Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
P_Martinsson

Vattenläckage Bayliner 285 el 2855

Rekommendera Poster

När min Bayliner 285 -04 levererades hade jag problem med fukt här:
post-96415-0-13502700-1493289423_thumb.jpg

Fram:
Precis i hörnan framåt vid sittplatsen bredvid köket.

Midkabinen:
I hörnet längst bak på hyllan vid ryggstödet.

Någon med samma problem eller liknade?
Någon som har tips om var det kan komma från?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Fram: Kolla infästningen av pulpiten på babord sida om det kan läcka in där, vicka på pulpiten och se om den glappar..

 

Midkabinen: Kolla infästningen av targabågen, skall vara någon sorts tätmassa där men eftersom targabågen brukar glappa så kan vatten smita in där. Kolla om området med fukt stämmer överrens med platsen för targabågen.

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för input!!

Då tror du inte att det är den långa rutan som läcker på något sätt då?

Är det pultitbeslagen så är det väl en klick Sikaflex under som gäller, eller kanske bara ner i skruvhålen, rent av..

 

Där bak har jag öppnat upp insp.luckan, men där syns inga jättetydliga spår på vatten.

Var snarare dammigt och typ sågspån längst ner..

Det är väl dessa bultarna, så det stämmer ju rent fysiskt.

 

post-96415-0-91544800-1493302005_thumb.jpg

 

Har haft loss hela landströmsuttaget och tätat med en tunn sträng Sikaflex.

Även runt ventilationsgallerna har jag tätat..

 

Antar att det är enklast att sätta en vattenspridare, när presenningen är av och kolla på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 2355 så var det dålig tätning under soffan på babordssidan som ledde till vatten i midkabinen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att båtar lutar lite bakåt och vatten har en tendens att rinna.

Hade vatten på golvet i båtens bb akter, efter mycket sökande så läckte framrutan i sb kant..

Fick lägga papperstussar lite överallt och se vilka som blev blöta när det regnade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att det knappast kan vara pultitbeslagen fram eftersom att presenningen inte alls täcker dom och då borde det läckt in under hela vintern..

 

post-96415-0-82656200-1493295845.jpg

 

 

På min 2355 så var det dålig tätning under soffan på babordssidan som ledde till vatten i midkabinen

 

Du menar alltså soffan ovanför i sittbrunnen då?

I så fall har jag haft lite den funderingen pga problemet med mitt aningen tighta kapell. Funder på om det kanske inte alltid varit helt knäppt på den sidan och vid fel vind om det har regnat in.

 

 

Tänk på att båtar lutar lite bakåt och vatten har en tendens att rinna.
Hade vatten på golvet i båtens bb akter, efter mycket sökande så läckte framrutan i sb kant..
Fick lägga papperstussar lite överallt och se vilka som blev blöta när det regnade.

 

Problemet är att jag har svårt att komma bakom, både på bb och sb sidan. När jag väl ser vattnet så kan det runnit lite hur som helst på vägen dit. Finns en liten inspektionslucka i skåpet under vasken, men där syns inte speciellt mycket av det som döljs på den sidan tyvärr..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 2855 med samma layout. Vi hade i två säsonger problem med att vatten kom in och fuktade luddet på väggen precis bakom den träskiva som sitter mellan micron och främre kojen på babords sida. Det rann även ner så att det vart vatten i stuvfacket under micron. Visade sig efter mycket huvudbry vara den långa rutan på babords sida som läckte. Försökte täta där jag trodde det kom in (d v s i framkant) utan att det hjälpte så det slutade med att jag maskade och la en tunn fog svart sika längs hela fönstret i ovankant och underkant på utsidan. Sen dess är det tätt.

 

Hade velat göra det lite mer seriöst och ta bort plastlisten på utsidan, men den satt som berget så insåg att den kommer jag förmodligen bryta sönder om jag försöker ta bort den. 

 

/Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Även jag har en 2855 fast med nya layouten med dörr till midkabin etc. Jag har läckage på samma ställe vid micron. Har börjat med att bättra på tätningen precis ovanför relingslisten runt hela båten men då vet jag att det mycket väl skulle kunna vara fönstret också. Har tecken på att det åtminstone tidigare också läckt in längs skrovinsidan så att det "luddiga" blivit lite missfärgat längst fram. Tittar man in i facket där man har ankarlina kan man se att det runnit från i stort sett varenda skruv/nit som håller ihop ovandelen och underdelen av skroven. Detta är tydligen att klassiskt problem. Räcker inte min tätning runt relingslisten får den nog helt enkelt tas av och sedan får man spruta på Sikaflex eller motsvarande vid varje skruv.

 

Tänkte också på din vinterförvaring, blir det luftigt mellan kapell och press? Ser lite lurigt ut med risk för fukt och därmed mögel på kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så där ja, då var presenningen av och båten avtvättad.

Definitivt i behov av polering..  :)

 

post-96415-0-26002800-1493413178_thumb.jpg

post-96415-0-72057700-1493413249_thumb.jpg

 

Det låter som att det kan läcka in vatten i princip var som helst.

I mitt fall är det skumt för på alla ställen som jag har möjlighet att titta innanför via inspektionsluckor mm, så är det snustorrt. Kollar jag runt den långa rutan så ser det tätt ut, men det kan kan kanske inte se på det viset. Det ställe som jag la märke till är i hörnet längst fram, mellan listen och glaset. Där upplever jag det som ett hål.

post-96415-0-45121500-1493415118_thumb.jpg

Blir en klick svart Sika där när det är torrt. Känns dock lite för enkelt...

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vatten kan rinna långt och nästan uppåt... Sådana där läckor är svåra att finna "källan" till.

Men just däcksbeslag som pulpitfästen är klart suspekta. Ofta får pulpiten ta upp en del belastningar och det kan gå håtr åt skruvarna ned i däck med ovala hål som följd.

 

Jodå, även ankarboxar jag svurit över, börja med att se till att dessa dränage inte är tilltäpt. Sedan finns det kanske kabelgenomföringar till lanternaor, tutor och liknande?

 

Varning för att ta av relingslisten, det är väldigt svårt att få på den igen. Möjligen om man lägger hela listen i ett oljefat med hett vatten, alltså eldar inunder, solvarm asfalt och tio varmluftspistoler och talga med block till en lyktstolpe hjälpte inte mig bara litet.... När dessa lister blir några år gamla blir de väldigt stela och inte direkt följsamma.

Men klart en läcka kan uppstå mellan skrov och däck bakom relingslisten, visst! Jag har själv orsakat en sådan vid en hårt tilläggning en gång... Lätt att laga skadan, men svårt att få på listen, och detta var på en liten öppen båt... Det blev en ny list som var rätt dyr.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det under säsongen? Hittade du dina läckor?

 

Min läcka framme vid micron verkar vara löst bara genom att ha fått tillbaka relingslisten ordentligt då den hade "veckat" sig på ett ställe antagligen efter en dålig tilläggning. Kvarstår att jag har läckage som jag ser genom att det står en del vatten i utrymmet där vattentanken står. Misstänker nitarna bakom relingslisten men efter Georg-Ohms erfarenheter av att ta bort relingslister vet jag inte riktigt om jag vågar riva i det där. En väl avstämd mängd sikaflex runt alltihopa kanske kan vara en fullösning...

 

För övrigt så undrar jag om du märkte av några problem med att ha båten täckt på det viset som du hade? Jag har haft min båt i varmhall de senaste 2 säsongerna men tycker det börjar bli för dyrt. Sättet du gjort det på känns tilltalande då man slipper ställningar och annan bråte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nja, jag hade faktiskt knappt några läckage alls under förra sommaren. Det var enbart vid ett tillfälle, i samband med kraftig blåst, som det hade trängt in lite vatten på styrbord sida. I den främre delen av kölen, vid vattentanken, var det torrt som i Sahara. Om det är något som håller i sig kommande sommar..ja, det vet jag till hösten..  ;-)

 

Givetvis skulle även jag vilja ha båten under tak hela vintern. Tycker dock att fördelen med att ha den hemma, lätt tillgängligt, överväger..förutom att sopgubbarna tycker att det är trångt att vända på uppfarten..med rätta..

Nackdelen är väl att det blir tätt. har haft en enklare luftavfuktare igång i höstas när temperaturen tillät det, sen tre torrbollar. Kommer att dra igång avfuktaren så fort temperaturen är över ~10grd.

Utan det kan det nog finnas risk för att fukten ställer till problem.

En annan sak som kan vara ett problem, är att även om presenningen är relativt lätt, så skavar den ändå på kapellet. Speciellt på kapellbågarna. I långa loppet slutar antagligen inte det bra, skulle jag tro.

I mitt fall så har jag ett gammalt kapell som jag "offrar" över vintern, som i princip får hålla så länge som det gör det, så det är inget problem.

 

Samtidigt så vet jag inte exakt hur man skulle lösa det på något annat vis.

Bor där det blåser som fn så ett "kapellhus" eller vad det heter, är inget alternativ.

Att göra någon form av ställning..kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din input.

 

Är inne på att ta bort kapellet, som i mitt fall, nästan är nytt men använda bågarna för att först sätta en enklare press över cockpit delen. Sedan en stor press som täcker hela båten. Då blir det ett extra mellanlagar om bågarna kan tänkas skava mot pressen en del. Andra tips på hur man täcker en daycruiser med targabåge emottagas tacksamt - även om det är ett tag kvar tills det blir aktuellt :)

 

Allt är ju en avvägning och även om jag har en relativt billig inomhusförvaring i varmhall för strax under 7000 kr så tycker jag att det är lite väl mycket pengar.

 

När det gäller mina egna vattenläckage fortsätter felsökningen detta året men jag hade ju en del incidenter förra året som gjorde att vattenläckage ovan vattenlinjen var ett av mina mindre problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kommer ihåg det. Hoppas att det löste sig på ett bra sätt, så bra det nu kan bli när det handlar om båtar..  :D

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Olleman82 säger:

Tack för din input.

 

Är inne på att ta bort kapellet, som i mitt fall, nästan är nytt men använda bågarna för att först sätta en enklare press över cockpit delen. Sedan en stor press som täcker hela båten. Då blir det ett extra mellanlagar om bågarna kan tänkas skava mot pressen en del. Andra tips på hur man täcker en daycruiser med targabåge emottagas tacksamt - även om det är ett tag kvar tills det blir aktuellt :)

 

Allt är ju en avvägning och även om jag har en relativt billig inomhusförvaring i varmhall för strax under 7000 kr så tycker jag att det är lite väl mycket pengar.

 

När det gäller mina egna vattenläckage fortsätter felsökningen detta året men jag hade ju en del incidenter förra året som gjorde att vattenläckage ovan vattenlinjen var ett av mina mindre problem :)

Posta gärna om du hittar lösningar. Mitt problem återuppstod förra året, så tätningen jag gjorde runt fönstret var ingen beständig lösning. Dock pekar det på att det är just fönstret som är mitt problem eftersom det vart tätt en sommar. Förmodligen fäste inte Sikan tillräckligt bra mot plastlisten runt fönstret.

 

Så nu är jag i valet och kvalet. Det bästa vore förmodligen att ta ut rutan, göra rent och täta om. Men tyvärr verkar det svårt att få tag i en ny plastlist om den skulle gå sönder, vilket jag misstänker att den gör, för den verkar sitta som berget. Har frågat importören i sverige och även mailat några återförsäljare i USA, utan att få nått napp. 
Och ännu värre är förstås om rutan skulle gå sönder...

 

Just nu lutar det åt att försöka pilla bort listen försiktigt i alla fall och sen täta mellan rutan och skrovet utan att lyfta rutan. 

Inget av dom känns som klockrena alternativ.

Tar gärna emot tips och tankar :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat den här?

https://www.seasea.se/tätningsmedel-creeping-crack

Testade den på takluckorna i min båt och det blev tätt ett tag. Dock så fick jag utomordentliga råd från leverantören att göra på annat sätt då luckorna rör sig på ett sätt som "fönster" inte gör. 

Tycker därför det borde fungera på fönster. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, ChristerN säger:

Har du testat den här?

https://www.seasea.se/tätningsmedel-creeping-crack

Testade den på takluckorna i min båt och det blev tätt ett tag. Dock så fick jag utomordentliga råd från leverantören att göra på annat sätt då luckorna rör sig på ett sätt som "fönster" inte gör. 

Tycker därför det borde fungera på fönster. 

 

Den har jag inte tänkt på. Har använt det på några sprickor i gelcoaten på andra ställen. Men den kan ju faktiskt funka även för det här ändamålet. Ska ha den med i min åtgärdsarsenal.


Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår tog jag mod till mig och med hjälp av en kompis tog vi bort ca 1/3 av relingslisten. Alla mina skruvhuvuden är tätade sedan tidigare, det låg en fin sträng med sikaflex eller motsvarande utmed hela listen på insidan så där verkar det helt otroligt att det läcker in. Att sätta tillbaka den var heller inte så svårt men väldigt bra med två personer. En körde med värmepistol och en tryckte in listen med ett däckjärn. Skulle tro att vi fick tillbaka den 1/3 vi tagit bort på kanske 45 min. Listen var i fint skick och det kändes inte som att det fanns några risker med att den skulle gå av eller bli skadad.

 

Vi gick igenom båten invändigt och vi hittar i princip ingenting som tyder på att det stått vatten någonstans (annat än i utrymmet där vattentanken befinner sig). Kompisen föreslog att läckan snarare kommer innifrån...det är ett jobb det här med att hitta läckor :) Jag följde Torgnys råd och tätade ovansidan på de stora fönstrena också så får vi nog testa ytterligare en säsong och se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...