmeter framåt in under hytten.

Undrar nu om det är värt arbetet att plocka ur båtens inredning och golv för att sedan slipa och plasta detta, eller om det bara kommer släppa igen?

Har ändå haft planer sedan jag köpte båten på att bygga om hela träinredningen och kanske även överbyggnaden. Så detta kan få markera startskottet.

Jag tror att skadan uppstått av kombinationen gammal båt och höga vågor samt möjligtvis lite vatten som legat och frusit.

Jag tror mig uppleva att båten känns lite mer fladdrig/vibrerande i höga vågor nu än förut.

Vill gärna ha svar på detta då jag annars har en annan (redig windy) båt på g att flytta över min motor till för 29 000.

Bifogar några bilder snart.

Hälsningar Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter jobbigt att fixa men det kanske inte spelar någon roll. Om man gillar båten och att jobba så kan det ändå vara värt det. Frågan är nog snarare om DU gillar Ockelbo eller Windy mest?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...