Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Platon

Motor dör vid låga varv

Rekommendera Poster

Hej

Precis sjösatt och motorn (vp 2003) startar och går jämnt på 2000 varv och mer. Drar jag ner till 1000-1500 så dör den efter några sekunder. Förfliter och fin filter bytta samt motorn luftad.Diesel från i fjol.

Vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, jag hade en motor som betedde sig så. I mitt fall så hjälpte det med att byta luft filter. Förstår inte logiken i det med det hjälpte för mig.

 

Du sa att dieseln var från förra året. Där har inte kommit vatten i den eller något skräp?

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också föreslå att du kollar luftfiltret om det finns sådant på din motor.

För att bränslet skall kunna förbrännas måste det ju till ordentligt med syre.

Om luftfiltret är delvis igensatt får motorn svårare att "andas" på låga varv, med högre varv blir det mer sug genom luftfiltret och då kan det gå bättre.

Symptomen på att en dieselmotor får för litet syre, alternativt för mycket bränsle, är att avgaserna blir rätt så svarta och sotiga.

 

Sedan måste ju syret, luften kunna ta sig in i motorrummet också, så se även till att den ventilationen har "fria luftvägar".

 

Sedan kan det ju vara andra fel också, felinställd bränslepump, delvis igensatta spridare etc.

Men kolla luftfiltret först, det är enklast och billigast!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke, matarpump som ger för lite på lågt varv.

Kör med en separat tank med fall till inkopplingen, med en sådan kan man koppla in bränsleförsörjningen på olika ställen i systemet och utesluta fel efter hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, det var matarpumpen. Bytte den och nu går den renare än någonsin. Tack för tipset .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...