Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Yamarin 65dc där det tränger in vatten under största teakpanelen på fördäck. Vattnet plaskar/ bubblar ut i ena hörnet när man går på däcket. Någon som har erfarenhet av att fixa liknande fel? Tänker att man kan täta hålet (i sikaflexfogen) med lite ny sikaflex men då hörnet sitter i nederkant tänker jag att det rinner in någon annan stans och ut i hörnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du tätar hålet så är det mkt stor risk att en viss mängd vatten är kvar mellan/under teaken med överhängande risk för frostsprängning kommande vinter. Är nog stor risk för att all teak måste demonteras och monteras igen tyvärr. Kolla med ett varv som har bra erfarenhet av teakdäck.

Yamarin har generellt sett riktig nåtad teak vilket gör att det kanske räcker med att de delar av däcket som du vet att det ligger vatten under behöver tas bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fast den är ju lagd i fasta limmade sektioner och inte i ribbor och att få loss hela sektionen utan att förstöra den och båten känns svårt. Jag tänker mig att man blåser ut med tryckluft och sedan tätar, alternativt väntar till nästa vår då det har torkat en hel vinter. Om det är minimalt med fukt under, borde inte det tränga genom träet eller är någon cm teak helt tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om teaksektionerna inte är ordentligt "limmade" med tätningsmedel så kommer det att sugas in ny blöta av kapillärkraften. Att täta längs kanterna och få torrt under panelerna är nog ett omöjligt projekt. Ska det bli torrt så behöver panelerna tyvärr läggas om.

 

Om du i alla fall bestämmer dig för att täta kanterna så låt det finnas möjlighet för dränering nedtill annars blir sjön under panelrna bara större.... Du kommer alltid att få in vatten även underifrån genom kapillärkraften men det kan i alla fall komma ut igen.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de andra, detta går inte att fusklaga. Här finns dessvärre inga genvägar. Sedan brukar inte heller ny tätmassa fästa i redan härdad likadan tätmassa.

 

Jag har med kompis hjälp demonterat en liknande panel, dock inget fördäck. Men vi fick inunder en "gipssåg" en sådan dom sågar upp gipset med på ortopeden, en trådsåg tror jag de kallas också, jag tror det finns sådana i "överlevnadskit" också, en tandad tråd med en ring i var ända. Kanske det kan funka med ett avklippt bandsågsblad med, men det har jag aldrig provat.

 

Tryckluft är bra! Men om man inte har en avfuktare efter kompressorn så är denna luft rätt så fuktig. Och om man vanligtvis kör en massa tryckluftsverktyg har man en dimsmörjare efter kompressorn som gör tryckluften fet av olja.... Jo jag upptäcket båda dessa båda fenomen då jag använde tryckluftsdriven polermaskin när jag rubbade ett större parti på min båt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips, får kanske blir ett projekt nästa vinter, får lova med plask i sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...